Ὀπτασία ΚΟΣΜΑ Μοναχοῦ φοβερὰ καὶ ὠφέλιμος.

Ἔπειτα πάλιν ἠκολουθήσαμεν τὴν εἰς τὰ ἔμπροσθεν ὁδόν· ἀφ’ οὗ δὲ ἐπεράσαμεν τὴν κοιλάδα ἐκείνην, ἐφθάσαμεν εἰς ἕνα ἀπέραντον ἐλαιῶνα, τοῦ ὁποίου τόσον πολυάριθμα ἦσαν τὰ δένδρα, ὅσα εἶναι τὰ ἄστρα τοῦ οὐρανοῦ, εἰς ἕκαστον δὲ δένδρον ἦτο μία σκηνὴ καὶ εἰς ἑκάστην σκηνὴν ἦτο καὶ μία κλίνη καὶ εἰς ἑκάστην κλίνην ἦτο καὶ ἀνὰ εἷς ἄνθρωπος [3]. Εἰς ἐκείνας τὰς ἱερὰς σκηνὰς ἐγνώρισα πολλούς, οἵτινες, ἐν τῇ γῇ ζῶντες, ἀνεστρέφοντο ἐντὸς τῶν βασιλικῶν παλατίων· ἄλλοι δὲ ἦσαν καὶ ἀπὸ τοὺς κατοικοῦντας εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, καὶ ἄλλοι πρὸς τούτοις ἀπὸ τὸ ἰδικόν μας Μοναστήριον. Ὅλοι δὲ οὗτοι, τοὺς ὁποίους εἶδον ἐκεῖ καὶ ἐγνώρισα, ἦσαν ἤδη προαποθανόντες».

«Ἐνῷ λοιπὸν διελογιζόμην νὰ ἐρωτήσω τοὺς μετ’ ἐμοῦ δύο Γέροντας ποῖος ἦτο ὁ τόσον μέγας καὶ θαυμαστὸς ἐκεῖνος ἐλαιών, προλαμβάνουσιν ἐκεῖνοι τὴν ἐρώτησιν καὶ λέγουσι. «Τί διαλογίζεσαι καὶ ἀπορεῖς, ποῖος εἶναι ὁ μέγας οὗτος καὶ ὡραιότατος ἐλαιών, καὶ ποῖα εἶναι ὅσα βλέπεις εἰς αὐτόν; Ταῦτα εἶναι ἐκεῖνα, διὰ τὰ ὁποῖα ἀκούεις νὰ λέγουν οἱ Πατέρες καὶ ἡ Γραφή: «Πολλαὶ μοναὶ παρὰ σοί, Σῶτερ, πεφύκασι, κατ’ ἀξίαν μεριζόμεναι, κατὰ τὸ μέτρον τῆς ἀρετῆς» [4]. Ὕστερον δὲ ἀπὸ τὸν ἐλαιῶνα ἐκεῖνον ἦτο μία πόλις, τῆς ὁποίας τὸ κάλλος καὶ τὴν ποικιλίαν καὶ τὴν τοῦ τείχους ἁρμονίαν καὶ σύνθεσιν δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ διηγηθῇ τις. Διότι εἰς ὅλον ἐκεῖνο τὸ τεῖχος ἦσαν δώδεκα στοῖχοι, οἵτινες περιεκύλουν αὐτὸ ὡς ζῶναι, αἱ ὁποῖαι δὲν εἶχον ἓν χρῶμα, ἀλλὰ πολλὰ καὶ διάφορα. Ἐπειδὴ ἑκάστη ζώνη ἦτο συνηρμοσμένη ἀπὸ ἕνα ἐκ τῶν δώδεκα τιμίων λίθων [5]· ἐσχημάτιζε δὲ ἑκάστη ἕνα κύκλον ξεχωριστόν».

«Τί δὲ πρέπει νὰ λέγῃ τις διὰ τὴν ἰσότητα, τὴν ὁποίαν εἶχον αἱ πλάκες τῆς πόλεως ἐκείνης, καὶ διὰ τὴν εἰς ὅλα εὐαρμοστίαν; Εἰς τὸ τεῖχος τῆς πόλεως ἐκείνης ἦσαν πύλαι ἐστολισμέναι μὲ χρυσίον καὶ ἀργύριον, ἐντὸς δὲ τῶν πυλῶν ἦτο δάπεδον χρυσότευκτον, ἐπὶ δὲ τοῦ δαπέδου τούτου ἦσαν οἰκίαι χρυσαῖ, χρυσαῖ καθέδραι καὶ χρυσαῖ τράπεζαι. Ὅλη δὲ ἡ πόλις ἦτο γεμάτη ἀπὸ ἀνεκλάλητον φῶς, γεμάτη ἀπὸ εὐωδίας, γεμάτη ἀπὸ χάριτας διαφόρους».

«Ταύτην δὲ περιερχόμενοι καὶ θεωροῦντες, δὲν εἴδομεν ἐκεῖ ἄνθρωπον, οὔτε κτῆνος τετράποδον, οὔτε πτηνόν, οὔτε ἄλλο κανὲν ζῷον ἢ πρᾶγμα ἐξ ὅσων κινοῦνται ἐδῶ κάτω εἰς τὴν γῆν καὶ εἰς τὸν ἀέρα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Σαγγάριος· ποταμὸς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας πηγάζει ἐκ τῶν βορείων κλιτύων τῶν Διδύμων Ὀρέων τῆς Φρυγίας (Σεϊζὶ-Ντάγ, Καρὰ-Μπουγιουκλοῦ-Ντὰγ καὶ Γιαποὺλ-Ντὰγ) καὶ ἐκβάλλει εἰς τὸν Εὔξεινον Πόντον μετὰ διαδρομὴν 700 περίπου χιλιομέτρων. Τὸ βάθος του ποικίλλει ἀπὸ 2 μέχρι 5 μέτρων καὶ τὸ πλάτος 40. Εἶναι γνωστὸς ἐν Ἑλλάδι ἀπὸ τὰς παρ’ αὐτὸν ἐπιχειρήσεις τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ κατὰ τὸ ἔτος 1921.

[2] Διὰ τούτων αἰνιγματωδῶς δηλοῦται, ὅτι ὁ διάβολος, πρὸς μὲν τὰ δεξιά, ἤτοι πρὸς τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰς ἀγαθὰς κινήσεις, εἶναι πάντῃ κατάψυχρος καὶ ἀκίνητος, πρὸς δὲ τὰ ἀριστερὰ ἤτοι πρὸς τὰ πονηρὰ καὶ τὰς πονηρὰς κινήσεις, εἶναι ἐνεργός, θερμὸς καὶ εὐκίνητος.

[3] Διὰ ποῖον δὲ λόγον τὰ μέλλοντα ἐκεῖνα ἀγαθά, «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς ἤκουσε» (Αʹ Κορ. βʹ 9), προσομοιάζονται καὶ σχηματίζονται μὲ τὰ γήϊνα ταῦτα ἀγαθά, βλέπε εἰς τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Σεπτεμβρίου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Εὐφροσύνου τοῦ μαγείρου, ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] «Ἐν τῇ οἰκίᾳ τοῦ πατρός μου μοναὶ πολλαί εἰσιν» (Ἰωάν. ιδʹ 2).

[5] Οἱ δώδεκα οὗτοι τίμιοι λίθοι εἶναι οἱ ἑξῆς: Ἴασπις, Σάπφειρος, Χαλκηδών, Σμάραγδος, Σαρδόνυξ, Σάρδιον, Χρυσόλιθος, Βήρυλλος, Τοπάζιον, Χρυσόπρασος, Ὑάκινθος καὶ Ἀμέθυστος. Τούτους τοὺς λίθους εἶδε καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης εἰς τὴν ἱερὰν Ἀποκάλυψιν ὅτι ἦσαν οἱ θεμέλιοι λίθοι τῆς ἄνω Ἱερουσαλὴμ (Ἀποκ. καʹ 19-20).

[6] Οὗτοι φαίνεται ὅτι ἦσαν Ἄγγελοι, ἴσως δὲ καὶ νὰ ἦσαν οἱ δύο Ἀρχάγγελοι, ὁ Μιχαὴλ δηλαδὴ καὶ ὁ Γαβριήλ.

[7] Τὸ Συναξάριον καὶ ὁ Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀθανασίου τούτου εὑρίσκεται κατὰ τὴν τρίτην Ἰουνίου, ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».