Ὀπτασία ΚΟΣΜΑ Μοναχοῦ φοβερὰ καὶ ὠφέλιμος.

«Ἀφ οὗ λοιπὸν μὲ μεγάλον φόβον καὶ τρόμον διεπεράσαμεν, ἐκείνην τὴν στενώτατην ὁδόν, εὕρομεν μίαν θύραν μεγάλην, ἥτις ἦτο ὀλίγον ἀνοικτή· εἰς ταύτην δὲ ἐκάθητο ἀνὴρ μέγας καὶ γιγαντιαῖος κατὰ τὸ σῶμα, μαῦρος μὲν κατὰ τὴν μορφήν, φοβερὸς δὲ κατὰ τὸ πρόσωπον, διότι οἱ ὀφθαλμοί του ἦσαν ἀνεστραμμένοι πολύ, μεγάλοι καὶ αἱματώδεις, ἐξέβαλλε δὲ ἐκ τοῦ στόματος φλόγα πυρὸς μεγίστην, ἀπὸ δὲ τῆς ρινός του ἐξήρχετο καπνός· ἡ γλῶσσά του ἐκρέματο ἔξω τοῦ στόματος ἕως μίαν πῆχυν, καὶ ἡ μὲν δεξιά του χεὶρ ἦτο τελείως κατάψυχρος καὶ πεπαγωμένη, ἡ δὲ ἀριστερὰ ἦτο χονδρὴ ὡς στῦλος, γυμνὴ καὶ πολλὰ μακρά [2]. Μὲ ταύτην τὴν χεῖρα ἔπιανεν ὁ φοβερὸς ἐκεῖνος τοὺς ἁμαρτωλοὺς καὶ τοὺς ἔρριπτε μέσα εἰς τὸ ἄμετρον χάος ἐκεῖνο, οἵτινες ριπτόμενοι ὅλοι τὸ οὐαί! καὶ τὸ οἴμοι! ἐφώναζον».

«Καθὼς λοιπὸν, ἡμεῖς ἐπλησιάσαμεν εἰς τὸν μαῦρον ἐκεῖνον καὶ φοβερὸν γίγαντα, ἐφώναζεν αὐτὸς εὐθὺς μὲ μεγάλην φωνὴν εἰς ἐκείνους, οἵτινες μὲ ἔσυρον· «Οὗτος εἶναι φίλος μου». Καὶ ὁμοῦ μὲ τὸν λόγον ἥπλωσε τὴν χεῖρά του ζητῶν νὰ μὲ πιάσῃ. Ἐγὼ δὲ κυριευθεὶς ἀπὸ τὸν φόβον ἐτρόμαξα καὶ συνεστάλην· παρευθὺς τότε ἐνεφανίσθησαν δύο ἄνδρες λευκοὶ τὰς τρίχας καὶ ἱεροπρεπεῖς, τοὺς ὁποίους συνεπέρανα, ὅτι εἶναι ὁ Ἀπόστολος Ἀνδρέας καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης, καθ’ ὅσον ἐνθυμοῦμαι τὰς ἁγίας αὐτῶν Εἰκόνας. Τούτους λοιπὸν βλέπων ὁ ἀσχημότατος ἐκεῖνος γίγας, εὐθὺς ἐφοβήθη καὶ ἀπεκρύβη. Ὅθεν λαβόντες με μὲ εὐμένειαν οἱ δύο ἐκεῖνοι ἄνδρες μὲ διεπέρασαν εἰς μίαν ἐσωτέραν θύραν, διὰ τῆς ὁποίας ἐξήλθομεν εἴς τινα πεδιάδα, εἰς τὴν ὁποίαν ἦσαν κάλλιστα καὶ ὡραιότατα χωρία. Περάσαντες δὲ καὶ ταῦτα, εἰς τὸ τέλος τῆς πεδιάδος εὕρομεν μίαν κοιλάδα χλοερὰν καὶ πανευφρόσυνον, τῆς ὁποίας τὴν ὡραιότητα καὶ τὸ κάλλος καὶ ὅλην τὴν ἄλλην χάριν εἶναι ἀδύνατον νὰ παραστήσῃ τις διὰ λόγου. Εἰς τὸ μέσον δὲ τῆς κοιλάδος ἐκείνης ἐκάθητο Γέρων χαρίεις καὶ τίμιος, ἔχων πέριξ αὐτοῦ πλῆθος παιδίων, παρομοίων εἰς τὸν ἀριθμὸν μὲ τὴν ἄμμον τῆς θαλάσσης».

«Τότε λοιπόν, ἀποδιώξας καὶ ἐγὼ τὸν φόβον ἐκ τῆς καρδίας μου, ἠρώτησα μὲ ἥσυχον φωνὴν τοὺς δύο ὁδηγούς μου, ποῖος ἆρά γε εἶναι ὁ Γέρων ἐκεῖνος καὶ τί τὸ πλῆθος τὸ περικυκλοῦν αὐτόν. Οἱ δὲ εἶπον μοι· «Ὁ Ἀβραὰμ εἶναι καὶ ὁ κόλπος ἐκεῖνος, τὸν ὁποῖον ἀκούεις, τοῦ Ἀβραάμ». Διὸ παρακινηθεὶς ὑπ’ αὐτῶν, ἐπῆγα καὶ προσεκύνησα καὶ ἠσπάσθην αὐτὸν μετ’ εὐλαβείας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Σαγγάριος· ποταμὸς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας πηγάζει ἐκ τῶν βορείων κλιτύων τῶν Διδύμων Ὀρέων τῆς Φρυγίας (Σεϊζὶ-Ντάγ, Καρὰ-Μπουγιουκλοῦ-Ντὰγ καὶ Γιαποὺλ-Ντὰγ) καὶ ἐκβάλλει εἰς τὸν Εὔξεινον Πόντον μετὰ διαδρομὴν 700 περίπου χιλιομέτρων. Τὸ βάθος του ποικίλλει ἀπὸ 2 μέχρι 5 μέτρων καὶ τὸ πλάτος 40. Εἶναι γνωστὸς ἐν Ἑλλάδι ἀπὸ τὰς παρ’ αὐτὸν ἐπιχειρήσεις τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ κατὰ τὸ ἔτος 1921.

[2] Διὰ τούτων αἰνιγματωδῶς δηλοῦται, ὅτι ὁ διάβολος, πρὸς μὲν τὰ δεξιά, ἤτοι πρὸς τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰς ἀγαθὰς κινήσεις, εἶναι πάντῃ κατάψυχρος καὶ ἀκίνητος, πρὸς δὲ τὰ ἀριστερὰ ἤτοι πρὸς τὰ πονηρὰ καὶ τὰς πονηρὰς κινήσεις, εἶναι ἐνεργός, θερμὸς καὶ εὐκίνητος.

[3] Διὰ ποῖον δὲ λόγον τὰ μέλλοντα ἐκεῖνα ἀγαθά, «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς ἤκουσε» (Αʹ Κορ. βʹ 9), προσομοιάζονται καὶ σχηματίζονται μὲ τὰ γήϊνα ταῦτα ἀγαθά, βλέπε εἰς τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Σεπτεμβρίου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ὁσίου Εὐφροσύνου τοῦ μαγείρου, ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] «Ἐν τῇ οἰκίᾳ τοῦ πατρός μου μοναὶ πολλαί εἰσιν» (Ἰωάν. ιδʹ 2).

[5] Οἱ δώδεκα οὗτοι τίμιοι λίθοι εἶναι οἱ ἑξῆς: Ἴασπις, Σάπφειρος, Χαλκηδών, Σμάραγδος, Σαρδόνυξ, Σάρδιον, Χρυσόλιθος, Βήρυλλος, Τοπάζιον, Χρυσόπρασος, Ὑάκινθος καὶ Ἀμέθυστος. Τούτους τοὺς λίθους εἶδε καὶ ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης εἰς τὴν ἱερὰν Ἀποκάλυψιν ὅτι ἦσαν οἱ θεμέλιοι λίθοι τῆς ἄνω Ἱερουσαλὴμ (Ἀποκ. καʹ 19-20).

[6] Οὗτοι φαίνεται ὅτι ἦσαν Ἄγγελοι, ἴσως δὲ καὶ νὰ ἦσαν οἱ δύο Ἀρχάγγελοι, ὁ Μιχαὴλ δηλαδὴ καὶ ὁ Γαβριήλ.

[7] Τὸ Συναξάριον καὶ ὁ Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀθανασίου τούτου εὑρίσκεται κατὰ τὴν τρίτην Ἰουνίου, ἐν τόμῳ Ϛʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».