Τῇ ΚϚ’ (26ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΑΛΥΠΙΟΥ τοῦ Κιονίτου.

Εἰς τὸν Ναὸν τοῦτον ὑπνώσας ὀλίγον ὁ Ἅγιος εἶδε τὴν Ἁγίαν Εὐφημίαν μὲ κάλλος ἄρρητον, προστάσσουσαν τοῦτον νὰ ἐγερθῇ πάραυτα· ὁ δὲ Ὅσιος βλέπων τόσην ὡραιότητα ἐθαύμασε καὶ ἐρωτήσας αὐτὴν τίς ἦτο, τοῦ ἀπεκρίθη ἐκείνη λέγουσα· «Ἐγὼ εἶμαι ἡ Μάρτυς καὶ δούλη τοῦ Χριστοῦ Εὐφημία· λοιπὸν ἐγέρθητι νὰ ὑπάγωμεν μαζὶ εἰς τὴν πατρίδα σου καὶ ἐγὼ θὰ σοῦ ἐλαφρύνω τὸν πόνον καὶ τὴν κάκωσιν τῆς ὁδοιπορίας». Ἐγερθεὶς λοιπὸν ἐπέστρεψεν ὄπισθεν ἐνθυμούμενος πάντοτε εἰς τὴν διάνοιάν του τῆς Ἁγίας τὴν ὡραιότητα· ἀφοῦ δὲ ἦλθεν εἰς τὸν προρρηθέντα τόπον, ἔκτισε Ναὸν τῆς Ἁγίας ὄχι καθὼς ἔπρεπε μεγαλοπρεπῆ καὶ πλούσιον, ἀλλὰ καθὼς ἠδυνήθη, διότι δὲν εἶχεν οὔτε ράβδον οὔτε πήραν, ἀλλὰ ἐπορεύετο μὲ πολλὴν πτωχείαν, κατὰ τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον, μόνον εἰς τὴν πίστιν ὑπάρχων πλούσιος. Ἔκαμε δὲ πρὶν νὰ ἀναβῇ εἰς τὸν κίονα δύο ἔτη εἰς τὴν καλύβην, τὴν ὁποίαν ἔκτισε, διὰ νὰ προγυμνασθῇ εἰς τὸν πόλεμον κατὰ τῶν πονηρῶν πνευμάτων νὰ μὴ τὸν νικήσωσι, τὰ ὁποῖα βλέποντα τὴν σπουδήν του καὶ τὴν προθυμίαν εἰς τοὺς ἀγῶνας ἐξηγέρθησαν κατ᾽ αὐτοῦ καὶ ἐδείκνυον ὅτι ἤθελον νὰ κατεδαφίσουν ἐκ θεμελίων τὴν κέλλαν του· ἀλλ’ αὐτός, ὡς γενναῖος, οὐδὲ ποσῶς ἐδειλίασεν, ἀλλ’ ἵστατο ὡς ὄρος στερεὸν καὶ πύργος ἰσχυρός, ἔχων εἰς τὸν Θεὸν τὰς ἐλπίδας του. Ἀφήνοντες δὲ ἐκεῖνοι τὴν κέλλαν, ἐπολεμοῦσαν νὰ ρίψουν τὴν Ἐκκλησίαν, ἥτις δὲν ἦτο ἀκόμη ἐγκαινιασμένη κατὰ τὸ σύνηθες· ὅθεν συναχθέντες εὐλαβεῖς Ἱερεῖς καὶ λαϊκοὶ μὲ τὸν Ἀρχιερέα καὶ τελέσαντες λειτουργίαν ἀφιέρωσαν τὸν Ναὸν εἰς τὴν Ἁγίαν Μάρτυρα Εὐφημίαν, ἀπὸ τότε δὲ ἐσκόρπισαν τὰ δαιμόνια καὶ δὲν ἐτόλμησαν πλέον νὰ πλησιάσωσιν εἰς αὐτόν.

Ἐπήγαιναν λοιπὸν ἐκεῖ οἱ ἄνθρωποι καὶ συνωμίλουν μὲ τὸν Ὅσιον ἀφόβως, ὅστις βλέπων ὅτι πολλοὶ συνήγοντο καὶ τὸν ἐσύγχυζον εἰς τὴν ἡσυχίαν, ἀνέβη εἰς τὸν στῦλον καρφώνων εἰς τὴν κορυφήν του γύρωθεν ὀλίγας σανίδας διὰ νὰ μὴ δυνηθῇ νὰ κοιμηθῇ κοιτώμενος δίπλα, ἀλλὰ νὰ στέκῃ ὄρθιος πάντοτε ἀγρυπνῶν καὶ κοιμώμενος, νὰ φαντάζεται διὰ παντὸς τὰ οὐράνια· ἦτο δὲ τότε ἐτῶν τριάκοντα καὶ ἵστατο, ὤ τοῦ θαύματος! ὡς χαλκοῦν ἢ λίθινον εἴδωλον ὑπομένων καρτερικῶς καὶ γενναίως τὰς βροχὰς καὶ τὰς χιόνας τοῦ χειμῶνος, τὴν ἀγριότητα τῶν ἀνέμων, τὴν καῦσιν τοῦ θέρους καὶ τὴν ψυχρότητα τῆς νυκτός, ὡς καὶ πᾶσαν ἄλλην δεινὴν κακοπάθειαν· ὤ τῆς ἀνδρείας καὶ τῆς ἀρρήτου καρτερίας καὶ γενναιότητος! πῶς, ὑπέμεινε τῶν ἀνέμων τὴν βίαν, τὰς νιφάδας τῶν χιόνων καὶ τὴν τῶν βροχῶν δριμύτητα; ὤ ἀδαμαντίνου ψυχῆς!


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Παφλαγονία ἦτο ἀρχαία χώρα τῆς Μικρᾶς Ἀσίας κειμένη μεταξὺ τοῦ Εὐξείνου Πόντου πρὸς Βορρᾶν, τῆς Βιθυνίας πρὸς Δυσμάς, τῆς Γαλατίας πρὸς Νότον καὶ τοῦ Πόντου πρὸς Ανατολάς, ἀπὸ τοῦ ὁποίου ἐχωρίζετο διὰ τοῦ ποταμοῦ Ἅλυος (τουρκιστὶ Κηζὴλ Ἰρμάκ). Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἦτο ἓν ἐκ τῶν 29 θεμάτων τῆς αὐτοκρατορίας· εἰς τὴν περιοχὴν αὐτῆς εὑρίσκονται νῦν τὰ βιλαέτια Κασταμονῆς καὶ Σινώπης (πατρίδος τοῦ κυνικοῦ φιλοσόφου Διογένους). Ἐκ τῆς Παφλαγονίας κατήγετο καὶ ὁ ἐπίσης κατὰ τὴν σήμερον ἑορταζόμενος Ἅγιος Στυλιανός, ἐξ ἧς ἔσχε καὶ τὴν προσωνυμίαν Παφλαγών, περὶ οὗ βλέπε ἐν σελ. 630.

[2] «Ἔθετο ἔρημον εἰς λίμνας ὑδάτων καὶ γῆν ἄνυδρον εἰς διεξόδους ὑδάτων, καὶ κατῴκισεν ἐκεῖ πεινῶντας, καὶ συνεστήσαντο πόλεις κατοικεσίας· καὶ ἔσπειραν ἀγρούς, καὶ ἐφύτευσαν ἀμπελῶνας» (Ψαλμ. ρϛʹ 35-37).