Τῇ ΚΓ’ (23ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ Ἐπισκόπου Ἰκονίου.

Τότε ὁ Θεόδουλος, ἀνελίξας τὸ μανδήλιον, εὗρεν ἀκόμη ἀναμμένα τὰ κάρβουνα (ὤ τοῦ θαύματος!) οὔτε δὲ ποσῶς ἔβλαψε τὸ πῦρ τὸ μανδήλιον. Βάλλων δὲ ὁ Ἅγιος εὐῶδες θυμίαμα εἰς τοὺς ἄνθρακας, ἐπῆγε πρὸς τὸν βασιλέα. Ἐκεῖ εἰπόντος τοῦ Διακόνου τὸ «Ὀρθοὶ πάντες», οἱ μὲν παρόντες ἐταράχθησαν καὶ ἀπὸ τοὺς θρόνους ἠγέρθησαν, ὁ δὲ βασιλεὺς ἐθυμώθη, μεμφόμενος ταύτην τὴν πρᾶξιν ὡς ἄκαιρον. Οἱ δὲ ἀρχηγοὶ τῆς αἱρέσεως, εὑρίσκοντες αἰτίαν ἁρμόδιον, εἶπον ταῦτα εἰς τὸν αὐτοκράτορα· «Δὲν τὸ εἴπομεν τῆς μεγαλειότητός σου, ὅτι εἶναι φλύαρος καὶ ἀνόητος;». Πλησιάσας δὲ ὁ Ἅγιος εἶπε· «Χαίροις, Μεγαλειότατε». Ὁ δὲ υἱὸς αὐτοῦ Ἀρκάδιος ἐκάθητο εἰς τὸ δεξιόν του μέρος καὶ δὲν προσεκύνησε καὶ αὐτόν, οὔτε τὸν ἐχαιρέτησεν ὡς ἔπρεπεν [1], ἀλλὰ τοῦ εἶπε καταφρονητικῶς· «Χαίροις καὶ σὺ παιδίον». Τοῦτον τὸν λόγον ἀκούσας ὁ βασιλεὺς ὠργίσθη καὶ λέγει πρὸς τὸν Ἅγιον· «Πῶς ἐποίησες τοσαύτην ἀτιμίαν καὶ καταφρόνησιν εἰς τὸν υἱόν μου, ὥσπερ νὰ ἦτο εὐτελὴς καὶ ποταπὸς ἄνθρωπος; δὲν εἶναι καὶ αὐτὸς βασιλεύς; δὲν φέρει ἁλουργίδα καὶ στέφανον καὶ τὰ ἄλλα τῆς βασιλείας σημεῖα; τώρα θὰ σὲ ἀποκεφαλίσω νὰ λάβῃς τὴν πρέπουσαν παίδευσιν».

Ταῦτα ἀκούων ὁ Ἅγιος ἀπεκρίνατο ἠρέμως λέγων· «Ἐὰν σύ, Μεγαλειότατε, ὅστις σήμερον εἶσαι καὶ αὔριον διαλύεσαι ὡς ἄνθρωπος, ἠγανάκτησες, διότι δὲν ἐτίμησα τὸν υἱόν σου, νομίζων ἰδικήν σου τὴν ἐκείνου ὕβριν καὶ καταφρόνησιν, πόσῳ μᾶλλον ὀργίζεται ὁ ἀθάνατος Βασιλεύς, ὅταν οἱ ἀσεβεῖς τὸν Υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ καὶ ὁμοούσιον καθυβρίζουν;». Ὁ δὲ βασιλεὺς τοῦ λέγει ἀκόμη ἀπὸ τὸν θυμὸν νικώμενος· «Διατί εἶσαι γέρων ἀναίσχυντος καὶ ἔχεις ὡς οἱ κύνες ἀναίδειαν;». Καὶ ὁ Ἅγιος· «Καλῶς ἀπεκρίθης, Μεγαλειότατε· διότι εἰς τοὺς χρόνους εἶμαι γέρων, ἀνευλαβὴς εἰς τοὺς ἀτάκτους καὶ φαίνομαι ὡς κύων εἰς τοὺς λύκους, οἱ ὁποῖοι φθείρουν τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ καὶ σπαράττουσι τὰ πρόβατα καὶ δὲν θέλω παύσει νὰ τοὺς γαυγίζω καὶ νὰ τοὺς δαγκάνω, ἕως νὰ τοὺς ἀφανίσω μὲ τὴν θείαν βοήθειαν». Ταύτην τὴν συνετὴν καὶ εὐμήχανον ἀπόκρισιν ἀκούσας ὁ βασιλεὺς ἐπράϋνε τὸν θυμόν του, διότι ἐγγίζουσα ἡ θεία Χάρις εἰς τὴν καρδίαν του, τὸν ἐφώτισε καὶ ἠννόησε τοῦ Ἁγίου τοὺς λόγους· κατανυγεὶς δὲ τῇ καρδίᾳ ἠγέρθη τοῦ θρόνου καὶ ἐνηγκαλίσθη τὸν Ἅγιον καταφιλῶν αὐτὸν γλυκύτατα καὶ λέγων· «Φρόνιμον πρᾶξιν καὶ συνετὴν μηχανὴν ἐσοφίσθης, ἀπὸ τὴν θείαν ψῆφον κεχειροτονημένε Ἀμφιλόχιε, διότι, ἐὰν ἐγὼ ὁ θνητὸς ἄνθρωπος, διὰ τὴν ὕβριν τοῦ υἱοῦ μου ἐσκανδαλίσθην, πῶς θὰ ὑπομείνῃ τὴν ἐλάττωσιν τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ αὐτοῦ ὁ οὐράνιος Βασιλεὺς ὁ Θεὸς τῶν Δυνάμεων;».


Ὑποσημειώσεις

[1] Σημείωσαι, ὅτι ὁ μὲν Θεοδώρητος εἰς βιβλίον εʹ κεφ. ιϛʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» λέγει, ὅτι ὁ θεῖος Ἀμφιλόχιος δὲν ἐχαιρέτησε τὸν Ἀρκάδιον, ὁ δὲ Σῳζόμενος εἰς βιβλίον ζʹ κεφ. ϛʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας», λέγει, ὅτι εἶπε ταῦτα εἰς τὸν Ἀρκάδιον, ὡς εἰς νήπιον· «Χαῖρε, τέκνον, τῷ δακτύλῳ σαίνων». Πρὸς τοῦτον τὸν μέγαν Ἀμφιλόχιον, ἐρωτήσαντα, ἀπέστειλεν ὁ Μέγας Βασίλειος τὰ εἰκοσιεπτὰ κεφάλαια τὰ περὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Γράφει δὲ ὁ θεῖος Ἱερώνυμος εἰς τὸν «Κατάλογον τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Συγγραφέων», ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος Ἀμφιλόχιος ἔφθασεν εἰς τόσην ἁγιότητα καὶ παιδείαν ἐξωτερικὴν καὶ ἐσωτερικήν, ὥστε συγκρίνεται μὲ τὸν Μέγαν Βασίλειον καὶ Γρηγόριον τὸν Θεολόγον, μετὰ τῶν ὁποίων ἐπῆγε καὶ εἰς τὴν ἐρημικὴν διαγωγήν, φίλος ὑπάρχων αὐτῶν. Περὶ τῶν βιβλίων τοῦ Ἁγίου τούτου, τὰ ὁποῖα ἦσαν πλήρη φιλοσοφικῶν ἀποφθεγμάτων, εἶπε τοὺς λόγους τούτους ὁ ρηθεὶς Ἱερώνυμος· «Οὐκ οἶδας τί πρῶτον ἐν αὐτοῖς ὀφείλεις θαυμάσαι· τὴν παιδείαν τοῦ αἰῶνος τούτου ἢ τὴν ἐπιστήμην τῶν θείων Γραφῶν» (παρὰ τῷ αʹ τόμῳ τοῦ Μελετίου σελ. 418).

[2] Εἶναι δὲ αὐτοῦ ἡ ἀρχή· «Ἀγαπητοὶ οὐκ ἠν ἀπεικός». Σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ καὶ ἐν τῇ τῶν Ἰβήρων. Τύποις ἐξεδόθη ὑπὸ τοῦ Migne.