Τῇ ΚΓ’ (23ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ Ἐπισκόπου Ἰκονίου.

ΕΙΚΟΝΑ

ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ ὁ ἱερὸς ἀνὴρ καὶ τῷ Θεῷ καθηγιασμένος ἐγεννήθη ἀπὸ γονεῖς εὐγενεῖς καὶ ἐπιφανεῖς εἰς τὴν χώραν τῶν Καππαδοκῶν καὶ ἐμάνθανε τὰ γράμματα ὁμοῦ μὲ τὸν Μέγαν Βασίλειον καὶ τὸν θεῖον Γρηγόριον, οἵτινες ἦσαν συμπατριῶται του καὶ ἔλαμψαν εἰς τὴν φιλοσοφίαν καὶ τὴν ἀρετήν, ὡς καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἀμφιλόχιος γράφει σαφέστατα εἰς τὰς ἐπιστολάς, ὅπου ἔστειλεν διὰ ἐκκλησιαστικά τινα ζητήματα πρὸς τὸν Μέγαν Βασίλειον, ὅστις τοῦ ἀπέστειλε τὰς λύσεις ἐπὶ τῶν ἐρωτήσεων, ἃς οἱ εὐσεβεῖς φυλάττουν ὡς Κανόνα ἕως τὴν σήμερον.

Ἀφοῦ λοιπὸν ὁ Ἅγιος οὗτος ηὔξησε κατὰ τὴν ἡλικίαν ὡς γνωστικὸς καὶ θεοφοβούμενος ἐμίσησεν ὅλα τὰ ἐγκόσμια, προτιμήσας τὸν Χριστόν. Ἀπηρνήθη ὡς ὁ μέγας Ἀβραὰμ τὴν πατρίδα ἐγκατέλιπε συγγενεῖς, φίλους, πλοῦτον καὶ ὅλα τῆς σαρκὸς τὰ θελήματα καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν χώραν τῶν Λυκαόνων, εἰς τὴν ὁποίαν εὗρε σπήλαιον ἡσυχαστικὸν εἰς ἔρημον τόπον, κατὰ τὸν πόθον του, καὶ ἔμεινεν ἐκεῖ κτίζων Ἐκκλησίαν ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἀειπαρθένου Θεοτόκου, καὶ ἐπολιτεύετο σχεδὸν ὡς ἐπουράνιος Ἄγγελος, μὲ νηστείας, χαμευνίας, ἀγρυπνίας, μὲ προσευχὴν ἀκατάπαυστον καὶ δάκρυα καὶ μὲ πᾶσαν ἄλλην σκληραγωγίαν καὶ ἄσκησιν. Δὲν ἐπρόσεχεν εἰς τὰ ἐπίγεια πράγματα, ἀλλ’ ὅλος μετάρσιος πρὸς Θεὸν καὶ ὑψούμενος, βλέποντες δὲ αὐτὸν διαλάμποντα εἰς τοσαῦτα ἔνθεα κατορθώματα, συνήγοντο πολλοὶ ἀπὸ τὰ περίχωρα καὶ ἐγίνοντο μαθηταὶ αὐτοῦ τὸν κόσμον ἀποτασσόμενοι.

Καθ’ ὃν δὲ χρόνον εὑρίσκετο ἀγωνιζόμενος εἰς τὴν ἄσκησιν, ἐτελεύτησεν ὁ Ἀρχιερεὺς Ἰκονίου Ἰωάννης ὀνόματι. Ὁ δὲ προνοητὴς τῶν ἁπάντων Θεὸς ἔστειλεν Ἄγγελον καὶ λέγει πρὸς τὸν Ἅγιον· «Ἀμφιλόχιε, ὕπαγε εἰς τὴν τῶν Ἰκονέων Μητρόπολιν νὰ γίνῃς βοσκὸς τῶν λογικῶν μου προβάτων». Ὁ δὲ Ἅγιος ἤκουσε μὲν τὴν θείαν φωνήν, ἀλλ’ ὡς ταπεινὸς δὲν εἶχε προθυμίαν νὰ ὑπάγῃ, νομίζων ὅτι δὲν ἦτο διὰ τοιαύτην ὑπηρεσίαν ἄξιος. Καὶ τὴν δευτέραν νύκτα ἀκούει τὴν ὁμοίαν φωνὴν τοῦ Ἀγγέλου. Καὶ πάλιν εἶχεν ἀμφιβολίαν μήπως καὶ ἦτο ἀπάτη τοῦ δαίμονος. Ὅθεν ἦλθε καὶ τὴν τρίτην νύκτα καὶ τοῦ λέγει· «Μὴ ἐναντιώνεσαι εἰς τὸ θεῖον πρόσταγμα, Ἀμφιλόχιε, διότι ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σὲ ἐψήφισεν Ἐπίσκοπον». Λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ Ἅγιος· «Ἐὰν εἶσαι Ἄγγελος τοῦ Θεοῦ, μένε νὰ ποιήσωμεν προσευχὴν ἀμφότεροι». Ὁ δὲ ἐδέχθη. Ἐγερθεὶς λοιπὸν ὁ Ὅσιος ἀπὸ τὴν κλίνην, κλίνει τὴν κεφαλὴν εἰς προσευχὴν ταῦτα λέγων· «Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος, Κύριος Σαβαὼθ» καὶ τὰ ἐπίλοιπα. Ὁ δὲ Ἄγγελος, κρατήσας ἀπὸ τὴν χεῖρα τὸν Ἅγιον, ἐπῆγαν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ ἤνοιξαν αἱ θύραι μόναι των.


Ὑποσημειώσεις

[1] Σημείωσαι, ὅτι ὁ μὲν Θεοδώρητος εἰς βιβλίον εʹ κεφ. ιϛʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» λέγει, ὅτι ὁ θεῖος Ἀμφιλόχιος δὲν ἐχαιρέτησε τὸν Ἀρκάδιον, ὁ δὲ Σῳζόμενος εἰς βιβλίον ζʹ κεφ. ϛʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας», λέγει, ὅτι εἶπε ταῦτα εἰς τὸν Ἀρκάδιον, ὡς εἰς νήπιον· «Χαῖρε, τέκνον, τῷ δακτύλῳ σαίνων». Πρὸς τοῦτον τὸν μέγαν Ἀμφιλόχιον, ἐρωτήσαντα, ἀπέστειλεν ὁ Μέγας Βασίλειος τὰ εἰκοσιεπτὰ κεφάλαια τὰ περὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Γράφει δὲ ὁ θεῖος Ἱερώνυμος εἰς τὸν «Κατάλογον τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Συγγραφέων», ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος Ἀμφιλόχιος ἔφθασεν εἰς τόσην ἁγιότητα καὶ παιδείαν ἐξωτερικὴν καὶ ἐσωτερικήν, ὥστε συγκρίνεται μὲ τὸν Μέγαν Βασίλειον καὶ Γρηγόριον τὸν Θεολόγον, μετὰ τῶν ὁποίων ἐπῆγε καὶ εἰς τὴν ἐρημικὴν διαγωγήν, φίλος ὑπάρχων αὐτῶν. Περὶ τῶν βιβλίων τοῦ Ἁγίου τούτου, τὰ ὁποῖα ἦσαν πλήρη φιλοσοφικῶν ἀποφθεγμάτων, εἶπε τοὺς λόγους τούτους ὁ ρηθεὶς Ἱερώνυμος· «Οὐκ οἶδας τί πρῶτον ἐν αὐτοῖς ὀφείλεις θαυμάσαι· τὴν παιδείαν τοῦ αἰῶνος τούτου ἢ τὴν ἐπιστήμην τῶν θείων Γραφῶν» (παρὰ τῷ αʹ τόμῳ τοῦ Μελετίου σελ. 418).

[2] Εἶναι δὲ αὐτοῦ ἡ ἀρχή· «Ἀγαπητοὶ οὐκ ἠν ἀπεικός». Σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ καὶ ἐν τῇ τῶν Ἰβήρων. Τύποις ἐξεδόθη ὑπὸ τοῦ Migne.