μέγας, διότι ἁπάντων τῶν Προφητῶν μείζων ὑπὸ τοῦ ἰδίου Θεοῦ μετ’ ὀλίγον θέλει μαρτυρηθῆ· μέγας, διότι εἰς ὀλίγον καιρὸν θέλει γίνει πρῶτος τῶν Ἀποστόλων, ὁδηγὸς τῶν Ὁσίων, ἔξαρχος τῶν Μαρτύρων καὶ ὑπερασπιστὴς τῶν Δικαίων· μέγας, διότι πάντες ἐθαύμασαν σήμερον ἐπὶ τῇ γεννήσει αὐτοῦ, καὶ ὅλοι ἐχάρησαν χαρὰν μεγάλην σφόδρα, ὅτι χεὶρ Κυρίου ἦν μετ’ αὐτοῦ· μέγας, διότι ἀφ’ οὗ τὴν τοῦ πατρὸς ἀφωνίαν διέλυσε, φόβος μέγας ἐπὶ πάντας τοὺς περιοικοῦντας ἐγένετο.
Μέγας προσέτι καὶ κατ’ αὐτὸ μόνον τὸ ὄνομα Ἰωάννης· διὰ τοῦτο καὶ ἄνωθεν ὑπὸ τοῦ Παναγίου Πνεύματος τοῦ ἐδόθη διὰ τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ, πρὸς τὸν Ζαχαρίαν λέγοντος· «καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰωάννην»· καὶ ἡ μήτηρ αὐτοῦ πρὸς τοὺς περιοικοῦντας «οὐχί, ἀλλὰ κληθήσεται Ἰωάννης· καὶ ὁ πατὴρ αὐτοῦ αἰτήσας πινακίδιον ἔγραψε λέγων, «Ἰωάννης ἔσται τὸ ὄνομα αὐτοῦ»· καὶ τοῦτο διότι, διὰ νὰ θαυματοποιηθῇ καθὼς ἀπὸ τὰ ἅπερ θέλει κατορθώσει ὑπὲρ ἄνθρωπον ἰσάγγελα ἔργα, οὕτω καὶ ἀπὸ τὸ ὄνομα Ἰωάννης· μέσα εἰς τὸ ὁποῖον εἶναι πολλά, ἀλλ’ ὑπερφυῆ, ἀλλὰ μυστηριώδη, ἀλλὰ θαυμαστὰ καὶ παράδοξα πράγματα, ὥστε ἐκπλήττεται καὶ ὑπερθαυμάζει κάθε νοῦς οὐ μόνον θεολογικός, ἀλλὰ καὶ ἀγγελικός.
Καὶ πρῶτον μέν, ὅτι ἂν στοχασθῇς τοῦτο τὸ ὄνομα Ἰωάννης, θέλεις τὸ εὕρει νὰ εἶναι ἀπὸ ἑπτὰ στοιχεῖα συγκείμενον Ι.Ω.Α.Ν.Ν.Η.Σ. διὰ νὰ πληρωθῇ ἐκεῖνο, ὅπου ἡ Προφῆτις Ἄννα εἶπεν· «ὅτι στεῖρα ἔτεκεν ἑπτά»· ἕνα μέν, διὰ τὴν τοῦ ἑπτὰ ἀριθμοῦ τιμήν, ὅστις εἶναι παρὰ τῇ θείᾳ Γραφῇ ἱερὸς καὶ σεβάσμιος· ἄλλο δὲ ὅτι καὶ τὰ ἑπτὰ ταῦτα στοιχεῖα, τὸ ι, δηλαδή, τὸ ω, τὸ αν, τὸ ἄλλο ν, τὸ η, καὶ τὸ ς, ἀνίσως καὶ τὰ θεωρήσῃ κατὰ βάθος τις, θέλει τὰ εὕρῃ νὰ ἔχῃ τὸ κάθε ἕνα ξεχωριστὰ κάποιαν μυστικὴν καὶ ἀπόκρυφον ἔννοιαν, ὥστε ἂν θελήσῃ νὰ κάμῃ εἰς αὐτὰ (ὄχι τὴν προσήκουσαν ἐξήγησιν, διότι εἶναι ἀδύνατον εἰς θνητὴν φύσιν) μίαν παραμικρὰν σκιαγραφίαν, πρέπει νὰ εἶναι καὶ σοφὸς εἰς τὸν νοῦν, καὶ ταχὺς εἰς τὸ γράφειν, καὶ ἐλεύθερος εἰς τὸ λέγειν καὶ πρὸ τούτων νὰ ἔχῃ καὶ Πνεῦμα ἅγιον, ὅπου νὰ τὸν φωτίζῃ νὰ ἐννοῇ, νὰ τὸν κινῇ νὰ γράφῃ, καὶ νὰ τὸν βοηθῇ νὰ λέγῃ· ἀλλ’ ἐγὼ ὁ δυστυχὴς καὶ εἰς τὸν νοῦν ἄσοφος καὶ εἰς τὸ γράφειν ἀργός, καὶ εἰς τὸ λέγειν ἀπαίδευτος, καὶ Πνεύματος ἁγίου διὰ τὰς πολλάς μου ἁμαρτίας ἄμοιρος, πῶς λοιπὸν θέλω δυνηθῇ νὰ πλεύσω εἰς ἓν ἀδιεξήγητον ὑψηλῶν νοημάτων πέλαγος, καὶ νὰ μὴ πνιγῶ, καὶ ὅλος νὰ καταβυθισθῶ;