Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν καὶ θαυματουργοῦ ΛΕΟΝΤΟΣ, Ἐπισκόπου Κατάνης.

Τότε ὁ δυστυχὴς ἐκεῖνος ἀπηρνήθη τὸν Χριστὸν καὶ συνετάχθη μὲ τὸν δαίμονα, ὅστις τοῦ ἔδωσε τον πλέον δυνατὸν εἰς τὴν κακίαν καὶ πονηρότατον διάβολον, ὀνομαζόμενον Γάσπαρον, τὸν ὁποῖον ἐπρόσταξε νὰ στέκεται πλησίον αὐτοῦ, νὰ τοῦ ὑποτάσσεται πάντοτε, ἐκτελῶν ὅλα τὰ προστάγματα αὐτοῦ. Ταῦτα προστάξας ὁ ἄρχων τοῦ σκότους ἔγινεν ἄφαντος ὁ ἀντίθεος, ὁ δὲ ἀπατεὼν καὶ ἀρνησίθεος Ἡλιόδωρος ἔμεινε χαρούμενος, μὴ γινώσκων, ὁ ἄφρων καὶ δείλαιος, τὴν τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος αὐτοῦ ἀπώλειαν· διότι δὲν ἐκόλασε μόνον τὴν ψυχήν του αἰώνια, ἀλλὰ κατὰ τὴν δικαιοκρισίαν τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς παρούσης ζωῆς ἐστερήθη, γενόμενος πυρὸς παρανάλωμια, ὡς τοῦ πυρὸς τῆς ἀτελευτήτου κολάσεως κληρονόμος, καθὼς προβαίνοντες εἰς τὸν λόγον θέλομεν ἱστορήσει. Διότι ὁ νέος οὗτος ἀποστάτης καὶ τοῦ Ἑωσφόρου ἐφάμιλλος, μὴ λαμβάνων κατὰ νοῦν τὸ ἀνίκητον τῆς θείας Δυνάμεως, ἐπεχείρει νὰ κακοποιῇ τοὺς εὐσεβεῖς, ὁ ἀσεβὴς καὶ ἐπίβουλος, ἐπιβουλὰς καὶ κακώσεις καθ’ ἑκάστην κατ’ αὐτῶν μηχανώμενος καὶ ὅλους ἐτάρασσε μὲ φαντασίας καὶ γοητείας, ὁ ἐπικατάρατος· ὄχι δὲ μόνον ἐκεῖ εἰς τὴν Μητρόπολιν τῆς Κατάνης, ἀλλὰ περιερχόμενος καὶ τὰς λοιπὰς πόλεις καὶ χώρας τῶν Σικελῶν ἐτάρατε μὲ τὰς μαγείας του ἅπαντας, ἕνεκα δὲ τούτου καὶ ἀπεφασίσθη ὑπὸ τοῦ βασιλέως εἰς θάνατον. Ἀλλὰ τὰς μὲν μαγείας καὶ τὰ διαβολικὰ τεχνάσματα τοῦ ἐπαράτου Ἡλιοδώρου, διὰ τῶν ὁποίων κατώρθωνε νὰ διαφεύγῃ τὴν σύλληψιν ὑπὸ τῶν βασιλικῶν ἀπεσταλμένων, ἂς ἀφήσωμεν διὰ νὰ μὴ μολύνωμεν τὰς ἀκοάς σας, ἂς ἔλθωμεν δὲ εἰς τὸ κάκιστον τέλος τὸ ὁποῖον, καθὼς τοῦ ἔπρεπεν, ἔλαβε.

Πολλάκις ὁ Ἀρχιερεὺς Λέων, ὡς συμπαθέστατος ποιμήν, τὸν ἐνουθέτησε μὲ χρηστότητα χριστομίμητον, καὶ τὸν παρεκάλει νὰ παύσῃ τὰς κακουργίας του, διὰ νὰ μὴ κολασθῇ ὁ τρισάθλιος, ἀλλὰ μᾶλλον χειρότερα ἔκαμνε, νομίζων φλυαρίας τὰς τοῦ Ἁγίου νουθεσίας καὶ παραγγέλματα· καὶ προστιθεὶς ἀνομίαν εἰς ἀνομίαν, ἐτόλμησεν ὁ πάντολμος νὰ εἰσέρχεται εἰς τὴν Ἁγίαν Ἐκκλησίαν, καὶ νὰ περιπαίζῃ καὶ νὰ χλευάζῃ τὰ Ἄχραντα καὶ θεῖα Μυστήρια. Ἡμέραν μάλιστά τινα, κατὰ τὴν ὁποίαν ἦτο μεγάλη ἑορτὴ καὶ ἐλειτούργει ὁ Ἅγιος, εἰσῆλθεν ὁ ἐναγὴς Ἡλιόδωρος καὶ ἐχόρευε λακτίζων ἀτάκτως καὶ λέγων φλυαρίας καὶ βλασφημίας διὰ νὰ προξενῇ γέλωτας, ἐκαυχᾶτο δὲ ὅτι θὰ κάμῃ τὸν Ἅγιον καὶ ὅλους τοὺς ἄλλους ἐκεῖ ἐκκλησιαζομένους νὰ χορεύωσι.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ραβέννα· πόλις ἐκ τῶν σημαντικωτέρων τῆς Ἰταλίας, ἐκτισμένη ἐπὶ τοῦ Πάδου ποταμοῦ, τυγχάνει πρωτεύουσα ὁμωνύμου νομοῦ καὶ ἕδρα Ἀρχιεπισκόπου, κεῖται δὲ εἰς ἀπόστασιν ὀκτὼ χιλιομέτρων ἀπὸ τῆς Ἀδριατικῆς θαλάσσης, ἔχουσα ἐπίνειον τὸν λιμένα Πόρτο-Κορσίνι, μετὰ τοῦ ὁποίου συνδέεται διὰ διώρυγος κατασκευασθείσης τὸ ἔτος 38 μ.Χ. ὑπὸ τοῦ Αὐγούστου, ὅτε οὗτος κατέστησεν αὐτὴν ναύσταθμον τοῦ ρωμαϊκοῦ στόλου. Ὁ Θευδέριχος καταλύσας ἐν ἔτει 700 τὸ Δυτικὸν Ρωμαϊκὸν κράτος κατέστησε τὴν Ραβένναν πρωτεύουσαν τοῦ βασιλείου του. Ἐν αὐτῇ σῴζονται σπουδαῖα παλαιοχριστιανικὰ μνημεῖα, ἐν οἷς καὶ ἡ βασιλικὴ τῆς Ἁγίας Ἀγάθης, κτισθεῖσα κατὰ τὸν 5ον αἰῶνα.

[2] Κατάνη· πόλις τῆς Σικελίας ἐπὶ τῆς ἀνατολικῆς παραλίας τῆς νήσου, εἰς τοὺς πρόποδας τῆς Αἴτνης, ἀρχαία Ἑλληνικὴ ἀποικία. Αὕτη κατεστράφη πολλάκις ὑπὸ σεισμῶν, ἐσώθη δὲ τὴν τελευταίαν φορὰν διὰ τῆς προστασίας τῆς Ἁγίας Ἀγάθης (βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 107-108 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[3] «Τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσω» (Α’ Κορ. θ’ 22).

[4] Οἱ Ἅγιοι οὗτοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες οἱ ἐν Σεβαστείᾳ τῇ πόλει μαρτυρήσαντες ἑορτάζονται κατὰ τὴν θ’ (9ην) Μαρτίου (βλέπε ἐν τόμῳ Γ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Ἡ Ἁγία Λουκία ἦτο Συρακουσία, γενομένη δὲ Χριστιανὴ ἠρνήθη τὸν μετὰ τοῦ ἐθνικοῦ μνηστῆρος της γάμον, διὸ συνελήφθη καὶ ἀπεκεφαλίσθη κατόπιν Μαρτυρίου. Ἡ μνήμη της ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιγ’ (13ην) Δεκεμβρίου, εἰς ἣ καὶ τὰ περὶ αὐτῆς βλέπε ἐν τόμῳ ΙΒ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».