Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΒΕΝΔΙΜΙΑΝΟΥ, τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ τοῦ Ἁγίου Αὐξεντίου ἀσκήσαντος.

Ὄχι δὲ μόνον τῆς προφητείας τὸ χάρισμα εἶχεν ὁ Ὅσιος, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἀρρώστους ὅλους ἰάτρευε χαριστικῶς καὶ μάλιστα τοὺς ὑδρωπικοὺς καὶ ὅσους εἶχον σπλῆνα εὐσπλαγχνίζετο καὶ τοὺς ἐθεράπευε τάχιστα καὶ ἁπλῶς ἐτέλεσε τόσα θαυμάσια ὅπου εἶναι ἀδύνατον νὰ τὰ γράφω πληρέστατα. Καὶ ἀπ’ αὐτὰ τὰ ὀλίγα ὅπου εἴπομεν, ἂς ἐννοήσῃ ὁ καθεὶς καὶ τὰ ἐπίλοιπα· ἡμεῖς δὲ ἂς ἔλθωμεν εἰς τὴν μακαρίαν αὐτοῦ μετάστασιν, νὰ δώσωμεν καὶ τέλος τῆς διηγήσεως. Ἐπειδὴ ἀπὸ τὴν γῆν ἦτο γεννημένος ὡς ἄνθρωπος, ἀνάγκη ἦτο νὰ ἀποδώσῃ τὸ ὀφειλόμενον κατὰ τὸ «Γῆ εἶ καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσῃ» (Γεν. γ’ 19). Λοιπὸν ἀσθενήσας ὀλίγας ἡμέρας, ἐνουθέτησεν ἱκανῶς τοὺς μαθητὰς καὶ τοὺς ἐστερέωσε μὲ τὸ θεμέλιον τῆς πίστεως· διότι ἐκτὸς τῶν ἄλλων ἀρετῶν, εἶχε καὶ τὸν λόγον τῆς σοφίας ἀπὸ τὴν Χάριν τοῦ Παναγίου Πνεύματος καὶ διδάξας αὐτοὺς νὰ ἔχουν τὴν ἀγάπην εἰς ἀλλήλους καὶ μάλιστα τὴν ἐλεημοσύνην πρὸς τοὺς ἀπόρους καὶ πένητας, ἐκλείσθη μέσα εἰς τὸ κελλίον του, σφαλίσας καὶ τὸ παράθυρον. Οἱ δὲ μαθηταὶ αὐτοῦ, οἵτινες ἦσαν τότε πολλοί, συνηγμένοι πρὸς ζῆλον αὐτοῦ καὶ μίμησιν, ἐδίσταζον βλέποντες τὸ ἀσύνηθες τοῦ πράγματος, ὅτι ἄλλην φορὰν δὲν τὸ ἔκαμε νὰ ἐγκλεισθῇ τόσας ἡμέρας, ἀλλ’ ἔμενε μετ’ αὐτῶν διδάσκων αὐτοὺς τὰ θεῖα προστάγματα.

Τινὲς λοιπὸν ἐδοκίμαζον νὰ ἀφαιρέσουν τὰς σανίδας, διὰ νὰ ἴδωσι τὶ ἔγινεν ὁ διδάσκαλος, οἱ δὲ ἐπίλοιποι δὲν ἄφηναν, μήπως καὶ ἐσχόλαζεν εἰς θεωρίαν ἢ προσευχὴν καὶ τὸν ἐμποδίσωσιν. Ὅταν ὅμως ἐβράδυνεν ἀκόμη περισσότερον, τὸν ἐκάλουν μὲ μικρὰν φωνὴν τὰ τέκνα του, λέγοντα· «Διατί, Πάτερ, δὲν μᾶς δείχνεις τὸ φαιδρόν σου πρόσωπον νὰ μᾶς εἰπῇς κατὰ τὸ σύνηθες τὰ μελίρρυτα λόγια; δὲν ἠξεύρεις ὅτι μὲ τὴν ὡραιότητα τοῦ προσώπου σου καὶ μὲ τὸ κάλλος τῶν λόγων σου, κατὰ τὸν Δαυΐδ[8], περιζωννύμεθα δύναμιν καὶ εἴμεθα δεδεμένοι εἰς τὴν πατρικὴν ἀγάπην σου περισσότερον, παρὰ ὁ κισσὸς εἰς τὸ δένδρον; δὲν ἠξεύρεις πῶς μένομεν ἐσκοτισμένοι, ὅταν δὲν βλέπωμεν σέ, τὸν ὀφθαλμόν μας τὸν φαεινότατον; ἄνοιξον εἰς ἡμᾶς τὴν θύραν τοῦ ἐλέους σου· λάλησον εἰς τὰ ὦτα μας· στερέωσον εἰς τὴν πέτραν τοὺς πόδας μας καὶ κατεύθυνον τὰ διαβήματα τῶν ἠγαπημένων τέκνων σου». Αὐτὰ καὶ ἄλλα ὅμοια λέγοντες ἔχυναν ἄμετρα δάκρυα, ἀλλ’ ἡ σιωπή του ἐσκανδάλισεν αὐτοὺς ἀκόμη περισσότερον καὶ ἐθρήνουν ἀπαρηγόρητα, φοβούμενοι μήπως καὶ ἐτελεύτησεν· ὅθεν ἠναγκάσθησαν νὰ ἀνοίξωσι τὸ παράθυρον καὶ εἰσελθόντες εἰς τὸ σπήλαιον εὗρον αὐτὸν (ὤ φρικτῆς ὁράσεως!) γονατιστὸν καὶ νεκρὸν ὡς προσευχόμενον. Ἔκαμε δὲ τεσσαράκοντα δύο χρόνους εἰς ἐκεῖνο τὸ ἄνω σπήλαιον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μυσία· ἀρχαία χώρα τῆς βορειοδυτικῆς Μικρᾶς Ἀσίας, περιβαλλομένη πρὸς Βορρᾶν ὑπὸ τῆς Προποντίδος καὶ τοῦ Ἑλλησπόντου, πρὸς Δυσμὰς ὑπὸ τοῦ Αἰγαίου πελάγους, πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Λυδίας, πρὸς Ἀνατολὰς ὑπὸ τῆς Φρυγίας καὶ βορειοανατολικῶς ὑπὸ τῆς Βιθυνίας. Αὕτη διῃρεῖτο εἰς Μικρὰν καὶ εἰς Μεγάλην Μυσίαν καὶ ἡ μὲν Μικρὰ κατελάμβανε τὸ βόρειον αὐτῆς τμῆμα, πρὸς τὸν Ἑλλήσποντον, καὶ τὴν Τρῳάδα, ἡ δὲ Μεγάλη τὸ νότιον περιλαμβάνουσα καὶ τὴν πόλιν Πέργαμον. Ἡ Μυσία δὲν πρέπει να συγχέεται μὲ τὴν ἐν Εὐρώπῃ Μοισία ἥτις ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦ «οι» καὶ ἦτο ἐπαρχία τοῦ ἀνατολικοῦ Ἰλλυρικοῦ, κατέχουσα τὴν θέσιν τὴν ὁποίαν κατέχουν σήμερον ἡ Βουλγαρία καὶ ἡ Σερβία.

[2] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Αὐξεντίου τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ εἰς τὴν ιδ’ (14ην) Φεβρουαρίου, ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[3] Ἡρακλέους Στήλας ὠνόμαζον οἱ ἀρχαῖοι τὰ ἑκατέρωθεν τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ὑψούμενα ὄρη, ἤτοι τὸ ἐπὶ τῆς Εὐρωπαϊκῆς ἀκτῆς ὄρος τοῦ Γιβραλτάρ, ὅπερ παρὰ τοῖς ἀρχαίοις Ἕλλησιν ἐκαλεῖτο Κάλπη καὶ τὸ ἐπὶ τῆς Ἀφρικανικῆς Ἠπείρου ὄρος Ἄβυλα (Σιέρρα Μπουλῶννες). Τὸ ἀπότομον ὕψος τῆς Κάλπης καὶ ἡ κορυφὴ τῶν Ἀβύλων παρεῖχον μακρόθεν τὴν ἐντύπωσιν στηλῶν. Ἡρακλέους δὲ Στῆλαι ὠνομάσθησαν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἡρακλέους, διότι κατὰ τὴν Ἑλληνικὴν μυθολογίαν διῆλθεν οὗτος ἐκεῖθεν διαπεραιωθεὶς ἀπὸ τῆς Ἀφρικανικῆς ἀκτῆς εἰς τὴν Εὐρωπαϊκήν. Ὁ πορθμὸς τοῦ Γιβραλτὰρ ἑνώνει τὴν Μεσόγειον θάλασσαν μετὰ τοῦ Ἀτλαντικοῦ ὠκεανοῦ καὶ χωρίζει τὴν Εὐρώπην ἀπὸ τῆς Ἀφρικῆς. Αἱ Στῆλαι τοῦ Ἡρακλέους ὠνομάζοντο ὑπὸ τῶν ἀρχαίων καὶ Γαδειρίδες Πύλαι λόγῳ τῆς παρακειμένης νήσου τῶν Γαδείρων. Τὰ Γάδειρα ἦτο νῆσος σμικρὰ τῆς Ἰσπανίας εὑρισκομένη εἰς τὸν Ἀτλαντικὸν ὠκεανόν, τόσον πλησίον τῆς στερεᾶς, ὥστε ἦτο δυνατὸν νὰ συνάπτηται αὐτῇ διὰ γεφύρας. Σήμερον ἑνοῦται μὲ τὴν ξηρὰν δι’ ἰσθμοῦ. Ταύτην εἶχον οἱ παλαιοὶ ὅριον τοῦ γνωστοῦ τότε κόσμου. Γάδειρα ἑλληνιστὶ ἑρμηνεύεται γῆς δειρά, ἤτοι λαιμὸς ἢ τράχηλος (ὅρα τὸν Μελέτιον σελ. 64 τῆς Γεωγραφίας). Τὰ Γάδειρα λέγονται σήμερον Κάδιξ. Ἐν τῷ Συναξαριστῇ ὅμως τῆς τοῦ Διονυσίου Μονῆς γράφεται τῆς ἐν Γαδάροις Ἐκκλησίας· εὑρίσκοντο δὲ ταῦτα εἰς τὴν Παλαιστίνην.

[4] «Μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν…» (Ματθ. ι’ 9, Μάρκ. ϛ’ 8, Λουκ. θ’ 3, ι’ 4).

[5] «Ὅταν γὰρ ἀσθενῶ, τότε δυνατός εἰμι» (Β’ Κορ. ιβ’ 10).

[6] «Καὶ ἔσται ὡς τὸ ξύλον τὸ πεφυτευμένον παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων, ὃ τὸν καρπὸν αὐτοῦ δώσει ἐν καιρῷ αὐτοῦ, καὶ τὸ φύλλον αὐτοῦ οὐκ ἀπορρυήσεται, καὶ πάντα ὅσα ἂν ποιῇ κατευοδωθήσεται» (Ψαλμ. α’ 3).

[7] «Σκληρόν σοι πρὸς κέντρα λακτίζειν» (Πράξ. κϛ’ 14).

[8] «Τῇ ὡραιότητί σου καὶ τῷ κάλλει σου» (Ψαλμ. μδ’ 4).