Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΒΕΝΔΙΜΙΑΝΟΥ, τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ τοῦ Ἁγίου Αὐξεντίου ἀσκήσαντος.

οὕτως ἐγύμνωσε καὶ τὴν ψυχὴν ἀπὸ ὅλα τὰ πάθη καὶ τὰ γήϊνα φρονήματα· δὲν ὑπελόγιζε ποσῶς τιμήν, οὐδὲ πλοῦτον· δὲν ἐσυλλογίζετο τὸ ὑψηλὸν τοῦ γένους του καὶ τὴν εὐγένειαν, οὔτε τὰ πολλὰ χρήματα καὶ πράγματα, ὅπου εἶχον κινητὰ καὶ ἀκίνητα· ἀλλὰ τὰ ἐμίσησεν ὅλα ὡς σκύβαλα καὶ μόνον τὸν Θεὸν ἐπόθησεν· ἐπεθύμει δὲ ἀπὸ μικρὸς νὰ εὕρῃ τόπον ἥσυχον καὶ ἀτάραχον, νὰ συνομιλῇ μὲ τὸν ποθούμενον Χριστὸν προσευχόμενος. Διὰ τὴν αἰτίαν ταύτην ἔφυγεν ἀπὸ τὴν πατρίδα του καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, διὰ νὰ εὕρῃ Μοναχόν τινα ἐνάρετον καὶ νὰ ὑποταχθῇ εἰς αὐτόν.

Παρατηρῶν λοιπὸν ἀπὸ λόφον τινὰ τῆς πόλεως, εἶδε μακρὰν ἀπ’ ἐκεῖ ὄρος ὑψηλὸν καὶ ὑπέρνεφον καὶ ἐρωτήσας τινάς, πῶς ὠνομάζετο τὸ ὄρος ἐκεῖνο, τοῦ εἶπον ὅτι τὸ ἔλεγον Βουνὸν τοῦ Αὐξεντίου. Οὗτος δὲ ὁ Αὐξέντιος ἦτο Ἅγιος ἄνθρωπος καὶ ἠσκήτευεν ἐκεῖ ἐπάνω χρόνους πολλούς· ἦτο δὲ τὸ ὄρος ἐκεῖνο πολὺ τραχὺ καὶ κρημνῶδες, ἀνηφορικὸν καὶ ἐστερημένον ἀπὸ ὅλα τὰ βρώσιμα· μόνον πέτραι ἦσαν ἐκεῖ πολλαὶ καὶ δένδρα ὑπέρπολλα καί, ἁπλῶς εἰπεῖν, εἰς μὲν τὰ σωματικὰ ἦτο πικρὸν πολὺ καὶ ἀνώφελον, εἰς τὴν ψυχὴν ὅμως σωτηριῶδες κατὰ πολὺ καὶ γλυκύτατον· διότι τὰ κοπιαστικὰ καὶ πικρὰ τοῦ σώματος δίδουν εἰς τὴν ψυχὴν ἡδονὴν καὶ ἀπόλαυσιν, καθὼς τὸ λέγει ὁ μακάριος Ἀπόστολος· «Ὅταν ἀσθενῶ εἰς τὴν σάρκα, τότε εἶμαι εἰς τὴν ψυχὴν ὑγιέστατος» [5].

Ὅταν λοιπὸν ἤκουσεν ὁ νέος, ὅτι τὸ ὄρος ἐκεῖνο ἦτο στενόχωρον καὶ ἐστερημένον πάσης σωματικῆς παρακλήσεως, ἐχάρη ἡ ψυχή του καὶ ἠγαλλίασε, διότι εὗρε τόπον κατὰ τὸν πόθον του· ὅθεν ἔτρεξε προθύμως εἰς αὐτό, καθὼς τρέχει πρὸς τὴν πηγὴν ἡ διψασμένη ἔλαφος. Ὅτε λοιπὸν ἔφθασεν εἰς τὸν Ὅσιον Αὐξέντιον, ἔπεσεν εἰς τοὺς πόδας αὐτοῦ, δεόμενος μετὰ δακρύων νὰ τὸν κουρεύσῃ εὐθὺς Μοναχὸν ἀπόκρυφα, διὰ νὰ μὴ τὸ μάθουν οἱ συγγενεῖς του καὶ τὸν ἐμποδίσωσιν. Ὁ μέγας Αὐξέντιος βλέπων τὴν ὑπερβολικὴν ζέσιν τοῦ νέου κατενόησε τὸν διακαῆ καὶ θερμότατον ἔρωτα, τὸν ὁποῖον εἶχε πρὸς τὸν Θεὸν ὁ θεόπνευστος. Ὅθεν δὲν ἠμέλησε ποσῶς οὔτε παντελῶς ἐδίστασε, γνωρίσας μὲ τὸν διορατικόν του ὀφθαλμὸν τὴν μέλλουσαν τοῦ νέου κατάστασιν, ἀλλὰ πρῶτον μὲν τὸν ἐδίδαξε καὶ ἱκανῶς τὸν κατήχησεν, ἔπειτα δὲ τὸν ἐκούρευσε Μοναχὸν καὶ τόσον ἐπρόκοψεν εἰς τὴν ὑπακοὴν καὶ τὰς λοιπὰς ἀρετάς, ὥστε ἔδιδε καθ’ ἑκάστην τὸν καρπὸν αὐτοῦ, ὡς τὸ εὔκαρπον δένδρον, τὸ ὁποῖον εἷναι φυτευμένον πλησίον τοῦ ὕδατος [6].


Ὑποσημειώσεις

[1] Μυσία· ἀρχαία χώρα τῆς βορειοδυτικῆς Μικρᾶς Ἀσίας, περιβαλλομένη πρὸς Βορρᾶν ὑπὸ τῆς Προποντίδος καὶ τοῦ Ἑλλησπόντου, πρὸς Δυσμὰς ὑπὸ τοῦ Αἰγαίου πελάγους, πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Λυδίας, πρὸς Ἀνατολὰς ὑπὸ τῆς Φρυγίας καὶ βορειοανατολικῶς ὑπὸ τῆς Βιθυνίας. Αὕτη διῃρεῖτο εἰς Μικρὰν καὶ εἰς Μεγάλην Μυσίαν καὶ ἡ μὲν Μικρὰ κατελάμβανε τὸ βόρειον αὐτῆς τμῆμα, πρὸς τὸν Ἑλλήσποντον, καὶ τὴν Τρῳάδα, ἡ δὲ Μεγάλη τὸ νότιον περιλαμβάνουσα καὶ τὴν πόλιν Πέργαμον. Ἡ Μυσία δὲν πρέπει να συγχέεται μὲ τὴν ἐν Εὐρώπῃ Μοισία ἥτις ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦ «οι» καὶ ἦτο ἐπαρχία τοῦ ἀνατολικοῦ Ἰλλυρικοῦ, κατέχουσα τὴν θέσιν τὴν ὁποίαν κατέχουν σήμερον ἡ Βουλγαρία καὶ ἡ Σερβία.

[2] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Αὐξεντίου τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ εἰς τὴν ιδ’ (14ην) Φεβρουαρίου, ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[3] Ἡρακλέους Στήλας ὠνόμαζον οἱ ἀρχαῖοι τὰ ἑκατέρωθεν τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ὑψούμενα ὄρη, ἤτοι τὸ ἐπὶ τῆς Εὐρωπαϊκῆς ἀκτῆς ὄρος τοῦ Γιβραλτάρ, ὅπερ παρὰ τοῖς ἀρχαίοις Ἕλλησιν ἐκαλεῖτο Κάλπη καὶ τὸ ἐπὶ τῆς Ἀφρικανικῆς Ἠπείρου ὄρος Ἄβυλα (Σιέρρα Μπουλῶννες). Τὸ ἀπότομον ὕψος τῆς Κάλπης καὶ ἡ κορυφὴ τῶν Ἀβύλων παρεῖχον μακρόθεν τὴν ἐντύπωσιν στηλῶν. Ἡρακλέους δὲ Στῆλαι ὠνομάσθησαν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἡρακλέους, διότι κατὰ τὴν Ἑλληνικὴν μυθολογίαν διῆλθεν οὗτος ἐκεῖθεν διαπεραιωθεὶς ἀπὸ τῆς Ἀφρικανικῆς ἀκτῆς εἰς τὴν Εὐρωπαϊκήν. Ὁ πορθμὸς τοῦ Γιβραλτὰρ ἑνώνει τὴν Μεσόγειον θάλασσαν μετὰ τοῦ Ἀτλαντικοῦ ὠκεανοῦ καὶ χωρίζει τὴν Εὐρώπην ἀπὸ τῆς Ἀφρικῆς. Αἱ Στῆλαι τοῦ Ἡρακλέους ὠνομάζοντο ὑπὸ τῶν ἀρχαίων καὶ Γαδειρίδες Πύλαι λόγῳ τῆς παρακειμένης νήσου τῶν Γαδείρων. Τὰ Γάδειρα ἦτο νῆσος σμικρὰ τῆς Ἰσπανίας εὑρισκομένη εἰς τὸν Ἀτλαντικὸν ὠκεανόν, τόσον πλησίον τῆς στερεᾶς, ὥστε ἦτο δυνατὸν νὰ συνάπτηται αὐτῇ διὰ γεφύρας. Σήμερον ἑνοῦται μὲ τὴν ξηρὰν δι’ ἰσθμοῦ. Ταύτην εἶχον οἱ παλαιοὶ ὅριον τοῦ γνωστοῦ τότε κόσμου. Γάδειρα ἑλληνιστὶ ἑρμηνεύεται γῆς δειρά, ἤτοι λαιμὸς ἢ τράχηλος (ὅρα τὸν Μελέτιον σελ. 64 τῆς Γεωγραφίας). Τὰ Γάδειρα λέγονται σήμερον Κάδιξ. Ἐν τῷ Συναξαριστῇ ὅμως τῆς τοῦ Διονυσίου Μονῆς γράφεται τῆς ἐν Γαδάροις Ἐκκλησίας· εὑρίσκοντο δὲ ταῦτα εἰς τὴν Παλαιστίνην.

[4] «Μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν…» (Ματθ. ι’ 9, Μάρκ. ϛ’ 8, Λουκ. θ’ 3, ι’ 4).

[5] «Ὅταν γὰρ ἀσθενῶ, τότε δυνατός εἰμι» (Β’ Κορ. ιβ’ 10).

[6] «Καὶ ἔσται ὡς τὸ ξύλον τὸ πεφυτευμένον παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων, ὃ τὸν καρπὸν αὐτοῦ δώσει ἐν καιρῷ αὐτοῦ, καὶ τὸ φύλλον αὐτοῦ οὐκ ἀπορρυήσεται, καὶ πάντα ὅσα ἂν ποιῇ κατευοδωθήσεται» (Ψαλμ. α’ 3).

[7] «Σκληρόν σοι πρὸς κέντρα λακτίζειν» (Πράξ. κϛ’ 14).

[8] «Τῇ ὡραιότητί σου καὶ τῷ κάλλει σου» (Ψαλμ. μδ’ 4).