Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ΒΕΝΔΙΜΙΑΝΟΥ, τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ τοῦ Ἁγίου Αὐξεντίου ἀσκήσαντος.

Εἶχε καὶ μαθητὰς καὶ συνεργάτας ὁ Ὅσιος καὶ κάποτε δὲν εἶχον ἄρτους παντελῶς· ὅθεν ἐλυποῦντο πολὺ καὶ ἐθλίβοντο μὴ ἠξεύροντες πῶς νὰ πορευθῶσι καὶ ἐγόγγυζον κατὰ τοῦ Γέροντος, ὥσπερ ποτὲ οἱ Ἰσραηλῖται κατελάλουν κατὰ τοῦ Μωϋσέως, οἱ ἀχάριστοι. Ὁ Γέρων, βλέπων τοὺς νέους κλονιζομένους ἀπὸ τὴν πεῖναν, τοὺς ἐσυμπόνεσε καὶ λέγει πρὸς τὸν ὑποτακτικὸν αὐτοῦ ὁ μακάριος· «Κατέβα ἀπὸ τὸ ὄρος νὰ προϋπαντήσῃς τὸν ἄνθρωπον, ὅπου μᾶς φέρνει ἄρτους νὰ φάγωμεν πρὸς αὐτάρκειαν». Τότε ὁ ἀδελφὸς ἐλησμόνησεν ἀπὸ τὴν χαρὰν τὴν πολλὴν πεῖναν του καὶ κατελθὼν δρομαῖος εὗρεν (ὤ τοῦ θαύματος!) ἄνθρωπον, ὅστις ἐβαστοῦσε πολλοὺς ἄρτους, τὸν ὁποῖον ὡδήγησεν εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ ἔφερε πρὸς τὸν Ὅσιον καὶ ἐξήγαγε τοὺς ἄρτους διαμοιράσας ἐξ αὐτῶν εἰς ὅλους τοὺς πεινῶντας. Ὁ Γέρων ἔλεγε· «Λάβετε φάγετε, καὶ τὸν Δεσπότην εὐχαριστήσατε, ὅπου μᾶς τρέφει τοὺς ἀχαρίστους ὡς ἀνεξίκακος»· οἱ δὲ ἔφαγον καὶ προσεκύνησαν τὸν διδάσκαλον. Ἀλλὰ ἂς εἴπωμεν καὶ δεύτερον θαυμάσιον ὅμοιον τοῦ προτέρου θαύματος.

Καιρόν τινα δὲν εἶχεν ἡ Ἐκκλησία τελείως ἔλαιον· ὅθεν ἀφῆκεν ὁ ἐκκλησιάρχης ἐρρυπωμένα καὶ ἄπλυτα τὰ κανδήλια· ἐρωτήσας δὲ αὐτὸν ὁ Ὅσιος διατὶ δὲν ἐπεμελεῖτο τὴν ὑπηρεσίαν του, νὰ πλύνῃ τὰ ἀγγεῖα ὡς ἔπρεπεν, ἐπειδὴ ἦτο ἡ ἡμέρα Σάββατον, ἀπεκρίθη, ὅτι ἐπειδὴ δὲν εἶχον ποσῶς ἔλαιον, δὲν ὑπῆρχεν ἀνάγκη νὰ πλύνωσι τὰς κανδήλας ματαίως. Τοῦ λέγει ὁ Ὅσιος· «Σὺ κάμε ἐπιμελῶς τὴν ὑπηρεσίαν σου καὶ ὁ Κύριος μᾶς χαρίζει τὰ χρειαζόμενα». Οὕτως εἶπε καὶ βλέπων, ὅτι δὲν εἶχον προθυμίαν οἱ διακονοῦντες νὰ κάμουν τὸ προστασσόμενον, ὠνείδισε τὴν ὀκνηρίαν καὶ ἀνοησίαν των καὶ τὴν πρὸς τὸν Δεσπότην ἀπιστίαν των· οἱ δὲ ἡτοίμασαν τὰς λαμπάδας καὶ ηὐτρέπισαν πάντα ὡς ἔπρεπε καὶ τότε εἶπον πρὸς αὐτὸν· «Ἰδοὺ, Πάτερ, τὸ πῦρ καὶ αἱ κανδῆλαι ἕτοιμοι, ἀλλὰ ποῦ εἶναι τὸ ἔλαιον;». Ὁ δὲ ἀπεκρίνατο λέγων· «Ὁ Κύριος θέλει μᾶς πέμψει ἔλαιον ὡς πολυέλεος»· καὶ μὲ τὸν λόγον τὸ ἔργον ἐγένετο καὶ ἦλθε τὴν ὥραν ἐκείνην εἷς ἄγνωστος ἄνθρωπος, τὸν ὁποῖον ἄλλην φορὰν δὲν εἶχον ἴδει, μὲ τὴν σύζυγόν του καὶ τὰ τέκνα του νὰ τοὺς εὐλογήσῃ ὁ Ἅγιος, ἔφερον δὲ μεθ’ ἑαυτῶν ζῷον φορτωμένον μὲ ἔλαιον. Εὐλογήσας λοιπὸν αὐτοὺς ὁ μακάριος καὶ διδάξας αὐτοὺς πρὸς ψυχικὴν ὠφέλειαν, εἰς εἰρήνην ἀπέλυσε· τοὺς δὲ μαθητάς του ἐπαίδευσε, νὰ μὴ φροντίζουν πλέον αὐτοὶ διὰ τὰ χρειαζόμενα πράγματα, ἀλλὰ νὰ ἔχουν εἰς τὸν Θεὸν τὰς ἐλπίδας των.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μυσία· ἀρχαία χώρα τῆς βορειοδυτικῆς Μικρᾶς Ἀσίας, περιβαλλομένη πρὸς Βορρᾶν ὑπὸ τῆς Προποντίδος καὶ τοῦ Ἑλλησπόντου, πρὸς Δυσμὰς ὑπὸ τοῦ Αἰγαίου πελάγους, πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Λυδίας, πρὸς Ἀνατολὰς ὑπὸ τῆς Φρυγίας καὶ βορειοανατολικῶς ὑπὸ τῆς Βιθυνίας. Αὕτη διῃρεῖτο εἰς Μικρὰν καὶ εἰς Μεγάλην Μυσίαν καὶ ἡ μὲν Μικρὰ κατελάμβανε τὸ βόρειον αὐτῆς τμῆμα, πρὸς τὸν Ἑλλήσποντον, καὶ τὴν Τρῳάδα, ἡ δὲ Μεγάλη τὸ νότιον περιλαμβάνουσα καὶ τὴν πόλιν Πέργαμον. Ἡ Μυσία δὲν πρέπει να συγχέεται μὲ τὴν ἐν Εὐρώπῃ Μοισία ἥτις ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦ «οι» καὶ ἦτο ἐπαρχία τοῦ ἀνατολικοῦ Ἰλλυρικοῦ, κατέχουσα τὴν θέσιν τὴν ὁποίαν κατέχουν σήμερον ἡ Βουλγαρία καὶ ἡ Σερβία.

[2] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Αὐξεντίου τοῦ ἐν τῷ Βουνῷ βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ εἰς τὴν ιδ’ (14ην) Φεβρουαρίου, ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[3] Ἡρακλέους Στήλας ὠνόμαζον οἱ ἀρχαῖοι τὰ ἑκατέρωθεν τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ὑψούμενα ὄρη, ἤτοι τὸ ἐπὶ τῆς Εὐρωπαϊκῆς ἀκτῆς ὄρος τοῦ Γιβραλτάρ, ὅπερ παρὰ τοῖς ἀρχαίοις Ἕλλησιν ἐκαλεῖτο Κάλπη καὶ τὸ ἐπὶ τῆς Ἀφρικανικῆς Ἠπείρου ὄρος Ἄβυλα (Σιέρρα Μπουλῶννες). Τὸ ἀπότομον ὕψος τῆς Κάλπης καὶ ἡ κορυφὴ τῶν Ἀβύλων παρεῖχον μακρόθεν τὴν ἐντύπωσιν στηλῶν. Ἡρακλέους δὲ Στῆλαι ὠνομάσθησαν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἡρακλέους, διότι κατὰ τὴν Ἑλληνικὴν μυθολογίαν διῆλθεν οὗτος ἐκεῖθεν διαπεραιωθεὶς ἀπὸ τῆς Ἀφρικανικῆς ἀκτῆς εἰς τὴν Εὐρωπαϊκήν. Ὁ πορθμὸς τοῦ Γιβραλτὰρ ἑνώνει τὴν Μεσόγειον θάλασσαν μετὰ τοῦ Ἀτλαντικοῦ ὠκεανοῦ καὶ χωρίζει τὴν Εὐρώπην ἀπὸ τῆς Ἀφρικῆς. Αἱ Στῆλαι τοῦ Ἡρακλέους ὠνομάζοντο ὑπὸ τῶν ἀρχαίων καὶ Γαδειρίδες Πύλαι λόγῳ τῆς παρακειμένης νήσου τῶν Γαδείρων. Τὰ Γάδειρα ἦτο νῆσος σμικρὰ τῆς Ἰσπανίας εὑρισκομένη εἰς τὸν Ἀτλαντικὸν ὠκεανόν, τόσον πλησίον τῆς στερεᾶς, ὥστε ἦτο δυνατὸν νὰ συνάπτηται αὐτῇ διὰ γεφύρας. Σήμερον ἑνοῦται μὲ τὴν ξηρὰν δι’ ἰσθμοῦ. Ταύτην εἶχον οἱ παλαιοὶ ὅριον τοῦ γνωστοῦ τότε κόσμου. Γάδειρα ἑλληνιστὶ ἑρμηνεύεται γῆς δειρά, ἤτοι λαιμὸς ἢ τράχηλος (ὅρα τὸν Μελέτιον σελ. 64 τῆς Γεωγραφίας). Τὰ Γάδειρα λέγονται σήμερον Κάδιξ. Ἐν τῷ Συναξαριστῇ ὅμως τῆς τοῦ Διονυσίου Μονῆς γράφεται τῆς ἐν Γαδάροις Ἐκκλησίας· εὑρίσκοντο δὲ ταῦτα εἰς τὴν Παλαιστίνην.

[4] «Μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν…» (Ματθ. ι’ 9, Μάρκ. ϛ’ 8, Λουκ. θ’ 3, ι’ 4).

[5] «Ὅταν γὰρ ἀσθενῶ, τότε δυνατός εἰμι» (Β’ Κορ. ιβ’ 10).

[6] «Καὶ ἔσται ὡς τὸ ξύλον τὸ πεφυτευμένον παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων, ὃ τὸν καρπὸν αὐτοῦ δώσει ἐν καιρῷ αὐτοῦ, καὶ τὸ φύλλον αὐτοῦ οὐκ ἀπορρυήσεται, καὶ πάντα ὅσα ἂν ποιῇ κατευοδωθήσεται» (Ψαλμ. α’ 3).

[7] «Σκληρόν σοι πρὸς κέντρα λακτίζειν» (Πράξ. κϛ’ 14).

[8] «Τῇ ὡραιότητί σου καὶ τῷ κάλλει σου» (Ψαλμ. μδ’ 4).