Τῇ ΙA’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἄθλησις τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΒΛΑΣΙΟΥ Ἐπισκόπου γενομένου Σεβαστείας καὶ τῆς ἐν Χριστῷ συνοδείας αὐτοῦ.

καὶ τὰ δύο τέκνα πρὸς τὴν μητέρα των λέγοντα· «Οἱ στέφανοί σας εἶναι τώρα ἕτοιμοι παρὰ τοῦ ἐπουρανίου Βασιλέως, παραδώσατε λοιπὸν καὶ ἡμᾶς εἰς τὸν Ἀθλητὴν τοῦ Χριστοῦ Βλάσιον». Καὶ τοῦτο μὲν οὕτως ἔγινεν· ὁ δὲ δήμιος βιαζόμενος ἔκοψε τὰς κεφαλὰς τῶν Ἁγίων γυναικῶν, καρπὸν οὔσας ἀληθῶς τοῦ θείου Βλασίου καὶ καύχημα τῆς ἡμετέρας πίστεως.

Τότε λοιπὸν ἔφεραν ἀπὸ τὴν φυλακὴν εἰς τὸ κριτήριον καὶ τὸν θεῖον Βλάσιον, εἰς τὸν ὁποῖον εἶπεν ὁ ἡγεμών· «Θυσιάζεις, Βλάσιε, ἢ ὄχι;». Ὁ δὲ Ἅγιος εἶπε· «Ποῖος, ἔχων γνῶσιν, ἤθελε καταδεχθῆ νὰ προσκυνῇ τοιαῦτα βδελύγματα;». Ὁ ἡγεμὼν εἶπεν· «Ἀνίσως καὶ σὲ ρίψω εἰς τὴν λίμνην, ἠμπορεῖ ὁ Θεός σου νὰ σὲ φυλάξῃ;». Καὶ ὁ Ἅγιος εἶπε πρὸς αὐτόν· «Δοκίμασε νὰ ἐννοήσῃς». Τότε ὁ ἡγεμὼν ἐπρόσταξε καὶ ἔρριψαν τὸν Ἅγιον εἰς τὴν λίμνην. Ἐκεῖνος δὲ ποιήσας τὸ σημεῖον τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἐκάθητο ἀβλαβὴς ἐπάνω τῶν ὑδάτων ὡς ἐπὶ ξηρᾶς καὶ ἔλεγεν εἰς τοὺς παρεστῶτας Ἕλληνας· «Ἂν ἔχουν καὶ οἱ θεοί σας καμμίαν δύναμιν, εἰσέλθετε καὶ σεῖς νὰ ἴδωμεν». Ἀκούσαντες δὲ οἱ ἀνόητοι ἐκεῖνοι καὶ ὑπερήφανοι ἐπήδησαν ἐντὸς τῆς λίμνης, ἑξήκοντα ὀκτὼ ἄνδρες, καὶ εὐθὺς οἱ ἄθλιοι ἐπνίγησαν. Ἄγγελος δὲ Κυρίου καταβάς, ἐχαιρέτησε τὸν Ἅγιον κατὰ πολλὰ περιχαρῶς καὶ ἱλαρῶς καὶ τοῦ λέγει· «Ἔξελθε καὶ λάβε τὸν ἡτοιμασμένον σοι παρὰ Χριστοῦ στέφανον». Ὁ Μάρτυς τότε ἐξῆλθε περιπατῶν ἐπὶ τῶν ὑδάτων ὡσὰν εἰς στερεὰν γῆν, ἔλαμπε δὲ τὸ πρόσωπόν του ὥσπερ τὸν ἥλιον. Ὁ δὲ ἡγεμὼν πάλιν τοῦ εἶπεν· «Διατί, Βλάσιε, δὲν θυσιάζεις εἰς τοὺς θεούς;». Καὶ ὁ Ἅγιος τοῦ λέγει· «Ἐγὼ εἶμαι δοῦλος τοῦ Χριστοῦ καὶ δὲν προσκυνῶ δαίμονας». Ἀπελπισθεὶς λοιπὸν ὁ ἡγεμὼν ἀπεφάσισε λέγων οὕτω· «Ἐπειδὴ ὁ Βλάσιος οὔτε εἰς ἐμὲ ἐπείσθη οὔτε εἰς τὴν προσταγὴν τοῦ βασιλέως, ἔπνιξε δὲ καὶ τοὺς ἑξήκοντα ὀκτὼ στρατιώτας, προστάζω νὰ τὸν ἀποκεφαλίσωσιν ὁμοῦ μὲ τὰ δύο παιδία».

Ὡς ἤκουσεν ὁ Ἅγιος τὴν ἀπόφασιν, προσηυχήθη πρὸς Κύριον λέγων· «Κύριε ὁ Θεὸς τῶν Δυνάμεων, ἐπάκουσον μου τοῦ δούλου σου καὶ δὸς τὴν βοήθειάν σου εἰς ὅποιον μὲ ἐπικαλεσθῇ, ἢ εἰς ἀσθένειαν, ἢ εἰς πᾶσαν ἄλλην ἀνάγκην πρὸς δόξαν τοῦ Ἁγίου Ὀνόματός σου». Τοιαῦτα ἐκεῖνος ηὔξατο, ὁ δὲ Θεὸς ἐπήκουσε τῆς δεήσεώς του· παραλαβὼν δὲ ὁ δήμιος τὸν Ἅγιον ἀπὸ τὸ κριτήριον ὁμοῦ μὲ τὰ δύο βρέφη τοὺς ὡδήγησεν εἰς τὸν τόπον τοῦ Μαρτυρίου καὶ ἐκεῖ ἔκοψε τὰς ἱερὰς κεφαλὰς αὐτῶν ἐπάνω εἰς μίαν πέτραν, ἔνδοθεν τοῦ τείχους τῆς Σεβαστείας. Καὶ τότε μὲν πιστοί τινες, ὡς ἠδυνήθησαν, ἔθαψαν τὸ τίμιον αὐτοῦ σῶμα μετὰ τῶν παίδων. Ὕστερον δὲ


Ὑποσημειώσεις

[1] Σεβάστεια· ἀρχαία πόλις τῆς ἀνατολικῆς Μικρᾶς Ἀσίας κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ ὄρους Γκούρλιουκ-Ντὰγ καὶ κατὰ τὸν ἄνω ροῦν τοῦ Ἅλυος ποταμοῦ (τουρκιστὶ Κιζὶλ-Ἰρμάκ). Ἡ σημερινὴ πόλις κεῖται πλησίον τῆς ἀρχαίας πόλεως Σεβαστῆς, ἐκ τῆς ὁποίας καὶ ἔλαβε τὸ ὄνομα. Πρὸς Δυσμὰς τῆς Σεβαστείας ὑπῆρχεν ἄλλοτε ἡ λίμνη τῆς Σεβαστείας εἰς ἥν, ὡς θὰ ἴδωμεν περαιτέρω, ἐβλήθη ὁ Ἅγιος Βλάσιος καὶ εἰς τὴν ὁποίαν ἐμαρτύρησαν καὶ οἱ Ἅγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες ἐπὶ Λικινίου ἐν ἔτει τκ’ (320), βλέπε τῇ θ’ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Μαρτίου, ἐν τόμῳ Γ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

Ἡ Σεβάστεια κατὰ τὸν 11ον αἰῶνα, περιελθοῦσα εἰς τοὺς Ἄρμενίους, ἔγινε πρωτεύουσα τῆς Μικρᾶς Ἀρμενίας. Τὸ 1397 κατελήφθη ὑπὸ τοῦ Βαγιαζήτ. Τὸ 1400 καταλαβὼν ταύτην ὁ Ταμερλᾶνος ᾐχμαλώτισε καὶ κατέσφαξε τοὺς κατοίκους αὐτῆς, ἀφοῦ προηγουμένως εἶχε καταπατήσει διὰ τῶν ἀγρίων ἱππέων του 4000 παιδιά, τὰ ὁποῖα ἀπέστειλαν πρὸς αὐτὸν οἱ κάτοικοι τῆς Σεβαστείας, ὅταν προσήγγιζε πρὸς τὴν πόλιν, διὰ νὰ τὸν παρακαλέσωσι νὰ λυπηθῇ αὐτούς. Ἡ Σεβάστεια καλεῖται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Σιβάζ.

[2] Ἄργαιον· τὸ ὑψηλότερον ὄρος τῆς Καππαδοκίας καὶ ὁλοκλήρου τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Ἀπὸ τῆς κορυφῆς τούτου ἡ ὁποία εἶναι πάντοτε κεκαλυμμένη ὑπὸ χιόνων καὶ ἡ ὁποία φθάνει τὰ 3961 μέτρα, φαίνεται, κατὰ τὸν Στράβωνα, ἐν εὐδίᾳ ἀφ’ ἑνὸς ἡ Μεσόγειος θάλασσα καὶ ἀφ’ ἑτέρου ὁ Εὔξεινος Πόντος. Ὑπὸ τῶν Τούρκων καλεῖται Ἐρτζὶς-Ντάγ.