Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνείαν ἐπιτελεῖσθαι ΠΑΝΤΩΝ τῶν ἀπ' αἰῶνος ΚΟΙΜΗΘΕΝΤΩΝ εὐσεβῶν πατέρων καὶ ἀδελφῶν ἡμῶν, ἐπ’ ἐλπίδι ἀναστάσεως ζωῆς αἰωνίου, οἱ θειότατοι Πατέρες ἐθέσπισαν.

Εἰς δὲ τοὺς Ἁγίους Μάρτυρας ἐδόθη, λέγει, τὸ νὰ ἐφορῶσι καὶ τὰ παρ’ ἡμῶν τελούμενα καὶ νὰ μᾶς ἐπισκέπτωνται εἰς τὰς ἀνάγκας μας. Εἰς δὲ τὴν ἡμέραν ἐκείνην ὅλοι θέλουν γνωρίσει ἀλλήλους, ὅταν καὶ τὰ κεκρυμμένα ἔχουν νὰ φανερωθοῦν. Πρέπει δὲ νὰ γνωρίζωμεν, ὅτι κατὰ τὸ παρόν, ἤτοι πρὸ τῆς κοινῆς Ἀναστάσεως, αἱ ψυχαὶ τῶν δικαίων εὑρίσκονται εἰς τόπους τινὰς πρὸς τοῦτο διωρισμένους καὶ πάλιν τῶν ἁμαρτωλῶν, εἰς ἄλλο μέρος, καὶ οἱ μὲν δίκαιοι μὲ τὴν καλήν των ἐλπίδα χαίρουσιν, οἱ δὲ ἁμαρτωλοί, μὲ τὸ νὰ ἀναμένωσι τὰ δεινά, λυποῦνται. Ἐπειδὴ οἱ Ἅγιοι δὲν ἔλαβον ἀκόμη τὴν ἐπαγγελίαν τῶν ἀγαθῶν, κατὰ τὸν θεῖον Ἀπόστολον, λέγοντα· «τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσιν» (Ἑβρ. ια’ 40).

Ἂς μὴ νομίζῃ δέ τις, ὅτι ὅλοι ἐκεῖνοι, ὅπου κρημνίζονται ἢ πνίγονται εἰς τὴν θάλασσαν, ἢ εἰς τὸ πῦρ καίονται ἢ ἀπὸ θανατηφόρους ἐπιδημίας, ἢ ἀπὸ ψῦχος καὶ πεῖναν ἐκτρίβονται, ἂς μὴ νομίζῃ, λέγω, τίς, ὅτι κατὰ προσταγὴν Θεοῦ ταῦτα πάσχουσιν. Ὅτι τὰ ἔργα τῆς θείας Προνοίας ἄλλα γίνονται κατὰ τὸ προηγούμενον θέλημα τοῦ Θεοῦ, ὅπου λέγεται εὐδοκία, καὶ ἄλλα γίνονται κατὰ τὸ δεύτερον, ἤτοι ἑπόμενον, ὅπου λέγεται παραχώρησις, ἄλλα δὲ πάλιν γίνονται πρὸς πληροφορίαν καὶ σωφρονισμὸν ἄλλων. Καὶ ὁ μὲν Θεὸς ὡς προγνώστης πάντα βλέπει καὶ πάντα γινώσκει, ὅσα μέλλουν νὰ γίνουν καὶ μὲ τὸ θέλημά του γίνονται, εἴτε τὸ προηγούμενον, εἴτε τὸ ἑπόμενον, καθὼς διὰ τὰ στρουθία λέγει τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον (Ματθ. ι’ 29-31, Λουκ. ιβ’ 6-7). Ὅμως ὁ Κύριος δὲν ὁρίζει, τουτέστι δὲν ἀποφασίζει οὕτως ἢ οὕτως νὰ γίνουν, ἤτοι οὗτος φέρ’ εἰπεῖν νὰ πνιγῇ, ἐκεῖνος δὲ νὰ ἀποθάνῃ μὲ τὸν φυσικὸν θάνατον, ἢ οὗτος μὲν γέρων νὰ ἀποθάνῃ, ἐκεῖνος δὲ νήπιον· ἀλλὰ μίαν φορὰν ἀπεφάσισε τὸν καθολικὸν καὶ ἀνθρώπινον χρόνον καὶ τοὺς διαφόρους τρόπους τῶν θανάτων, καὶ προορισμὸς δὲν εἶναι ζωῆς.

Εἰ δὲ καὶ λέγει ὁ μέγας Βασίλειος ζωῆς ὄρον, ἀλλὰ τό· «Γῆ εἶ, καὶ εἰς γῆν ἀπελεύσει» (Γεν. γ’ 19) ἐννοεῖ ὁ θεῖος Πατήρ· διότι ἆν ἦτο διωρισμένη ἡ ζωὴ ἑκάστου ἀνθρώπου, διατὶ λέγει πρὸς Κορινθίους ὁ Ἀπόστολος, ὅτι μὲ τὸ νὰ μεταλαμβάνετε ἀναξίως τὸ Σῶμα καὶ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, διὰ τοῦτο ἐν ἡμῖν πολλοὶ ἀσθενεῖς καὶ ἄρρωστοι, καὶ κοιμῶνται ἱκανοί, ἤτοι ἀποθνήσκουσι πολλοί;


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐν τῷ Ὠρολογίῳ γράφεται οὕτω περὶ τοῦ Σαββάτου τούτου τῶν Ψυχῶν: «Ἐξ αὐτῶν τῶν Ἀποστολικῶν Διαταγῶν (Βιβλ. ηʹ 42), ἔλαβεν ἡ τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία τὴν συνήθειαν τοῦ ἐπιτελεῖν τὰ λεγόμενα Τρίτα καὶ Ἕνατα καὶ Τεσσαρακοστά, καὶ λοιπὰ μνημόσυνα τῶν κεκοιμημένων. Ἐπειδὴ δὲ πολλοὶ κατὰ καιροὺς ἀπέθανον ἄωρα ἢ εἰς ξενιτείαν, ἢ εἰς θάλασσαν, ἢ εἰς ὄρη καὶ κρημνούς, ἴσως δὲ καὶ πένητες ὄντες, οὐκ ἠξιώθησαν τῶν διατεταγμένων μνημοσύνων, διὰ τοῦτο, φιλανθρώπως οἱ θεῖοι Πατέρες κινούμενοι ἐθέσπισαν σήμερον μνημόσυνον κοινὸν πάντων τῶν ἀπ’ αἰῶνος εὐσεβῶς τελευτησάντων ἀνθρώπων, ἵνα καὶ ὅσοι δὲν ἔτυχον τῶν μερικῶν μνημοσύνων, δι’ ὁποιονδήποτε συμβεβηκός, συμπεριλαμβάνωνται καὶ ἐκεῖνοι εἰς τὸ κοινὸν τοῦτο. Πρὸς τούτοις, ἐπειδὴ αὔριον ποιοῦμεν τὴν ἀνάμνησιν τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐπειδὴ οἱ κεκοιμημένοι οὐδὲ ἐκρίθησαν, οὐδὲ ἔλαβον ἔτι τὴν τελείαν ἀντάμειψιν (Πράξ. ιζʹ 31, Βʹ Πέτρ. βʹ 9, Ἑβρ. ιαʹ 39-40), εὐκαίρως σήμερον μνημονεύει ἡ Ἐκκλησία τῶν ψυχῶν, καὶ εἰς τὸ ἄπειρον ἔλεος τοῦ Θεοῦ θαρροῦσα δέεται ἵνα ἐλεήσῃ τοὺς ἁμαρτωλούς. Ὅτι δὲ ἁπάντων κοινῶς τῶν τεθνεώτων ἡ μνήμη ἀναμιμνήσκει τὸν κοινὸν θάνατον καὶ εἰς ἡμᾶς ἐν καιρῷ ἁρμοδίῳ καὶ διεγείρει πρὸς μετάνοιαν, τοῦτο εἶναι τρίτον αἴτιον τοῦ παρόντος μνημοσύνου, καὶ τῶν Ἁγίων Πατέρων ἄλλος ἅγιος σκοπός».

Περὶ τῆς σημερινῆς ἡμέρας ὁ Θεοδώρου λέγει τὰ ἑξῆς: «Τὸ Σάββατον πρὸ τῆς Ἀπόκρεω, καθ’ ὃ ἡ Ἐκκλησία ποιεῖται μνείαν «πάντων τῶν ἀπ’ αἰῶνος κοιμηθέντων εὐσεβῶς, ἐπ’ ἐλπίδι ἀναστάσεως ζωῆς αἰωνίου», οὐ μόνον δὲν διαταράσσει τὴν ὀργανικὴν συνοχὴν τοῦ Τριῳδίου, ἀλλ’ ἀντιθέτως συμβάλλεται σπουδαιότατα εἰς τὴν ἐπίτευξιν τῶν σκοπῶν αὐτοῦ, διότι ἔνθεν μέν, ἐξ ἀφορμῆς τῆς ἑπομένης ἡμέρας, ὑπομιμνήσκει τὴν μέλλουσαν κρίσιν καὶ ἑπομένως παροτρύνει πρὸς σύντονον μετάνοιαν, ἑτέρωθεν δὲ ὑποσημαίνει τὸ νόημα τοῦ Πάσχα διὰ τῆς ἐξάρσεως τῆς ἐναντίον τοῦ θανάτου νίκης τοῦ Χριστοῦ, ἥτις εἶναι καὶ ἡμετέρα νίκη, ὁδηγοῦσα εἰς αὐτὴν τὴν «ἀφθαρσίαν τῆς σαρκὸς» καὶ εἰς τὸν ὑφ’ ὁλοκλήρου τοῦ μυστικοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ ἑορτασμὸν τοῦ αἰωνίου Πάσχα ἐν οὐρανοῖς. Ὅθεν ἤδη κατ’ αὐτὴν τὴν ἡμέραν ἠχοῦσι λίαν εὐκρινῶς «οἱ κώδωνες τῆς Ἀναστάσεως» (Μορφ. ἀξία τοῦ ἰσχ. Τριῳδ. σελ. 46).

[2] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Πατρὸς ἡμῶν Μακαρίου, βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ιθʹ (19ῃ) τοῦ μηνὸς Ἰανουαρίου.

[3] Βλέπε περὶ τοῦ Ἁγίου Καισαρίου ἐν τόμῳ Γʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ θʹ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Μαρτίου.