Ἐξετασθέντων λοιπὸν τῶν τοῦ Ἀρείου δογμάτων, ὕστερον ἀπὸ πολλὰς φιλονικίας καὶ ἐξετάσεις ἐκ τῶν θείων Γραφῶν, ἀνεθεμάτισαν οἱ θεῖοι Πατέρες τὰ ἀσεβέστατα τοῦ Ἀρείου δόγματα καὶ αὐτὸν τὸν ἴδιον Ἄρειον καὶ τοὺς ἰδικούς του ὁμόφρονας, διότι δὲν ἐδέχθησαν νὰ ὁμολογήσουν τὰ ἀληθῆ τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας δόγματα, ἤτοι ὅτι ὁ Πατὴρ εἶναι πάντοτε Πατήρ· καὶ ὁ Υἱὸς πάντοτε εἶναι Υἱός· καὶ ὅτι Οὗτος εἶναι ἄτρεπτος καὶ ἀναλλοίωτος, ὡς Θεὸς ἀληθινὸς καὶ ὁμοούσιος τῷ Πατρί. Ταῦτα δογματίσασα ἡ Ἁγία Σύνοδος ὑπὲρ τῆς δόξης τοῦ Μονογενοῦς, αὐτὴ πρώτη καὶ διετύπωσεν ἐγγράφως τοὺς ὅρους τῆς Πίστεως, τὴν ὁποίαν πρέπει νὰ ὁμολογῇ κοινῶς ὅλος ὁ Χριστιανικὸς κόσμος, τὴν ἔγγραφον δὲ ταύτην διατύπωσιν ὀνομάζομεν Ἅγιον Σύμβολον. Τοῦτο συνεπλήρωσεν ἡ Ἁγία καὶ Οἰκουμενικὴ δευτέρα Σύνοδος, μὲ τὴν ἀνάπτυξιν τὴν ὁποίαν ἔκαμεν εἰς τὴν ὁμολογίαν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διότι τότε ἀκόμη δὲν εἶχε κινηθῆ βλασφημία ἀπὸ τοὺς αἱρετικοὺς περὶ τῆς ὑποστάσεως τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
Ἡ αὐτὴ Ἁγία Σύνοδος ἐθέσπισε καὶ πῶς καὶ πότε νὰ ποιῶμεν τὴν ἑορτὴν τοῦ Ἁγίου Πάσχα, διὰ νὰ μὴ συνεορτάζωμεν μὲ τοὺς Ἑβραίους, καθὼς συνέβαινε νὰ γίνηται πρότερον. Ἐξέδωκε δὲ καὶ Κανόνας εἰκοσιοκτὼ περὶ ἐκκλησιαστικῆς εὐταξίας καὶ καταστάσεως. Ὕστερον δὲ ἀπὸ τὰς ὑπογραφὰς τῶν μακαρίων Πατέρων, ὑπέγραψε καὶ ἐκύρωσε τὸ Ἅγιον Σύμβολον δι’ ἐρυθρῶν γραμμάτων ὁ μέγας βασιλεὺς καὶ ἰσαπόστολος Κωνσταντῖνος. Λέγουσι δὲ ὅτι καὶ δύο ἀπὸ τοὺς θείους Πατέρας, ἤτοι Ἀρχιερεῖς, μετέστησαν ἐν τῷ μεταξὺ πρὸς Θεὸν πρὸ τοῦ νὰ ὑπογράψουν. Ὅθεν κατὰ κέλευσμα τοῦ πανευφήμου βασιλέως ἔθεσαν τὸν ὅρον τῆς Ἁγίας Συνόδου ἐντὸς τῶν κιβωτίων αὐτῶν καὶ μὲ σφραγῖδας βασιλικὰς τὰ κατησφάλισαν. Καὶ ὢ τοῦ θαύματος! Εὑρέθη καὶ παρ’ ἐκείνων βεβαιωμένος, κατὰ τὰ ἄρρητα κρίματα τοῦ Ἁγίου Θεοῦ. Περιττὸν νομίζω νὰ ἀναφέρω τῶν ἐκεῖ ἐπισημοτέρων τὰ ὀνόματα· λέγω δὲ μόνον τὸν θεῖον τῆς Τριμυθοῦντος Σπυρίδωνα, ὁ ὁποῖος ἐθριάμβευσεν ἐν τῷ μέσῳ ἐκείνου τοῦ θείου Συλλόγου, νικήσας, ἑλκύσας καὶ βαπτίσας τὸν πρῴην φλύαρον ἐκεῖνον φιλόσοφον, μὲ τὴν δύναμιν τῶν ἁπλουστάτων αὐτοῦ λόγων, καὶ μὲ τὸ θαῦμα τῆς κεραμίδος, καθὼς ὁ ἴδιος ἐκεῖνος φιλόσοφος, ἐμαρτύρησεν εἰς τοὺς μαθητάς του, ὡς ἱστορεῖ ὁ Γελάσιος.