Τῇ αὐτῇ ἡμέρα μνήμη τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γαβρᾶ.

Ταῦτα τοῦ Ἁγίου λέγοντος καὶ εὐχομένου, εἰς τοιαύτην παραφροσύνην περιῆλθεν ὁ τύραννος, ὥστε διέταξε νὰ κατακόψωσι τὸν Μάρτυρα μεληδόν, τοὐτέστι νὰ κατακόψωσι τὴν θεορρήμονα αὐτοῦ γλῶσσαν, νὰ ἐξορύξωσι τοὺς ὀφθαλμοὺς ἀνηλεῶς, νὰ ἀφαιρέσωσι τὸ δέρμα τῆς κεφαλῆς, τῶν ποδῶν, τῶν χειρῶν, καὶ τέλος ἀποστερήσαντες αὐτὸν παντὸς μέλους παρέδωκαν αὐτὸν εἰς τὸ πῦρ. Καὶ ὅτε μὲν ἡ θεορρήμων αὐτοῦ γλῶσσα ἐξετέμνετο, ὁ Ἅγιος καὶ μακάριος Μάρτυς δὲν ἔπαυε δοξολογῶν τὸν ἐνισχύοντα αὐτὸν Σωτῆρα, πρὸς τὸν ὁποῖον, ὡς κάλλιστον δῶρον, προσέφερε τὴν ἐκτμηθεῖσαν αὐτοῦ γλῶσσαν. Ὅτε δὲ ἐξώρυττον ἀνηλεῶς τοὺς ὀφθαλμούς του, οὗτος ἐφώνει· «Οἱ ὀφθαλμοὶ οὗτοι προσφερέσθωσαν ὡς θυσία εἰς τὸ ἀληθινὸν θεῖον φῶς, ὅπερ δι’ ἡμᾶς ἔκτισε τὸ φῶς»· ὅτε δὲ ἐκ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ ἀφῄρουν τὸ δέρμα ἔλεγεν· «Ὅσα ὁ Δημιουργὸς ἐθησαύρισε διὰ τὴν κεφαλήν, δι’ αὐτῶν ὀφείλομεν νὰ τηρήσωμεν ἄσυλον τὸν θησαυρὸν τῆς πίστεως». Ὅτε ἐστερεῖτο τῶν χειρῶν, τῶν ποδῶν καὶ παντὸς ἑτέρου μέλους εὐχαριστῶν ἔλεγε· «Ὡς βότρυς εὐφρόσυνος ἐκ κλήματος ἀμπέλου ἀποτεμνόμενος προσφέρομαι εἰς τὸν Θεόν»· ὅτε δὲ τέλος ἐβλήθη εἰς τὸ πῦρ, καθὼς τὸ πρὶν οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Παῖδες ἐν τῇ Βαβυλώνι, μετέβαλον τὴν κάμινον εἰς δρόσον καὶ ἐδοξολόγουν τὸν Θεόν, οὕτω καὶ ὁ Ἅγιος, ριφθεὶς εἰς τὸ πῦρ, ἐφαίνετο τρόπον τινὰ καθήμενος ἐφ’ ἅρματος δροσεροῦ, καὶ ἐδοξολόγει τὴν φιλανθρωπίαν τοῦ Ὑψίστου, ἐκάλει τοὺς πάντας πρὸς ὑμνωδίαν καὶ αἶνον τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν, καὶ οὕτω παρέδωκε τὴν μακαρίαν αὐτοῦ ψυχὴν εἰς χεῖρας Θεοῦ ζῶντος, τελέσας ἀθλητικῶς τὸν δρόμον τῆς εὐσεβείας, καὶ καταπλήξας τοὺς πάντας μὲ τὴν ὑπερθαύμαστον αὐτοῦ καρτερίαν καὶ γενναιότητα.

Ἐμαρτύρησε δὲ καὶ ἐτελειώθη ὁ Ἅγιος Θεόδωρος, ὁ πανένδοξος τοῦ Χριστοῦ Μεγαλομάρτυς, κατὰ τὸ σωτήριον ἔτος 1098, τῇ β’ (2ᾳ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου, καὶ ἐδέξατο τῶν θαυμαστῶν αὐτοῦ ἀγώνων τὸν στέφανον ἐκ χειρὸς Κυρίου, καταπαλαίσας καὶ καταγωνισάμενος αἰσθητοὺς καὶ νοητοὺς ἐχθρούς. Τὴν δὲ τιμίαν αὐτοῦ κεφαλὴν λαβὼν ὁ τύραννος, κατεσκεύασεν εἰς σχῆμα ποτηρίου καὶ περιέβαλεν αὐτὴν μὲ χρυσίον, καὶ τοῦτο, διὰ τὴν ὄντως ὑπερφυᾶ ἀνδρείαν, γενναιότητα καὶ καρτερίαν τοῦ Μάρτυρος, ἥτις προεξένησεν εἰς αὐτὸν μεγίστην κατάπληξιν. Αὕτη ἡ Ἁγία καὶ πάντιμος κεφαλὴ πολλὰς θεραπείας ἐποίησεν εἰς Θεοδοσιούπολιν, ὅπου καὶ τὸν μαρτυρικὸν θάνατον ὑπέστη ὁ Ἅγιος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἄτρα· κωμόπολις τῆς Τουρκίας (τὸ σημερινὸν Ντέρτκονακ) εὑρισκομένη 9 χιλιομέτρων Δ-ΝΔ τῆς Ἀργυρουπόλεως (τὸ σημερινὸν Γκιουμούς-Χανέ). Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, θεωρεῖται ὡς ἡ γενέτειρα πόλη τῆς ποντιακῆς οἰκογένειας τῶν Γαβράδων.

[2] Χαλδία· ἀπήρτιζε ἓν ἐκ τῶν 29 θεμάτων εἰς τὰ ὁποία ἦτο διῃρημένη (στρατιωτικῶς καὶ διοικητικῶς) ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία, τὸ ἀνατολικώτερον αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, πρωτεύουσα δὲ τούτου ἦτο ἡ Τραπεζοῦς.

[3] Κολώνεια· ὁμοίως ἀπήρτιζε ἰδιαίτερον θέμα, μεσόγειον, νοτίως τῆς Χαλδίας.

[4] Πρβλ. Δευτερονόμιον, λβʹ 32.

[5] Ἄννα Κομνηνὴ (1083-1153)· πρωτότοκος θυγατέρα τοῦ αὐτοκράτορος Ἀλέξιου Αʹ Κομνηνοῦ καὶ τῆς Εἰρήνης Δούκαινας. Ἐγράφη εἰς τὴν Ἱστορίαν κυρίως διὰ τὸ ἔργον της ἡ «Ἀλεξιάς», ὅπου ἐξυμνεῖ τὸ ἔργον τοῦ πατρός της. Εἰς τὸ ἴδιον ἔργον ὑπάρχουν ἀρκεταὶ πληροφορίαι διὰ τὴν στρατιωτικὴν δράσιν τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ.

[6] Ἀλέξιος Αʹ Κομνηνὸς (1057-1118)· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1081-1118). Ἐπὶ ἐποχῆς του ἤκμασε ἡ βυζαντινὴ αὐτοκρατορία καὶ ἦτο ἐκείνος ὅπου διώρισε δούκα Τραπεζούντος τὸν Ἅγιο Θεόδωρο Γαβρᾶ. Προσεπάθησε ἀνεπιτυχῶς νὰ ἔλθει εἰς συγγένειαν μαζί του.

[7] Ἰσμαήλ· ἦτο τότε (1098) ἀρχισατράπης τῶν Σελτζουκιδῶν τοῦ Χορασὰν (Μεσοποταμίας). Πατέρας του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Παργιαρούχ (1094-1105). Παππούς του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Μαλὶκ Σὰχ ὁ Αʹ ἢ Ταπάρη (1072/3-92), καὶ προπάππους του ἦτο ὁ σουλτάνος Ἄρπ Ασλάν (1063-1072/3).

[8] Κολώνεια· εὐρύτερη περιοχή, ἔκειτο πλησίον τῆς σημερινῆς πόλεως Σεμπὶν Καραχισάρ.

[9] Νεοκαισάρεια· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Νικσάρ.

[10] Βαϋβερδών· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Μπαϊπούρτ.

[11] Θεοδοσιούπολις· πόλις τῆς Τουρκίας, ὅπου ἐμαρτύρησε ὁ Ἅγιος Θεόδωρος Γαβρᾶς, ἡ σημερινὴ Ἐρζερούμ (ἤτοι «γῆ τῶν Ρωμαίων», δηλ. τῶν Ἑλλήνων).

[12] Β. Βλυσίδου, Ἑ. Κουντουρᾶ, Σ. Λαμπράκης, Τ. Λουγγῆς, Ἀ. Σαββίδης «Ἡ Μικρὰ Ἀσία τῶν Θεμάτων», Ι.Β.Ε. / Ε.Ι.Ε., σελ. 329, 1998.

[13] Ἀμυράλης· κάποιος στρατηγὸς τοῦ ἀρχισατράπη Ἰσμαήλ, προφανῶς ἐμίρης μὲ τὸ ὄνομα Ἀλή.

[14] Κωνσταντῖνος Γαβρᾶς· ἀνεψιὸς τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ καὶ δούκας τῆς Χαλδίας ἀπὸ τὸ 1118 περίπου ἕως τὸ 1140. Ἐκληρονόμησε τὰς ἀρετὰς τοῦ θείου του, συμφώνως μὲ τὰς περιγραφὰς τῶν ἱστορικῶν δημοτικῶν τραγουδιῶν, ποὺ ἀναφέρονται εἰς τὸ πρόσωπόν του. Ταυτοχρόνως ἔκανε τὴν ἀνακομιδὴ τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ, καὶ ἀνήγειρεν Ἱερὰν Μονὴν καὶ Ναὸν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἁγίου, ἐντὸς τῆς πόλεως τῆς Τραπεζοῦντος, μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1118 καὶ 1140.