Τῇ αὐτῇ ἡμέρα μνήμη τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γαβρᾶ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ὁ Γαβρᾶς, ὁ ἔνδοξος οὗτος Μεγαλομάρτυς καὶ γενναῖος Ἀθλητὴς τοῦ Κυρίου, ἐγεννήθη κατὰ τὸν ἑνδέκατον αἰῶνα εἰς κωμόπολιν τοῦ θέματος τῆς Χαλδίας καλουμένην Ἄτραν [1], ἐκ γονέων εὐσεβῶν καὶ ἐνδόξων, τῶν ὁποίων προσεκτήσατο καὶ τὴν εὐσέβειαν καὶ τὴν δόξαν. Διότι οὗτοι ἐκοσμοῦντο μὲ πολὺν πλοῦτον καὶ δόξαν καὶ λοιπὰ ἀξιώματα, καὶ εἶχον τὰ πρωτεῖα ἐπὶ τῶν Ἀνατολικῶν ἐκείνων μερῶν, τοὐτέστι τῆς Χαλδίας [2] καὶ τῆς Κολωνείας [3], καὶ μὲ ὅσας συνορεύουσι μὲ τὰς ἐπαρχίας αὐτάς. Ἀλλ’ ὁ μακάριος Θεόδωρος ἐγένετο μᾶλλον ὁ στολισμὸς αὐτῶν ὡς καὶ παντὸς πιστοῦ, ὑπερβὰς τοὺς πάντας κατά τε τὴν ἀνδρείαν, τὴν σύνεσιν, τὸν πλοῦτον καὶ τὸ μέγεθος τῶν ἀξιωμάτων, κατὰ τὸ ὑπὸ τῆς παροιμίας λεγόμενον «μὲ πῆχυν βασιλικόν». Τοιούτους γονεῖς ὄχι μόνον οἱ ἄρχοντες, ἀλλὰ καὶ οἱ βασιλεῖς ηὔχοντο νὰ εἶχον, διότι ἦσαν ὄχι μόνον περιφανεῖς καὶ ἔνδοξοι, ἀλλὰ καὶ τὸ σπουδαιότερον θερμοὶ περὶ τὴν εὐσέβειαν καὶ ἀκριβεῖς τηρηταὶ τῶν ἁγίων τοῦ Χριστοῦ ἐντολῶν, τῶν ὁποίων κληρονόμος, περιφανὴς καὶ ἔνδοξος βλαστὸς καὶ διάδοχος εἰς ὅλα ἀνεδείχθη ὁ υἱός των Θεόδωρος, ὁ ὑπὲρ τοῦ ὀνόματος τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ ἐν τέλει καρτερικῶς μαρτυρήσας καὶ λαμπρῶς παρ’ αὐτοῦ δοξασθείς. Πλὴν δὲ τῶν ἄλλων καλῶν, διὰ τῶν ὁποίων περιεκοσμεῖτο, ἦτο εἰς ἄκρον προστάτης τῶν πτωχῶν. Ἐκ τοῦ ἑπομένου συμβάντος εὐκόλως δύναταί τις νὰ συμπεράνῃ καὶ περὶ τῶν λοιπῶν. Εἷς τῶν στρατιωτῶν, ἁρπάσας βότρυν σταφυλῆς παρά τινος γυναικὸς πτωχῆς, κατέφαγεν αὐτόν. Τοῦτο περιῆλθεν εἰς γνῶσιν τοῦ Ἁγίου, ὅστις ἀμέσως διέταξε νὰ παιδεύσωσι τὸν ποιήσαντα τοῦτο στρατιώτην ἐν τῷ μέσῳ τῆς πόλεως διὰ μαγκλαβίων (σιδηρῶν ροπάλων), ὅπερ καὶ ἔγινε, καὶ ἀπέβη εἰς τὸν ἀτακτήσαντα στρατιώτην ὁ βότρυς οὗτος, ἀντὶ βότρεως εὐφροσύνης, βότρυς πικρίας, κατὰ τὴν θείαν Γραφήν [4], εἰς δὲ τοὺς λοιποὺς ἔγινε παράδειγμα καὶ σωφρονισμὸς πρὸς διόρθωσιν καὶ εὐταξίαν.

Οὗτος λοιπὸν ὁ Μεγαλομάρτυς Θεόδωρος, ἐπιδεικνύων μεγίστην σπουδὴν πρὸς καταδίωξιν τῶν Ἀγαρηνῶν καὶ ἐπιθυμῶν τὴν παντελῆ ἀπάλειψιν τοῦ ὀνόματος αὐτῶν ἐκ τοῦ προσώπου τῆς γῆς ὡς ἀπίστων, ἐπεδείξατο κατ’ αὐτῶν τοσαύτην γενναιότητα, ὁσάκις τοῦ ἐδίδετο ἀφορμὴ καὶ εὐκαιρία εἰς τοῦτο, ὥστε τοὺς πάντας ἐξέπληττε διὰ τὴν ἐξαίρετον αὐτοῦ ἀνδρείαν καὶ εὐτολμίαν κατὰ τῶν ἀπίστων τούτων καὶ ἐχθρῶν τῆς πίστεως.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἄτρα· κωμόπολις τῆς Τουρκίας (τὸ σημερινὸν Ντέρτκονακ) εὑρισκομένη 9 χιλιομέτρων Δ-ΝΔ τῆς Ἀργυρουπόλεως (τὸ σημερινὸν Γκιουμούς-Χανέ). Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, θεωρεῖται ὡς ἡ γενέτειρα πόλη τῆς ποντιακῆς οἰκογένειας τῶν Γαβράδων.

[2] Χαλδία· ἀπήρτιζε ἓν ἐκ τῶν 29 θεμάτων εἰς τὰ ὁποία ἦτο διῃρημένη (στρατιωτικῶς καὶ διοικητικῶς) ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία, τὸ ἀνατολικώτερον αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, πρωτεύουσα δὲ τούτου ἦτο ἡ Τραπεζοῦς.

[3] Κολώνεια· ὁμοίως ἀπήρτιζε ἰδιαίτερον θέμα, μεσόγειον, νοτίως τῆς Χαλδίας.

[4] Πρβλ. Δευτερονόμιον, λβʹ 32.

[5] Ἄννα Κομνηνὴ (1083-1153)· πρωτότοκος θυγατέρα τοῦ αὐτοκράτορος Ἀλέξιου Αʹ Κομνηνοῦ καὶ τῆς Εἰρήνης Δούκαινας. Ἐγράφη εἰς τὴν Ἱστορίαν κυρίως διὰ τὸ ἔργον της ἡ «Ἀλεξιάς», ὅπου ἐξυμνεῖ τὸ ἔργον τοῦ πατρός της. Εἰς τὸ ἴδιον ἔργον ὑπάρχουν ἀρκεταὶ πληροφορίαι διὰ τὴν στρατιωτικὴν δράσιν τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ.

[6] Ἀλέξιος Αʹ Κομνηνὸς (1057-1118)· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1081-1118). Ἐπὶ ἐποχῆς του ἤκμασε ἡ βυζαντινὴ αὐτοκρατορία καὶ ἦτο ἐκείνος ὅπου διώρισε δούκα Τραπεζούντος τὸν Ἅγιο Θεόδωρο Γαβρᾶ. Προσεπάθησε ἀνεπιτυχῶς νὰ ἔλθει εἰς συγγένειαν μαζί του.

[7] Ἰσμαήλ· ἦτο τότε (1098) ἀρχισατράπης τῶν Σελτζουκιδῶν τοῦ Χορασὰν (Μεσοποταμίας). Πατέρας του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Παργιαρούχ (1094-1105). Παππούς του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Μαλὶκ Σὰχ ὁ Αʹ ἢ Ταπάρη (1072/3-92), καὶ προπάππους του ἦτο ὁ σουλτάνος Ἄρπ Ασλάν (1063-1072/3).

[8] Κολώνεια· εὐρύτερη περιοχή, ἔκειτο πλησίον τῆς σημερινῆς πόλεως Σεμπὶν Καραχισάρ.

[9] Νεοκαισάρεια· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Νικσάρ.

[10] Βαϋβερδών· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Μπαϊπούρτ.

[11] Θεοδοσιούπολις· πόλις τῆς Τουρκίας, ὅπου ἐμαρτύρησε ὁ Ἅγιος Θεόδωρος Γαβρᾶς, ἡ σημερινὴ Ἐρζερούμ (ἤτοι «γῆ τῶν Ρωμαίων», δηλ. τῶν Ἑλλήνων).

[12] Β. Βλυσίδου, Ἑ. Κουντουρᾶ, Σ. Λαμπράκης, Τ. Λουγγῆς, Ἀ. Σαββίδης «Ἡ Μικρὰ Ἀσία τῶν Θεμάτων», Ι.Β.Ε. / Ε.Ι.Ε., σελ. 329, 1998.

[13] Ἀμυράλης· κάποιος στρατηγὸς τοῦ ἀρχισατράπη Ἰσμαήλ, προφανῶς ἐμίρης μὲ τὸ ὄνομα Ἀλή.

[14] Κωνσταντῖνος Γαβρᾶς· ἀνεψιὸς τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ καὶ δούκας τῆς Χαλδίας ἀπὸ τὸ 1118 περίπου ἕως τὸ 1140. Ἐκληρονόμησε τὰς ἀρετὰς τοῦ θείου του, συμφώνως μὲ τὰς περιγραφὰς τῶν ἱστορικῶν δημοτικῶν τραγουδιῶν, ποὺ ἀναφέρονται εἰς τὸ πρόσωπόν του. Ταυτοχρόνως ἔκανε τὴν ἀνακομιδὴ τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ, καὶ ἀνήγειρεν Ἱερὰν Μονὴν καὶ Ναὸν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἁγίου, ἐντὸς τῆς πόλεως τῆς Τραπεζοῦντος, μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1118 καὶ 1140.