Τῇ αὐτῇ ἡμέρα μνήμη τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος ΘΕΟΔΩΡΟΥ τοῦ Γαβρᾶ.

Ἄλλως τε σύγχρονος ἱστορικὸς τοῦ Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου ἔγραψε δι’ ἐκείνον·«…εἶχε ἀναδειχθεῖ φημισμένος στρατιωτικὸς διὰ τὴν φρόνησίν του, ὑπερέχων πάντων εἰς ἀνδρείαν. Οὐδέποτε ἀπέτυχεν ὁσάκις ἀνέλαβεν ἔργον, ἀλλὰ πάντοτε ἐνίκησε τοὺς ἀντιπάλους του. Ἀφοῦ κατέλαβε καὶ αὐτὴν τὴν Τραπεζοῦντα καὶ τὴν κατεκύρωσεν εἰς τὴν ἰδικήν του ἐξουσίαν, ἦτο πλέον ἀκαταμάχητος.» (Ἄννα Κομνηνή, «Ἀλεξιάς», βιβλ. Η’, κεφ. θ’) [5].

Εἶχε δὲ ὁ μακάριος πόθον διακαῆ νὰ μαρτυρήσῃ ὑπὲρ τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ καὶ θερμῶς ἐδέετο καὶ παρεκάλει τὸν Κύριον νὰ τὸν ἀξιώσῃ τοῦ ποθουμένου. Τὸ ὑπὲρ Χριστοῦ μαρτύριον, ὁ μακάριος Μάρτυς ἐπέτυχε κατὰ τὸν ἑξῆς τρόπον. Ὅτε ἐπὶ τῆς βασιλείας Ἀλεξίου Α’ τοῦ Κομνηνοῦ [6] κατὰ τὸ ἔτος 1098, τὶς τῶν Ἀγαρηνῶν ὁ ἀρχισατράπης Ἰσμαήλ [7] ἐξῆλθεν τῶν συνόρων του καὶ ἐξεστράτευσε κατὰ τῆς Κολωνείας [8], Νεοκαισαρείας [9], Βαϋβερδώνας [10] καὶ Θεοδοσιουπόλεως [11] τότε ὁ Ἅγιος, ὡς στρατηγὸς καὶ ἡγεμὼν τῆς Χαλδίας καὶ τῆς Κολωνείας [12], ὑπερήσπισεν αὐτὰς μετὰ θάρρους καὶ θαυμαστῆς εὐτολμίας, ἀλλὰ καὶ ψυχικῆς ἀγαλλιάσεως. Ἔχων δὲ τὰς ἐλπίδας του εἰς τὴν ἀκαταμάχητον δύναμιν τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν, ἐπέπεσε κατὰ τῶν ἐχθρῶν, ἐκ τῶν ὁποίων κατ’ ἀρχὰς πολλοὺς ἀπέκτεινε, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ πλείστους ἐκ τῶν στρατηγῶν τοῦ Ἰσμαήλ, εἰς τὸ τέλος ὅμως ὑποκύπτει εἰς τὴν σκληρότητα αὐτῶν. Συλληφθεὶς αἰχμάλωτος εἰς Βαϋβερδώνα καὶ ὁδηγηθεὶς εἰς Θεοδοσιούπολιν, κατὰ θείαν καὶ τοῦτο οἰκονομίαν, ὑπό τινος τῶν τοῦ Ἰσμαὴλ στρατηγῶν, Ἀμυράλου καλουμένου [13], ὑπερέχοντος τῶν ἄλλων κατὰ τὸ θάρσος καὶ τὴν φυσικὴν ἀγριότητα, κατηναγκάζετο νὰ ἀρνηθῇ τὸν Σωτῆρα Χριστὸν καὶ νὰ ἀσπασθῇ τὴν θρησκείαν τῶν ἀσεβῶν Ἀγαρηνῶν, οἵτινες καὶ ὑπέσχοντο εἰς αὐτὸν βασιλικὰς τιμὰς καὶ δόξας, ἐὰν δεχθῇ τὴν πίστιν των, εἰ δ’ ἄλλως θὰ ἐτιμωρεῖτο ὄχι μόνον διὰ ποικίλων καὶ σκληρῶν βασάνων, ἀλλὰ καὶ διὰ θανάτου.

Ἀλλ’ ὁ ἀτρόμητος τὴν ψυχὴν καὶ πολὺς τῇ συνέσει Ἀθλητὴς τοῦ Χριστοῦ Θεόδωρος, εὑρὼν τὸν καιρόν, τὸν ὁποῖον τόσον διακαῶς ἐπεθύμει, ὑπὸ τῆς θείας Χάριτος ἐμπνευσθείς, οὐδόλως ἐπείσθη εἰς τὸ ἀσεβὲς ἐκεῖνο πρόσταγμα, οὔτε τὰς τυραννικὰς ἀπειλὰς ἐφοβήθη, ἀλλ’ ἤνοιξε τὸ στόμα του καὶ ἤρχισε νὰ κηρύττῃ τὸν Χριστὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ καὶ Θεὸν ἀληθινὸν μετὰ μεγάλης φωνῆς λέγων· «Οὐδέν τι τῶν ἐπιγείων μὲ δελεάζει, ἀλλ’ οὔτε μὲ ἀποσπᾷ ἀπὸ τῆς ἐπιθυμίας τοῦ νὰ πάθω ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ·


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἄτρα· κωμόπολις τῆς Τουρκίας (τὸ σημερινὸν Ντέρτκονακ) εὑρισκομένη 9 χιλιομέτρων Δ-ΝΔ τῆς Ἀργυρουπόλεως (τὸ σημερινὸν Γκιουμούς-Χανέ). Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, θεωρεῖται ὡς ἡ γενέτειρα πόλη τῆς ποντιακῆς οἰκογένειας τῶν Γαβράδων.

[2] Χαλδία· ἀπήρτιζε ἓν ἐκ τῶν 29 θεμάτων εἰς τὰ ὁποία ἦτο διῃρημένη (στρατιωτικῶς καὶ διοικητικῶς) ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία, τὸ ἀνατολικώτερον αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, πρωτεύουσα δὲ τούτου ἦτο ἡ Τραπεζοῦς.

[3] Κολώνεια· ὁμοίως ἀπήρτιζε ἰδιαίτερον θέμα, μεσόγειον, νοτίως τῆς Χαλδίας.

[4] Πρβλ. Δευτερονόμιον, λβʹ 32.

[5] Ἄννα Κομνηνὴ (1083-1153)· πρωτότοκος θυγατέρα τοῦ αὐτοκράτορος Ἀλέξιου Αʹ Κομνηνοῦ καὶ τῆς Εἰρήνης Δούκαινας. Ἐγράφη εἰς τὴν Ἱστορίαν κυρίως διὰ τὸ ἔργον της ἡ «Ἀλεξιάς», ὅπου ἐξυμνεῖ τὸ ἔργον τοῦ πατρός της. Εἰς τὸ ἴδιον ἔργον ὑπάρχουν ἀρκεταὶ πληροφορίαι διὰ τὴν στρατιωτικὴν δράσιν τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ.

[6] Ἀλέξιος Αʹ Κομνηνὸς (1057-1118)· αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1081-1118). Ἐπὶ ἐποχῆς του ἤκμασε ἡ βυζαντινὴ αὐτοκρατορία καὶ ἦτο ἐκείνος ὅπου διώρισε δούκα Τραπεζούντος τὸν Ἅγιο Θεόδωρο Γαβρᾶ. Προσεπάθησε ἀνεπιτυχῶς νὰ ἔλθει εἰς συγγένειαν μαζί του.

[7] Ἰσμαήλ· ἦτο τότε (1098) ἀρχισατράπης τῶν Σελτζουκιδῶν τοῦ Χορασὰν (Μεσοποταμίας). Πατέρας του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Παργιαρούχ (1094-1105). Παππούς του ἦτο ὁ σουλτάνος τοῦ Χορασάν, Μαλὶκ Σὰχ ὁ Αʹ ἢ Ταπάρη (1072/3-92), καὶ προπάππους του ἦτο ὁ σουλτάνος Ἄρπ Ασλάν (1063-1072/3).

[8] Κολώνεια· εὐρύτερη περιοχή, ἔκειτο πλησίον τῆς σημερινῆς πόλεως Σεμπὶν Καραχισάρ.

[9] Νεοκαισάρεια· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Νικσάρ.

[10] Βαϋβερδών· πόλις τῆς Τουρκίας, ἡ σημερινὴ Μπαϊπούρτ.

[11] Θεοδοσιούπολις· πόλις τῆς Τουρκίας, ὅπου ἐμαρτύρησε ὁ Ἅγιος Θεόδωρος Γαβρᾶς, ἡ σημερινὴ Ἐρζερούμ (ἤτοι «γῆ τῶν Ρωμαίων», δηλ. τῶν Ἑλλήνων).

[12] Β. Βλυσίδου, Ἑ. Κουντουρᾶ, Σ. Λαμπράκης, Τ. Λουγγῆς, Ἀ. Σαββίδης «Ἡ Μικρὰ Ἀσία τῶν Θεμάτων», Ι.Β.Ε. / Ε.Ι.Ε., σελ. 329, 1998.

[13] Ἀμυράλης· κάποιος στρατηγὸς τοῦ ἀρχισατράπη Ἰσμαήλ, προφανῶς ἐμίρης μὲ τὸ ὄνομα Ἀλή.

[14] Κωνσταντῖνος Γαβρᾶς· ἀνεψιὸς τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ καὶ δούκας τῆς Χαλδίας ἀπὸ τὸ 1118 περίπου ἕως τὸ 1140. Ἐκληρονόμησε τὰς ἀρετὰς τοῦ θείου του, συμφώνως μὲ τὰς περιγραφὰς τῶν ἱστορικῶν δημοτικῶν τραγουδιῶν, ποὺ ἀναφέρονται εἰς τὸ πρόσωπόν του. Ταυτοχρόνως ἔκανε τὴν ἀνακομιδὴ τῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου Γαβρᾶ, καὶ ἀνήγειρεν Ἱερὰν Μονὴν καὶ Ναὸν πρὸς τιμὴν τοῦ Ἁγίου, ἐντὸς τῆς πόλεως τῆς Τραπεζοῦντος, μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1118 καὶ 1140.