Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ἡ Ὁσία μήτηρ ἡμῶν ΘΕΟΚΤΙΣΤΗ ἡ Λεσβία ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΕΙΚΟΝΑ

ΘΕΟΚΤΙΣΤΗ ἡ Ὁσία μήτηρ ἡμῶν κατήγετο ἀπὸ τὴν Μυτιλήνην καὶ ἠγωνίσθη ἐν Πάρῳ κατὰ τὴν ἐποχὴν κατὰ τὴν ὁποίαν ἡ νῆσος αὕτη ἦτο ἐντελῶς ἔρημος ἀπὸ τὰς ἐπιδρομὰς τῶν Ἀράβων πειρατῶν, ἐγνώσθη δὲ ἡ ἄσκησις αὐτῆς ὑπὸ τὰς ἑξῆς περιστάσεις.

Εἰς τὰς ἡμέρας τοῦ εὐσεβεστάτου βασιλέως Λέοντος τοῦ Σοφοῦ τοῦ ἐν ἔτει ωπϛ’ (886) βασιλεύσαντος ἦσαν εἰς τὴν Κρήτην Ἄραβες, οἵτινες ἐλεηλάτουν μὲ τὸν στόλον, λαφυραγωγοῦντες διάφορα χωρία καὶ πόλεις, ὅσας ἠδύναντο· ὁ δὲ βασιλεὺς ἔστειλε στόλον ἀρκετόν, εἰς τὸν ὁποῖον ἐψήφισεν ἄρχοντα τὸν μέγαν ἐκεῖνον καὶ στρατηγικώτατον Ἡμέριον, μὲ τὸν ὁποῖον ἔστειλε καὶ ἐμὲ (λέγει ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστής, ὅστις ἔγραψε τὸν Βίον τοῦτον) ἀντιπρόσωπον εἰς ἐκείνους τοὺς Ἄραβας, οἵτινες ἐτυράννουν τὴν Κρήτην, δίδων εἰς ἡμᾶς ἐξουσίαν, ἐὰν δὲν δυνηθῶμεν νὰ τοὺς ὑποτάξωμεν μὲ τὸ καλὸν εἰς τὴν βασιλεία, νὰ τοὺς ἀφανίσωμεν μὲ τὰ πολεμικὰ ὅπλα. Ὅταν ἐπλησιάσαμεν εἰς τὴν Ἴον, ἐποδίσαμεν ἀπὸ ἐναντίον ἄνεμον καὶ ἠράξαμεν εἰς Πάρον, εἰς τὸν λιμένα ὅστις βλέπει πρὸς τὴν Νάξον· ἐκεῖθεν ἐπήγαμεν νὰ προσκυνήσωμεν τὸν θαυμάσιον Ναὸν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τὸν ὁποῖον ὀνομάζουν Ἑκατονταπυλιανήν [1].

Βλέποντες λοιπὸν τὸν Ναὸν αὐτὸν τόσον μεγάλον καὶ ὡραιότατον ἐχαιρόμεθα, διότι εἶχεν ἀκόμη μέρος ἐκ τῶν λειψάνων τῆς παλαιᾶς ὡραιότητος, ἦτο δὲ μὲ πολλοὺς κίονας θεμελιωμένος καὶ ὅλος ἔσωθεν ἐνδεδυμένος μὲ πριονιστὰ μάρμαρα, καὶ τόσον ἐλέπτυνεν ὁ τεχνίτης τὴν πέτραν καὶ τὴν ὕφανεν, ὥστε ἐφαίνετο ὅτι ἦτο ὁ τοῖχος ἐνδεδυμένος μὲ ἱμάτια βύσσινα καὶ μὲ πορφυρὰ ὑφάσματα. Τόσην δὲ ἐπιτηδειότητα καὶ σπουδὴν ἔβαλεν εἰς τὸ τοιοῦτον ἔργον ὁ τεχνίτης, ὥστε ἐφιλονείκησε καὶ προσεπάθησε νὰ δώσῃ τὸ κάλλος καὶ τὴν ὡραιότητα τῆς αἰσθητῆς φύσεως εἰς τὰ ἀναίσθητα κτίσματα. Ὅταν δὲ εἴδομεν καὶ τὸ σκέπασμα, ὅπερ ἦτο πρότερον ἄνωθεν τῆς ἁγίας Τραπέζης καὶ τότε ἔκειτο ἔσωθεν τῆς θύρας τοῦ Ναοῦ, ἐθαυμάσαμεν τὴν καλλονὴν καὶ τὴν τερπνότητα αὐτοῦ, διότι δὲν ἐδείκνυεν ἐκεῖνο τὸ πελέκημα καὶ τόρνευμα, ὅτι ἔχει φύσιν μαρμάρου, ἀλλὰ ἐφαίνετο, ὅτι ἦτο γάλα πηγμένον κατὰ ἀλήθειαν [2].


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Ἑκατονταπυλιανὴ εἶναι μέγας καὶ παλαιότατος Ναός, σῳζόμενος μέχρι σήμερον εἰς τὴν Παροικίαν πρωτεύουσαν τῆς νήσου Πάρου, τιμώμενος ἐπ᾽ ὀνόματι τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου. Αὕτη θεωρεῖται ὡς τὸ μεγαλοπρεπέστερον τῶν σῳζομένων μνημείων Χριστιανικῆς τέχνης ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ Ἀνατολῇ, μετὰ τὸν περιλάλητον Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας. Κατὰ τὴν παράδοσιν ἐκτίσθη τὸ πρῶτον μικροτέρα ὑπὸ τῆς Ἁγίας Ἑλένης κατὰ τὸ ἔτος τκεʹ (325), ὅτε αὕτη διῆλθεν ἐκ Πάρου μεταβαίνουσα εἰς Ἱεροσόλυμα, ηὐξήθη δὲ καὶ ἐτελειοποιήθη ὑπὸ τοῦ Ἰουστινιανοῦ. Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ὑποσημειοῖ ἐνταῦθα περὶ τοῦ Ναοῦ τούτου τὰ ἐξῆς: «Ὁ Ναὸς οὗτος τῆς Θεοτόκου, ὁ εἰς τὴν Παροικίαν τὴν πρωτεύουσαν πόλιν τῆς νήσου Πάρου εὑρισκόμενος, ὀνομάζεται Ἑκατονταπυλιανή, καθότι, ἀριθμουμένων καὶ τῶν παραθυρίδων, αἱ θύραι συμποσοῦνται, ὡς λέγουσιν, εἰς ἑκατόν. Ἦτο δὲ ὁ Ναὸς οὗτος θαυμαστὸς καὶ περιώνυμος, διότι ἦτο εὐρύχωρος καὶ παμμεγέθης κατά τε τὸ μῆκος καὶ τὸ πλάτος, ἔτι δὲ καὶ διότι ἦτο ᾠκοδομημένος μὲ στήλας πολλὰς καὶ μεγάλας καὶ μὲ μάρμαρα θαυμαστὰ καὶ ἀξιοθέατα. Τὸ δὲ ἄνωθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης μαρμάρινον κουβούκλιον, ἐπὶ τεσσάρων στηλῶν ἐπιστηριζόμενον, ἦτο τῇ ἀληθείᾳ θέαμα ἄξιον θεωρίας, διά τε τὴν τῶν μαρμάρων μεγαλοπρέπειαν καὶ διὰ τὴν φιλοτεχνίαν μὲ τὴν ὁποίαν ἐκόσμησεν αὐτὸ ὁ τεχνίτης. Εἰς τὸν Ναὸν τοῦτον ὑπάρχουσι δύο ὕδατα, ἤτοι ἓν πηγάδιον ἐκτὸς τοῦ Βήματος καὶ ἓν ἁγίασμα ἐν τῷ Βήματι ὑποκάτω τῆς Ἁγίας Τραπέζης. Πολλὰ δὲ Παρεκκλήσια εὑρίσκονται, ἐντὸς τοῦ Ναοῦ, ἐκ τῶν ὁποίων ἕνα εἶναι καὶ τῆς ρηθείσης Ἁγίας Θεοκτίστης, καὶ εἰς τὸ ὁποῖον ἑορτάζουσι τὴν μνήμην αὐτῆς οἱ Πάριοι ἔχοντες καὶ τὴν ᾀσματικήν της Ἀκολουθίαν· ἀλλὰ καὶ τὰ ἐπάνωθεν τοῦ Ναοῦ κατηχουμενεῖα ἦσαν μεγαλοπρεπῆ καὶ ἀξιοθέατα. Καὶ γενικῶς εἰπεῖν ὁ περίφημος οὗτος Ναὸς εἶναι μεγαλοπρεπέστατος καὶ τῇ ἀληθείᾳ βασιλικῆς χειρὸς ἔργον καὶ φιλοτέχνημα».

Ὁ μέγας καὶ περικαλλέστατος οὗτος Ναὸς καταστραφεὶς ἀπὸ τὰς ἐπιδρομὰς τῶν βαρβάρων, ὡς δηλοῦται ἐκ τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων ἐν τῷ Συναξαρίῳ τῆς Ἁγίας Θεοκτίστης, ἀλλὰ καὶ ἐκ τῶν ἐπακολουθησασῶν ἀλλεπαλλήλων ἄλλων ἐπιδρομῶν καὶ τῆς παρόδου τοῦ χρόνου, παρέμεινεν ἐπὶ μακροὺς αἰῶνας ἔρημος, ἀνεκαινίσθη δὲ κατὰ τὸν ΙΖʹ (17ον) αἰῶνα, ὑποστὰς καὶ πάλιν μετὰ τὴν ἀνακαίνισιν ἄλλην καταστροφὴν ὑπὸ τοῦ ἐπιδραμόντος κατὰ τὸ ἔτος 1669 Μουσταφᾶ Καπλὰν πασᾶ, ἀνεκαινίσθη ὅμως καὶ πάλιν μετὰ ταῦτα. Τὸ ἐσωτερικὸν τοῦ κυρίως Ναοῦ, ὡς ἔχει σήμερον, εἶναι μήκους 30 μέτρων καὶ πλάτους 25, τὸ δὲ ὕψος αὐτοῦ ἐν τῇ προσόψει εἶναι 15 μέτρα. Αἱ διαστάσεις τοῦ ἁγίου Βήματος ἐσωτερικῶς εἶναι 12,50 x 9,20, εἰς τὸ μέσον ἔχει τὴν ἁγίαν Τράπεζαν, ἄνωθεν τῆς ὁποίας ὑπάρχει τὸ πολυτιμότατον πάντων τῶν ἐν τῷ Ναῷ μνημείων, τὸ τετρακιόνιον κουβούκλιον, τὸ ὁποῖον εἶναι τὸ μόνον διασωθὲν εἰς ὁλόκληρον τὴν Ὀρθοδοξίαν. Τοῦτο ἔχει ὕψος 2 μέτρων, μῆκος δὲ καὶ πλάτος 2,70, βαστάζεται δὲ ὑπὸ τεσσάρων κιόνων, τῶν ὁποίων τὸ ὕψος εἶναι 3 μέτρα ἡ δὲ περίμετρος ἑκάστου κίονος 1,10· περὶ τοῦ κουβουκλίου τούτου γίνεται λόγος ἀνωτέρω, ἐν τῷ κειμένῳ τῆς παρούσης σελίδος καὶ ἐν σελίδι 255. Ὁ Ναὸς περιβάλλεται ἀπὸ πολλὰ ἄλλα κτίσματα καὶ Παρεκκλήσια καὶ ὑπὸ περιβόλου περιφερείας 252 μέτρων καὶ ὕψους 8,50.

[2] Πρόκειται περὶ τοῦ κουβουκλίου περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ἀμέσως ἀνωτέρω ὑποσημειώσει.