Τῇ ΙΔ’ (14ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος ΙΣΙΔΩΡΟΥ τοῦ ἐν Χίῳ μαρτυρήσα

ΕΙΚΟΝΑ

ΙΣΙΔΩΡΟΣ, ὁ ἔνδοξος Μάρτυς τοῦ Χριστοῦ, ἤκμασεν εἰς τὸν καιρὸν τοῦ βασιλέως Δεκίου, τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη σμθ’-σνα’ (249-251). Πατρίς του ἦτο ἡ Ἀλεξάνδρεια, ὑπηρέτει δὲ ὡς στρατιώτης καὶ εἶχε τὴν θέσιν τοῦ ἐφεδρικοῦ. Ἐλθὼν δὲ εἰς τὴν Χίον μὲ τὰ στρατιωτικὰ πλοῖα, τῶν ὁποίων ἡγεμὼν καὶ ἀρχηγὸς ἦτο ὁ Νουμέριος, διεβλήθη ἀπὸ τὸν Ἰούλιον τὸν ἑκατόνταρχον ὅτι ἦτο Χριστιανὸς καὶ σέβεται τὸν Χριστὸν καὶ οὕτω δὲν τιμᾷ τοὺς ἰδικούς των θεούς.

Καλέσας λοιπὸν αὐτὸν ὁ Νουμέριος τὸν ἠρώτησεν ἐὰν εἶναι Χριστιανός, καθὼς ἔλεγεν ὁ Ἰούλιος. Ὁ δὲ Ἰσίδωρος, μὲ πᾶσαν ἐλευθερίαν καὶ ἀφοβίαν ἀπεκρίθη· «Γνώριζε, ὦ ἡγεμών, ὅτι ἀληθῶς ἐγὼ σέβομαι τὸν Χριστὸν καὶ Αὐτὸν προσκυνῶ καὶ τὴν Εἰκόνα του ἀσπάζομαι· Αὐτὸν μόνον λατρεύω ὡς Θεὸν καὶ Αὐτὸν προσπαθῶ νὰ φθάσω καὶ ἐπιθυμῶ νὰ ἀπολαύσω, ὅστις εἶναι τὸ ἄκρον ἐπιθυμητόν, ἐκεῖνος δὲ ὅστις θέλει ἀξιωθῆ νὰ τὸν ἀπολαύσῃ τίποτε ἄλλο δὲν ἐπιθυμεῖ πλέον νὰ ἔχῃ. Διότι Ἐκεῖνος εἶναι Θεὸς ἀληθινός, διὰ τὴν σωτηρίαν δὲ τὴν ἰδικήν μας ἔγινε τέλειος ἄνθρωπος, μένων ἐν ταὐτῷ καὶ Θεὸς τέλειος, χωρὶς νὰ μεταβάλῃ οὐδόλως τὴν οὐσίαν καὶ φύσιν τῆς Θεότητος Αὐτοῦ».

Ὡς ὁ Νουμέριος ἤκουσε τοὺς λόγους τούτους τοῦ Μάρτυρος, ἐπληγώθη εἰς τὴν καρδίαν καὶ ἐγένετο ἔξω φρενῶν ἐκ τοῦ θυμοῦ του. Ὅθεν προσέταξε νὰ ἐξαπλώσουν τὸν Ἅγιον καὶ νὰ τὸν δέσουν ἀπὸ τὰς χεῖρας καὶ τοὺς πόδας εἰς τέσσαρας, πασσάλους καὶ νὰ τὸν δέρουν ἀσπλάγχνως μὲ βούνευρα. Ἦτο δὲ θαυμαστὸν νὰ βλέπῃ τις τὸ μὲν σῶμα τοῦ Μάρτυρος νὰ κατακόπτεται ἀπὸ τοὺς πολλοὺς καὶ σκληροὺς ἐκείνους δαρμούς, οὗτος δέ, ὁ γενναιότατος, νὰ εἶναι πλήρης χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης, διότι ἐβασανίζετο ὑπὲρ τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ. Μετὰ δὲ τὴν δεινὴν ταύτην βάσανον τῶν δαρμῶν, προσέταξε πάλιν ὁ τύραννος καὶ ἤναψαν κάμινον, ἀφοῦ δὲ τὴν ἔκαυσαν ἱκανῶς, ἔρριψαν ἐντὸς αὐτῆς τὸν Μάρτυρα. Ἀλλ’ ἐπειδή, μὲ τὴν βοήθειαν τοῦ Θεοῦ, καμμίαν βλάβην δὲν ἔπαθεν ὁ Ἅγιος, ἂν καὶ ἐντὸς τῆς πεπυρακτωμένης καμίνου εὑρισκόμενος, διὰ τοῦτο ἐξήγαγον αὐτὸν ἐκεῖθεν καὶ τὸν ἔρριψαν εἰς τὴν φυλακήν, ἕως ὅτου ἐξετασθῇ ἐκ δευτέρου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Ἁγία αὕτη Μάρτυς Μυρόπη ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως κατὰ τὴν βʹ (2αν) Δεκεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Τὰ ἱερὰ Λείψανα τῶν Ἁγίων Μαρτύρων Ἰσιδώρου καὶ Μυρόπης, κλαπέντα ἐκ τοῦ ἐν Χίῳ ἱεροῦ αὐτῶν Ναοῦ εἰς τὸν ὁποῖον ἐναπέκειντο, ἐπωλήθησαν εἰς τὸν ἐν Κωνσταντινουπόλει βαΐλον (πρεσβευτὴν) τῆς Ἐνετίας. Ἐν συνεχείᾳ ὁ δόγης Δομ. Μιχαὴλ μετέφερε καὶ κατέθεσεν αὐτὰ κατὰ τὸ ἔτος 1130 εἰς τὸν ἐν Βενετίᾳ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Μάρκου, ἀποθησαυρίσας αὐτὰ εἰς ἰδιαίτερον Παρεκκλήσιον τοῦ Ἁγίου Ἰσιδώρου. Ἐσχάτως μέρος τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου (τὸ δεξιὸν μηριαῖον ὀστοῦν) ἐπεστράφη ἀπὸ τοὺς Λατίνους ἀποδοθὲν εἰς τὴν Ἱερὰν Μητρόπολιν Χίου. Κατὰ τὴν διέλευσιν τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου ἐκ Πειραιῶς ἐναπετέθη τοῦτο πρὸς προσκύνησιν εἰς τὸν Ἱερὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνος Πειραιῶς, ὅπου καὶ παρέμεινεν ἐπὶ τετραήμερον. Ἐκεῖθεν διὰ τοῦ ἀντιτορπιλλικοῦ «Πάνθηρ» καὶ μετὰ πάσης ἐπισημότητος, μετεφέρθη τὴν 17ην Ἰουνίου τοῦ ἔτους 1967 εἰς Χίον καὶ ἐναπετέθη προσωρινῶς εἰς τὸ ἐκεῖσε καὶ ἐν τῷ Ναῷ τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ Παρεκκλήσιον τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Ἰσιδώρου, προκειμένου νὰ ἀνεγερθῇ νέος μεγαλοπρεπὴς Ναὸς ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Ἰσιδώρου, διὰ συνδρομῆς τῶν Χίων ἐφοπλιστῶν, ἐντὸς τοῦ ὁποίου καὶ θὰ ἐναποθησαυρισθῇ ὁριστικῶς μὲτὰ τὴν ἀποπεράτωσίν του. Ὀ τάφος τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Ἰσιδώρου διασῴζεται κενὸς ἕως σήμερον, ἴσως δὲ ὁ νέος Ναὸς ἀνεγερθῆ εἰς τὴν θέσιν αὐτήν.