Ζήσας δὲ ὁ Ὅσιος ἐν τῇ τοιαύτῃ τῆς ἀσκήσεως διαγωγῇ πεντήκοντα καὶ γυμνάσας ἑαυτὸν ἐπὶ πέντε ἔτη εἰς τὴν μελέτην τῶν θείων Γραφῶν, ἀνῆλθεν ἐπὶ τὸ ἀκρότατον ὄρος τῆς ἀρετῆς. Δὲν περιωρίσθη ὅμως ὁ Ὅσιος μόνον εἰς τὴν αὐστηρὰν ἀσκητικὴν ζωήν, ἀλλὰ συγχρόνως πλεῖστα ἔργα συνέγραψε πρὸς διδασκαλίαν τῶν μαθητῶν του καὶ παντὸς Χριστιανοῦ ποθοῦντος τὴν σωτηρίαν τῆς ἑαυτοῦ ψυχῆς. Εἶναι δὲ αἱ συγγραφεῖσαι παρ’ αὐτοῦ βίβλοι, ὡς ἐκ τοῦ ιβ’ κεφαλαίου τῆς ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφείσης Τυπικῆς Διατάξεως φαίνεται, δέκα ἕξ, ἐκ τῶν ὁποίων αἱ τρεῖς μεγαλύτεραι πανηγυρικαί, αἱ δὲ ὑπόλοιποι περιέχουσαι ἑρμηνείας εἰς τοὺς Ψαλμοὺς εἰς τὸ Ἆσμα Ἀσμάτων, εἰς τὴν Ἑξαήμερον ὡς καὶ διαφόρους ἄλλους λόγους ἀσκητικούς, ψυχωφελεῖς ἐπιστολὰς καὶ Τυπικὰς Διατάξεις, ἅπασαι οὐχὶ ἀνθρωπίνης σοφίας ἢ τεχνολογίας κατασκευάσματα, ἀλλὰ χάριτος Πνεύματος Ἁγίου πεπληρωμέναι, ὡς αὗται κατὰ μέρος φαίνονται, τινὲς μὲν ἐξ αὐτῶν σῳζόμεναι ἐν τῇ Μονῇ αὐτοῦ καὶ εἰς τύπον ἐκδοθεῖσαι, τινὲς δὲ καὶ ὑπὸ τοῦ χρόνου ἀπολεσθεῖσαι.
Εἰς ταῦτα λοιπὸν πάντα καλῶς ὁ Ὅσιος ἀγωνισάμενος ἐγένετο σκεῦος ἐκλεκτὸν τοῦ Παναγίου Πνεύματος καὶ προεγνώρισε τὴν πρὸς Κύριον ἐκδημίαν αὐτοῦ, τὴν ὁποίαν καὶ δὲν ἀπέκρυψεν ἀπὸ τοὺς μαθητάς του, ἀλλὰ καλέσας αὐτοὺς ἤρχισε νὰ τοὺς ὁμιλῇ καὶ νὰ τοὺς συμβουλεύῃ τὰ πρέποντα εἰς τὸν ἀσκητικὸν βίον καὶ πῶς νὰ πορεύωνται μετὰ τὴν αὐτοῦ ἀποβίωσιν. Παρήγγειλε δὲ νὰ φυλάττωσιν ἀπαρατρέπτως ὅσα εἰς αὐτοὺς προφορικῶς ἐδίδαξε καὶ γραπτῶς διέταξε. Παρήγγειλεν ὡσαύτως ὅπως μετὰ τὴν κατὰ τὴν τάξιν ἀνάγνωσιν τῆς ἐξοδίου ἀκολουθίας ἐνταφιάσωσι τὸ νεκρόν του σῶμα εἰς τὸν ἰδιοχείρως παρ’ αὐτοῦ λαξευθέντα τάφον εἰς τὸ ἐνδότερον τοῦ σπηλαίου, ἐνδύοντες αὐτὸν διὰ τῶν ὑπὸ τοῦ ἰδίου ὑφανθέντων νεκρικῶν ἐνδυμάτων. Εἶτα ηὐχήθη αὐτοὺς ὅπως διάγωσιν ἐν εἰρήνῃ καὶ θεαρέστῳ πολιτείᾳ ἐν ὁμονοίᾳ τε καὶ ἀγάπῃ ἀδελφικῇ ὑπακούοντες εἰς τὸν παρ’ αὐτῶν μέλλοντα νὰ ἐκλεγῇ Ἡγούμενον τῆς Μονῆς καὶ νὰ ὑποτάσσωνται εἰς αὐτὸν χωρὶς νὰ παραβῶσι μηδεμίαν ἐντολὴν ἐκ τῆς ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφείσης Τυπικῆς Διατάξεως. Ταῦτα δὲ εἰπὼν καὶ ὑπὲρ αὐτῶν εὐχηθεὶς παρέδωκε τὴν μακαρίαν αὐτοῦ ψυχὴν εἰς χεῖρας Θεοῦ.