Ἀφοῦ λοιπὸν ἔλαβεν ὁ Ὅσιος τὸν βαθμὸν τῆς Ἱερωσύνης, τὶς δύναται διὰ τῶν λόγων νὰ περιγράψῃ τοὺς ἀγῶνας αὐτοῦ, τὰς προσευχάς, τὰς νηστείας καὶ τὰς ἀγρυπνίας, τὰς ὁποίας ἐποίει ὁ μακάριος; Ἀνήγειρε δὲ παρὰ τὸ σπήλαιον καὶ εἰς κάλλος οὐχὶ τὸ τυχόν, τὴν ἀνωτὲρω Μονήν, Ἐγκλείστραν αὐτὴν ὀνομάσας, διότι ἐνεκλείσθη ἐπὶ χρόνους κδ’ (24) εἰς τὸ προορηθὲν σπήλαιον. Ἱστορήθη δὲ τελείως ἡ Ἐγκλείστρα κατὰ τὸ ἔτος ͵αρπγ’ (1183), ὁ δὲ ἤδη ὑπάρχων ἐκεῖ περικαλλὴς Ναὸς ὁμοῦ μὲ ἄλλα οἰκοδομήματα, καίτοι πολλὰ τούτων διεφθάρησαν μὲ τὴν πάροδον τοῦ χρόνου καὶ τὴν ἀνωμαλίαν, φαίνεται ὅτι ᾠκοδομήθη μετὰ τὴν τελευτὴν τοῦ Ὁσίου διὰ βασιλικοῦ θεσπίσματος καὶ συναγωγῆς πλουσίας, καθ’ ἃ καὶ τὸ ἀπὸ ἑκατὸν πεντήκοντα περίπου ἐτῶν σιγγιλλιῶδες πατριαρχικὸν γράμμα μαρτυρεῖ, σῳζόμενον μέχρι τοῦ νῦν· διέταξε δὲ καὶ τοὺς μετ’ αὐτὸν μέλλοντας νὰ ἀγωνισθοῦν ἐκεῖ ὅπως λέγωνται Ἔγκλειστοι ὄχι μόνον διὰ τοῦ ὀνόματος, ἀλλὰ καὶ διὰ τοῦ πράγματος, ἔχοντες πρὸ αὐτῶν ὡς ὑπόδειγμα τὸν βίον αὐτοῦ. Καταστήσας λοιπὸν ἀδελφότητα ἐδίδασκεν αὐτοὺς ὁ Ὅσιος συχνῶς ὡς νεοπαγεῖς τὰ πρὸς σωτηρίαν ἁρμόδια καὶ πρὸς τὴν ἐργασίαν καὶ ἐκπλήρωσιν τῶν ἀρετῶν καθωδήγει καὶ ἐνίσχυεν.
Βλέπων δὲ ὁ Ὅσιος ὅτι ἐκ τῆς συρροῆς τῶν πιστῶν καὶ τῶν ἐπιθυμούντων τῆς διδασκαλίας του ἀπεστερεῖτο τῆς φίλης αὐτοῦ ἡσυχίας, ἀπεφάσισε μετὰ τεσσαράκοντα ἐτῶν συνολικὴν παροικίαν ἐν τῇ Ἐγκλείστρᾳ ἵνα ἱδρύσῃ ἄνωθεν τοῦ Σπηλαίου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ νέον καταφύγιον, ὅπερ καὶ ἐγένετο κατὰ τὸ ἔτος ͵αρϟθ’ (1199). Ἐνῷ ὅμως κατεγίνετο εἰς τὸ νὰ λαξεύσῃ καὶ νὰ διανοίξῃ μικρότατον ἄνοιγμα, τὸ ὁποῖον ὑπῆρχεν εἰς τὸ σχεδὸν ἄβατον ἐκεῖνο μέρος, λίθος βαρύς, φθόνῳ τοῦ μισοκάλου ἐχθροῦ καταπεσών, παρέσυρεν αὐτὸν πρὸς τὸν κρημνόν· ἀλλὰ προφθάσασα ἡ θεία δύναμις διεφύλαξεν αὐτὸν ἀβλαβῆ εἰς πεῖσμα τοῦ δαίμονος, διότι ὁ καταπεσὼν λίθος ὄχι μόνον δὲν ἐφόνευσε τὸν Ὅσιον, ἀλλὰ πιέσας τὸ ἱμάτιον καὶ τὴν χεῖρα αὐτοῦ τὸν ἐκράτησεν εἰς τὸ κενόν. Μετέβαλε λοιπὸν ὁ Ὅσιος καὶ τὸ σπήλαιον ἐκεῖνο εἰς οἶκον προσευχῶν καὶ δοξολογίας Θεοῦ, εἰς αὐτὸν δὲ κατακλείσας ἑαυτόν, διῆγεν ἐν ἀπολύτῳ ἡσυχίᾳ καὶ μακρὰν παντὸς θορύβου, ἐν νηστείᾳ καὶ σκληραγωγίᾳ ταλαιπωρούμενος. Μόνον δὲ ἀνὰ πᾶσαν Κυριακὴν διὰ κλίμακος μεταφερομένης κατήρχετο εἰς τὴν Ἐγκλείστραν καὶ ἐδίδασκε τοὺς μαθητάς του, καθοδηγῶν αὐτοὺς πρὸς τὴν ἀρετήν, εἶτα δὲ πάλιν ἀνήρχετο διὰ τῆς κλίμακος εἰς τὸ ἄντρον.