ΘΕΟΔΩΡΑ ἡ μακαρία βασίλισσα ἦτο γυνὴ τοῦ βασιλέως Θεοφίλου τοῦ εἰκονομάχου, ὅστις ἀπέθανεν ἐν ἔτει ωμβ’ (842), ὄχι ὅμως κακόδοξος, καθὼς ἦτο ὁ σύζυγός της, ἀλλ’ Ὀρθόδοξος καὶ εὐσεβής. Ἦτο δὲ ἡ μακαρία Θεοδώρα θυγάτηρ ἐπιφανοῦς ἀνδρὸς ἐκ Παφλαγονίας ὀνόματι Μαρίνου καὶ μητρὸς Θεοκτίστης, εὐφυεστάτη καὶ εὐσεβεστάτη ἀπὸ τῆς παιδικῆς της ἡλικίας, διὸ καὶ πάντες τὴν ἐσέβοντο καὶ τὴν ἐθαύμαζον διά τε τὴν πνευματικὴν αὐτῆς καλλονήν, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν ἀρετὴν καὶ ἁγιότητα αὐτῆς. Ὑπανδρευθεῖσα δὲ ἡ Θεοδώρα τὸν Θεόφιλον [1], καίτοι οὗτος εἶχε πατρόθεν κληρονομήσει τὴν κατὰ τῶν ἁγίων Εἰκόνων λύσσαν, αὕτη ὅμως μετὰ τῆς μητρός της Θεοκτίστης καὶ τῶν τέκνων της, τὰ ὁποῖα ἀπέκτησε μετὰ τοῦ Θεοφίλου, ἤτοι τοῦ Μιχαὴλ καὶ πέντε θυγατέρων, ἔμενε πιστοτάτη εἰς τὴν Ἁγίαν Ὀρθοδοξίαν ἔχουσα κεκρυμμένα εἰς κιβώτιον, ἐντὸς τοῦ δωματίου της, τὸν Τίμιον Σταυρὸν καὶ τὰς Εἰκόνας τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Θεοτόκου καὶ τὰς ἠσπάζετο καὶ τὰς προσεκύνει κατὰ μόνας κρυφίως τὴν νύκτα, προσευχομένη ἔμπροσθεν αὐτῶν καὶ παρακαλοῦσα τὸν Θεόν, ἵνα κάμῃ ἔλεος εἰς τοὺς Ὀρθοδόξους.
Διὰ τὴν εὐσέβειάν της ταύτην πολλάκις ἐκινδύνευσεν ἡ γενναιόφρων Θεοδώρα ἀπὸ τὸν κακόφρονα σύζυγόν της βασιλέα Θεόφιλον, ἀλλὰ πάντοτε ἐσκέπετο ὑπὸ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, ὅστις προγνωρίζων τὴν ἀγαθὴν αὐτῆς προαίρεσιν καὶ τὸ γενναῖον ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας φρόνημα τὴν προώριζεν, ἵνα ἐν καιρῷ ἀναστηλώσῃ αὕτη τὴν Ὀρθοδοξίαν, ἐπειδὴ δὲ ἦτο, ὡς εἴπομεν, καὶ εὐφυεστάτη, κατώρθωνε δι’ εὐστόχων ἀπαντήσεων νὰ ἐξέρχεται ἀβλαβὴς ἐκ τῶν δυσκόλων περιστάσεων, ὅταν τῆς συνέβαινε πειρασμός. Χαρακτηριστικαὶ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, ἥτις τὴν ἐσκέπαζε, καὶ τῆς εὐφυΐας, τῆς ὀξύτητος τοῦ νοὸς καὶ τοῦ ἐφευρετικοῦ πνεύματος αὐτῆς εἶναι αἱ ἀπαντήσεις, τὰς ὁποίας ἔδωσεν εἰς τὸν Θεόφιλον εἰς δύο κρισίμους περιστάσεις, κατὰ τὰς ὁποίας τὴν ὑπωπτεύθη οὗτος, ὅτι προσκυνεῖ τὰς ἁγίας Εἰκόνας. Εἶναι δὲ αὑται αἱ ἑξῆς:
Ἦτο εἰς τὰ ἀνάκτορα ἄνθρωπός τις νάνος, ἠλίθιος, τραυλός, κακόμορφος καὶ πάσχων τὸν νοῦν, ὀνόματι Δένδερις, τὸν ὁποῖον εἶχεν ὁ βασιλεὺς καὶ οἱ περὶ αὐτὸν δι’ ἀντικείμενον γέλωτος καὶ διασκεδάσεως. Ὡς τοιοῦτος δὲ εἶχε τὴν ἐλευθερίαν νὰ εἰσέρχεται πανταχοῦ ἀνεμποδίστως καὶ εἰς αὐτοὺς ἀκόμη τοὺς βασιλικοὺς θαλάμους.