Λόγος εἰς τὴν ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΑ· καὶ εἰς τό «Ἔρχεται οὖν (ὁ Ἰησοῦς) εἰς πόλιν τῆς Σαμαρείας, λεγομένην Συχάρ» (Ἰωάν. δ’ 5).

Ἐκεῖνος δηλαδὴ ὁ ὁποῖος ἐντρέπεται νὰ φανερώσῃ τὰς ἁμαρτίας του ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων, ἐνῷ δὲν ἐντρέπεται νὰ τὰς διαπράττῃ ἐνῷ τὸν βλέπει ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος δὲν θέλει νὰ τὰς ὁμολογήσῃ καὶ νὰ μετανοήσῃ δι’ αὐτάς, κατ᾽ ἐκείνην τὴν ἡμέραν ὄχι ἐνώπιον ἑνὸς ἢ δύο, ἀλλ’ ἐνώπιον ὁλοκλήρου τῆς οἰκουμένης, ἡ ὁποία θὰ τὸν βλέπῃ, θὰ διαπομπευθῇ. Ἂς συνομιλήσωμεν λοιπὸν μὲ τὸν Χριστόν· διότι καὶ αὐτὴν ἀκόμη τὴν στιγμὴν ἵσταται ἐν μέσῳ ἡμῶν καὶ διὰ τῶν Προφητῶν καὶ διὰ τῶν Ἀποστόλων ὁμιλεῖ πρὸς ἡμᾶς.

Ἂς ἀκούσωμεν λοιπὸν τοὺς λόγους τοῦ Χριστοῦ καὶ ἂς ὑπακούσωμεν εἰς αὐτούς. Ἕως πότε θὰ ζῶμεν ζωὴν ἄτακτον καὶ ματαίαν; Διότι, ὅταν τὸν χρόνον, ὁ ὁποῖος ἐδόθη εἰς ἡμᾶς, τὸν ἐξοδεύσωμεν εἰς τὸ τίποτε, θὰ ἀπέλθωμεν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου, διὰ νὰ δώσωμεν λόγον τῶν πράξεών μας διὰ τὴν ἀνωφελῆ δαπάνην τοῦ χρόνου αὐτοῦ. Διότι δι’ αὐτὸ μᾶς ἔφερεν ὁ Θεὸς εἰς τὴν παροῦσαν ζωὴν καὶ μᾶς ἔδωσε ψυχὴν λογικήν, ὄχι διὰ νὰ τὴν χρησιμοποιήσωμεν μόνον εἰς τὸν ἐπίγειον βίον μας, ἀλλὰ διὰ νὰ κερδήσωμεν ὅλοι τὴν μέλλουσαν ζωήν. Τὰ ἄλογα ζῷα εἶναι χρήσιμα μόνον διὰ τὴν παροῦσαν ζωήν. Ἐνῷ ἡμεῖς ἔχομεν ἀθάνατον ψυχήν, ὥστε νὰ πράξωμεν ὅ,τι χρειάζεται διὰ νὰ κερδήσωμεν τὴν μέλλουσαν ζωήν, διὰ νὰ λάμψωμεν ἐκεῖ, διὰ νὰ χορεύσωμεν μετὰ τῶν Ἀγγέλων, διὰ νὰ εὑρισκώμεθα ἐνώπιον τοῦ ἀθανάτου Βασιλέως εἰς τοὺς ἀτελευτήτους αἰῶνας.

Διὰ τοῦτο καὶ ἡ ψυχὴ ἐπλάσθη ἀθάνατος καὶ τὸ σῶμα θὰ γίνῃ ἀθάνατον πάλιν. Ἐὰν ὅμως μένῃς προσκεκολλημένος εἰς τὰ γήϊνα ἀγαθά, ἐνῷ σοῦ προσφέρονται οἱ οὐράνιοι θησαυροί, σκέψου πόσον βαρεῖα εἶναι ἡ περιφρόνησις ἡ ὁποία γίνεται πρὸς Ἐκεῖνον, ὅστις προσφέρει τὰ δῶρα ταῦτα, ὅταν Ἐκεῖνος σοῦ προσφέρῃ τὰ οὐράνια ἀγαθά, σὺ δὲ, χωρὶς νὰ δίδῃς μεγάλην σημασίαν εἰς αὐτά, προτιμᾷς ἀντ’ αὐτῶν τὰ γήϊνα. Διὰ τοῦτο καὶ μᾶς ἠπείλησε μὲ τὴν τιμωρίαν τῆς αἰωνίου κολάσεως καὶ τῆς γεέννης τοῦ πυρός, ἐπειδὴ τὸν περιφρονοῦμεν, διὰ νὰ μάθωμεν καὶ ἐξ αὐτοῦ πόσων ἀγαθῶν στεροῦμεν τὸν ἑαυτόν μας. Ἀλλ’ εὔχομαι νὰ μὴ δώσῃ ὁ Θεὸς νὰ δοκιμάσωμεν τὴν κόλασιν ἐκείνων· ἀλλ’ ἀφοῦ εὐαρεστήσωμεν τὸν Θεὸν διὰ τῶν καλῶν ἔργων μας νὰ κερδήσωμεν καὶ ἡμεῖς τὰ αἰώνια ἀγαθά, Χάριτι καὶ φιλανθρωπίᾳ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾯ, ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος, σὺν τῷ Πατρὶ καὶ τῷ Παναγίῳ καὶ ζωοποιῷ Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεί, καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

        

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Σπουδαιοτάτου σημείου τῆς ἱστορίας τοῦ Ἰακὼβ ἅπτεται ἐνταῦθα θεῖος Πατήρ, τῆς πάλης τοῦ Ἰακὼβ μετὰ τοῦ Θεοῦ ἐμφανισθέντος εἰς αὐτὸν ὑπὸ τὴν μορφὴν Ἀγγέλου ἀνθρώπου. πάλη αὕτη συνέβη εἰς τὸν Ἰακὼβ κατὰ τὴν ἐπιστροφὴν αὐτοῦ ἀπὸ τῆς Μεσοποταμίας εἰς τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας. Ἀπόστασιν ἑξακοσίων μιλίων εἶχε διανύσει ὁδοιπορῶν Ἰακὼβ μετὰ τῆς ἀκολουθίας του, φεύγοντες τὴν ὀργὴν τοῦ Λάβαν. Ὅταν ὅμως ἐπλησίασεν εἰς τὰ ὅρια τῆς Χαναάν, ἄλλος φόβος κατέλαβε τὸν Ἰακώβ, πῶς θὰ ἐδέχετο τὴν εἴδησιν τῆς ἐπιστροφῆς του ἀδελφός του Ἠσαῦ, ἀπὸ προσώπου τοῦ ὁποίου εἶχεν ἀποδράσει πρὸ εἰκοσαετίας, ἕνεκεν τῆς ὀργῆς ἐκείνου διὰ τὴν ἀπώλειαν τῶν πρωτοτοκίων καὶ τῆς εὐλογίας τοῦ πατρός των Ἰσαάκ.

Ἐν τῇ ἀμηχανίᾳ του Ἰακὼβ ἀπέστειλε διαδοχικῶς πλούσια δῶρα εἰς τὸν Ἠσαῦ διὰ νὰ τὸν ἐξευμενίσῃ. Ἠσαῦ εἰς ἀπάντησιν ἐξῆλθε πρὸς ὑπάντησιν τοῦ ἀδελφοῦ του μετὰ τετρακοσίων ἀνδρῶν. ἀμηχανία τοῦ Ἰακὼβ ἐκορυφώθη, φόβος δεινὸς κατέλαβεν αὐτὸν διαλογιζόμενον περὶ τῶν πραγματικῶν προθέσεων τοῦ Ἠσαῦ. Ἀπέστελλε συνεχῶς δῶρα, ἀλλὰ καὶ ἀφωσιώθη εἰς θερμὴν προσευχήν. «Ἐξελοῦ με ἐκ χειρὸς τοῦ ἀδελφοῦ μου, ἐκ χειρὸς Ἠσαῦ, ὅτι φοβοῦμαι ἐγὼ αὐτόν, μή ποτε ἐλθὼν πατάξῃ με καὶ μητέρα ἐπὶ τέκνοις» (Γεν. λβʹ 11) ἐδέετο μετὰ δακρύων πρὸς τὸν Θεόν.

Κατὰ τὴν νύκτα Ἰακὼβ διεπέρασε πάντας τοὺς οἰκείους αὐτοῦ ἐντεῦθεν τοῦ χειμάρρου Ἰαβώκ, σπουδαίου παραποτάμου τοῦ Ἰορδάνου ρέοντος ἐξ ἀνατολῶν καὶ συμβάλλοντος μετ’ αὐτοῦ μεταξὺ τῆς θαλάσσης τῆς Γαλιλαίας καὶ τῆς Νεκρᾶς θαλάσσης, εἰς τὰ μετέπειτα σύνορα τῶν φυλῶν Μανασσῆ καὶ Γάδ. ἴδιος εὑρίσκετο ἀκόμη ἐκεῖθεν τοῦ χειμάρρου, ὅπου εἶχεν ἀπομείνει μόνος, ὅτε ἐξαίφνης ἄγνωστός τις, ἐμφανισθεὶς ἐν σχήματι ἀνθρώπου, ἐπάλαιε μετ’ αὐτοῦ μέχρι πρωΐας. Κατὰ τὴν πάλην αὐτὴν ἐφαίνετο ὅτι Ἰακὼβ ἐνίκα τὸν ἐμφανισθέντα· ὅμως ἐκεῖνος ἤγγισε διὰ τῆς χειρός του τὸ ἄνω μέρος τοῦ μηροῦ τοῦ Ἰακώβ, τὸ πλατύ, καὶ εὐθὺς τοῦτο ἐναρκώθη. Ἐκράτει τότε Ἰακὼβ τὸν ἄγνωστον καὶ ἐκεῖνος τοῦ λέγει· «Ἀπόστειλόν με· ἀνέβη γὰρ ὄρθρος» (Γεν. λβʹ 26) καὶ ὅσα ἄλλα ἐν τῷ σημείῳ τοῦτο τῆς ὁμιλίας του ἑρμηνεύων θεῖος Χρυσόστομος ἀναφέρει.

Ποῖος ὅμως ἠτο ἐμφανισθείς ἄγνωστος, μετὰ τοῦ Ἰακὼβ ἀντιπαλαίσας; Ἀπεριφράστως διασαφεῖ τοῦτο ἐνταῦθα Ἅγιος Πατήρ. Ἦτο, λέγει, αὐτὸς Θεός, ὑπὸ τὸ πνεῦμα δὲ τοῦτο προβαίνει εἰς τὴν ἑρμηνείαν του. Τοῦτο καὶ ἴδιος πατριάρχης Ἰακὼβ εὐθέως ὡμολόγησε και τὸν τόπον ἐκεῖνον ὠνόμασε «Φανουήλ», ὅπερ σημαίνει «Πρόσωπον Θεοῦ» «Εἶδος Θεοῦ». Ἰδοὺ τί ἀκριβῶς ἀναφέρει εἰς τὸ σημεῖον τοῦτο Ἁγία Γραφή· «Καί ἐκάλεσεν Ἰακὼβ τὸ ὄνομα τοῦ τόπου ἐκείνου, Εἶδος Θεοῦ· εἶδον γὰρ Θεὸν πρόσωπον πρὸς πρόσωπον, καὶ ἐσώθη μου ψυχὴ» (Γεν. λβʹ 30). Τοῦτο καὶ πολλοί τῶν Πατέρων οὕτως ἑρμηνεύουσι καὶ οὐδόλως δύναται νὰ λεχθῇ, ὅτι ἀντιβαίνει τοῦτο πρὸς τὴν ἄκραν ἀλήθειαν καθ’ ἢν «Θεὸν οὐδεὶς ἑώρακε πώποτε» (Ἰωάν. αʹ 18), καθότι καὶ ἐνταῦθα δὲν ἐνεφανίσθη Θεὸς εἰς τὸν Ἰακώβ, καθὼς εἶναι ἐν πάσῃ τῇ μεγαλοπρεπείᾳ Αὐτοῦ καὶ ἐν τῇ ἀπροσίτῳ οὐσίᾳ Αὐτοῦ, ἀλλ’ ὑπὸ τὸ σχῆμα Ἀγγέλου ἀνθρώπου.

Ὄντως Θεός, κατὰ τὴν θείαν Αὐτοῦ οὐσίαν, εἶναι διὰ τοὺς ἀνθρώπους ἀόρατος, ἀκατάληπτος, ἀφανής, ἀπροσπέλαστος. Παρὰ ταῦτα ὅμως ἐνεφανίσθη πολλάκις εἴς τινας τῶν ἀνθρώπων διά τινος ὁρατοῦ αὐτοῖς σχήματος, τουτέστιν ὑπὸ μορφὴν Ἀγγέλου ἀνθρώπου περιστερᾶς πυρὸς νεφέλης καὶ ἄλλων τινῶν σχημάτων, ἅπερ ἦσαν ἐντελῶς περιστασιακὰ καὶ διὰ τὴν συγκεκριμένην καὶ μόνον περίπτωσιν χρησιμεύσαντα. Ὑπὸ τὴν μορφὴν τριῶν Ἀγγέλων ἀνδρῶν ἐνεφανίσθη Ὑπεράρχιος Τριὰς εἰς τὸν Ἀβραὰμ παρὰ τῇ δρυῒ τῇ Μαυρῇ (Γεν. ιηʹ 1) καὶ πάλιν ὑπὸ τὴν μορφὴν Ἀγγέλου καὶ ἀνθρώπου ἐνεφανίσθη ἐν τῇ προκειμένῃ περιπτώσει εἰς τὸν Ἰακὼβ (ἔνθ’ ἀνωτέρω). Ὑπὸ τὴν μορφὴν Ἀγγέλου καί πυρός, τῆς καιομένης Βάτου, ἐνεφανίσθη ἐπὶ τοῦ Χωρὴβ εἰς τὸν Μωϋσῆν (Ἐξ. γʹ 2), καὶ πάλιν ἐν εἴδει πυρίνων γλωσσῶν ἐπί τὰς κεφαλὰς τῶν Ἀποστόλων κατὰ τὴν Πεντηκοστὴν (Πράξ. βʹ 3). Ὑπὸ τὴν μορφὴν περιστερᾶς ἐνεφανίσθη εἰς τὸν Ἰορδάνην κατὰ τὴν Βάπτισιν τοῦ Κυρίου (Ματθ. γʹ 16, Μάρκ. αʹ 10, Λουκ. γʹ 22, Ἰωάν. αʹ 32), καὶ ὑπὸ τὴν μορφὴν νεφέλης ἐνεφανίσθη εἰς τὴν θείαν τοῦ Κυρίου Μεταμόρφωσιν (Ματθ. ιζʹ 5, Μάρκ. θʹ 7, Λουκ. θʹ 34-35).

Ἄλλοι τινὲς ὑποστηρίζουσιν, ὅτι Ἄγγελος ἁπλοῦς ἦτο μετὰ τοῦ Ἰακὼβ ἀντιπαλαίσας, ὡς τοῦτο ὁρίζει καὶ Προφήτης Ὠσηέ, λέγων· «καὶ ἐνίσχυσε μετὰ Ἀγγέλου καὶ ἠδυνάσθη» (Ὠσ. ιβʹ 4). Ὅμως σαφῶς ἐκ τῆς ἐνταῦθα περιγραφῆς προκύπτει, ὅτι αὐτὸς Θεὸς παρουσιάσθη εἰς τὸν Ἰακὼβ ὑπὸ μορφὴν Ἀγγέλου ἀνθρώπου. Παρουσιάσθη δὲ ὅταν οὗτος εὑρίσκετο εἰς τὸ κατώφλιον τῆς Γῆς τῆς Ἐπαγγελίας, ἵνα αὐτὸν ἐνισχύσῃ καὶ ἀπὸ τοῦ φόβου ἀπαλλάξῃ καὶ βεβαιώσῃ ὅτι αἱ πρὸς αὐτὸν θεῖαι Αὑτοῦ ὑποσχέσεις θέλουν ἐκπληρωθῆ. Κατὰ τὴν ἐμφάνισίν του ταύτην ἐχαρίσατο εἰς αὐτὸν καὶ τὸ ὄνομα Ἰσραὴλ καὶ εὐλόγησεν αὐτὸν Κύριος· «Καὶ εἶπεν αὐτῷ· οὐ κληθήσεται ἔτι τὸ ὄνομά σου Ἰακώβ, ἀλλ’ Ἰσραὴλ ἔσται τὸ ὄνομά σου, ὅτι ἐνίσχυσας μετὰ Θεοῦ, καὶ μετὰ ἀνθρώπων δυνατὸς ἔσῃ» (Γεν. λβʹ 28) «καὶ εὐλόγησεν αὐτὸν ἐκεῖ» (αὐτόθι 29).