Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ ἕκτῃ ἀπὸ τοῦ Πάσχα, τὸ εἰς τὸν ἐκ γενετῆς ΤΥΦΛΟΝ ἑορτάζομεν θαῦμα τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοι­χο­γρα­φί­α ἐκ τῆς Ἱ. Μο­νῆς Δοχειαρίου, Ἁ­γί­ου Ὅ­ρους.
Ἔρ­γον ΙϚʹ αἰ­ῶ­νος.

ΤΟ ἐξαίσιον τοῦτο καὶ παράδοξον θαῦμα, ὅπερ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἐποίησεν εἰς τὸν ἐκ γενετῆς Τυφλὸν καὶ τοῦ ὁποίου τὴν ἀνάμνησιν ποιούμεθα σήμερον, ἐγένετο καὶ τοῦτο ἐπὶ ὑγροῦ ὡς τὸ τοῦ Παραλύτου καὶ τὸ τῆς Σαμαρείτιδος, ἔχει δὲ ἡ περὶ αὐτοῦ ἱστορία ὡς ἑξῆς:

Φεύγων ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἀπὸ τὸ Ἱερὸν διὰ νὰ ἀποσυρθῇ ἀπὸ ἐκείνους, οἵτινες ὥρμησαν νὰ τὸν λιθοβολήσουν, ἐπειδὴ εἶπεν εἰς τοὺς Ἰουδαίους ὅτι εἶναι Υἱὸς Θεοῦ καὶ ἀρχαιότερος ἀπὸ τὸν Ἀβραάμ, καθὼς εἴπομεν εἰς τὴν Τετάρτην τῆς Μεσοπεντηκοστῆς, συνήντησε καθ’ ὁδὸν ἄνθρωπόν τινα, ὅστις ἦτο ἐκ γενετῆς τυφλός. Βλέποντες δὲ οἱ Μαθηταί του, ὅτι μὲ προσοχὴν ἔβλεπε τὸν ρηθέντα Τυφλόν, ἔλαβον ἐκ τούτου ἀφορμὴν νὰ τὸν ἐρωτήσουν ἀπὸ ποίαν αἰτίαν ἐγεννήθη οὗτος ὁ ἄνθρωπος τυφλός, τάχα ἀπὸ ἁμαρτίας ἰδικάς του ἢ ἀπὸ ἁμαρτίας τῶν γονέων του; Ἀλλὰ ποίας ἁμαρτίας ἠδύνατο νὰ πράξῃ ἐκεῖνος ὅστις ἀκόμη δὲν ἐγεννήθη; Ἀνόητος φαίνεται μία τοιαύτη ἐρώτησις. Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς φιλοσόφους τῶν Ἑλλήνων, ἤτοι οἱ λεγόμενοι Πυθαγορικοὶ καὶ οἱ Πλατωνικοὶ εἶχον μίαν πλάνην, ὅτι αἱ ψυχαὶ τῶν ἀνθρώπων, πρὶν εἰσέλθουν εἰς τὰ ἀνθρώπινα σώματα, ἦσαν μοναχαὶ καὶ ἔζων εἰς τὸν παρ’ αὐτοῖς λεγόμενον νοητὸν κόσμον. Ἐκεῖ δὲ ζῶσαι καὶ πολιτευόμεναι, ἡμάρτανον. Ὅθεν ἁπὸ θείαν δίκην κατεδικάζοντο διὰ τὰς ἁμαρτίας των καὶ ἄλλαι μὲν εἰσήρχοντο εἰς ἀνθρώπινα σώματα, ἄλλαι εἰς κτήνη, ἤτοι κύνας καὶ ὄνους καὶ ἵππους, καὶ ἄλλαι εἰς φυτά, κατὰ τὰ ἁμαρτήματα ἅπερ ἔπραξαν καὶ ἡ πλάνη αὕτη ὠνομάζετο μετεμψύχωσις καὶ μεταγγισμὸς ψυχῶν.

Ἐκ τούτου λοιπὸν τινὲς ὁρμώμενοι λέγουσιν, ὅτι καὶ οἱ Μαθηταὶ τοῦ Χριστοῦ θὰ ἐφρόνουν ἐκείνην τὴν μυθολογίαν καὶ διὰ τοῦτο ἠρώτησαν τὸν Χριστόν, ἂν καὶ πρὶν νὰ γεννηθῇ σαρκικῶς, ὡς ψυχὴ μόνη ἥμαρτε καὶ ἐγεννήθη τυφλός. Τὸ ἀνόητον ὅμως τοῦτο δόγμα τῆς μετεμψυχώσεως δὲν εὑρίσκετο εἰς τὸ γένος τῶν Ἑβραίων καὶ μάλιστα ἦτο μακρὰν ἁπὸ τοὺς Μαθητὰς τοῦ Χριστοῦ, διότι ἦσαν ἰδιῶται καὶ ἁλιεῖς. Οὕτω δὲ εἶπον, ἐπειδὴ ἀκούσαντες τὸν Χριστὸν νὰ λέγῃ εἰς τὸν Παράλυτον· «Ἴδε ὑγιὴς γέγονας, μηκέτι ἁμάρτανε, ἵνα μὴ χεῖρον σοί τι γένηται» (Ἰωάν. ε’ 14), συνεπέραναν, ὅτι ἡ ἀσθένεια τῆς παραλύσεώς του ἀπὸ ἁμαρτίας συνέβη εἰς αὐτόν. Βλέποντες δὲ ὕστερον τὸν Τυφλόν, ἦλθον εἰς ἀπορίαν καὶ τρόπον τινὰ εἶπον· «Ἔστω, ὁ Παράλυτος ἥμαρτε καὶ ἐπαιδεύθη μὲ τὴν παράλυσίν του· ἀλλ’ ἐδῶ εἰς τὸν Τυφλὸν τοῦτον, τίς ἥμαρτεν ἵνα τυφλὸς γεννηθῇ;


Ὑποσημειώσεις

[1] Σιλωάμ, καθὼς ἑρμηνεύει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης, σημαίνει ἀπεσταλμένος· ἐκαλεῖτο δὲ Σιλωὰμ πηγὴ περίφημος κειμένη πρὸς νότον τῶν Ἱεροσολύμων ἐν τῇ ὑπωρείᾳ τοῦ ὄρους Ὀφὴλ καὶ ἐπὶ τῆς εἰσόδου τῆς κοιλάδος τῶν Τυροποιῶν. Ταύτης τῆς πηγῆς τὰ ὕδατα εἰσέρρεον εἰς τὴν τοῦ Σιλωὰμ κολυμβήθραν ἤτοι δεξαμενήν, ἤτις εἶχε μῆκος μὲν 52 ποδῶν, πλάτος 18 καὶ βάθος 19. Τὰ ὕδατα ταῦτα παρεῖχον μεγίστην ὑπηρεσίαν εἰς τοὺς κατοίκους τῶν Ἱεροσολύμων, ἐποτίζοντο δὲ δι’ αὐτῶν οἱ πέριξ κῆποι, οἵτινες ἦσαν κατάφυτοι ἀπὸ παντὸς εἴδους καρποφόρα δένδρα. Εἰς τὴν πηγὴν ταύτην ἐπέμπετο κατ’ ἔτος καὶ κατὰ τὴν τελευταίαν μεγάλην ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τῆς Σκηνοπηγίας εἷς λευΐτης καὶ ἐπλήρου διὰ τούτου τοῦ ὕδατος χρυσῆν ὑδρίαν ὑπὲρ τῆς ἑορτῆς. Διὰ τὸ ἔθος τοῦτο ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς στὰς ἐν τῷ ἱερῷ ἔκραζε λέγων· «Ἐάν τις διψᾷ, ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω» (Ἰωάν. ζʹ 37), περί οὗ εἴπομεν ἐν τῇ Τετάρτῃ τῆς Μεσοπεντηκοστῆς. Εἰς ταύτην λοιπὸν τὴν κολυμβήθραν ἔστειλε καὶ ὁ Κύριος ἡμῶν τὸν Τυφλὸν εἰπὼν πρὸς αὐτόν· «Ὕπαγε, νίψαι εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ», ὁ δὲ «ἀπῆλθε καὶ ἐνίψατο καὶ ἦλθε βλέπων» (Ἰωάν. θʹ 7).