Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ὁσίας Μητρὸς ἡμῶν ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ τῆς Νέας.

ΕΙΚΟΝΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ἡ Ὁσία καὶ παναοίδιμος Μήτηρ ἡμῶν ἡ Νέα, ἦτο ἀπὸ τὴν κωμόπολιν τῆς Θρᾴκης Ἐπιβάται κειμένην πλησίον τῆς πόλεως Σηλυβρίας [1]. Οἱ γονεῖς της ἦσαν εὐγενεῖς, ἔνδοξοι καὶ πολὺ πλούσιοι, ἀλλὰ εὐσεβέστατοι καὶ χριστιανικώτατοι. Γεννήσαντες δὲ τὴν Ὁσίαν ταύτην Παρασκευήν τὴν ἀνέτρεφον ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου καὶ εἰς ὅλα τὰ καλὰ καὶ θεάρεστα ἔργα τὴν ἐγύμνασαν παρευθὺς ἀπὸ τὴν μικράν της ἡλικίαν. Ὅταν δὲ ἔγινε δέκα ἐτῶν, ἐπῆγε μίαν φορὰν ὁμοῦ μὲ τὴν μητέρα της εἰς μίαν Ἐκκλησίαν τῆς Παναγίας Θεοτόκου καὶ ὅταν ἤκουσεν ἡ μακαρία τὴν περικοπὴν τοῦ Εὐαγγελίου, ἥτις λέγει «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν, καὶ ἀράτω τὸν Σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι» (Ματθ. ιϛ’ 24), εὐθὺς ἐτρώθη ἡ καρδία της καὶ ἐκυριεύθη ὅλη ἀπὸ τὴν θείαν ἀγάπην καὶ ἐξελθοῦσα ἀπὸ τὴν Ἐκκλησίαν ἤρχισεν εὐθὺς νὰ ἀρνῆται ἡ θεόφρων τὸν ἑαυτόν της καὶ νὰ βάλλῃ εἰς ἔργον τὰ Εὐαγγελικὰ λόγια, τὰ ὁποῖα ἤκουσεν.

Ἐπειδὴ λοιπὸν εἰς τὸν δρόμον ὅπου ἐπήγαινε μετὰ τῆς μητρός της συνήντησε μίαν πτωχήν, λυπηθεῖσα αὐτήν, διέφυγε μὲ τρόπον τὴν προσοχὴν τῆς μητρός της καὶ ἐπῆγε πρὸς ἐκείνην, τὴν ὁποίαν ἀφοῦ συνήντησε, μετεχειρίσθη τρόπον πολὺ ἐπιτήδειον καὶ τὴν κατέπεισε νὰ τῆς δώσῃ τὰ παλαιὰ καὶ ξεσχισμένα ἐνδύματα τὰ ὁποῖα ἐφόρει ἐκείνη. Ἔπειτα ἐκδυθεῖσα τὰ ἰδικά της λαμπρὰ φορέματα, τὰ ἔδωσεν εἰς τὴν πτωχὴν καὶ ἐφόρεσεν ἐκείνη τὰ πτωχικὰ καὶ ξεσχισμένα. Ἀφ᾽ οὗ δὲ ἦλθεν εἰς τὴν οἰκίαν καὶ τὴν εἶδον οἱ γονεῖς της μὲ τοιαῦτα φορέματα καὶ ἔμαθον τὸ γενόμενον, θέλοντες νὰ τὴν διορθώσουν, ὡς ἀνήλικον τάχα, διὰ νὰ μὴ τὸ κάμῃ ἄλλην φοράν, τὴν ὕβρισαν καὶ τὴν ἐφοβέρισαν ὄχι μόνον μὲ λόγια, ἀλλὰ καὶ μὲ δαρμούς· πλὴν ἡ Παρασκευὴ δὲν ἤλλαξε τὴν φιλόπτωχον γνώμην της, ἀλλὰ καὶ δευτέραν καὶ τρίτην φορὰν καὶ πολλάκις ἔδωκε τὰ φορέματά της εἰς τοὺς πτωχούς, καὶ οὔτε τὰς ὕβρεις, ποὺ ἤκουε διὰ τοῦτο ἀπὸ τοὺς γονεῖς της συνελογίζετο οὔτε τοὺς δαρμοὺς ποὺ ἐλάμβανεν ἐφοβεῖτο. Καὶ αὐτὰ μὲν ἔκαμνε τότε, ὃταν ἦτο ἀκόμη εἰς τὴν πατρικήν της οἰκίαν, τὰ ὁποῖα ἦσαν ὡς σημεῖα καὶ προοίμια καὶ ἀρχαὶ τῆς μετὰ ταῦτα ἀρετῆς καὶ τελειότητός της.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ ὁ θεῖος πόθος ἤναψε μέσα εἰς τὴν καρδίαν της καὶ δὲν ἠδύνατο πλέον νὰ ὑπομένῃ, λανθάνει τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς δούλους της καὶ ὅλους τοὺς συγγενεῖς της, καὶ ἀναχωρήσασα ἀπὸ τὴν πατρίδα της ἐπῆγεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Σηλύβρια· ἀρχαία πόλις τῆς Θρᾴκης ἐπὶ τῆς Προποντίδος, 55 χ.λ.μ. δυτικῶς τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Ἡ κωμόπολις Ἐπιβάται κεῖται ἐπὶ τῆς αὐτῆς πρὸς τὴν Προποντίδα ἀκτὴ τῆς Θρᾴκης, μεταξὺ Μεγάλου Ζεύγματος (Μπουγιοὺκ Τσεκμετζὲ) καὶ Σηλυβρίας, ἀφ’ ἧς ἀπέχει 10 χ.λ.μ. πρὸς Ἀνατολάς.

[2] Καλλικράτεια· πόλις τῆς νοτιοανατολικῆς Θρᾴκης ἐπὶ τοῦ κόλπου τοῦ Ἀθύρα (τουρκιστὶ Μπουγιοὺκ Τσεκμετζέ). Ἐν αὐτῇ πρὸ τῆς ἀνταλλαγῆς τῶν πληθυσμῶν διέμενον περὶ τὰς πεντακοσίας ἑλληνικαὶ οἰκογένειαι καὶ ἐσῴζετο βυζαντινὸς Ναὸς τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς «τῆς Ἐπιβατηνῆς», τῆς σήμερον δηλαδὴ ἑορταζομένης, εἰς τὸν ὁποῖον εἶχε παλαιότερον ἀποτεθῆ τὸ ἱερὸν τῆς Ἁγίας λείψανον.

[3] Ἐκ τῶν νεκρωσίμων ἀποστίχων τοῦ γʹ ἤχου μελοποιηθέντων ὑπὸ Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ ἐκ τοῦ δαβιτικοῦ «Εὐφραινομένων πάντων ἡ κατοικία ἐν σοὶ» (Ψαλμ. πϛʹ 7).

[4] Βραδύτερον οἱ Καλλικρατεῖς ἀνήγειραν καὶ Ναὸν περίβλεπτον ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς «τῆς Ἐπιβατηνῆς» εἰς Καλλικράτειαν, τὸ ἱερὸν ὅμως ἐκείνης λείψανον, ἄγνωστον πῶς, μετεκομίσθη ἀπὸ Καλλικρατείας εἰς τὸ Βελιγράδιον καὶ εὑρίσκετο ἐκεῖ ἕως εἰς τὸ 1500, ὅτε ἐκυριεύθη ὑπὸ τῶν Τούρκων, τότε δὲ μετεκομίσθη πάλιν (καθὼς λέγει ὁ Μελέτιος Ἀθηνῶν εἰς τὸν γʹ τόμον τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας», σελ. 450) εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν καὶ εὑρίσκετο τιμώμενον εἰς τὸ Πατριαρχεῖον ἕως εἰς τὸ 1638. Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην πατριαρχεύσας ὁ ἀπὸ Ἀδριανουπόλεως Παρθένιος, ὁ ἐπονομαζόμενος Γέρων, ἔλαβε χρήματα πολλὰ (καθὼς λέγουσιν) ἀπὸ τὸν Βασίλειον τὸν ἡγεμόνα τῆς Μολδοβλαχίας, διὰ νὰ πληρώσῃ τὰ πολλὰ χρέη τοῦ Πατριαρχείου καὶ ἔδωσε κρυφίως εἰς τὸν ἡγεμόνα τὸ ἱερὸν τῆς Ἁγίας λείψανον, τὸ ὁποῖον κατετέθη καὶ εὑρίσκεται ἕως τῆς σήμερον εἰς τὴν ἐν Ἰασίῳ Μονὴν τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν πλεῖστα θαύματα ἐπιτελοῦν. Ὅθεν καὶ παλαιότερον συνέτρεχον εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἁγίας (ἥτις τελεῖται κατὰ τὴν σήμερον 14ην Ὀκτωβρίου) ὅλη σχεδὸν ἡ Μολδοβλαχία, ἡ Οὑγγροβλαχία καὶ ἡ Βουλγαρία. Ἀλλὰ καὶ νῦν οἱ ἐν Ρουμανίᾳ Ὀρθόδοξοι μεγάλως τιμῶσιν αὐτό. Πρό τινος δὲ Ἀρχιερεῖς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀποσταλέντες ὡς ἐκπρόσωποι αὐτῆς δι’ ἄλλην ὑπόθεσιν ἐκφράζουσι τὸν θαυμασμόν των διὰ τὴν εὐλάβειαν τοῦ λαοῦ πρὸς τὸ ἱερὸν τῆς Ἁγίας λείψανον.