Τῇ ΙΒ’ (12ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν καὶ Ὁμολογητοῦ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ τῆς Σιγριανῆς, τοῦ κειμένου ἐν τῷ Μεγάλῳ Ἀγρῷ.

ΕΙΚΟΝΑ
Βυζαντινὴ τοιχογραφία τοῦ ΙϚʹ αἰῶνος, ἐν τῇ
Ἱ. Μονῇ Σταυρονικήτα Ἁγίου Ὄρους.
Ἔργον Θεοφάνους τοῦ Κρητός.

ΘΕΟΦΑΝΗΣ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ἐγεννήθη ἐν Κωνσταντινουπόλει περὶ τὸ ἔτος ψνθ’ (759), βασιλεύοντος τοῦ δυσσεβοῦς καὶ εἰκονομάχου βασιλέως Κωνσταντίνου Ε’ τοῦ Κοπρωνύμου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη ψμα’-ψοε’ (741-775). Οἱ γονεῖς του ὑπῆρξαν εὐγενεῖς καὶ πλούσιοι ἄρχοντες τῆς Θεσσαλονίκης, καὶ ὁ μὲν πατὴρ αὐτοῦ ἐκαλεῖτο Ἰσαὰκ καὶ ἦτο στρατηγὸς ἐν τῇ ἀρχῇ τῶν Αἰγαιοπελαγιτῶν, ἡ δὲ μήτηρ του ὠνομάζετο Θεοδότη. Ἐν τῇ παιδικῇ δὲ ἔτι ἡλικίᾳ τοῦ Ἁγίου εὑρισκομένου ἀπέθανεν ὁ πατὴρ αὐτοῦ, ἡ δὲ μήτηρ του ἀναλαβοῦσα τὴν ἐκπαίδευσιν αὐτοῦ ἐδίδαξεν εἰς αὐτὸν τὰ Ἑλληνικὰ γράμματα καὶ τὴν κατὰ Χριστὸν διδασκαλίαν, δωδεκαετῆ δὲ ἔτι ὄντα τὸν ἐνύμφευσε καὶ παρὰ τὴν θέλησίν του μετά τινος ἐναρέτου, πλουσίας, εὐγενοῦς καὶ ὡραιοτάτης νέας, ὀνόματι Μεγαλώ, μετὰ τῆς ὁποίας καὶ συνέζησεν ἐπὶ ὀκτὼ ἔτη.

Ἐπειδὴ ὅμως ὁ μακάριος Θεοφάνης ἠγάπα τὴν Μοναχικὴν πολιτείαν καὶ ὅλος ὁ πόθος του ἦτο ἀφιερωμένος εἰς αὐτήν, οὐδόλως ἠρέσκετο εἰς τὰ τοῦ γάμου. Μάλιστα ἔπεισεν εἰς τοῦτο καὶ τὴν εὐλογημένην ἐκείνην Μεγαλὼ καὶ διήρχοντο τὸν βίον των ἐν παρθενίᾳ. Τοῦτο πληροφορηθεὶς ὁ πενθερός του ἠνάγκαζε τὸν νέον νὰ πράττῃ τὰ τοῦ γάμου. Καὶ ὄχι μόνον οὗτος ἀλλὰ καὶ ὁ βασιλεὺς μετὰ τοῦ ὁποίου, λόγῳ τοῦ ἀξιώματός του, συνεδέετο ὁ πενθερὸς τοῦ Ὁσίου ἐπέδρα ἐπὶ τὸν Ὅσιον προσπαθῶν νὰ ἀποτρέψη αὐτὸν ἀπὸ τοῦ σκοποῦ του. Ἐπειδὴ ὅμως ὁ Ὅσιος δὲν ἐπείθετο, τὸν ἀπέστειλεν ὁ βασιλεὺς εἰς τὸ φρούριον τῆς Κυζίκου, τὸ ὁποῖον τότε ἐκτίζετο, ἵνα συμβοηθήσῃ καὶ αὐτός, νομίζων ὅτι οὕτω θὰ τὸν ἀπέσπα ἀπὸ τὴν ἀφοσίωσίν του πρὸς τὸν Θεόν.Ὅμως ὁ Ὅσιος καὶ ἐκεῖ μεταβὰς τὴν μὲν ἐντολὴν τοῦ βασιλέως ἐξετέλεσε δαπανήσας καὶ ἐξ ἰδίων του ἐξόδων, ἀπὸ δὲ τοῦ σκοποῦ του οὐδόλως ἀπεμακρύνθη, ἀλλὰ γνωρισθεὶς καὶ μὲ τοὺς εἰς τὰ μέρη ἐκεῖνα ἀσκουμένους Μοναχούς, θερμότερος ἐγίνετο εἰς τὸν πόθον τῆς τηρήσεως τῆς καθαρᾶς παρθενίας καὶ τῆς μοναχικῆς πολιτείας, μάλιστα δὲ ἐν τῇ περιοχῇ ἐκείνῃ καὶ τὸν ἀσκητικὸν αὐτοῦ ἐτέλεσε δίαυλον κατόπιν.

Ὅταν δὲ ὁ Ὅσιος ἔφθασεν εἰς τὸ εἰκοστὸν πρῶτον ἔτος τῆς ἡλικίας του, τότε καὶ ὁ θηριώνυμος βασιλεὺς Λέων ὁ Δ’ καὶ ὁ πενθερὸς τοῦ Ὁσίου ἀπέθανον καὶ οὕτως ὄχι μόνον ὁ Ὅσιος εἰς αὐτὸ τὸ ἄνθος τῆς ἡλικίας του ἔμεινεν ἐλεύθερος νὰ πράξῃ κατὰ τὸ θέλημά του, ἀλλὰ καὶ ἡ οἰκουμένη ὁλόκληρος ἀπηλευθερώθη ἀπὸ τῆς τυραννίας τῶν Ἰσαύρων, διότι τὰ σκῆπτρα τῆς βασιλείας ἀνέλαβεν ἡ εὐσεβεστάτη βασίλισσα Εἰρήνη μετὰ τοῦ υἱοῦ της Κωνσταντίνου τοῦ Ϛ’ ἐν ἔτει ψπ’ (780).


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ εὐλογημένη αὕτη Εἰρήνη, πολλὰ ἐν τῆ νήσῳ τῆς Πριγκίπου καὶ ἐν τῇ Καλωνύμῳ ὑπὲρ τῶν ἁγίων Εἰκόνων εἰργάσατο, διὸ καὶ ὁ Πατριάρχης Μεθόδιος συνέγραψε Βίον καὶ ἐγκώμιον εἰς αὐτήν, ὡς λέγει ὁ Ὅσιος Συμεὼν ὁ Μεταφραστής, ἐν τῷ ὑπὸ τούτου συγγραφέντι Βίῳ τοῦ Ὁσίου Θεοφάνους (βλέπε Acta Sanctorum τοῦ J. Bollandus, τόμ. Βʹ τοῦ Μαρτίου, σελ. 900).

[2] Σιγριανή· περιώνυμος Μονὴ ἐν τῇ περιφερείᾳ τῆς Κυζίκου, κειμένη εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ ὄρους τῆς Σιγριανῆς, μεταξὺ Κυζίκου καὶ Ρυνδακοῦ ποταμοῦ, ὅστις ἐκβάλλει εἰς τὴν Προποντίδα. Ἡ Κύζικος ὑπῆρξε τὸ πάλαι πόλις περίφημος τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἐπὶ τῆς Προποντίδος, ἀνατολικῶς κειμένη τοῦ κόλπου τοῦ σχηματιζομένου κατέναντι τῆς Προικοννήσου. Τὸ μεγαλύτερον μέρος τῆς ἀρχαίας ταύτης πόλεως καλύπτεται σήμερον ὑπὸ ἀμπελώνων καὶ κατὰ τὸ λοιπὸν ὑπὸ ποικίλων καρποφόρων καὶ ἄλλων δένδρων. Τὸ ὄρος τῆς Σιγριανῆς καλεῖται νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Καρὰ-Ντάγ. Εἰς τοὺς πρόποδας, ὡς εἴπομεν, τοῦ ὄρους τούτου, ἐξ οὗ εἶχε λάβει καὶ τὴν ἐπωνυμίαν, ἔκειτο ἡ Μονὴ τῆς Σιγριανῆς, ἐν μέσῳ θαυμασίας περιοχῆς, οὐχὶ μακρὰν τοῦ σημερινοῦ χωρίου Κουρσουλὶ καὶ πλησίον τῶν ἐκβολῶν τοῦ Ρυνδακοῦ, ὅστις σήμερον καλεῖται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ταουσανλῆ.

Ἡ Μονὴ αὕτη ὑπῆρξεν ἐκ τῶν θαυμασιωτέρων τῆς ἐποχῆς της, οἰκοδομηθεῖσα περὶ τὰ τέλη τοῦ Ζʹ ἢ ἀρχὰς τοῦ Ηʹ αἰῶνος ὑπ’ ἀγνώστου κτίτορος. Ἐκαλεῖτο δὲ αὕτη τὸ πρῶτον Πολυχρόνιον ἢ Πολύχνιον· κατόπιν ἐπεκράτησεν ἡ ὀνομασία τῆς Σιγριανῆς, μετὰ δὲ τὴν ἐκεῖ ἐγκατάστασιν τοῦ Ὁσίου Θεοφάνους ἔλαβε καὶ τὸ ὄνομα τοῦ Μεγάλου Ἀγροῦ, ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἔκ τινος μεγάλου πράγματι ἀγροῦ παρακειμένου τῇ Μονῆ, τὸν ὁποῖον ὁ Ὅσιος Θεοφάνης ἠγόρασε διὰ χρημάτων του παρὰ τῶν ἐκεῖσε χωρικῶν, ἀφ’ ἐτέρου δὲ πρὸς διάκρισιν ἀπὸ πλησίον ἐκεῖ εὑρισκομένης ἑτέρας Μονῆς ἀποκληθείσης τοῦ Μικροῦ Ἀγροῦ, τῆς ὁποίας Ἡγούμενος ἐτύγχανεν ὁ Χριστοφόρος, ὅστις καὶ ἔκειρε τὸν Ὅσιον Θεοφάνην Μοναχόν. Ἐν τῇ Μονῇ τοῦ Μεγάλου Ἀγροῦ μεταφερθὲν ἀπεθησαυρίσθη μετὰ ταῦτα καὶ τὸ ἱερὸν τοῦ Ὁσίου Θεοφάνους Λείψανον μετὰ τὴν ἐκ τῆς νήσου Σαμοθράκης, εἰς τὴν ὁποίαν ἐτελεύτησεν, ἀνακομιδήν του, διατηρούμενον τότε ἀλώβητον, πλεῖστα ὄσα ἰάματα καὶ εὐωδίαν πηγάζον.

Ἡ Μονὴ τῆς Σιγριανῆς ἡ τοῦ Μεγάλου Ἀγροῦ διετηρήθη ἔκτοτε ἐπὶ πολλοὺς αἰῶνας. Ἀτυχῶς ὅμως ἡ μετέπειτα, Θεοῦ παραχωρήσει, τουρκικὴ κατάκτησις καὶ ἡ ἐκ ταύτης ἐπακολουθήσασα καταστροφή, ἠλλοίωσε καὶ μετέβαλε τὰ πάντα καὶ ὡς ἦτο ἑπόμενον καὶ τὸ ὄρος τῆς Σιγριανῆς καὶ ὁ Μέγας Ἀγρὸς ἔλαβον τουρκικὰ ὀνόματα, ἡ δὲ Μονὴ ἐντελῶς ἠρημώθη καὶ ἠδαφίσθη. Τόσον δὲ ἐλησμονήθη τὸ ὄνομα τοῦ ὄρους τῆς Σιγριανῆς, ὥστε οὔτε καὶ αὐτοὶ οἱ γεωγράφοι ἀνέφερον τοῦτο. Ὑπὸ τοιαύτας συνθήκας εὑρισκόμενοι οἱ μετέπειτα Συναξαρισταὶ καὶ ἐν τῆ ἐπιθυμίᾳ των νὰ καθορίσουν τὸν τόπον, εἰς ὃν ἔκειτο ἡ Σιγριανή, παρασυρθέντες ἔστρεψαν τὴν προσοχήν των πρὸς ἑτέρας τινὰς περιοχάς, αἵτινες ἐκ συνωνυμίας ἔφερον τὸ ὄνομα Σιγριανή, ἦσαν δὲ αὗται ἡ μία ἐν Μηδίᾳ, ἡ δὲ ἑτέρα ἐν Μυτιλήνῃ. Καὶ ἄλλοι μὲν ὑπεστήριξαν, ὅτι ἐπρόκειτο περί τῆς ἐν Μηδίᾳ Σιγριανῆς, ἄλλοι δὲ περὶ τῆς ἐν Μυτιλήνῃ τοιαύτης. Ἐπὶ τούτου καὶ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἀπορῶν, μὴ ἔχων δὲ καὶ ἕτερα στοιχεῖα, διετύπωσε τήν γνώμην, ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ τῆς ἐν Μυτιλήνῃ εὑρισκομένης καὶ ὄχι τῆς ἐν Μηδίᾳ τοιαύτης. Ἐκ τούτου καὶ ὅλοι οἱ μετέπειτα Συναξαρισταὶ ἠκολούθησαν εἰς τὴν ἄποψιν ταύτην, μεθ’ ὧν καὶ ἡμεῖς συνετάγημεν κατὰ τὰς δύο πρώτας τοῦ ἀνὰ χεῖρας ἔργου ἐκδόσεις, ὡς ἐν αὐταῖς ἐμφαίνεται. Τὰ πράγματα ἀποκατέστησε πρῶτος κατόπιν ἐπισταμένης ἐπιτοπίου ἐρεύνης ὁ Τρύφων Εὐαγγελίδης, ὅπως ὁ ἴδιος ἀναφέρει τοῦτο εἰς τὸ προρρηθὲν βιβλίον του «Βίοι Ἁγίων», σελ. 230-246 (βλ. σημ. σελ. 244).

[3] Ἐν τῷ πρωτοτύπῳ γράφεται· «παρέδωκεν αὐτὸν τῷ τότε πατριαρχεύοντι Ἰωάννῃ τῷ Μάντει», ὅμως κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην δὲν εἶχεν εἰσέτι γίνει οὗτος Πατριάρχης. Τότε ἐπατριάρχευεν ὁ εἰκονομάχος Θεόδοτος ὁ Κασσιτερᾶς (815-821). Τοῦτον διεδὲχθη ὁ Ἀντώνιος Αʹ (821-836), ἐπίσης εἰκονομάχος, καὶ εἶτα ὁ κακὸς οὗτος καὶ τελευταῖος τῶν εἰκονομάχων Πατριαρχῶν Ἰωάννης Ζʹ ὁ Μάντις (836-842).