Τῇ ΚΒ’ (22ᾳ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγιου Μάρτυρος ΒΑΣΙΛΙΣΚΟΥ ἀνεψιοῦ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος.

ΕΙΚΟΝΑ

ΒΑΣΙΛΙΣΚΟΣ ὁ Ἅγιος Μάρτυς κατήγετο ἔκ τινος κώμης τῆς ἐν τῷ Εὐξείνῳ Πόντῳ Ἀμασείας, Χουμιαλὰ ὀνομαζομένης, ἤκμασε δὲ κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Διοκλητιανοῦ τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη σπδ’-τε’ (284-305) καὶ τῶν διαδόχων αὐτοῦ. Κατ’ ἐκεῖνον τὸν καιρὸν ἀπεστάλη ὑπὸ τοῦ τότε βασιλέως εἰς τὴν Ἀνατολὴν ἡγεμὼν ὁ Ἀγρίππας, ἀντὶ τοῦ μέχρι τότε ἡγεμονεύσαντος Ἀσκηπιοδότου διὰ νὰ τιμωρήσῃ καὶ νὰ διώξῃ τοὺς Χριστιανούς. Εὐθὺς δὲ ὡς ὁ Ἀγρίππας ἔφθασεν εἰς τὰ Κόμανα [1] τῆς Καππαδοκίας, ἀνέκρινε καὶ ἐτιμώρει τοὺς Χριστιανούς. Ὁ δὲ Ἅγιος Βασιλίσκος, ὅστις ἦτο ἀνεψιὸς τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος, εἶχεν ἐξέλθει πρότερον εἰς τὸν ἀγῶνα τοῦ Μαρτυρίου καὶ ἠγωνίσθη μετὰ τῶν Ἁγίων Εὐτροπίου καὶ Κλεονίκου, τῶν συστρατιωτῶν τοῦ θείου του Ἁγίου Θεοδώρου. Ἐπειδὴ δὲ ἐκεῖνοι ἐτελειώθησαν εἰς τὸ Μαρτύριον, ὁ δὲ Ἅγιος οὗτος ἔμεινε κεκλεισμένος ἐν τῇ φυλακῇ, ἕνεκα τούτου εἶχε διακαῆ πόθον νὰ τελειώσῃ τὸν δρόμον τοῦ Μαρτυρίου. Ὅθεν ἠξιώθη τῆς ἐπιφανείας τοῦ Θεοῦ, διατάξαντος αὐτὸν νὰ μεταβῇ πρῶτον, ἵνα ἀποχαιρετήσῃ τοὺς συγγενεῖς του καὶ κατόπιν νὰ μεταβῇ εἰς τὰ Κόμανα τῆς Καππαδοκίας διὰ νὰ μαρτυρήσῃ ἐκεῖ ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας.

Ἐλευθερωθεὶς λοιπὸν ὁ Ἅγιος ἐκ τῆς φυλακῆς ὑπὸ τῶν στρατιωτῶν, μετέβη μετ’ αὐτῶν εἰς τὸν οἶκόν του, ὅπου, ἀφοῦ ἐχαιρέτισε τοὺς συγγενεῖς του, ἐκατήχησεν αὐτοὺς διὰ τῶν λόγων τῆς εὐσεβείας καὶ παρέμεινεν ἐκεῖ μετ’ αὐτῶν. Ἐπειδὴ δὲ ἐζητήθη ὁ Ἅγιος εἰς τὴν φυλακὴν καὶ δὲν ἀνευρέθη, ὠργίσθη ὁ ἡγεμὼν καὶ διέταξεν ὅπου εὕρωσιν αὐτὸν νὰ τὸν δέσωσι διὰ δύο ἁλύσεων καὶ νὰ κλείσωσι τοὺς πόδας του ἐντὸς σιδηρῶν ὑποδημάτων, εἰς τὰ ὁποῖα νὰ ἔχωσιν ἐμπήξει καρφία. Νὰ τὸν ὁδηγήσωσι δὲ εἰς τὸ κριτήριον, ἐξαναγκάζοντες αὐτὸν καθ᾽ ὁδὸν νὰ βιάζεται. Ὅθεν οἱ ἀπεσταλμένοι, εὑρόντες καὶ συλλαβόντες τὸν Ἅγιον, τὸν ἔσυρον βιαίως, τὰ δὲ καρφία τῶν ὑποδημάτων, τὰ ὁποῖα τοῦ ἐφόρεσαν, τόσον βαθέως ἐνεπήχθησαν εἰς τοὺς πόδας του, ὥστε ἐτρύπησαν καὶ τὰ ὀστᾶ, ἅπασα δὲ ἡ γῆ ἀπὸ τὴν ὁποίαν διῆλθεν ἐβάφη μὲ αἷμα. Ὅταν δὲ οἱ φέροντες αὐτὸν στρατιῶται ἔφθασαν εἰς κώμην ὀνομαζομένην Δακνὼν ἐφιλοξενήθησαν εἰς τὸν οἶκον γυναικός τινος, Τραϊανῆς ὀνόματι, κατὰ τὸ διάστημα δὲ τῆς ἐκεῖ παραμονῆς των ἔδεσαν τὸν Ἅγιον εἰς ξηράν τινα παρακειμένην πλάτανον καὶ ἐκάθησαν διὰ νὰ δειπνήσωσιν. Ὁ δὲ Ἅγιος, ὡς ἔμεινε μόνος, ἤρχισε νὰ προσεύχεται. Καὶ τότε, ὤ τοῦ θαύματος! ἡ ξηρὰ πλάτανος ἐβλάστησε φύλλα καὶ πηγὴ ἀνέβλυσεν εἰς τὴν ρίζαν αὐτῆς, ἥτις σῴζεται μέχρι σήμερον, ἀναβλύζουσα ὕδωρ ἀενάως.


Ὑποσημειώσεις

[1] Δύο ἀρχαιόταται πόλεις τῆς ἐν Μικρᾷ Ἀσίᾳ Καππαδοκίας ἔφερον τὸ ὄνομα Κόμανα, ἡ μία τῆς ἄνω Καππαδοκίας καὶ ἡ ἑτέρα τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου· ἡ δευτέρα ὑπῆρξε ἀποικία τῆς πρώτης.

[2] Εἰς τὸν Ναὸν αὐτὸν τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βασιλίσκου ἐτελεύτησεν ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐνῷ ὡδηγεῖτο εἰς τὸν τόπον τῆς ἐξορίας του, τὴν Πιτυοῦντα. Ἡ φέρουσα τὸν Ἅγιον συνοδεία ἐστάθμευσε κατὰ τὴν νύκτα τῆς 13ης πρὸς 14ην Σεπτεμβρίου τοῦ ἔτους 407 εἰς τὸν Ναὸν τοῦτον, εἰς τὸν ὁποῖον καὶ διενυκτέρευσεν. Ἐκεῖ, ἐν ὁράματι, ἐνεφανίσθη εἰς τὸν θεῖον Χρυσόστομον ὁ Μάρτυς Βασιλίσκος καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· «Θάρσει, ἀδελφὲ Ἰωάννη, αὔριον γὰρ ἅμα ἐσόμεθα». Καὶ πράγματι, τὴν ἑπομένην ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἐκοιμήθη ἐκεῖ καὶ ἐκεῖ ἐτάφη πλησίον τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βασιλίσκου. Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ θείου Χρυσοστόμου παρέμεινεν ἐκεῖ μέχρι τοῦ ἔτους 435, ὅτε καὶ μετηνέχθη εἰς Κωνσταντινούπολιν. Ὁ τάφος σῴζεται κενός. Εἰς τὴν Βιογραφίαν τοῦ θείου Χρυσοστόμου ὁ Ἅγιος Βασιλίσκος περιγράφεται ὡς Ἀρχιερεὺς καὶ Ἱερομάρτυς, εἰς τὸ Συναξάριον ὅμως αὐτοῦ οὐδὲν τοιοῦτον ἀναφέρεται. Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ιγʹ (13ην) Νοεμβρίου, ὅτε ἐπιτελοῦμεν τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Βλέπε καὶ ἐν τόμῳ Αʹ, εἰς τὴν κδʹ (24ην) Ἰανουαρίου, ὅτε ἐπιτελεῖται ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ θείου Χρυσοστόμου.