Μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων ἡμῶν ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ καὶ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ τῶν αὐταδέλφων, κτιτόρων τῆς Μονῆς Βαρλαὰμ τῶν Μετεώρων.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐν τῷ Καθολικῷ τῆς Ἱ. Μονῆς Βαρλαὰμ
Μετεώρων. Ἔργον ΙϚʹ αἰῶνος. Οἱ Ἅγιοι εἰκονίζονται
ἐν αὐτῇ βαστάζοντες εἰς χεῖρας των ὁμοίωμα τῆς ὑπ᾽
αὐτῶν ἱδρυθείσης περιλαλήτου Μονῆς τοῦ Βαρλαάμ.

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ καὶ ΘΕΟΦΑΝΗΣ οἱ Ὅσιοι Πατέρες ἡμῶν, οἱ κτίτορες τῆς ἐν Μετεώροις θαυμαστῆς Μονῆς τοῦ Βαρλαάμ, ἦσαν ἀδελφοὶ κατὰ κόσμον γεννηθέντες κατὰ τὸ δεύτερον ἥμισυ τοῦ ΙΕ’ (15ου) αἰῶνος εἰς τὰ Ἰωάννινα τῆς Ἠπείρου. Ἡ οἰκογένειά των ὑπῆρξε ἐκ τῶν ἐξοχωτέρων ἀρχοντικῶν οἰκογενειῶν τῶν Ἰωαννίνων, ὀνομαζομένη τῶν Ἀψαράδων. Ἡ οἰκογένεια αὐτὴ διεδραμάτισε σπουδαῖον ρόλον εἰς τὴν ζωὴν τῶν Ἰωαννίνων. Εἶχε πλούτη, δόξαν καὶ δύναμιν, ἀλλὰ καὶ πολλὴν ἀρετὴν καὶ ἁγιότητα. Παρὰ τὴν μεγάλην ἰσχὺν αὐτῆς ἑπτὰ μέλη της, ὁ πατὴρ καὶ ἡ μήτηρ τῶν Ἁγίων, καθὼς καὶ τρεῖς ἀδελφαί των, ἠκολούθησαν τὴν Μοναχικὴν πολιτείαν καὶ ἀφιέρωσαν εἰς τὸν Θεὸν τὸν ἑαυτόν των καὶ τὰ πλούτη των. Ἡ οἰκογενειακή των κατάστασις καὶ ἡ δεξιὰ αὐτῶν φύσις τοὺς ἐπέτρεψε νὰ τύχωσιν ὅλως ἐξαιρετικῆς παιδείας, πλὴν ὅμως οὗτοι, ὡς σκύβαλα τὰ τοῦ κόσμου ἡγησάμενοι, ἐγκατέλειψαν τὸν κόσμον καὶ τὰ ἐν τῷ κόσμῳ τερπνὰ καὶ ἐγένοντο Μοναχοί. Πρῶτοι ἀνεχώρησαν ἐκ τοῦ κόσμου οἱ δύο αὐτάδελφοι ὁ Νεκτάριος καὶ ὁ Θεοφάνης. Κατὰ τὴν φρόνησιν δὲ καὶ τὴν μόρφωσιν αὐτῶν δὲν ἐπορεύθησαν ἀκρίτως, ἀλλ’ ἐξέλεξαν Γέροντα διακριτικὸν καὶ ἁγιώτατον, Σάββαν ὀνόματι, εἰς ὃν καὶ ὑπετάχθησαν ὅλῃ ψυχῇ καὶ διανοίᾳ τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ ἕως τέλους τηρήσαντες.

Μετὰ τοῦ ἁγίου ἐκείνου, Γέροντος ὁ Νεκτάριος καὶ ὁ Θεοφάνης ἔμειναν δέκα ὁλοκλήρους χρόνους καὶ τότε ὁ μακάριος ἐκεῖνος, ἀφοῦ τοὺς ἐδίδαξε πᾶσαν τὴν μοναχικὴν πολιτείαν καὶ εἰς τὸ άξίωμα τῆς Ἱερωσύνης, ὡς ὑπεραξίους, ἀνέδειξεν, ἀπῆλθε πρὸς Κύριον, οἱ δὲ Ἅγιοι, ἐπειδή, ὡς γράφουν οἱ ἴδιοι, «ἔμειναν ὀρφανοὶ ἀπὸ τοιούτου πατρὸς καὶ ἦσαν ἀκόμη νέοι» ἐπῆγαν εἰς τὸ Ἁγιώνυμον Ὄρος καὶ ἐκεῖ ἐλθόντες εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Διονυσίου εὗρον τὸν πρῴην Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως Ἅγιον Νήφωνα [1], ὅστις ἐμόναζεν ἐκεῖ. Ὁ Ἅγιος Νήφων, ἀφοῦ τοὺς ἐδέχθη μετὰ χαρᾶς καὶ ἤκουσε τὸ ζήτημα των, τοὺς συνεβούλευσε νὰ ἐπιστρέψουν εἰς τὸ ἀσκητήριόν των, εἰς τὸ Νησὶ τῶν Ἰωαννίνων. Τότε οἱ Ἅγιοι, ὡς τέκνα ὑπακοῆς, ἐπέστρεψαν εἰς τὸ πρῶτον αὐτῶν ἀσκητήριον, ἐπειδὴ ὅμως αὐτὸ εἶχεν ἐν τῷ μεταξὺ καταληφθῆ ἀπὸ ἄλλους, ἔκτισαν εἰς τὸ ἐσωτερικὸν τοῦ Νησίου ἄλλο Ἡσυχαστήριον, ἀνήγειραν δὲ ἐν αὐτῷ κατὰ τὸ ἔτος 1507 καὶ Ναὸν τοῦ Τιμίου Προδρόμου κατόπιν δὲ καὶ ἄλλον ἀκόμη Ναόν, τὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ᾠκοδόμησαν ἐκεῖ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Ἅγιος οὗτος Νήφων ἑορτάζεται κατὰ τὴν ιαʹ (11ην) Αὐγούστου (βλέπε ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Ὁ Ὅσιος οὗτος Βαρλαὰμ ὑπῆρξε σύγχρονος τοῦ Ὁσίου Ἀθανασίου τοῦ Μετεωρίτου (1305-1383), ἱδρυτοῦ τῆς πρώτης ἐν Μετεώροις Ἱ. Μονῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, τῆς καλουμένης τοῦ Μετεώρου, ἑορταζομένου τὴν κʹ (20ὴν) Ἀπριλίου (βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Ὁ Βαρλαὰμ θεωρεῖται ὁ πρῶτος κτίτωρ τῆς Μονῆς, ἥτις φέρει καὶ τὸ ὄνομά του, ἂν καὶ ἐλάχιστα περὶ τούτου εἶναι γνωστὰ καὶ οὐδὲν ἕτερον ἐκ τοῦ ὑπὸ τούτου ἐπιτελεσθέντος ἔργου διεσώθη, πλὴν τοῦ ὀνόματος τοῦ βράχου, ἐρειπίων τινῶν τοῦ ἁγίου Βήματος τοῦ πρώτου Ναοῦ τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν, τὸν ὁποῖον, ὡς ἀνωτέρω εἴπομεν, εἶχεν οὗτος οἰκοδομήσει, σπήλαιόν τι εἰς τὸ ὁποῖον, κατὰ τὴν παράδοσιν, ἠσκήτευσεν ὁ Ὅσιος Βαρλαάμ, μικρὰ δεξαμενὴ ὕδατος λελαξευμένη ἐπὶ τοῦ βράχου πλησίον τοῦ σπηλαίου καὶ εἷς πέλεκυς αὐτοῦ, ὅστις ἄχρι τοῦδε φυλάσσεται εἰς τὴν Μονήν.