Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος ΑΡΓΥΡΟΥ τοῦ Θεσσαλονικέως, ἀθλήσαντος ἐν ἔτει ͵αωϛ’ (1806).

Πολλοί, ὡς λέγουσι, παρετήρησαν καὶ δὲν εἶδον εἰς τὸ νεκρὸν σῶμα τοῦ εὐλογημένου Ἀργυροῦ κανὲν σημεῖον ἐξ ἐκείνων, τὰ ὁποῖα φαίνονται εἰς ἄλλους κρεμασθέντας, ἀλλὰ ἐφαίνετο τοῦτο ὡς ζωντανὸν καὶ κοιμώμενον. Ἐθαύμασαν δὲ καὶ διὰ τοῦτο καὶ παράδοξον ἐφάνη εἰς αὐτοὺς πῶς, εὐθὺς τὴν ἑπομένην ἡμέραν, ἐξεκρέμασαν τοῦτο καὶ δὲν τὸ ἄφησαν ἐκεῖ κρεμάμενον ἐπὶ τρεῖς ἡμέρας, κατὰ τὴν ἐπικρατοῦσαν τότε παρὰ τοῖς Ἀγαρηνοῖς συνήθειαν. Ποία ὅμως ἦτο ἡ αἰτία ἀγνοεῖται.

Ταῦτα ἐπληροφορήθημεν καὶ ταῦτα ἐγράψαμεν διὰ τὴν ἄθλησιν τοῦ ἀοιδίμου Ἀθλητοῦ Ἀργυροῦ, εἰς δόξαν Χριστοῦ, τοῦ τὴν ἀνθρωπίνην ἀσθένειαν συντρέχοντος. Αὐτῷ γὰρ πρέπει πᾶσα δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις, σὺν τῷ ἀνάρχῳ αὐτοῦ Πατρὶ καὶ τῷ Παναγίῳ Πνεύματι, εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.                                                    

          

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Προφανῶς πρόκειται περὶ τῆς Ἐπανωμῆς, προαστίου σήμερον τῆς Θεσσαλονίκης, ἥτις ἀπὸ τὸν συγγραφέα τοῦ Μαρτυρίου ἐγένετο Ἀπονομή. Σημειωτέον, ὅτι ἐν τοῖς λεξικοῖς οὐδεμία Ἀπονομὴ ἀναφέρεται. Παρὰ ταῦτα τὸ ὄνομα ἀφέθη ὡς παρελήφθη, διότι καὶ παρὰ τῶν νεωτέρων ἁγιολόγων οὕτω γράφεται (Βλ. Σωφρονίου Εὐστρατιάδου «Ἁγιολόγιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», σελ. 58), ἐν δὲ τῇ «Θρησκευτικῇ καὶ Ἠθικῇ Ἐγκυκλοπαιδείᾳ» (τόμ. 3ος, στ. 68), γράφεται Ἀπανομή. Πιθανὸν νὰ ὑπῆρχε χωρίον τι μὲ τὸ ὄνομα τοῦτο.

[2] Περὶ τοῦ Ἁγίου τούτου Χριστοδούλου βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Ἰουλίου, ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».