Τῇ ΚΕ’ (25ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΤΑΡΑΣΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

Ἀφ’ οὗ λοιπόν, διὰ βασιλικῆς προσταγῆς, συνήχθη ὅλη ἡ πόλις καὶ ὅλον τὸ Ἱερατεῖον εἰς τὸ βασιλικὸν παλάτιον, ἤρχισεν ο θεῖος Ταράσιος νὰ τοὺς ὁμιλῇ, ἀποδεικνύων ὅτι τὸ ἀξίωμα τῆς Ἀρχιερωσύνης εἶναι μεγάλον καὶ ὑψηλὸν καὶ ὅτι αὐτὸς δὲν εἶναι ἱκανὸς νὰ ἀναβῇ εἰς αὐτὸ τὸ μεγαλεῖον, διότι ἐξ ἀρχῆς περιεπλέχθη εἰς τὰ κοσμικὰ ἀξιώματα, εἶναι μέσα εἰς τὰς φροντίδας τοῦ κόσμου καὶ δὲν γνωρίζει καλῶς τὰ Ἐκκλησιαστικὰ πράγματα, ἐπειδὴ ἐκεῖνος, ὅπου θέλει νὰ ἀναβῇ εἰς αὐτὸν τὸν βαθμόν, πρέπει πρῶτον νὰ ἐκμάθῃ καλῶς τοὺς Ἐκκλησιαστικοὺς Νόμους καὶ τὰ Εὐαγγελικὰ καὶ Ἀποστολικὰ διδάγματα, διὰ νὰ ἠξεύρῃ νὰ ὁδηγῇ τὰ λογικὰ πρόβατα τοῦ Χριστοῦ εἰς ὁδὸν σωτηρίας καὶ μόνον τότε δύναται νὰ ἀποφασίσῃ καὶ νὰ ἀναβῇ εἰς αὐτὸ τὸ ὑψηλὸν ἀξίωμα. «Ἀλλ’ ἐπειδὴ οἱ θεοσεβέστατοι βασιλεῖς ἐπέμειναν νὰ δεχθῶ τὴν διακονίαν ταύτην, ἂν καὶ δὲν ἔβαλα ποτὲ εἰς τὸν νοῦν μου τοῦτο, οὔτε ἐφρόντισα καμμίαν φορὰν διὰ τὸ τοιοῦτον ἀξίωμα, διὰ τοῦτο κοινολογῶ τὴν γνώμην μου καὶ εἰς σᾶς τὸν ἐκλεκτὸν λαὸν τοῦ Θεοῦ· καὶ ἐὰν θέλητε νὰ ὑποκύψω ἐγὼ εἰς τὸν ζυγὸν τῆς μεγίστης ταύτης διακονίας, πρέπει νὰ ὑποκλίνητε καὶ σεῖς εἰς τὴν παράδοσιν τῆς Οἰκουμενικῆς Πίστεως καὶ ν’ ἀκολουθήσετε τοὺς θείους Πατέρας καὶ τὰς Ἁγίας Ἓξ Οἰκουμενικὰς Συνόδους καὶ νὰ δεχθῆτε ἐκεῖνα ὅπου διωρίσθησαν ἀπὸ αὐτάς· διότι ἐκεῖνοι ὅπου ὑπακούουσιν εἰς αὐτάς, ἀξιώνονται τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν καὶ ἀπολαμβάνουν μισθοὺς ἀθανάτους».

Ἐδέχθη λοιπὸν ὁ λαὸς τοὺς λόγους τοῦ ἀοιδίμου, Ταρασίου, ὡς φωνὴν Ἀγγέλου καὶ ὑπεσχέθησαν ὅλοι ὁμοφώνως, ὅτι θέλουν ἀκολουθήσει ὡς πρόβατα αὐτόν, διὰ νὰ τοὺς ὁδηγῇ ὡς ποιμὴν καὶ ὅτι θέλουν πεισθῆ κατὰ πάντα εἰς ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα εἶναι εὐάρεστα εἰς τὸν Θεὸν καὶ εἰς αὐτόν. Τότε ἐδέχθη τὰς ψήφους ὁ θεῖος Ταράσιος καὶ ἐχειροτονήθη κατὰ τάξιν Ἀναγνώστης, Ὑποδιάκονος, Διάκονος, Ἱερεὺς καὶ Ἀρχιερεύς· καὶ ἀνέβη εἰς τὸ ὕψος τοῦ Πατριαρχικοῦ Θρόνου τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐν ἔτει ψπδ’ (784). Ἀφ’ οὗ δὲ ἔλαβε φῶς ἐπάνω εἰς τὸ φῶς, προσέθετε καὶ ἀρετὰς ἐπάνω εἰς τὰς ἀρετὰς καὶ ἐπολλαπλασίαζε, μὲ ὑπερβολικὴν προκοπὴν τὸ ἱερώτατον τάλαντον, ἤτοι τὸ χάρισμα τὸ ὁποῖον ἔλαβε. Διότι, ὑπάρχων παιδιόθεν γεγυμνασμένος εἰς τὴν ἐγκράτειαν, τόσην ὀλίγην τροφὴν ἔτρωγεν, ὅσον διὰ νὰ κρατῇ τὴν ζωήν, ἀποφεύγων τὸν χορτασμὸν καὶ μὴ πειθόμενος παντελῶς εἰς τὸ νὰ φάγῃ τίποτε πρὸς ἡδονήν. Τὴν δὲ ἀγρυπνίαν τὴν ἔκαμε συγκάτοικον διὰ νὰ μελετᾷ τὰς Θείας Γραφάς, ἀποδιώκων τὸν ὕπνον ὡσὰν ἕνα ἀνωφελῆ καὶ ἀχρεῖον δοῦλον, ὅταν δὲ τὸ ἐκαλοῦσεν ἡ χρεία


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ περὶ τῶν Ἁγίων Εἰκόνων ὅρος τῆς Ἁγίας Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τῆς ὁποίας προήδρευσεν ὁ Ἅγιος Ταράσιος, ἔχει ὡς ἑξῆς: «Ὁρίζομεν σὺν ἀκριβείᾳ πάσῃ καὶ ἐπιμελείᾳ παραπλησίως τῷ τύπῳ τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ἀνατίθεσθαι τὰς σεπτὰς καὶ Ἁγίας Εἰκόνας ἐν ταῖς Ἁγίαις τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησίαις, καὶ ἱεροῖς σκεύεσι, καὶ ἐσθῆσι, τοίχοις τε καὶ σανίσιν, οἴκοις τε καὶ ὁδοῖς (ὅσῳ γὰρ συνεχῶς δι’ εἰκονικῆς ἀνατυπώσεως ὁρῶνται, τοσοῦτον καὶ οἱ ταύτας θεώμενοι διανίστανται πρὸς τὴν τῶν πρωτοτύπων μνήμην τε καὶ ἐπιπόθησιν) καὶ ταύταις ἀσπασμὸν καὶ τιμητικὴν προσκύνησιν ἀπονέμειν, (οὐ μὴ τὴν κατὰ πίστιν ἡμῶν ἀληθινὴν λατρείαν, ἣ πρέπει μόνῃ τῇ Θείᾳ Φύσει, ἀλλ’ ὃν τρόπον τῷ τύπῳ τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ, καὶ τοῖς Ἁγίοις Εὐαγγελίοις καὶ τοῖς λοιποῖς ἱεροῖς ἀναθήμασι) καὶ θυμιαμάτων καὶ φώτων προσαγωγὴν πρὸς τὴν τούτων τιμὴν ποιεῖσθαι, καθὼς καὶ τοῖς ἀρχαίοις εὐσεβῶς εἴθισται· ἡ γὰρ τῆς Εἰκόνος τιμὴ ἐπὶ τὸ πρωτότυπον διαβαίνει καὶ ὁ προσκυνῶν τὴν Εἰκόνα προσκυνεῖ ἐν αὐτῇ τοῦ ἐγγραφομένου τὴν ὑπόστασιν».

[2] Δυστυχῶς μετ’ ὀλίγα ἔτη, ἀνελθόντος ἐπὶ τοῦ θρόνου Λέοντος Ε’ τοῦ Ἀρμενίου ἐν ἔτει 813, ἐπέπρωτο νὰ ἐξαπολυθῇ καὶ νέα ἐπίθεσις ὑπὸ τῶν Εἰκονομάχων ἐναντίον τῆς Ὀρθοδοξίας, σκληρῶς δὲ καὶ πάλιν ἐδοκιμάσθησαν οἱ εὐσεβεῖς ἐπὶ τριάκοντα εἰσέτι ὁλόκληρα ἔτη. Ἐπὶ τέλους ὅμως ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου. Ἐν ἔτει 842 ἀποθανόντος τοῦ τελευταίου Εἰκονομάχου βασιλέως Θεοφίλου, τῆς δὲ Θεοδώρας ἀσκούσης τὴν βασιλικὴν ἐξουσίαν ἐν ὀνόματι τοῦ ἀνηλίκου υἱοῦ της Μιχαὴλ Γ’, πατριαρχοῦντος δὲ τοῦ Ἁγιωτάτου Μεθοδίου, ἀναβιβασθέντος ἐπὶ τοῦ θρόνου ὑπὸ τῆς Θεοδώρας, ἀποκατεστάθη ὁριστικῶς ἡ Ὀρθοδοξία [βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τῆς Ἁγίας Θεοδώρας, Φεβρουαρίου ια’ (11ῃ), ἐν σελ. 279 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου].

[3] Βλέπε περὶ ταύτης καὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 491-492.

[4] Σημαντικώτατα εἶναι τὰ διαδραματισθέντα κατὰ τὴν περίοδον ταύτην γεγονότα, ἅπερ ἀποσιωπᾷ ἐνταῦθα ὁ ἱερὸς Βιογράφος τοῦ Ἁγίου Ταρασίου, συνετάραξαν δὲ ταῦτα οὐχὶ ὀλίγον τὴν Βυζαντινὴν αὐτοκρατορίαν, καθ’ ἣν μάλιστα ἐποχὴν ἐκινδύνευεν αὕτη ἐκ τῶν ἐξωτερικῶν της ἐχθρῶν. Εἶναι δὲ ταῦτα ἐν γενικαῖς γραμμαῖς τὰ ἑξῆς: Τὸ ἔτος 796 ὁ ἀξιοθρήνητος υἱὸς τῆς Εἰρήνης Κωνσταντῖνος Ϛ’, ὁ τελευταῖος τῶν Ἰσαύρων, ἀποπέμψας τὴν νόμιμον σύζυγόν του Μαρίαν τὴν Παφλαγονίαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἔκειρε βιαίως Μοναχήν, ἐνυμφεύθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Τὰς ἀθεμίτους ταύτας πράξεις, ὡς βλέπομεν, ἠθέλησε νὰ ἀποτρέψῃ ὁ θεῖος Ταράσιος, δυστυχῶς ὅμως ὄχι μόνον δὲν εἰσηκούσθη, ἀλλ’ ἐτέθη καὶ ὑπὸ περιορισμόν. Ὁ βασιλεὺς ἐπραγματοποίησε τὸν ἐναγῆ σκοπόν του διά τινος Ἱερέως Ἰωσήφ, ἠπείλησε δὲ ὅτι ἐὰν ἀντιδράσῃ ἐνεργότερον ἡ Ἐκκλησία θὰ ἐπαναφέρῃ ὄχι μόνον τὴν Εἰκονομαχίαν, ἀλλὰ καὶ αὐτὴν τὴν εἰδωλολατρίαν. Ὁ εὐσεβὴς ὅμως Κλῆρος καὶ λαὸς ἐξηγέρθη καὶ μάλιστα οἱ περιώνυμοι Στουδῖται · Πλάτων ὁ Ἡγούμενος τοῦ Σακκουδίωνος καὶ ὁ Θεόδωρος ὁ Στουδίτης (βλέπε Συναξάριον τῇ ια’ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), οἵτινες ἂν καὶ ἦσαν ἀμφότεροι συγγενεῖς τῆς Θεοδότης (καὶ ὁ Θεόδωρος ἦτο ἀνεψιὸς τοῦ Πλάτωνος), ἐν τούτοις αὐτοὶ περισσότερον παντὸς ἄλλου ἤλεγξαν τὴν παρανομίαν, μάλιστα δὲ καὶ ἀφώρισαν τοὺς βασιλεῖς, ἐπὶ πλέον δὲ διέκοψαν καὶ τὸ μνημόσυνον τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου, ἐπειδὴ ὁ Ταράσιος δὲν ἀφώρισε τοὺς βασιλεῖς καὶ δὲν εἶχεν ἀκόμη τιμωρήσει τὸν Ἱερέα Ἰωσήφ.

Διὰ τὴν πρᾶξιν των ταύτην ὁ μὲν Πλάτων ἐφυλακίσθη, ὁ δὲ Θεόδωρος καὶ οἱ περὶ αὐτὸν ἐξωρίσθησαν. Τὸ ἑπόμενον ὅμως ἔτος ὁ Κωνσταντῖνος Ϛ’ συλληφθεὶς ὑπὸ ἐπαναστατησάντων στρατιωτικῶν ἐτυφλώθη, ἡ Θεοδότη ἐξηφανίσθη καὶ εἶναι ἄγνωστον τὶ ἀπέγινε, ἀπέθανε δέ, ἄγνωστον ἐπίσης πῶς, καὶ τὸ γεννηθὲν ἐκ τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης τέκνον ὀνόματι Λέων καὶ οὕτως ἐξέλιπεν ἡ δυναστεία τῶν Ἰσαύρων. Τὰ ἐγκληματικὰ ταῦτα γεγονότα ἀπέδωσαν οἱ πλεῖστοι ἱστορικοὶ εἰς τὴν μητέρα τοῦ Κωνσταντίνου βασίλισσαν Εἰρήνην, ἡ ὁποία καὶ ἐβασίλευσε μόνη μετὰ τὸν Κωνσταντῖνον. Ἀντικειμενικοὶ ὅμως σύγχρονοι ἱστορικοὶ ὡς ὁ Γεώργιος ὁ Ἁμαρτωλὸς, βεβαιοῦσιν ὅτι ἐν ἀγνοίᾳ τῆς βασιλίσσης διεπράχθησαν ταῦτα ὑπὸ τῶν ἐπαναστατῶν. Εἰς τοῦτο συμφωνεῖ καὶ ὁ διαπρεπὴς Γερμανὸς ἱστορικὸς συγγραφεὺς Hergenrörther εἰς τὸ τρίτομον ἔργον του «Φώτιος ὁ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως», ἐκδοθὲν ἐν ἔτει 1867 καὶ 1869. Ἀλλὰ καὶ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ὁ τόσον αὐστηρὸς τιμητὴς τῶν βασιλικῶν παρανομιῶν οὐδέποτε ἤθελε συγχωρήσει εἰς τὴν Εἰρήνην μίαν τοιαύτην ἐγκληματικὴν ἐνέργειαν. Τοὐναντίον ὁ Θεόδωρος ἐγκωμιάζει τὴν Εἰρήνην. Σημειοῦμεν προσέτι ὅτι ἡ συγκλονίσασα τὴν Ἐκκλησίαν ἔρις διὰ τὸν παράνομον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛ’ καὶ τῆς Θεοδότης δὲν ἐσταμάτησεν οὔτε μὲ τὸν θάνατον τῶν πρωτουργῶν αὐτῆς, ἀλλ’ ἐσυνέχεισε καὶ ἐπὶ τοῦ διαδεχθέντος τὸν Ἅγιον Ταράσιον Ἁγίου Νικηφόρου (806-815), διότι ὁ θεῖος Νικηφόρος τῇ προτροπῇ τοῦ βασιλέως Νικηφόρου συνεχώρησε τὸν ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Ταρασίου μεταγενεστέρως τιμωρηθέντα Ἱερέα Ἰωσήφ, τὸν τελέσαντα τὸν παράνομον γάμον, διὸ καὶ πάλιν ἐτιμωρήθησαν καὶ ἐξωρίσθησαν οἱ Στουδῖται.

[5] Ἐκεῖ παρέμεινεν τὸ ἱερὸν τοῦτο λείψανον μέχρι τοῦ ἔτους 1018, ὅτε ἐκλάπη ὑπὸ Βενετῶν καὶ ἀπεκομίσθη εἰς Βενετίαν.