Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΥΡΙΛΛΟΥ τοῦ Φιλεώτου ἀσκήσαντος ἐν ἔτει αξ’ (1060).

«Ὁ βασιλεὺς ὁ ἀληθινὸς —συνέχισε λέγων ὁ Ὅσιος— δὲν γνωρίζεται ἀπὸ τὴν πορφύραν, τὴν ζώνην καὶ τὸν στέφανον, τὸν ὁποῖον φορεῖ, ἀλλ’ ἀπὸ τὴν βασιλικὴν ἀρετὴν τὴν ὁποίαν ἔχει· ὅστις δὲ ἐξουσιάζεται ἀπὸ τὰ πάθη, καὶ εἶναι δοῦλος τῆς ἁμαρτίας, δὲν εἶναι ἄξιος νὰ ἐξουσιάζῃ ἄλλους. Ἀληθινὸς βασιλεὺς εἶναι ἐκεῖνος, ὅστις νικᾷ τὰ πάθη, κυβερνᾷ τὰ εἰς αὐτὸν ἀνήκοντα κατὰ τὸν Νόμον τοῦ Θεοῦ καὶ φυλάττει ἐλευθέραν τὴν ψυχήν του· σημεῖα δὲ τῆς ἐλευθέρας ψυχῆς εἶναι τὸ ἄδολον, τὸ ἥμερον, τὸ φιλάνθρωπον, τὸ ἀνδρεῖον, τὸ δίκαιον, τὸ σῶφρον, τὸ συγκαταβατικόν, τὸ μεταδοτικόν, τὸ νὰ κρίνῃ ὄχι κατὰ χάριν, ἀλλὰ κατὰ τὸ δίκαιον».

«Ὁ τοιοῦτος λοιπὸν, βασιλεὺς δὲν ἠξεύρει νὰ ἀποδιώκῃ τὸν ζητοῦντα ἢ νὰ λέγῃ πρὸς τον πτωχόν· «Πήγαινε τώρα καὶ ὕστερον ἐπίστρεψον καὶ θέλω σοῦ δώσει», ἀλλὰ δίδει εἰς ἕκαστον κατὰ τὰς ἀνάγκας του καθὼς καὶ σύ, Χάριτι Θεοῦ, καὶ ἐποίησας καὶ ποιεῖς· καὶ μάλιστα εἰς τὸ ὀρφανοτροφεῖον τοῦ Ἁγίου Παύλου, ὅπου καὶ τοὺς πεινῶντας τρέφεις καὶ τοὺς διψῶντας ποτίζεις καὶ τοὺς ξένους συναθροίζεις καὶ τοὺς γυμνοὺς ἐνδύεις καὶ τοὺς ἀσθενεῖς ἐπισκέπτεσαι καὶ τοὺς αἰχμαλώτους ἐξαγοράζεις ὄχι μόνον ἀπὸ τὰ αἰσθητὰ ἔθνη, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὰ νοητά, ἤτοι τοὺς δαίμονας. Διότι πολλοὶ οἵτινες ἠχμαλωτίσθησαν ἀπὸ τὰ ἔθνη, παρέδωκαν εἰς τὸν αἰώνιον θάνατον ὁμοῦ μὲ τὰ σώματα καὶ τὰς ψυχὰς αὐτῶν, μὲ τὸ νὰ ἔσμιξαν μὲ τὰ ἔθνη καὶ ἔμαθον τὰ ἔργα αὐτῶν. Τούτους, ὅστις ἐξαγοράσῃ, ὄχι μόνον αἰσθητῶς φυλάττει τὰς ἐντολὰς τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ καὶ νοητῶς· διότι αὐτοὶ εἶναι κατ’ ἀλήθειαν οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες νὰ ἀκούσουν λόγον Θεοῦ αὐτοὶ εἶναι οἱ ξένοι καὶ γυμνοὶ ἀπὸ τὴν πολιτείαν τῶν Χριστιανῶν, τοὺς ὁποίους θέλει ὁ Θεὸς νὰ τοὺς συγκεντρώνωμεν καὶ νὰ τοὺς ἐνδύωμεν· αὐτοὶ εἶναι οἱ ἀσθενεῖς, οἵτινες κινδυνεύουν νὰ ἀπολέσουν τὴν ζωτικὴν πίστιν των· αὐτοὶ εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἐφυλακίσθησαν ἐντὸς τῆς σκοτεινῆς φυλακῆς τῆς ἀθεΐας καὶ ποθοῦν νὰ ἐξέλθουν ἐξ αὐτῆς καὶ νὰ ἴδουν τὸ φῶς τοῦ Ἡλίου τῆς Δικαιοσύνης· καὶ ὅστις ποιεῖ ταῦτα, διὰ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἰσαπόστολος».

«Ἐὰν θελήσω ἐγώ, ὦ βασιλεῦ —συνέχισε λέγων ὁ Ὅσιος— νὰ ἐνθυμηθῶ ἐκείνους, τοὺς ὁποίους προσέφερες εἰς τὸν Θεὸν ἀπὸ κάθε ἔθνος μὲ τὴν θεόσοφον γλῶσσάν σου, ὁ χρόνος δὲν θέλει μὲ φθάσει διηγούμενον καὶ μάλιστα τοὺς Σκύθας· διότι νικήσας αὐτούς, τῇ συνεργείᾳ τοῦ Θεοῦ, τοὺς ἐποίησες ὅλους πρόβατα, οἵτινες ἦσαν πρότερον λύκοι καὶ τοὺς συνηρίθμησες μὲ τὴν ποίμνην τοῦ Χριστοῦ, διὰ τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος·


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ πόλις Δέρκοι εὑρίσκετο εἰς τὴν Θρᾴκην, πλησίον τῆς ὁμωνύμου λίμνης, εἰς ἀπόστασιν 32 χλμ ἀπὸ τῆς Κων/πόλεως καὶ 2 χλμ ἀπὸ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, ἦτο δὲ ἔκπαλαι ἕδρα Μητροπολίτου. Σήμερον ἡ πόλις ἀνήκει εἰς τὴν Τουρκίαν, ὁ δὲ Μητροπολίτης Δέρκων ἐξακολουθεῖ εἰσέτι νὰ διατηρῇ τὸν τίτλον του, ἂν καὶ ἀπὸ τοῦ 17ου αἰῶνος ἡ ἕδρα αὐτοῦ ἔχει μεταφερθεῖ εἰς Θεραπεῖα τοῦ Βοσπόρου, ἔνθα καὶ παρέμεινε μέχρι τοῦ ἔτους 1955. Σήμερον ἑδρεύει εἰς Μακροχώριον.

[2] Πρόκειται περὶ τῆς λίμνης τῶν Δέρκων, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὴν Θρᾴκην πλησίον τοῦ Εὐξείνου Πόντου.

[3] Καθ’ ἃ καὶ ἐκ τῆς συνεχομένης εὐχῆς τοῦ Ἁγίου συμπεραίνεται πρόκειται μᾶλλον περὶ Ἄννης τῆς Δαλασσήνης μητρὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1081-1118), συζύγου οὔσης Ἰωάννου τοῦ Κομνηνοῦ, ἀδελφοῦ τοῦ Ἰσαακίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1057-1059), διότι εἰς τοὺς ἀπογόνους αὐτῆς συμπίπτουν αἱ προρρήσεις τοῦ Ἁγίου.

[4] Μιχαὴλ Ζʹ ὁ Δούκας, αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1071-1078).

[5] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ςʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου.

[6] Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην καὶ μέχρι τῆς ἀνόδου τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ εἰς τὸν θρόνον (1081) ἡ αὐτοκρατορία διήρχετο δεινὴν κρίσιν, καθὸ διῃρημένη εἰς ἀλληλομαχομένας μερίδας, αἵτινες συνεμάχουν ἑκάστη μετὰ τῶν διαφόρων ἐξωτερικῶν ἐχθρῶν πρὸς ἐπικράτησίν της. Ἡ ἐπιδρομὴ τῶν βαρβάρων, περὶ ἧς ἐνταῦθα γίνεται λόγος, φαίνεται ὅτι ἀφορᾷ τὴν ἐπιδρομὴν τοῦ δουκὸς τῶν παριστρίων Νέστορος, ὅστις ἔχων συμπράκτορας τοὺς Πετσενέγκους ἐλεηλάτησε περὶ τὸ ἔτος 1075 τὴν Μακεδονίαν καὶ τὴν Θρᾴκην.

[7] Μάλλινα καλύμματα τῆς ἐποχῆς, τὰ ὁποῖα ἐκάλυπτον τὴν κεφαλὴν καὶ τοὺς ὤμους (βλέπε σχετικῶς τὴν ἐν σελίδι 35 εἰκόνα τοῦ Ἁγίου).

[8] Ἡ Ἀγχίαλος ἦτο μικρὰ ἑλληνικὴ πόλις τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ἐπὶ τῆς θρᾳκικῆς παραλίας τοῦ Εὐξείνου Πόντου, μὲ ἑλληνικὸν πληθυσμὸν μέχρι τοῦ 1906. Τότε κατεστράφη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων, οἱ δὲ διασωθέντες κάτοικοι αὐτῆς, καταφυγόντες εἰς τὴν Ἑλλάδα, ἵδρυσαν τὴν Νέαν Ἀγχιάλον πλησίον τοῦ Ἁλμυροῦ τῆς Θεσσαλίας.

[9] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ὕψους 2531 μ. Εἰς τοὺς βορείους πρόποδας αὐτοῦ, εἰς ὕψος 305 μ. ἀπὸ τῆς ἐπιφανείας τῆς θαλάσσης εἶναι ἐκτισμένη ἡ Προῦσα. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα λόγῳ τῆς πυκνότητος αὐτοῦ ἦτο καταφύγιον λῃστῶν. Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ πλῆθος Μοναχῶν καὶ ἱδρύθησαν πολλαὶ Μοναί. Ὑπὸ τῶν Τούρκων καλεῖται Κεσὶς-Ντὰγ (ὄρος τῶν Μοναχῶν). Καλεῖται δὲ καὶ Μύσιος Ὄλυμπος, προσαρτώμενος ὑφ’ ἄλλων εἰς τὴν γειτονικὴν Μυσίαν.

[10] Βάρνα· πόλις τῆς Βουλγαρίας καὶ ὁ σημαντικώτερος λιμὴν αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Μέχρι τοῦ ἔτους 1870 ἥδρευεν ἐκεῖ Ἕλλην Μητροπολίτης, ἀντικατασταθεὶς ἔκτοτε ὑπὸ Βουλγάρου.

[11] Οὗτος ὑπῆρξε διακεκριμένος μεταξὺ τῶν ἀρχόντων τῆς ἐποχῆς του, διὸ καὶ ἀπεστάλη ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ πρέσβυς αὐτοῦ πρὸς τὸν βασιλέα τῆς Γερμανίας Ἐρρῖκον Δʹ, μεθ’ οὗ καὶ ἐπέτυχε τὴν σύναψιν συμμαχίας.

[12] Βοημοῦνδος· υἱὸς τοῦ ἡγεμόνος τῶν Νορμανδῶν τῆς Κάτω Ἰταλίας Ροβέρτου Γυϊσκάρδου. Ἐκτελῶν τότε ἐντολὴν τοῦ πατρός του ἐπῆλθε κατὰ τῆς Ἑλλάδος, ἐπολέμησε τὴν Κέρκυραν καὶ τὴν Ἤπειρον καὶ ἔφθασε μέχρι τῆς Θεσσαλονίκης, ἔνθα καὶ κατατροπωθεὶς ὑπὸ τοῦ Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, ἐν ἔτει 1083, ἐσυνθηκολόγησε μετ’ αὐτοῦ καὶ ἐπέστρεψεν εἰς Ἰταλίαν. Βραδύτερον λαβὼν μέρος εἰς τὴν 1ην Σταυροφορίαν ὡς εἷς ἐκ τῶν ἀρχηγῶν αὐτῆς, κατέλαβε τὴν Ἀντιόχειαν καὶ ἵδρυσεν ἀνεξάρτητον κράτος, τὸ ὁποῖον, ὑπὸ τὴν ἡγεμονίαν αὐτοῦ καὶ τῶν ἀπογόνων του, διετηρήθη μέχρι τοῦ ἔτους 1268. Ὁ Βοημοῦνδος ἐπελθὼν καὶ πάλιν κατὰ τοῦ Βυζαντίου ἡττήθη διὰ δευτέραν φορὰν ἐν ἔτει 1108 περὶ τὸ Δυρράχιον, ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ, καὶ ἠναγκάσθη νὰ παραχωρήσῃ μέγα μέρος τῆς ἡγεμονίας του, νὰ ἀναγνωρίσῃ δὲ καὶ τὴν Βυζαντινὴν ἐπικυριαρχίαν ἐπὶ τοῦ κράτους του.

[13] Τὸ πατερικὸν τοῦτο ἀπόφθεγμα βλέπε ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ», βιβλ. βʹ, ὑπόθ. ιϛʹ.

[14] Εὐχὴ εἰλημμένη ἐκ τῶν Ψαλμῶν ξʹ, 4-5 καὶ οʹ, 6-8.

[15] Οὗτος εἶναι ὁ Μιχαὴλ Δούκας, υἱὸς τοῦ Ἀνδρονίκου καὶ ἔγγονος τοῦ Καίσαρος Ἰωάννου Δούκα. Ὁ Ἰωάννης ἦτο ἀδελφὸς τοῦ Κωνσταντίνου Ιʹ Δούκα (1059-1067) καὶ θεῖος τοῦ Μιχαὴλ Ζʹ Δούκα (1071-1078).

[16] Πρωτοστάτωρ ἦτο ὁ στρατηγὸς ὁ ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ αὐτοκρατορικοῦ ἱππικοῦ, τὸ ὁποῖον προηγεῖτο κατὰ τοὺς πολέμους τοῦ λοιποῦ στρατοῦ πρὸς ἀναγνώρισιν τοῦ ἐδάφους.

[17] «Εὐεργετινός», βιβλ. Δʹ, ὑπόθ. Ζʹ.

[18] Πρόκειται περὶ τοῦ Γεωργίου Παλαιολόγου υἱοῦ τοῦ Νικηφόρου. Οἱ δύο οὗτοι ἄνδρες εἶναι οἱ πρῶτοι ἐν τῇ ἱστορίᾳ ἀναφερόμενοι Παλαιολόγοι. Ὑπῆρξαν στρατηγοὶ διακριθέντες εἰς τὰ πεδία τῶν μαχῶν. Ὁ Νικηφόρος ἔπεσε μαχόμενος εἰς τὸ Δυρράχιον κατὰ τοῦ Ροβέρτου Γυϊσκάρδου καὶ Βοημούνδου (βλ. ὑποσημ. σελ 63). Ὁ Γεώργιος ὑπῆρξεν ὁ ἱκανώτερος καὶ πιστότερος συνεργάτης τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ.

[19] Προφανῶς ἐνταῦθα ὑπαινίσσεται τὴν ἐν ἔτει 1097 νίκην τοῦ Ἀλεξίου Αʹ καὶ τῶν τότε συμμάχων αὐτοῦ Σταυροφόρων ἐπὶ τοῦ Κελιδζὲ Ἀρσλὰν Σουλτάνου τῶν Σελτζούκων Τούρκων, ὅτε καὶ κατελήφθη ἡ πόλις τῆς Νικαίας. Ὀνομάζει δὲ αὐτὸν Σολυμόπολον ἐκ τοῦ ὀνόματος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Σολυμᾶν τοῦ Αʹ.

[20] Πεύκια, κατὰ τοπικὴν συνήθειαν, ὠνομάζοντο οἱ τάπητες.

[21] Οὗτος ἦτο πιθανῶς ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Βίου, μοναχὸς Νικόλαος ὁ Κατασκεπηνός.