Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΥΡΙΛΛΟΥ τοῦ Φιλεώτου ἀσκήσαντος ἐν ἔτει αξ’ (1060).

Ὁ Ἅγιος εὐθὺς ὡς ἤκουσε τοῦτο ἠγέρθη καὶ τοῦ ἤνοιξε, ποιήσας δὲ εὐχήν, εἶπεν· «Ἐὰν εἶσαι ἄνθρωπος, κάμε τὸν Σταυρόν σου καὶ εἰπὲ τὴν εὐχήν». Ὅταν δὲ ὁ Σεβαστὸς συνεμορφώθη μὲ τὴν ἐντολήν, τότε τὸν ἐχαιρέτησε καὶ καθίσαντες, ἠρώτησεν αὐτόν· «Ποῖος εἶσαι; καὶ διατὶ ἦλθες ἐδῶ πρὸς ἄνθρωπον ἁμαρτωλόν, ὅστις δὲν ἔχω οὐδεμίαν ἐργασίαν πνευματικήν, ἀλλὰ περιπατῶ μὲ τὸ ἰδικόν μου θέλημα, τὸ ὁποῖον εἶναι ἀνοίκειον εἰς τὸν Θεόν;». Καὶ ὁ Σεβαστὸς εἶπεν· «Εἴθε, Ἀββᾶ, νὰ εἶχα καὶ ἐγὼ τὴν ἐργασίαν σου καὶ τὸ ἀνοίκειον, ὡς τὸ χαρακτηρίζεις, θέλημά σου καὶ νὰ μὴ εἶχα τὴν εὐγένειαν καὶ τὴν ἐξουσίαν καὶ τὸ ἀξίωμα καὶ τὴν λοιπὴν ματαιότητα τοῦ κόσμου». Ὁ δὲ Ὅσιος τοῦ ἀπεκρίθη· «Ἐγὼ μὲν εἶμαι ἀνάξιος τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, εἰς σὲ δὲ εἴθε νὰ δώσῃ ὁ Κύριος κατὰ τὴν καρδίαν σου, κατὰ δὲ τὴν πίστιν σου γενηθήτω σοι. Πλὴν ἐὰν θέλῃς νὰ σωθῆς, φρόντιζε πάντοτε διὰ τὴν αἰώνιον δόξαν, διότι ἡ δόξα τοῦ κόσμου εἶναι ψευδὴς καὶ πλανᾷ πολλούς. Καὶ ἐπειδὴ εἶσαι ἄνθρωπος, ἐνθυμοῦ τὴν δυστυχίαν τῶν ἀνθρώπων, ἐπειδὴ οὐδὲν πρᾶγμα δὲν εἶναι βέβαιον εἰς τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων καὶ οὐδεὶς ἄνθρωπος δὲν ζῇ τὴν ζωὴν ἐκείνην, τὴν ὁποίαν δὲν ἀγαπᾷ, σπούδαζε δὲ νὰ ἐνθυμῆσαι πάντοτε τὰ ὑστερινά σου καὶ δὲν θέλεις ζημιωθῆ».

Βλέπων δὲ ὁ Ἅγιος τὸν εἰλικρινῆ ζῆλον τὸν Σεβαστοῦ τοῦ λέγει καὶ πάλιν· «Ἀληθινὸς εὐγενὴς εἶναι ἐκεῖνος ὅστις καταφρονεῖ ἡδονήν, πλοῦτον, δόξαν, καὶ αὐτὴν ἔτι τὴν ζωὴν καὶ ἐπιζητεῖ τὰ ἐναντία τούτων, πόνον, πτωχείαν, ἀδοξίαν καὶ θάνατον. Ἐκεῖνος δὲ εἶναι ἀληθῶς πλούσιος, ὅστις ἔχει φίλους πολλούς, ἤτοι τοὺς Ἀγγέλους καὶ ὅλους τοὺς Ἁγίους· πτωχὸς δὲ ὅστις χωρίζεται καὶ ἀπὸ τὸν φίλον του, ἤτοι τὸν φυλάσσοντα αὐτὸν Ἄγγελον. Ἀξίωμα δὲ μέγιστον εἶναι ὄχι τὸ νὰ ἔχῃ κανεὶς τιμάς, ἀλλὰ τὸ νὰ εἶναι ἄξιος διὰ τὰς τιμάς· καὶ ἄρχων καὶ ἐξουσιαστὴς εἶναι ἐκεῖνος ὅστις ἐξουσιάζει ἑαυτὸν καὶ ὑποτάσσει εἰς τὸ λογικὸν τὴν ψυχὴν καὶ τὸ σῶμα. Καὶ ὅταν ὁ ἄρχων δὲν κυριεύεται ὑπ’ οὐδενὸς πάθους, τότε δύναται νὰ ποιῇ δικαίαν κρίσιν· ἤξευρε δὲ ὅτι δὲν πρέπει νὰ ἐξουσιάζῃ τις ἄλλους, ἀνίσως δὲν εἶναι καλλίτερος ἐκείνων, τοὺς ὁποίους ἐξουσιάζει. Καὶ σὺ λοιπόν, ἂν θέλῃς νὰ εἶσαι φίλος Θεοῦ, ἄρχε κραταιῶς· ἤτοι νὰ μὴ νικᾶσαι μὲ δῶρα, ἢ μὲ φιλίαν, ἢ μὲ ἔχθραν, ἢ μὲ ἄλλο τι εἰς τὰς κρίσεις, τὰς ὁποίας ποιεῖς, καθότι ἡ κρίσις ἡ ἰδική σου πρέπει νὰ λογίζεται ὡς κρίσις Θεοῦ· πρέπει νὰ κρίνῃς ὀρθὰ καὶ κατὰ τοὺς νόμους· διὰ τοῦτο λέγει ὁ Δαβίδ. «Ἐμοὶ λίαν ἐτιμήθησαν οἱ φίλοι σου, ὁ Θεός, λίαν ἐκραταιώθησαν αἱ ἀρχαὶ αὐτῶν» (Ψαλμ. ρλη’ 17).


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ πόλις Δέρκοι εὑρίσκετο εἰς τὴν Θρᾴκην, πλησίον τῆς ὁμωνύμου λίμνης, εἰς ἀπόστασιν 32 χλμ ἀπὸ τῆς Κων/πόλεως καὶ 2 χλμ ἀπὸ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, ἦτο δὲ ἔκπαλαι ἕδρα Μητροπολίτου. Σήμερον ἡ πόλις ἀνήκει εἰς τὴν Τουρκίαν, ὁ δὲ Μητροπολίτης Δέρκων ἐξακολουθεῖ εἰσέτι νὰ διατηρῇ τὸν τίτλον του, ἂν καὶ ἀπὸ τοῦ 17ου αἰῶνος ἡ ἕδρα αὐτοῦ ἔχει μεταφερθεῖ εἰς Θεραπεῖα τοῦ Βοσπόρου, ἔνθα καὶ παρέμεινε μέχρι τοῦ ἔτους 1955. Σήμερον ἑδρεύει εἰς Μακροχώριον.

[2] Πρόκειται περὶ τῆς λίμνης τῶν Δέρκων, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὴν Θρᾴκην πλησίον τοῦ Εὐξείνου Πόντου.

[3] Καθ’ ἃ καὶ ἐκ τῆς συνεχομένης εὐχῆς τοῦ Ἁγίου συμπεραίνεται πρόκειται μᾶλλον περὶ Ἄννης τῆς Δαλασσήνης μητρὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1081-1118), συζύγου οὔσης Ἰωάννου τοῦ Κομνηνοῦ, ἀδελφοῦ τοῦ Ἰσαακίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1057-1059), διότι εἰς τοὺς ἀπογόνους αὐτῆς συμπίπτουν αἱ προρρήσεις τοῦ Ἁγίου.

[4] Μιχαὴλ Ζʹ ὁ Δούκας, αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1071-1078).

[5] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ςʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου.

[6] Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην καὶ μέχρι τῆς ἀνόδου τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ εἰς τὸν θρόνον (1081) ἡ αὐτοκρατορία διήρχετο δεινὴν κρίσιν, καθὸ διῃρημένη εἰς ἀλληλομαχομένας μερίδας, αἵτινες συνεμάχουν ἑκάστη μετὰ τῶν διαφόρων ἐξωτερικῶν ἐχθρῶν πρὸς ἐπικράτησίν της. Ἡ ἐπιδρομὴ τῶν βαρβάρων, περὶ ἧς ἐνταῦθα γίνεται λόγος, φαίνεται ὅτι ἀφορᾷ τὴν ἐπιδρομὴν τοῦ δουκὸς τῶν παριστρίων Νέστορος, ὅστις ἔχων συμπράκτορας τοὺς Πετσενέγκους ἐλεηλάτησε περὶ τὸ ἔτος 1075 τὴν Μακεδονίαν καὶ τὴν Θρᾴκην.

[7] Μάλλινα καλύμματα τῆς ἐποχῆς, τὰ ὁποῖα ἐκάλυπτον τὴν κεφαλὴν καὶ τοὺς ὤμους (βλέπε σχετικῶς τὴν ἐν σελίδι 35 εἰκόνα τοῦ Ἁγίου).

[8] Ἡ Ἀγχίαλος ἦτο μικρὰ ἑλληνικὴ πόλις τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ἐπὶ τῆς θρᾳκικῆς παραλίας τοῦ Εὐξείνου Πόντου, μὲ ἑλληνικὸν πληθυσμὸν μέχρι τοῦ 1906. Τότε κατεστράφη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων, οἱ δὲ διασωθέντες κάτοικοι αὐτῆς, καταφυγόντες εἰς τὴν Ἑλλάδα, ἵδρυσαν τὴν Νέαν Ἀγχιάλον πλησίον τοῦ Ἁλμυροῦ τῆς Θεσσαλίας.

[9] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ὕψους 2531 μ. Εἰς τοὺς βορείους πρόποδας αὐτοῦ, εἰς ὕψος 305 μ. ἀπὸ τῆς ἐπιφανείας τῆς θαλάσσης εἶναι ἐκτισμένη ἡ Προῦσα. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα λόγῳ τῆς πυκνότητος αὐτοῦ ἦτο καταφύγιον λῃστῶν. Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ πλῆθος Μοναχῶν καὶ ἱδρύθησαν πολλαὶ Μοναί. Ὑπὸ τῶν Τούρκων καλεῖται Κεσὶς-Ντὰγ (ὄρος τῶν Μοναχῶν). Καλεῖται δὲ καὶ Μύσιος Ὄλυμπος, προσαρτώμενος ὑφ’ ἄλλων εἰς τὴν γειτονικὴν Μυσίαν.

[10] Βάρνα· πόλις τῆς Βουλγαρίας καὶ ὁ σημαντικώτερος λιμὴν αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Μέχρι τοῦ ἔτους 1870 ἥδρευεν ἐκεῖ Ἕλλην Μητροπολίτης, ἀντικατασταθεὶς ἔκτοτε ὑπὸ Βουλγάρου.

[11] Οὗτος ὑπῆρξε διακεκριμένος μεταξὺ τῶν ἀρχόντων τῆς ἐποχῆς του, διὸ καὶ ἀπεστάλη ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ πρέσβυς αὐτοῦ πρὸς τὸν βασιλέα τῆς Γερμανίας Ἐρρῖκον Δʹ, μεθ’ οὗ καὶ ἐπέτυχε τὴν σύναψιν συμμαχίας.

[12] Βοημοῦνδος· υἱὸς τοῦ ἡγεμόνος τῶν Νορμανδῶν τῆς Κάτω Ἰταλίας Ροβέρτου Γυϊσκάρδου. Ἐκτελῶν τότε ἐντολὴν τοῦ πατρός του ἐπῆλθε κατὰ τῆς Ἑλλάδος, ἐπολέμησε τὴν Κέρκυραν καὶ τὴν Ἤπειρον καὶ ἔφθασε μέχρι τῆς Θεσσαλονίκης, ἔνθα καὶ κατατροπωθεὶς ὑπὸ τοῦ Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, ἐν ἔτει 1083, ἐσυνθηκολόγησε μετ’ αὐτοῦ καὶ ἐπέστρεψεν εἰς Ἰταλίαν. Βραδύτερον λαβὼν μέρος εἰς τὴν 1ην Σταυροφορίαν ὡς εἷς ἐκ τῶν ἀρχηγῶν αὐτῆς, κατέλαβε τὴν Ἀντιόχειαν καὶ ἵδρυσεν ἀνεξάρτητον κράτος, τὸ ὁποῖον, ὑπὸ τὴν ἡγεμονίαν αὐτοῦ καὶ τῶν ἀπογόνων του, διετηρήθη μέχρι τοῦ ἔτους 1268. Ὁ Βοημοῦνδος ἐπελθὼν καὶ πάλιν κατὰ τοῦ Βυζαντίου ἡττήθη διὰ δευτέραν φορὰν ἐν ἔτει 1108 περὶ τὸ Δυρράχιον, ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ, καὶ ἠναγκάσθη νὰ παραχωρήσῃ μέγα μέρος τῆς ἡγεμονίας του, νὰ ἀναγνωρίσῃ δὲ καὶ τὴν Βυζαντινὴν ἐπικυριαρχίαν ἐπὶ τοῦ κράτους του.

[13] Τὸ πατερικὸν τοῦτο ἀπόφθεγμα βλέπε ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ», βιβλ. βʹ, ὑπόθ. ιϛʹ.

[14] Εὐχὴ εἰλημμένη ἐκ τῶν Ψαλμῶν ξʹ, 4-5 καὶ οʹ, 6-8.

[15] Οὗτος εἶναι ὁ Μιχαὴλ Δούκας, υἱὸς τοῦ Ἀνδρονίκου καὶ ἔγγονος τοῦ Καίσαρος Ἰωάννου Δούκα. Ὁ Ἰωάννης ἦτο ἀδελφὸς τοῦ Κωνσταντίνου Ιʹ Δούκα (1059-1067) καὶ θεῖος τοῦ Μιχαὴλ Ζʹ Δούκα (1071-1078).

[16] Πρωτοστάτωρ ἦτο ὁ στρατηγὸς ὁ ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ αὐτοκρατορικοῦ ἱππικοῦ, τὸ ὁποῖον προηγεῖτο κατὰ τοὺς πολέμους τοῦ λοιποῦ στρατοῦ πρὸς ἀναγνώρισιν τοῦ ἐδάφους.

[17] «Εὐεργετινός», βιβλ. Δʹ, ὑπόθ. Ζʹ.

[18] Πρόκειται περὶ τοῦ Γεωργίου Παλαιολόγου υἱοῦ τοῦ Νικηφόρου. Οἱ δύο οὗτοι ἄνδρες εἶναι οἱ πρῶτοι ἐν τῇ ἱστορίᾳ ἀναφερόμενοι Παλαιολόγοι. Ὑπῆρξαν στρατηγοὶ διακριθέντες εἰς τὰ πεδία τῶν μαχῶν. Ὁ Νικηφόρος ἔπεσε μαχόμενος εἰς τὸ Δυρράχιον κατὰ τοῦ Ροβέρτου Γυϊσκάρδου καὶ Βοημούνδου (βλ. ὑποσημ. σελ 63). Ὁ Γεώργιος ὑπῆρξεν ὁ ἱκανώτερος καὶ πιστότερος συνεργάτης τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ.

[19] Προφανῶς ἐνταῦθα ὑπαινίσσεται τὴν ἐν ἔτει 1097 νίκην τοῦ Ἀλεξίου Αʹ καὶ τῶν τότε συμμάχων αὐτοῦ Σταυροφόρων ἐπὶ τοῦ Κελιδζὲ Ἀρσλὰν Σουλτάνου τῶν Σελτζούκων Τούρκων, ὅτε καὶ κατελήφθη ἡ πόλις τῆς Νικαίας. Ὀνομάζει δὲ αὐτὸν Σολυμόπολον ἐκ τοῦ ὀνόματος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Σολυμᾶν τοῦ Αʹ.

[20] Πεύκια, κατὰ τοπικὴν συνήθειαν, ὠνομάζοντο οἱ τάπητες.

[21] Οὗτος ἦτο πιθανῶς ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Βίου, μοναχὸς Νικόλαος ὁ Κατασκεπηνός.