Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΚΥΡΙΛΛΟΥ τοῦ Φιλεώτου ἀσκήσαντος ἐν ἔτει αξ’ (1060).

Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ὅσιος ἀπεκρίθη· «Εἶπες, ἀδελφέ, ὅτι εἶσαι ἁμαρτωλός, ὅμως εἰς τὰ ἔργα δὲν ἔχεις οὕτω τὸν ἑαυτόν σου· διότι ὅστις ἔχει τὸν ἑαυτόν του ἁμαρτωλὸν καὶ αἴτιον κακῶν, δὲν ἀντιλέγει εἰς οὐδένα, δὲν μάχεται, δὲν θυμοῦται ἐναντίον τινός, ἀλλ’ ἔχει ὅλους καλυτέρους ἑαυτοῦ καὶ φρονιμωτέρους· καὶ ἂν οἱ λογισμοὶ σὲ περιπαίζουν, ὅτι ἔχεις τὸν ἑαυτόν σου ἁμαρτωλόν, τότε πῶς κινοῦν την καρδίαν σου ἐναντίον τῶν καλυτέρων σου; Πρόσεχε, ἀδελφέ δὲν εἶναι ἀληθινὰ αὐτὰ τὰ ὁποῖα λέγεις· ἀκόμη δὲν ἐφθάσαμεν εἰς τοῦτο τὸ μέτρον, νὰ ἔχωμεν τὸν ἑαυτόν μας ἁμαρτωλόν· ἂν εἶσαι ἁμαρτωλός, τί κατηγορεῖς τὸν ἀδελφόν σου καὶ λέγεις, ὅτι δι’ αὐτὸν σοῦ προξενεῖται ἡ θλῖψις; δὲν γνωρίζεις ὅτι ἕκαστος ἄνθρωπος πειράζεται ἀπὸ τὴν ἰδίαν αὐτοῦ συνείδησιν καὶ αὐτὴ εἶναι ἐκείνη ἡ ὁποία τοῦ προξενεῖ τὴν θλῖψιν; ἄφησον τὸ δικαιολόγημα καὶ ἂν εἴπῃς τι, μὴ λέγῃς, καλῶς εἶπα· καὶ ἂν ἐπινοήσῃς τι, μὴ λέγῃς, καλῶς τὸ ἐπενόησα· καλῶς, καλῶς καὶ ποῦ τὸ καλῶς; ἀφοῦ δὲν ἐννοοῦμεν ὅτι πρέπει καὶ νὰ μὴ λυπήσωμεν κανένα, οὔτε μὲ λόγον, οὔτε μὲ ἔργον, καὶ ὅτι ὁ Θεὸς μᾶς βοηθεῖ εἰς ὅλα τὰ πάντα. Καθὼς οἱ ἀδελφοὶ μᾶς ὑπηρετοῦν διὰ τὸν Θεόν, οὕτω καὶ ἡμεῖς χρεωστοῦμεν νὰ βαστάζωμεν τὸ βάρος των, διὰ νὰ ἀναπληρώσωμεν τὸν νόμον τοῦ Χριστοῦ. Ὅταν δέ τις ταράττεται καὶ λυπῆται καὶ θυμοῦται κατὰ τοῦ ἀδελφοῦ διὰ πρόφασιν τάχα εὐλόγου πράγματος καὶ ψυχωφελοῦς, εἶναι φανερόν, ὅτι δὲν γίνεται τὸ πρᾶγμα ἐκεῖνο κατὰ Θεόν· διότι ὅλα τὰ τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰρηνικὰ καὶ φέρουν τὸν ἄνθρωπον εἰς ταπείνωσιν καὶ εἰς τὸ νὰ κατακρίνῃ ἑαυτὸν καὶ ὄχι τὸν ἀδελφόν του καὶ νὰ ὀργίζεται κατ’ αὐτοῦ».

Ταῦτα καὶ ἄλλα παρόμοια πολλὰ εἰπὼν πρὸς τὸν Ἡγούμενον, ἐστράφη πρὸς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ εἶπεν· «Ὅστις Μοναχὸς ἔχει ὑπακοήν, μιμεῖται τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ ὅστις ὑποτάσσεται, μιμεῖται τοὺς Ἀγγέλους· ὅστις δὲ ἀντιλέγει καὶ ἐναντιοῦται, ἀποξενοῦται ἀπὸ τὸν Ἰησοῦν καὶ συμφιλιοῦται μὲ τὸν διάβολον· ὅθεν σᾶς παρακαλῶ, τέκνα μου, ἀποκτήσατε ὑπακοήν, χωρὶς ἀντιλογίαν, διότι ἡ ὑπακοὴ εἶναι μήτηρ τῆς αἰωνίου ζωῆς, ἡ δὲ παρακοὴ εἶναι μήτηρ τῆς ἀπωλείας· καὶ ἂς μὴ εἶναι κανεὶς ἀπὸ σᾶς ἀργολόγος ἢ φλύαρος, ἢ κατάλαλος, ἢ ὑβριστής, ἢ γογγυστής, διότι αὐτὰ ὅλα καὶ τὰ τοιαῦτα εἶναι καρποὶ τοῦ διαβόλου. Καὶ ἄν θέλητε ν’ ἀρέσητε εἰς τὸν Θεόν, πρέπει νὰ κόψητε εἰς ὅλα τὰ θελήματά σας καὶ νὰ ὑποταχθῆτε εἰς τὸν κατὰ Θεὸν Προεστῶτά σας, ὡς εἰς αὐτὸν τὸν Χριστόν· καὶ ἂς μὴ εὑρεθῇ κανεὶς ἀπὸ σᾶς Ἰούδας, ἀλλὰ νὰ εἶσθε, καθὼς ἦσαν οἱ Ἀπόστολοι, οἵτινες ὑπετάσσοντο εἰς τὸν Κύριον· διότι οἱ ἀνθιστάμενοι εἰς τὸν Προεστῶτα θέλουν λάβει μεγάλην καταδίκην».


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ πόλις Δέρκοι εὑρίσκετο εἰς τὴν Θρᾴκην, πλησίον τῆς ὁμωνύμου λίμνης, εἰς ἀπόστασιν 32 χλμ ἀπὸ τῆς Κων/πόλεως καὶ 2 χλμ ἀπὸ τοῦ Εὐξείνου Πόντου, ἦτο δὲ ἔκπαλαι ἕδρα Μητροπολίτου. Σήμερον ἡ πόλις ἀνήκει εἰς τὴν Τουρκίαν, ὁ δὲ Μητροπολίτης Δέρκων ἐξακολουθεῖ εἰσέτι νὰ διατηρῇ τὸν τίτλον του, ἂν καὶ ἀπὸ τοῦ 17ου αἰῶνος ἡ ἕδρα αὐτοῦ ἔχει μεταφερθεῖ εἰς Θεραπεῖα τοῦ Βοσπόρου, ἔνθα καὶ παρέμεινε μέχρι τοῦ ἔτους 1955. Σήμερον ἑδρεύει εἰς Μακροχώριον.

[2] Πρόκειται περὶ τῆς λίμνης τῶν Δέρκων, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὴν Θρᾴκην πλησίον τοῦ Εὐξείνου Πόντου.

[3] Καθ’ ἃ καὶ ἐκ τῆς συνεχομένης εὐχῆς τοῦ Ἁγίου συμπεραίνεται πρόκειται μᾶλλον περὶ Ἄννης τῆς Δαλασσήνης μητρὸς Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1081-1118), συζύγου οὔσης Ἰωάννου τοῦ Κομνηνοῦ, ἀδελφοῦ τοῦ Ἰσαακίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ (1057-1059), διότι εἰς τοὺς ἀπογόνους αὐτῆς συμπίπτουν αἱ προρρήσεις τοῦ Ἁγίου.

[4] Μιχαὴλ Ζʹ ὁ Δούκας, αὐτοκράτωρ τοῦ Βυζαντίου (1071-1078).

[5] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ςʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου.

[6] Κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην καὶ μέχρι τῆς ἀνόδου τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ εἰς τὸν θρόνον (1081) ἡ αὐτοκρατορία διήρχετο δεινὴν κρίσιν, καθὸ διῃρημένη εἰς ἀλληλομαχομένας μερίδας, αἵτινες συνεμάχουν ἑκάστη μετὰ τῶν διαφόρων ἐξωτερικῶν ἐχθρῶν πρὸς ἐπικράτησίν της. Ἡ ἐπιδρομὴ τῶν βαρβάρων, περὶ ἧς ἐνταῦθα γίνεται λόγος, φαίνεται ὅτι ἀφορᾷ τὴν ἐπιδρομὴν τοῦ δουκὸς τῶν παριστρίων Νέστορος, ὅστις ἔχων συμπράκτορας τοὺς Πετσενέγκους ἐλεηλάτησε περὶ τὸ ἔτος 1075 τὴν Μακεδονίαν καὶ τὴν Θρᾴκην.

[7] Μάλλινα καλύμματα τῆς ἐποχῆς, τὰ ὁποῖα ἐκάλυπτον τὴν κεφαλὴν καὶ τοὺς ὤμους (βλέπε σχετικῶς τὴν ἐν σελίδι 35 εἰκόνα τοῦ Ἁγίου).

[8] Ἡ Ἀγχίαλος ἦτο μικρὰ ἑλληνικὴ πόλις τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ἐπὶ τῆς θρᾳκικῆς παραλίας τοῦ Εὐξείνου Πόντου, μὲ ἑλληνικὸν πληθυσμὸν μέχρι τοῦ 1906. Τότε κατεστράφη ὑπὸ τῶν Βουλγάρων, οἱ δὲ διασωθέντες κάτοικοι αὐτῆς, καταφυγόντες εἰς τὴν Ἑλλάδα, ἵδρυσαν τὴν Νέαν Ἀγχιάλον πλησίον τοῦ Ἁλμυροῦ τῆς Θεσσαλίας.

[9] Ὄλυμπος· ὄρος μέγα τῆς Βιθυνίας ὕψους 2531 μ. Εἰς τοὺς βορείους πρόποδας αὐτοῦ, εἰς ὕψος 305 μ. ἀπὸ τῆς ἐπιφανείας τῆς θαλάσσης εἶναι ἐκτισμένη ἡ Προῦσα. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα λόγῳ τῆς πυκνότητος αὐτοῦ ἦτο καταφύγιον λῃστῶν. Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ πλῆθος Μοναχῶν καὶ ἱδρύθησαν πολλαὶ Μοναί. Ὑπὸ τῶν Τούρκων καλεῖται Κεσὶς-Ντὰγ (ὄρος τῶν Μοναχῶν). Καλεῖται δὲ καὶ Μύσιος Ὄλυμπος, προσαρτώμενος ὑφ’ ἄλλων εἰς τὴν γειτονικὴν Μυσίαν.

[10] Βάρνα· πόλις τῆς Βουλγαρίας καὶ ὁ σημαντικώτερος λιμὴν αὐτῆς ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Μέχρι τοῦ ἔτους 1870 ἥδρευεν ἐκεῖ Ἕλλην Μητροπολίτης, ἀντικατασταθεὶς ἔκτοτε ὑπὸ Βουλγάρου.

[11] Οὗτος ὑπῆρξε διακεκριμένος μεταξὺ τῶν ἀρχόντων τῆς ἐποχῆς του, διὸ καὶ ἀπεστάλη ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ πρέσβυς αὐτοῦ πρὸς τὸν βασιλέα τῆς Γερμανίας Ἐρρῖκον Δʹ, μεθ’ οὗ καὶ ἐπέτυχε τὴν σύναψιν συμμαχίας.

[12] Βοημοῦνδος· υἱὸς τοῦ ἡγεμόνος τῶν Νορμανδῶν τῆς Κάτω Ἰταλίας Ροβέρτου Γυϊσκάρδου. Ἐκτελῶν τότε ἐντολὴν τοῦ πατρός του ἐπῆλθε κατὰ τῆς Ἑλλάδος, ἐπολέμησε τὴν Κέρκυραν καὶ τὴν Ἤπειρον καὶ ἔφθασε μέχρι τῆς Θεσσαλονίκης, ἔνθα καὶ κατατροπωθεὶς ὑπὸ τοῦ Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, ἐν ἔτει 1083, ἐσυνθηκολόγησε μετ’ αὐτοῦ καὶ ἐπέστρεψεν εἰς Ἰταλίαν. Βραδύτερον λαβὼν μέρος εἰς τὴν 1ην Σταυροφορίαν ὡς εἷς ἐκ τῶν ἀρχηγῶν αὐτῆς, κατέλαβε τὴν Ἀντιόχειαν καὶ ἵδρυσεν ἀνεξάρτητον κράτος, τὸ ὁποῖον, ὑπὸ τὴν ἡγεμονίαν αὐτοῦ καὶ τῶν ἀπογόνων του, διετηρήθη μέχρι τοῦ ἔτους 1268. Ὁ Βοημοῦνδος ἐπελθὼν καὶ πάλιν κατὰ τοῦ Βυζαντίου ἡττήθη διὰ δευτέραν φορὰν ἐν ἔτει 1108 περὶ τὸ Δυρράχιον, ἀπὸ τὸν Ἀλέξιον Αʹ, καὶ ἠναγκάσθη νὰ παραχωρήσῃ μέγα μέρος τῆς ἡγεμονίας του, νὰ ἀναγνωρίσῃ δὲ καὶ τὴν Βυζαντινὴν ἐπικυριαρχίαν ἐπὶ τοῦ κράτους του.

[13] Τὸ πατερικὸν τοῦτο ἀπόφθεγμα βλέπε ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ», βιβλ. βʹ, ὑπόθ. ιϛʹ.

[14] Εὐχὴ εἰλημμένη ἐκ τῶν Ψαλμῶν ξʹ, 4-5 καὶ οʹ, 6-8.

[15] Οὗτος εἶναι ὁ Μιχαὴλ Δούκας, υἱὸς τοῦ Ἀνδρονίκου καὶ ἔγγονος τοῦ Καίσαρος Ἰωάννου Δούκα. Ὁ Ἰωάννης ἦτο ἀδελφὸς τοῦ Κωνσταντίνου Ιʹ Δούκα (1059-1067) καὶ θεῖος τοῦ Μιχαὴλ Ζʹ Δούκα (1071-1078).

[16] Πρωτοστάτωρ ἦτο ὁ στρατηγὸς ὁ ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ αὐτοκρατορικοῦ ἱππικοῦ, τὸ ὁποῖον προηγεῖτο κατὰ τοὺς πολέμους τοῦ λοιποῦ στρατοῦ πρὸς ἀναγνώρισιν τοῦ ἐδάφους.

[17] «Εὐεργετινός», βιβλ. Δʹ, ὑπόθ. Ζʹ.

[18] Πρόκειται περὶ τοῦ Γεωργίου Παλαιολόγου υἱοῦ τοῦ Νικηφόρου. Οἱ δύο οὗτοι ἄνδρες εἶναι οἱ πρῶτοι ἐν τῇ ἱστορίᾳ ἀναφερόμενοι Παλαιολόγοι. Ὑπῆρξαν στρατηγοὶ διακριθέντες εἰς τὰ πεδία τῶν μαχῶν. Ὁ Νικηφόρος ἔπεσε μαχόμενος εἰς τὸ Δυρράχιον κατὰ τοῦ Ροβέρτου Γυϊσκάρδου καὶ Βοημούνδου (βλ. ὑποσημ. σελ 63). Ὁ Γεώργιος ὑπῆρξεν ὁ ἱκανώτερος καὶ πιστότερος συνεργάτης τοῦ Ἀλεξίου Αʹ Κομνηνοῦ.

[19] Προφανῶς ἐνταῦθα ὑπαινίσσεται τὴν ἐν ἔτει 1097 νίκην τοῦ Ἀλεξίου Αʹ καὶ τῶν τότε συμμάχων αὐτοῦ Σταυροφόρων ἐπὶ τοῦ Κελιδζὲ Ἀρσλὰν Σουλτάνου τῶν Σελτζούκων Τούρκων, ὅτε καὶ κατελήφθη ἡ πόλις τῆς Νικαίας. Ὀνομάζει δὲ αὐτὸν Σολυμόπολον ἐκ τοῦ ὀνόματος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ Σολυμᾶν τοῦ Αʹ.

[20] Πεύκια, κατὰ τοπικὴν συνήθειαν, ὠνομάζοντο οἱ τάπητες.

[21] Οὗτος ἦτο πιθανῶς ὁ συγγραφεὺς τοῦ παρόντος Βίου, μοναχὸς Νικόλαος ὁ Κατασκεπηνός.