Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ τῆς Ἀποκρέω, τῆς ΔΕΥΤΕΡΑΣ καὶ ἀδεκάστου ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ τοῦ Κυρίου ἡμῶν ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ μνείαν ποιούμεθα.

Τότε θέλουν σαλπίσει οἱ Ἄγγελοι, καὶ συγχρόνως ὅλον τὸ ἀνθρώπινον γένος ἀπὸ τὰ τετραπέρατα τῆς οἰκουμένης θέλει συναθροισθῆ εἰς τὴν Ἱερουσαλήμ, διότι κατὰ τὴν γνώμην τινῶν αὐτὴ εἶναι ἡ μέση τοῦ κόσμου, καὶ ἐκεῖ ἐκάθισαν θρόνοι εἰς κρίσιν· ὅμως ὅλοι θέλουν εὑρεθῆ μὲ τὰ ἴδιά των σώματα καὶ τὰς ψυχάς, ὅλοι μετεστοιχειωμένοι εἰς ἀφθαρσίαν, καὶ ὅλοι μέλλει νὰ ἔχουν μίαν μορφήν καὶ αὐτὰ δὲ τὰ στοιχεῖα θέλουν μεταβληθῆ εἰς καλλιτέραν κατάστασιν.

Τότε μὲ ἕνα λόγον ὁ Κύριος θέλει χωρίσει τοὺς Δικαίους ἀπὸ τοὺς ἁμαρτωλούς, καὶ ὅσοι ἔπραξαν τὰ ἀγαθὰ θέλουν ἀποφασισθῆ νὰ ὑπάγουν εἰς τὴν αἰώνιον ζωήν. Οἱ δὲ ἁμαρτωλοί, ὡς ἐγώ, θέλουν κατακριθῆ εἰς τὴν αἰώνιον βάσανον καὶ οὐδέποτε θέλουν παύσει τὰ βάσανα αὐτά. Καὶ καθὼς βλέπομεν εἰς ἐκείνην τὴν ἡμέραν, ὁ Κριτὴς δὲν θέλει ζητήσει νηστείας, οὔτε σωματικὰς κακοπαθείας, ὅτι καλὰ μὲν εἶναι καὶ αὐτά, ἀλλὰ θέλει ζητήσει τὰ πολὺ τούτων καλλίτερα, ἐλεημοσύνην δηλαδὴ καὶ συμπάθειαν. Θὰ εἴπῃ δηλαδὴ τότε ὁ Κύριος εἰς τοὺς Δικαίους καὶ εἰς τοὺς ἁμαρτωλοὺς ἓξ τινά· «Ἐπείνασα γάρ, καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην καὶ συνηγάγετέ με, γυμνὸς καὶ περιεβάλετέ με· ἠσθένησα καὶ ἐπεσκέψασθέ με· ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός με… ἐφ’ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε» (Ματθ. κε’ 35-40). Τὰ ὁποῖα ταῦτα ἕκαστος δύναται νὰ τὰ κάμῃ κατὰ τὴν ἰδίαν δύναμιν. Τότε λοιπὸν πᾶσα γλῶσσα θέλει ὁμολογήσει Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός. Ἀμήν. Αἱ βάσανοι δὲ ὅπως περιγράφονται εἰς τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον, εἶναι αὖται· κλαυθμὸς καὶ βρυγμὸς τῶν ὀδόντων, σκώληξ μὴ τελευτῶν· πῦρ μὴ σβεννύμενον· σκότος ἐξώτερον (Ματθ. η’ 12, ιγ’ 42, 50, κβ’ 13, κδ’ 51, κε’ 30, Λουκ. ιγ’ 28, Μάρκ. θ’ 48). Ταῦτα πάντα ἡ Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ δεχομένη, ἤτοι οἱ θεῖοι Πατέρες, τρυφὴν μὲν καὶ Βασιλείαν οὐρανῶν ὀνομάζουσιν τὴν μετὰ τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν Ἁγίων συνδιαγωγήν, καὶ τὴν ἔλλαμψιν τοῦ θείου φωτὸς καὶ τὴν παντοτεινὴν ἀνάβασιν. Βάσανον δὲ καὶ σκότος καὶ τὰ τοιαῦτα, τὸν ἀπὸ τοῦ Θεοῦ χωρισμὸν καὶ μακρυσμὸν καὶ τὴν τῶν ψυχῶν διὰ τοῦ συνειδότος δαπάνην, ἐνθυμούμενοι, ὅτι ἀπὸ τὴν ἀμέλειάν των καὶ διὰ πρόσκαιρον τρυφήν, τῆς θεϊκῆς ἐλλάμψεως ἐστερήθησαν. Τῇ ἀφάτῳ σου φιλανθρωπίᾳ Χριστὲ ὁ Θεός, τῆς εὐκταίας σου φωνῆς ἡμᾶς καταξίωσον, καὶ τοῖς ἐκ δεξιῶν σου προβάτοις ἡμᾶς ἐλεήσας συναρίθμησον. Ἀμήν.

                 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐν δὲ τῷ Ὡρολογίῳ γράφεται οὕτω, περὶ τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ: «Αἱ προλαβοῦσαι δύο παραβολαί, καὶ μάλιστα ἡ τοῦ Ἀσώτου, παρέστησαν ἡμῖν τὴν ἄκραν τοῦ Θεοῦ φιλανθρωπίαν καὶ ἀγαθότητα. Ἀλλ’ ἵνα μή τινες, εἰς ταύτην μόνην θαρροῦντες, διάγωσιν ἀμελῶς, καὶ τὸν καιρὸν τῆς ἑαυτῶν σωτηρίας πραγματευόμενοι, ἐπιμένωσιν εἰς τὴν ἁμαρτίαν, καὶ οὕτως ἁρπάσῃ αὐτοὺς αἰφνιδίως ὁ θάνατος, διὰ τοῦτο οἱ θειότατοι Πατέρες ἔταξαν σήμερον τὴν ἑορτὴν καὶ ἀνάμνησιν τῆς ἀδεκάστου Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ, ἐνθυμίζοντες δι’ αὐτῆς εἰς τοὺς τοιούτους, ὅτι οὐ μόνον φιλάνθρωπός ἐστιν ὁ Θεός, ἀλλὰ καὶ κριτὴς δικαιότατος, καὶ ἀποδίδωσιν ἑκάστῳ κατὰ τὰ ἔργα αὐτοῦ. Σκοπὸς οὖν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἐστὶν ἵνα, διὰ τῆς ἐνθυμήσεως τῆς φοβερᾶς ἐκείνης ἡμέρας διεγείρωσιν ἡμᾶς ἐκ τοῦ ὕπνου τῆς ἀμελείας πρὸς ἐργασίαν τῆς ἀρετῆς, καὶ προτρέψωσιν εἰς φιλαδελφίαν καὶ συμπάθειαν. Ἐπειδὴ δέ, τῇ ἐρχομένῃ Κυριακῇ τῆς Τυροφάγου, ποιοῦμεν τὴν ἀνάμνησιν τῆς τοῦ Ἀδὰμ ἐξορίας ἐκ τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς, ἥτις ἐστὶν ἡ ἀρχὴ τοῦ παρόντος βίου, δῆλον ὅτι ἡ σημερινὴ ἑορτὴ λογίζεται ὡς τελευταία πασῶν· διότι εἰς ταύτην ἀληθῶς τελευτῶσι καὶ τὰ ἡμέτερα πάντα, καὶ ὁ κόσμος αὐτός».

Ὁ Εὐάγγ. Θεοδώρου τὰ ἑξῆς περὶ τῆς σημερινῆς ἡμέρας σημειοῖ: «Ἡ Κυριακὴ τῆς Ἀπόκρεω, καθ’ ἣν «τῆς δευτέρας καὶ ἀδεκάστου Παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μνείαν ποιούμεθα», εἶναι ὅλως ἁρμονικῶς ἐντεταγμένη εἰς τὴν ὀργανικὴν ὁλότητα τοῦ Τριῳδίου, οὐ μόνον διότι ὑπομιμνήσκει, ὅτι «ἀπὸ τῆς ἑπομένης ἄρχεται τὸ προοίμιον τῆς νηστείας, ἤτοι παύομεν πλέον κρεοφαγοῦντες μέχρι τοῦ Πάσχα», ἀλλὰ καὶ διότι καὶ αὕτη διὰ τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς (Ματθ. κεʹ 31-46) καὶ διὰ τῆς ὑπομιμνησκούσης τὴν ἡμέραν τῆς κρίσεως ὑμνογραφίας αὐτῆς ἀφυπνίζει τὸ πνεῦμα τῆς μετανοίας, τῆς ὁποίας κυριωτάτη ἐκδήλωσις εἶναι καὶ ἡ ὑπὲρ τῶν ὑλικῶν καὶ πνευματικῶν ἀναγκῶν τῶν συνανθρώπων μας φροντὶς (Ματθ. κεʹ 31-46, Αʹ Κορ. ηʹ 8 καὶ θʹ 2). Ὁ πασχάλιος ὡσαύτως τόνος τῆς ἡμέρας εἶναι ἔκδηλος εἰς τὸ ὅτι ὁ Χριστὸς παρουσιάζεται ὡς ἐπὶ θρόνου δόξης καθήμενος, ὡς ὁ νικητὴς τῶν σκοτεινῶν δυνάμεων» (Μορφ. ἀξία τοῦ ἰσχ. Τριῳδίου σελ. 46).