Λόγος εἰς τοὺς παμμεγίστους ΤΑΞΙΑΡΧΑΣ ΜΙΧΑΗΛ καὶ ΓΑΒΡΙΗΛ καὶ διήγησις τινῶν ἐκ τῶν θαυμάτων αὐτῶν, ἐκ τοῦ «Θησαυροῦ» Δαμασκηνοῦ Ὑποδιακόνου τοῦ Στουδίτου, διασκευασθεὶς κατὰ τὴν φράσιν.

Δέκα δραχμαὶ ὁ Ἀδὰμ καὶ τὰ ἐννέα Τάγματα τοῦ οὐρανοῦ εἶναι ἐξέπεσεν ὁ Ἀδὰμ καὶ ζητῶν ὁ Θεὸς ἤναψε λύχνον τὸν Τίμιον Πρόδρομον καὶ ἐδίδαξεν εἰς τὴν γῆν ὁ Χριστὸς καὶ ἐκαθάρισε τὸν κόσμον μὲ τὴν διδαχήν του, καὶ ἐσταυρώθη, καὶ εὗρε τὸν Ἀδάμ· ἐχάρη ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ εἰς τὴν εὕρεσιν τοῦ ἀπολωλότος Ἀδάμ. Αὐτοί, οἵτινες λέγουσιν ὅτι ἐννέα εἶναι τὰ οὐράνια Τάγματα, λέγουσιν ὀρθῶς, διότι καὶ ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης καὶ ὁ Δαμασκηνὸς Ἰωάννης εἰς τὰ θεολογικά των βιβλία οὕτω μαρτυροῦσιν.

Τί δὲ εἶναι οἱ Ἄγγελοι ἀκούσατε. Ὁ Ἄγγελος εἶναι φύσις νοερά, ἤτοι δὲν δύναταί τις νὰ τὴν ἴδῃ. Εἶναι καὶ ἀεικίνητος, ὡς καὶ ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου, ὅστις δὲν μένει εἰς ἕνα τόπον, ἀλλὰ περιφέρεται ἀπὸ τόπου εἰς τόπον. Εἶναι καὶ αὐτεξούσιος ὁ Ἄγγελος· ἂν θέλῃ νὰ γίνῃ κακός, γίνεται, καθὼς ἔγινεν ὁ διάβολος ἀπὸ Ἄγγελος ὅπου ἦτο πρότερον. Εἶναι καὶ ἀσώματος, διότι οὐδὲν μάκρος ἢ πλάτος ἢ βάθος ἔχει. Εἶναι δὲ πάντοτε ὑπηρέτης τοῦ Θεοῦ εἰς ἔργα καὶ εἰς δοξολογίας. Εἰς ἔργα μὲν τὸν στέλλει ὁ Θεὸς τὸν Ἄγγελον καὶ ποιεῖ ὅ,τι τὸν διατάξῃ, ἢ ψυχὴν νὰ παραλάβῃ, ἢ Ἅγιον νὰ ὑπηρετήσῃ, ἢ ὅρασιν νὰ δείξῃ, ἢ ἄλλην τινὰ ὑπηρεσίαν νὰ κάμῃ· εἰς δοξολογίας δέ, διότι ὑμνεῖ ἀκαταπαύστως τὸν Θεὸν καὶ δοξάζει τὴν ἄπειρόν του δύναμιν. Ποία δὲ εἶναι ἡ φύσις τῶν Ἀγγέλων καὶ τί εἶδος καὶ ὁμοίωμα ἔχει, οὐδεὶς γινώσκει, εἰμὴ μόνον ὁ Θεός, ὅστις τοὺς ἐποίησεν. Ἔχουσι δὲ καὶ ἀθανασίαν οἱ Ἄγγελοι, διότι δὲν ἀποθνῄσκουσιν οὐδὲ φθείρονται. Ἀσώματοι δὲ λέγονται οἱ Ἄγγελοι ὡς πρὸς τὸ ἰδικόν μας σῶμα, πρὸς δὲ τὸν Θεὸν εὑρίσκονται ὑλικοὶ καὶ αὐτοί. Εἶναι δὲ καὶ τρεπτοὶ οἱ Ἄγγελοι κατὰ τὴν γνώμην, ἤτοι μεταβάλλουσι γνώμην, καθὼς τὴν μετέβαλόν ποτέ τινες καὶ ἔγιναν δαίμονες ἀπὸ Ἄγγελοι. Εἶναι δὲ φωτεινοὶ καὶ λαμπροί, ἔχοντες τὸ φῶς ἀπὸ τὸν Θεὸν καὶ οὐχὶ ἀφ’ ἑαυτῶν. Δὲν ἔχουν ἀνάγκην γλώσσης ἢ ἀκοῆς, ἀλλὰ χωρὶς λόγον προφορικὸν καὶ χωρὶς ἀκοὴν αἰσθητὴν ἐννοοῦσι τοῦ Θεοῦ τὸ πρόσταγμα· ἢ κατὰ τὸ φῶς ἔχουν καὶ τὴν τάξιν τῆς στάσεώς των, ἢ κατὰ τὴν στάσιν ἔχουν καὶ τὸ φῶς.

Εἶναι δὲ καὶ περιγραπτοὶ οἱ Ἄγγελοι, ἤτοι, ὅταν εἶναι εἰς ἕνα τόπον, εἰς ἄλλον δὲν εἶναι· ὅταν εἶναι εἰς τὸν οὐρανόν, εἰς τὴν γῆν δὲν εἶναι· ὅταν εἰς τὴν γῆν, εἰς τὸν οὐρανὸν δὲν εἶναι. Δὲν τοὺς ἐμποδίζει οὐδὲ θύρα, οὐδὲ τοῖχος, οὐδὲ κλεῖθρα, οὐδὲ φραγμός, οὐδὲ σφραγίς, οὐδὲ ἄλλο τι· ἔχουσι δὲ τὸν ἁγιασμὸν καὶ φωτισμὸν ἐκ τοῦ Πνεύματος τοῦ Ἁγίου· οὐδεὶς γινώσκει πῶς εἶναι ἡ φύσις των, ὅμοιοι εἶναι ὅλοι ἢ ἄλλοι μεγαλύτεροι.