Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΤΙΜΟΘΕΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ οἱ Ἐπίσκοποι, ΠΕΤΡΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ, ΣΕΡΓΙΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ οἱ Ἱερεῖς, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΘΩΜΑΣ οἱ Διάκονοι, ΙΕΡΟΘΕΟΣ, ΔΑΝΙΗΛ, ΧΑΡΙΤΩΝ, ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ΚΟΜΑΣΙΟΣ, ΕΥΣΕΒΙΟΣ οἱ Μοναχοὶ καὶ ΕΤΙΜΑΣΙΟΣ, ξίφει τελειοῦνται.

Πορευόμενοι λοιπὸν εἰς τὸν τόπον τῆς καταδίκης οἱ τοῦ Χριστοῦ γενναῖοι ἀγωνισταὶ ἔχαιρον καὶ ἠγάλλοντο μὲ χαρὰν καὶ ἀγαλλίασιν ἀνεκλάλητον· ὅθεν ἀποκεφαλισθέντες ἔλαβον ὅλοι παρὰ Κυρίου τοὺς τῆς ἀθλήσεως ἀμαράντους στεφάνους. Εἷς δὲ ἐκ τῶν δεκαὲξ Ἁγίων, ὁ Ἱερεὺς Πέτρος, ἀνάψας τὴν καρδίαν ἀπὸ ἔνθεον ζῆλον ἐφώναξεν· «Ὦ παραβάται καὶ τῆς ἀληθείας ἐχθροί, διατὶ χύνετε ἀναιτίως τὰ αἵματα τῶν δικαίων, εἰς τοὺς ὁποίους δὲν εὑρέθη οὐδεμία αἰτία θανάτου;». Ταῦτα ὡς ἤκουσαν οἱ μιαροὶ ἄρχοντες, προσέταξαν νὰ ἐκδύσωσι τὸν Ἅγιον καὶ νὰ ἁπλώσωσιν αὐτὸν κατὰ γῆς, ἔπειτα νὰ δείρωσιν αὐτὸν μὲ ραβδία καὶ νὰ κόψωσι τὰς χεῖρας του καὶ τελευταῖον νὰ τὸν ἀποκεφαλίσωσι. Τούτου δὲ γενομένου, ἐρρίφθησαν αἱ ἱεραὶ αὐτοῦ χεῖρες εἰς τοὺς κύνας διὰ νὰ τὰς φάγουν. Γυνὴ δέ τις, τυφλὴ οὖσα ἐκ γενετῆς, εὑρέθη ἐκεῖ, καὶ ἐνόησεν ὅτι ἔπεσε πλησίον εἰς τοὺς πόδας της ἡ δεξιὰ χεὶρ τοῦ Μάρτυρος· ὅθεν ταύτην λαβοῦσα καὶ τυλίξασα μέσα εἰς τὸ ἐπανωσκέπασμα τῆς κεφαλῆς της, ὑπῆγεν εἰς τὸν οἶκόν της. Μὴ δυναμένη δὲ ἄλλως πως νὰ ἐκδηλώσῃ τὴν χαράν της διὰ τὸν τοιοῦτον θησαυρόν, ἐφίλει τὴν μαρτυρικὴν δεξιάν, ἐνηγκαλίζετο καὶ προσήγγιζεν αὐτὴν εἰς τὰ ὄμματά της· καὶ εὐθύς, ὤ τῶν θαυμασίων σου, Κύριε! ἠνοίχθησαν οἱ ὀφθαλμοί της. Ὅθεν βλέπουσα τὸ φῶς τοῦ ἡλίου μὲ μεγάλην φωνὴν τὴν τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων ἐκήρυττε δύναμιν· εἶτα λαβοῦσα τὴν δεξιὰν ἐπορεύθη εἰς τὴν Θεσσαλονίκην καὶ ἀπεθησαύρισεν αὐτὴν εἰς τὸν ἐκεῖσε Ναὸν τῆς καλλινίκου Μάρτυρος Ἁγίας Ἀναστασίας.

Ἐπειδὴ δὲ εὑρίσκοντο ἄταφα καὶ ἀτίμως ἐρριμμένα τὰ τῶν Ἁγίων Μαρτύρων λείψανα, διὰ τοῦτο, ὅταν οἱ ρηθέντες ἄρχοντες ἔφθασαν εἰς Θεσσαλονίκην, Χριστιανοί τινες εὑρόντες εὐκαιρίαν ἔλαβον αὐτὰ μὲ λαμπάδας καὶ θυμιάματα καὶ τὰ ἐνεταφίασαν ἐντίμως εἰς τὴν Τιβεριούπολιν, ἕκαστον εἰς ἰδιαιτέραν θήκην, ἐπιγράψαντες ἐφ’ ἑκάστου κιβωτίου καὶ τὸ ὄνομα τοῦ Μάρτυρος καὶ τὴν ζωὴν καὶ τὸ ἀξίωμα. Ἔκτοτε δὲ πηγὰς θαυμάτων ἐκχέουσι τὰ ἅγια ταῦτα λείψανα, ὄχι μόνον εἰς τοὺς ἐκεῖ ἐπιχωρίους, ἀλλὰ καὶ εἰς τοὺς μακρὰν κατοικοῦντας, ὥστε πολλοὶ εἰδωλολάτραι παρακινούμενοι ἀπὸ τὰ θαύματα αὐτῶν ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ἐβαπτίσθησαν, οὐδεὶς δὲ ἔμεινεν οὔτε εἰς τὴν Στρώμνιτσαν, οὔτε εἰς τὰ ὅρια αὐτῆς, ἀσεβής τε καὶ εἰδωλολάτρης.

                                  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Δὲν δυνάμεθα νὰ σιωπήσωμεν ἐνταῦθα τὸ τερπνὸν ἐκεῖνο, ὅπερ γράφει εἰς τὸν αὐτὸν λόγον ὁ ἱερὸς Θεοφύλακτος, ὡς λαβὸν χώραν ἐν τῇ Μακεδονίᾳ ἐπὶ τοῦ Παραβάτου τούτου. Δύο ἄνδρες εὐσεβεῖς καὶ τῷ πνεύματι ζέοντες, Θεόδουλος καὶ Τατιανὸς ὀνομαζόμενοι, εἰσῆλθον διὰ νυκτὸς εἰς τὸν ναὸν τὸν εἰδωλικὸν καὶ κατέθραυσαν τὰ εἴδωλα· ἐπειδὴ δὲ ὁ ἐκεῖ ἄρχων ἐζήτει νὰ τιμωρήσῃ διὰ τοῦτο πολλούς, τούτου ἕνεκα παρρησιάσθησαν εἰς τὸ μέσον οἱ ἄνω εἰρημένοι καὶ ὁμολογήσαντες ὅτι αὐτοὶ τὸ ἔπραξαν, κατεφρόνησαν τόσον τὰς κολακείας μὲ τὰς ὁποίας ἐπειρᾶτο νὰ δελεάσῃ αὐτοὺς ὁ ἄρχων, ὅσον καὶ τὰς βασάνους διὰ τῶν ὁποίων τοὺς ἐφοβέριζεν. Ὕστερον δὲ πυρώσας δύο κλίνας σιδηρᾶς, ἔβαλε τοὺς Ἁγίους ἐπάνω εἰς αὐτάς. Οἱ δὲ Ἅγιοι τόσον δροσερὸν καὶ χαροποιὸν ἐνόμιζον τὸ ἐπὶ τῶν πεπυρωμένων ἐκείνω κλινῶν πλαγίασμα, ὥστε ἐχαριεντίζοντο πρὸς τὸν ἄρχοντα καὶ ἔλεγον πρὸς αὐτόν· «Ἐὰν ἐπιθυμῇς, ὦ ἄρχον, νὰ χορτάσῃς ἀπὸ τὰ ἐψημένα μας κρέατα, πρόσταξον τοὺς ὑπηρέτας νὰ μᾶς στρέψωσι καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο μέρος, διὰ νὰ ψηθῶμεν καλά, ἵνα μὴ ἡμιεψημένοι ὄντες φανῶμέν σοι ἄνοστοι καὶ ἀηδεῖς». Λέγοντες δὲ ταῦτα παρέδωκαν τὰς ψυχάς των οἱ μακάριοι εἰς χεῖρας Θεοῦ καὶ ἔλαβον παρ’ αὐτοῦ τοὺς στεφάνους τοῦ Μαρτυρίου· τοῦτο τὸ διήγημα ἀναφέρει ὁ Θεοδώρητος, ἀπὸ τοῦ ὁποίου ἠρανίσθη καὶ ὁ Θεοφύλακτος.

[2] Ἡ Τιβεριούπολις τῶν Βυζαντινῶν καὶ νῦν Στρώμνιτσα εὑρίσκεται νοτιανατολικῶς τῶν Σκοπίων μεταξὺ τῶν ποταμῶν Ἀξιοῦ καὶ Στρυμόνος καὶ πρὸς Βορρᾶν τῆς Θεσσαλονίκης ἀπὸ τῆς ὁποίας ἀπέχει 104 χλμ, συνδέεται δὲ δι’ αὐτῆς διὰ σιδηροδρομικῆς γραμμῆς. Ἀνήκει νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν.