Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες ΤΙΜΟΘΕΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ οἱ Ἐπίσκοποι, ΠΕΤΡΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ, ΣΕΡΓΙΟΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ οἱ Ἱερεῖς, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΘΩΜΑΣ οἱ Διάκονοι, ΙΕΡΟΘΕΟΣ, ΔΑΝΙΗΛ, ΧΑΡΙΤΩΝ, ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ΚΟΜΑΣΙΟΣ, ΕΥΣΕΒΙΟΣ οἱ Μοναχοὶ καὶ ΕΤΙΜΑΣΙΟΣ, ξίφει τελειοῦνται.

ΤΙΜΟΘΕΟΣ ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς καὶ οἱ λοιποὶ Ἅγιοι Μάρτυρες ἔλαβον τὸν στέφανον τοῦ Μαρτυρίου ὅταν κατὰ παραχώρησιν Θεοῦ ἐβασίλευσεν ὁ ἀσεβέστατος Ἰουλιανὸς ὁ Παραβάτης ἐν ἔτει τξα’ (361). Οὗτος ὁ δυσσεβὴς μεγάλην μανίαν καὶ ὀργὴν ἔδειξε κατὰ τῶν Χριστιανῶν, διότι πᾶσαν βουλὴν καὶ πάντα τρόπον ὁ ἀλιτήριος μετεχειρίζετο ἵνα ἀφανίσῃ ἀπὸ τὸν κόσμον τοὺς περισσοτέρους Χριστιανούς, τοὺς ὁποίους Γαλιλαίους ὠνόμαζεν ὁ μιαρὸς καταφρονητικῶς, ἴσως δὲ καὶ διότι ἐφοβεῖτο νὰ προφέρῃ διὰ στόματος τὸ τοῦ Χριστοῦ θεῖον καὶ ὑπερένδοξον ὄνομα, περὶ τοῦ ὁποίου ἔμαθεν ὑπὸ τῶν διδασκάλων του Μάγων ποίαν μεγάλην δύναμιν ἔχει καὶ ἀπὸ πόσα διαβολικὰ ἔργα αὐτοὺς ἠμπόδισεν. Ἐπρόσταξε λοιπὸν οὗτος τοὺς ἡγεμόνας ὅλων τῶν πόλεων νὰ βασανίζωσι τοὺς Χριστιανοὺς μὲ ὅσας τιμωρίας δυνηθῶσι [1]. Καὶ λοιπὸν ταύτην τὴν προσταγὴν μαθὼν ὁ τῆς Νικαίας κομενταρήσιος, ἤτοι ὁ ἄρχων, ἐκήρυξεν εἰς ὅλην τὴν Νίκαιαν, ὅτι ὅσοι πιστεύουσιν εἰς τὸν Ἐσταυρωμένον, ἢ νὰ ἀρνηθῶσι τὴν Πίστιν αὐτῶν καὶ νὰ θυσιάζωσιν εἰς τὰ εἴδωλα, ἢ θὰ δοκιμάσωσιν ἀνεκδιηγήτους βασάνους. Τοῦτο δὲ τὸ κήρυγμα μαθόντες πολλοὶ Χριστιανοί, ὡς δι’ ἑνὸς στόματος ἐφώναξαν ἅπαντες· «Ἡμεῖς δὲν δυνάμεθα νὰ ἀρνηθῶμεν Χριστὸν τὸν ἀληθινὸν Θεὸν καὶ νὰ θυσιάσωμεν εἰς εἴδωλα κωφὰ καὶ ἀναίσθητα· «θεοὶ γάρ, οἵ τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν οὐκ ἐποίησαν, κατὰ τὸν Προφήτην, ἀπολέσθωσαν» (Ἱερεμ. ι’ 11). Ὅθεν ἄλλοι μὲν ἐξ αὐτῶν, μὲ διαφόρους τιμωρίας βασανισθέντες, ἀπέθανον, ἄλλοι δὲ διεσκορπίσθησαν εἰς ὄρη καὶ ἐρημίας, καὶ ἄλλοι διεσπάρησαν εἰς διαφόρους πόλεις.

Ἀπὸ τοὺς Χριστιανοὺς δὲ τούτους ἦσαν καὶ οἱ ἀνωτέρω Ἅγιοι, ὁ Τιμόθεος, ὁ Κομάσιος, ὁ Ἐτιμάσιος καὶ ὁ Θεόδωοος, οἱ ὁποῖοι, μὴ ὑποφέροντες νὰ βλέπωσι τὴν θρησκείαν τῶν εἰδώλων μεγαλυνομένην, ἀφῆκαν τὴν Νίκαιαν καὶ ἐπορεύθησαν εἰς τὴν Θεσσαλονίκην. Ἐπειδὴ δὲ καὶ ἐκεῖ ἔβλεπον, ὅτι οἱ πολῖται ὑπήκουον εἰς τὰ ἀσεβῆ θελήματα τοῦ ἀποστάτου καὶ ὕψωνον τὸν εἰδωλολατρισμόν, διὰ τοῦτο ἀνεχώρησαν καὶ ἐπῆγαν εἰς τὴν Τιβεριούπολιν, ἤτοι τὴν νῦν καλουμένην Στρώμνιτσαν [2], ἥτις κεῖται πρὸς βορρᾶν τῆς Θεσσαλονίκης καὶ συνορεύει μὲ τὴν Ἰλλυρίαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Δὲν δυνάμεθα νὰ σιωπήσωμεν ἐνταῦθα τὸ τερπνὸν ἐκεῖνο, ὅπερ γράφει εἰς τὸν αὐτὸν λόγον ὁ ἱερὸς Θεοφύλακτος, ὡς λαβὸν χώραν ἐν τῇ Μακεδονίᾳ ἐπὶ τοῦ Παραβάτου τούτου. Δύο ἄνδρες εὐσεβεῖς καὶ τῷ πνεύματι ζέοντες, Θεόδουλος καὶ Τατιανὸς ὀνομαζόμενοι, εἰσῆλθον διὰ νυκτὸς εἰς τὸν ναὸν τὸν εἰδωλικὸν καὶ κατέθραυσαν τὰ εἴδωλα· ἐπειδὴ δὲ ὁ ἐκεῖ ἄρχων ἐζήτει νὰ τιμωρήσῃ διὰ τοῦτο πολλούς, τούτου ἕνεκα παρρησιάσθησαν εἰς τὸ μέσον οἱ ἄνω εἰρημένοι καὶ ὁμολογήσαντες ὅτι αὐτοὶ τὸ ἔπραξαν, κατεφρόνησαν τόσον τὰς κολακείας μὲ τὰς ὁποίας ἐπειρᾶτο νὰ δελεάσῃ αὐτοὺς ὁ ἄρχων, ὅσον καὶ τὰς βασάνους διὰ τῶν ὁποίων τοὺς ἐφοβέριζεν. Ὕστερον δὲ πυρώσας δύο κλίνας σιδηρᾶς, ἔβαλε τοὺς Ἁγίους ἐπάνω εἰς αὐτάς. Οἱ δὲ Ἅγιοι τόσον δροσερὸν καὶ χαροποιὸν ἐνόμιζον τὸ ἐπὶ τῶν πεπυρωμένων ἐκείνω κλινῶν πλαγίασμα, ὥστε ἐχαριεντίζοντο πρὸς τὸν ἄρχοντα καὶ ἔλεγον πρὸς αὐτόν· «Ἐὰν ἐπιθυμῇς, ὦ ἄρχον, νὰ χορτάσῃς ἀπὸ τὰ ἐψημένα μας κρέατα, πρόσταξον τοὺς ὑπηρέτας νὰ μᾶς στρέψωσι καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο μέρος, διὰ νὰ ψηθῶμεν καλά, ἵνα μὴ ἡμιεψημένοι ὄντες φανῶμέν σοι ἄνοστοι καὶ ἀηδεῖς». Λέγοντες δὲ ταῦτα παρέδωκαν τὰς ψυχάς των οἱ μακάριοι εἰς χεῖρας Θεοῦ καὶ ἔλαβον παρ’ αὐτοῦ τοὺς στεφάνους τοῦ Μαρτυρίου· τοῦτο τὸ διήγημα ἀναφέρει ὁ Θεοδώρητος, ἀπὸ τοῦ ὁποίου ἠρανίσθη καὶ ὁ Θεοφύλακτος.

[2] Ἡ Τιβεριούπολις τῶν Βυζαντινῶν καὶ νῦν Στρώμνιτσα εὑρίσκεται νοτιανατολικῶς τῶν Σκοπίων μεταξὺ τῶν ποταμῶν Ἀξιοῦ καὶ Στρυμόνος καὶ πρὸς Βορρᾶν τῆς Θεσσαλονίκης ἀπὸ τῆς ὁποίας ἀπέχει 104 χλμ, συνδέεται δὲ δι’ αὐτῆς διὰ σιδηροδρομικῆς γραμμῆς. Ἀνήκει νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν.