Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν Ἱεράρχου καὶ θαυματουργοῦ ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ Ἐπισκόπου Βουλγαρίας τοῦ ἐν τῇ Ἀχρίδι, τοῦ καὶ Βουλγαροκήρυκος ἐπονομαζομένου.

Εἵλκυσε προσέτι ὁ Ἅγιος τοὺς Βουλγάρους εἰς τὴν στενὴν καὶ ἀνωφερῆ ὁδὸν τῆς κατὰ Θεὸν ζωῆς, ὄχι μόνον διὰ τῶν γλυκυτάτων αὐτοῦ λόγων καὶ διδασκαλιῶν, ἀλλὰ μᾶλλον διὰ τῶν πολλῶν θαυμάτων, τὰ ὁποῖα δι’ αὐτοῦ ἐνήργει ὁ Κύριος· διότι διὰ τοῦ Ἁγίου τούτου ἐχάριζεν ὁ Θεὸς εἰς τοὺς τυφλοὺς τὴν ὅρασιν, εἰς τοὺς βωβοὺς τὴν ὁμιλίαν καὶ εἰς τοὺς παραλύτους τὴν ἐνέργειαν. Ἀλλὰ καὶ τοὺς δαιμονισμένους ἰάτρευεν ὁ Θεὸς διὰ τῆς προσευχῆς τοῦ Ἁγίου καὶ μὲ ἕνα λόγον παντὸς πάθους καὶ ἀσθενείας ἦτο ὁ Ἅγιος ταχύτατος ἰατρός· ὅθεν καὶ νεκρὸν παιδίον διὰ προσευχῆς του ἀνέστησε. Τὸν δὲ βασιλέα τῶν Βουλγάρων παρεκίνει ὁ Ἅγιος νὰ κτίσῃ Ναοὺς ἱεροὺς καὶ ὁ βασιλεύς, ὑπακούων εἰς τοὺς λόγους του, εὐθὺς ἐξετέλει ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα ἔλεγεν εἰς αὐτὸν ὁ Ἅγιος· διὰ τὴν τοιαύτην δὲ ὑπακοὴν καὶ γνησίαν ἀγάπην του πρὸς τὸν Ἅγιον ἐπρόκοπτεν εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ ἔγινε καλλίτερος ἀφ’ ὅ,τι ἦτο πρότερον. Ἐπειδὴ δὲ ὁ Ἅγιος ἐμελέτα νὰ παραιτήσῃ μὲν τὰς φροντίδας τῆς ἀρχιερωσύνης, νὰ καταφύγῃ δὲ εἰς τὴν ἡσυχίαν (διότι ἦτο ὑπέργηρως καὶ ἀσθενής), ὁ βασιλεὺς Μιχαὴλ δὲν ἀφῆκεν αὐτὸν νὰ τελειώσῃ τὸ μελετώμενον, ἀλλὰ παρακαλέσας θερμῶς, μόλις μετὰ δυσκολίας τὸν κατέπεισε νὰ μένῃ εἰς τὸ ποίμνιόν του ἕως τέλους τῆς ζωῆς του. Καὶ λοιπόν, καίτοι ἔπασχεν ὁ Ἅγιος ἀπὸ ἀσθένειαν καὶ γῆρας, ὅμως πάντα τρόπον μετεχειρίζετο ὁ ἀοίδιμος καὶ ὡδήγει τὸ ποίμνιόν του εἰς τὴν τῆς ψυχῆς σωτηρίαν.

Οὗτος ὁ Ἅγιος ἐσοφίσθη ἀφ’ ἑαυτοῦ καὶ εὗρεν ἄλλους χαρακτῆρας γραμμάτων Σλαβονικῶν, σαφεστέρους ναὶ καθαρωτέρους καὶ δι’ αὐτῶν ἔγραψεν ὅλην τὴν Ἁγίαν Γραφὴν καὶ τοὺς πανηγυρικοὺς λόγους τῶν ἑορτῶν καὶ τοὺς Βίους τῶν Μαρτύρων καὶ Ὁσίων καὶ τοὺς ᾀσματικοὺς Κανόνας. Ταῦτα δὲ τὰ γράμματα ἐδίδαξεν εἰς τὰ νουνεχέστατα τέκνα τῶν Χριστιανῶν, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ ἄξια ἐχειροτόνησεν Ἱερεῖς καὶ τὸ πρῴην βάρβαρον καὶ ὠμὸν Βουλγαρικὸν ἔθνος κατέστησεν ὁ θεῖος πατὴρ ἥμερον καὶ ἅγιον διὰ τῆς σπουδῆς αὐτοῦ καὶ προθυμίας καὶ οὕτως ἐτέλεσεν ἀληθῶς ἔργον Ἀποστολικόν, διὸ καὶ ἠξιώθη νὰ λάβῃ παρὰ Θεοῦ καὶ Ἀποστολικὴν Χάριν.

Ὅταν δὲ ἦλθεν ὁ καιρὸς τῆς ἀποβιώσεώς του, τότε ὁ Ἅγιος ἀπεχαιρέτησεν ὅλους καὶ συνεβούλευσεν αὐτούς· παρακαλέσας ἔπειτα τὸν Θεὸν διὰ τὸ ποίμνιόν του (τὸ ὁποῖον ἐλυπεῖτο καὶ ἐθρήνει ἀπαρηγόρητα, μὴ ὑποφέρον τὴν ζημίαν καὶ στέρησιν τοῦ καλοῦ ποιμένος), οὕτως ἀπῆλθε πρὸς ὃν ἐπόθει Χριστόν, χαίρων καὶ ἀγαλλόμενος. Ἀλλὰ καὶ μετὰ θάνατον ἐδόξασεν οὗτος τὸν δοξάσαντα αὐτὸν Κύριον μὲ τὰς ἰατρείας, τὰς ὁποίας ἐνεργεῖ καθ’ ἑκάστην εἰς ὅσους προστρέχουσιν εἰς αὐτὸν μετὰ πίστεως. Καὶ τώρα συγχορεύει μετὰ τῶν Ἀποστόλων, ὡς κήρυξ τῆς ἀληθείας καὶ Ἰσαπόστολος καὶ μετὰ τῶν Μαρτύρων, ὡς πολλάκις ὑπομείνας δεσμὰ καὶ τιμωρίας διὰ τὸν λόγον τῆς ἀληθείας, μετὰ τῶν Ἱεραρχῶν δὲ καὶ Ὁσίων πρεσβεύει πρὸς Κύριον διὰ τὸ ποίμνιόν του καὶ δι’ ὅλον τὸν κόσμον, ὡς Ἱεράρχης ἅμα καὶ Ὅσιος.

                         

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τὸν Γεωγράφον Μελέτιον ἡ ἐν Εὐρώπῃ Μοισία ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦτου ἐν ἀντιθέσει πρὸς τὴν Μυσίαν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἥτις ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦ «υ» (περὶ τῆς Μυσίας ταύτης βλέπε ἐν τῇ 1ῃ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 443). Ἡ ἐν τῇ Εὐρώπῃ Μοισία ἦτο μία μεγάλη ἐπαρχία τοῦ ἀνατολικοῦ Ἰλλυρικοῦ (βλέπε περὶ τούτου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 387). Ἡ Μοισία αὕτη κατεῖχε τὴν θέσιν τὴν ὁποίαν κατέχουν σήμερον ἡ Βουλγαρία καὶ ἡ Σερβία, καὶ ἡ μὲν θέσις τὴν ὁποίαν κατέχει ἡ νῦν Σερβία ἐκαλεῖτο Ἄνω Μοισία, ἡ δὲ τῆς Βουλγαρίας Κάτω Μοισία. Αὕτη ὡρίζετο ἐξ ἀνατολῶν ὑπὸ τῆς Μαύρης Θαλάσσης, πρὸς νότον ὑπὸ τῆς Θρᾴκης καὶ Μακεδονίας, πρὸς δυσμὰς ὑπὸ τοῦ Ἰλλυρικοῦ καὶ πρὸς βορρᾶν ὑπὸ τῆς Δακίας, ἀπὸ τῆς ὁποίας ἐχωρίζετο διὰ τοῦ ποταμοῦ Δουνάβεως. Βραδύτερον, ἐπὶ Μεγάλου Κωνσταντίνου, Δακία ὠνομάσθη καὶ ἡ ἐντεῦθεν τοῦ Δουνάβεως χώρα, δηλαδὴ ἡ σημερινὴ Βουλγαρία.

[2] Πολύπλοκος καὶ ἀμφισβητουμένη εἶναι ἡ ἀρχικὴ προέλευσις τῶν Βουλγάρων· πιθανωτέρα φαίνεται ἡ ἐκδοχὴ ὅτι εἶναι λαὸς τουρανικῆς (τουρκικῆς) προελεύσεως, γνωστὸς ὑπὸ τὸ γενικὸν ὄνομα Οὗννοι. Οὗτοι ὠθούμενοι διαρκῶς ἀπὸ τῆς Κεντρικῆς Ἀσίας καὶ τοῦ Βυζαντίου παρέκαμψαν τὰς πρὸς βορρᾶν τοῦ Εὐξείνου Πόντου χώρας καὶ κατὰ τὸν Εʹ αἰῶνα ἐγκατεστάθησαν εἰς Πανονίαν (τὴν σημερινὴν ΝΔ Οὐγγαρίαν). Ἐκεῖθεν προϊόντος τοῦ χρόνου κατῆλθον πρὸς νότον καὶ ἐγκατεστάθησαν ἐκεῖ ὅπου εὑρίσκονται σήμερον.

[3] Εἰς δὲ τὸν ἐκδοθέντα κατὰ πλάτος καὶ εἰς ἁπλῆν φράσιν Βίον τοῦ Ἁγίου, περὶ τοῦ ὁποίου ἀναφέρομεν ἀνωτέρω, σημειοῦται ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος ἦτο Ρωμαῖος τὸ γένος ἐξ εἰκασίας ὅμως μόνον τοῦτο ἐκεῖ συμπεραίνεται.

[4] Ὁ Ἅγιος οὗτος Ναοὺμ ἑορτάζεται κατὰ τὴν εἰκοστὴν τρίτην Δεκεμβρίου (βλέπε Τόμον ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὗτοι ἦσαν Βιχνῖκος ὁ Ἀρχιερεὺς καὶ Σφεντόπλικος ὁ ἄρχων καὶ οἱ μετ’ αὐτῶν, οἵτινες ἐφρόνουν τὸ λατινικὸν φρόνημα, ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον ἐκπορεύεται, ἤτοι ἔχει τὴν ὕπαρξιν ἐκ τοῦ Πατρὸς καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ, ὅπερ ὁ Ἅγιος Κλήμης μὴ δεχόμενος, ἐτιμωρεῖτο ὑπ’ αὐτῶν, ὡς λέγει ὁ Θεοφύλακτος εἰς τὸν Ἑλληνικὸν Βίον τούτου, ὅστις ἐτυπώθη ὁμοῦ μὲ τὰ θαύματα τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.

[6] Κατὰ τὴν ἱστορουμένην ἐνταῦθα ἐποχὴν οἱ Βούλγαροι διὰ τοῦ Κρούμου καὶ τοῦ υἱοῦ τούτου Μορτάγωνος (802-831) ἐπεξετάθησαν πρὸς τὴν Μοραβίαν, ἤτοι τὰς ἀνατολικὰς περιοχὰς τῆς σημερινῆς Οὐγγαρίας καὶ Τρανσυλβανίας, ἐν συνεχείᾳ δὲ διὰ τῶν Πρεσιάνου ἢ Περσιὰμ (836-853) καὶ Βόριδος Αʹ (853-888), ἔφθασαν πρὸς δυσμὰς μέχρι τῆς λίμνης Ἀχρίδος ἢ Ὀχρίδος. Λυχνιδὸς ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι ἡ Ἀχρίς, πόλις κειμένη παρὰ τὴν ὁμώνυμον λίμνην, ἀνήκουσα νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν. Γλαβινίτσα εἶναι παραθαλασσία πολίχνη τῆς Βορείου Ἠπείρου περιεχομένη νῦν εἰς τὴν Ἀλβανίαν. Περὶ τῆς Ἰλλυρίας βλέπε ἐν τῇ 2ᾳ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 387.

[7] Ὁ Βόρις Αʹ ἐβαπτίσθη περὶ τὰ τέλη τοῦ ἔτους 864 ἢ τὰς ἀρχὰς τοῦ 865 ὑπὸ τοῦ Ἐπισκόπου Ἰωσήφ, ἀποσταλέντος πρὸς τοῦτο ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Φωτίου Αʹ τοῦ μεγάλου. Ἀνάδοχος παρέστη ὁ βασιλεὺς τοῦ Βυζαντίου Μιχαὴλ Γʹ, ὅστις καὶ τοῦ ἔδωκε τὸ ἰδικόν του ὄνομα. Εἰς τὴν βάπτισιν συνέπραξεν ὁ Ἅγιος Κλήμης, εἰς τὸν ὁποῖον καὶ ὀφείλεται τὸ μέγα αὐτὸ γεγονός. Ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ Βόριδος Αʹ (853-888) καὶ τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ Συμεὼν Αʹ (893-927) ἡ Βουλγαρία πλὴν τοῦ ἐκχριστιανισμοῦ της ἔφθασε καὶ εἰς τὸ ἀπόγειον τῆς δόξης της. Ὁ Βόρις Αʹ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐν ἔτει 888 ἐγένετο Μοναχός, ἐπειδὴ ὅμως ὁ διαδεχθεὶς αὐτὸν πρῶτος υἱός του Βλαδίμηρος γενόμενος βασιλεὺς (888-893) εἰργάζετο διὰ τὴν ἐπαναφορὰν τῆς εἰδωλολατρίας, ὁ Βόρις καταλιπὼν τὴν Μονὴν ἐπανῆλθεν εἰς τὰ βασίλεια καὶ ἐκθρονίσας καὶ τυφλώσας τὸν Βλαδίμηρον, ἀνεκήρυξε βασιλέα τὸν Συμεῶνα. Ἐπιστρέψας μετὰ ταῦτα εἰς τὰ μοναστικά του καθήκοντα ἐκοιμήθη ἐν εἰρήνῃ, τιμᾶται δὲ ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ὡς Ἅγιος.