Ἀφ’ οὗ δὲ ὁ μὲν θεσπέσιος Κύριλλος ἀπῆλθεν εἰς τὴν ἄνω ζωήν, ὁ δὲ Μεθόδιος ἐγένετο Ἀρχιεπίσκοπος Μοράβου καὶ Βουλγαρίας, τότε ὁ θεῖος οὗτος Κλήμης ἐχειροτονήθη ἀπὸ τὸν Μεθόδιον Ἐπίσκοπος ὅλης τῆς Ἰλλυρίας, καὶ τοῦ τὴν Ἰλλυρίαν ἐξουσιάζοντος ἔθνους τῶν Βουλγάρων καὶ τῆς Λυχνιδῶν πόλεως, ἤτοι τῆς Ἀχρίδος καὶ τῆς Γλαβινίτσας [6], εἰς τὰς ὁποίας ταύτας πόλεις καὶ ἐπαρχίας ἀφῆκεν ὁ Ἅγιος ὑπομνήματα καὶ σημεῖα τῆς ἀρετῆς αὐτοῦ καὶ ἁγιότητος. Εἰς τὴν Ἀχρίδα ἔκτισεν ὁ Ἅγιος ἐκ θεμελίων Ἱερὸν Ναὸν καὶ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος, ὅπου διῆγε ζωὴν ἀσκητικὴν ὁ ἀοίδιμος καὶ ἀπὸ τοῦ Μοναστηρίου τούτου, ὡς ἀπὸ λυχνίας ὑψηλῆς, διέχεεν εἰς ὅλον τὸ ποίμνιόν του τὰς ἀκτῖνας τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς θείας Χάριτος. Ἀφ’ οὗ ἀπῆλθεν εἰς τὴν οὐράνιον ζωήν, ἀφῆκεν εἰς αὐτὸ τὸ ἴδιον Μοναστήριον τὸ ἱερόν του λείψανον, ὡς πολύτιμον θησαυρὸν καὶ ἀπόκτημα ὅλου τοῦ κόσμου ἀντάξιον, ὑπὸ τοῦ ὁποίου καθ’ ἑκάστην θεραπεύεται κάθε πάθος καὶ ἀσθένεια. Ὅθεν τὸ Ἱερὸν ἐκεῖνο Μοναστήριον ἐχαρίσθη παρὰ Θεοῦ εἰς τοὺς ἐκεῖ προστρέχοντας Χριστιανοὺς ὡς ἓν κοινὸν καὶ ἄμισθον ἰατρεῖον.
Ἐκτὸς δὲ τῶν ἄλλων κειμηλίων, τὰ ὁποῖα ἀφῆκεν εἰς τὴν Ἀχρίδα ὁ τρισόλβιος Κλήμης, ἀπεθησαύρισεν εἰς αὐτὴν καὶ βιβλία ἱερά, γεννήματα τῆς ἰδικῆς του ὑψηλῆς διανοίας καὶ πονήματα τῆς ἁγίας χειρός του, τὰ ὁποῖα τιμῶνται καὶ σέβονται ὑφ’ ὅλου τοῦ Βουλγαρικοῦ ἔθνους ὄχι ὀλιγώτερον ἀπὸ τὰς θεογράφους πλάκας τοῦ Μωϋσέως. Ἀλλὰ εἰς τὴν ρηθεῖσαν Γλαβινίτσαν φαίνονται στῦλοι πέτρινοι, οἱ ὁποῖοι σῴζονται ἕως τὴν σήμερον, ἐπ’ αὐτῶν δὲ εἶναι κεχαραγμένα γράμματα, τὰ ὁποῖα διαλαμβάνουσιν ὅτι ὑπέστρεψεν ἐκ τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος εἰς τὴν πίστιν καὶ ἐπίγνωσιν τοῦ Χριστοῦ ὅλον τὸ ἔθνος τῶν Βουλγάρων. Ἐπειδὴ δὲ ὅλον τὸ ἔθνος των δὲν ἐπίστευσεν εὐθὺς τὸν Χριστόν, οὔτε ὅλον ἐφωτίσθη διὰ τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος, ἀλλ᾽ ἔμεινεν ἀκόμη πολὺ μέρος αὐτοῦ ἔχον βαρβαρικὴν θηριότητα, τούτου ἕνεκα ὁ θεσπέσιος Κλήμης, μὲ τὰς καθημερινὰς θεοπνεύστους διδαχάς του, ὡδήγησεν εἰς θεογνωσίαν ὅλον τὸ ἔθνος καὶ τὴν ἀγριότητα τῆς γνώμης αὐτῶν μετέβαλεν εἰς ἡμερότητα καὶ χρηστότητα τρόπων, ὥστε μετεχειρίζοντο εἰς τὸ ἑξῆς ἔννομον καὶ σώφρονα πολιτείαν.
Μάλιστα δὲ κατ’ ἐξαίρετον λόγον κατώρθωσε τοῦτο ὁ μακάριος Κλήμης, ἐπειδὴ ἐπέτυχε νὰ βαπτίσῃ τὸν ἄρχοντα τῶν Βουλγάρων, Βόριδα [7] μετονομάσας αὐτὸν Μιχαήλ, ὁ ὁποῖος ἔγινε πρῶτος βασιλεὺς τῶν Βουλγάρων καὶ ἀκολούθως ἔπεισεν αὐτὸν καὶ τὸν υἱον του Συμεὼν νὰ πολιτεύωνται κατὰ τοὺς νόμους τῶν Χριστιανῶν· ὅθεν δι᾽ αὐτῶν ὑπέταξεν εἰς τὸ Εὐαγγέλιον ὡς ἕνα ἄνθρωπον ὅλον τὸ ἔθνος τῶν Βουλγάρων.