Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν Ἱεράρχου καὶ θαυματουργοῦ ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ Ἐπισκόπου Βουλγαρίας τοῦ ἐν τῇ Ἀχρίδι, τοῦ καὶ Βουλγαροκήρυκος ἐπονομαζομένου.

ΕΙΚΟΝΑ

ΚΛΗΜΗΣ ὁ μέγας πατὴρ ἡμῶν καὶ τῆς Βουλγαρίας φωστὴρ λαμπρότατος καὶ κήρυξ μεγαλοφωνότατος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως τοῦ Βυζαντίου Μιχαὴλ τοῦ Γ’, υἱοῦ τοῦ Θεοφίλου, τοῦ ἐν ἔτει ωμβ’ (842) βασιλεύσαντος, κατήγετο δὲ ἐκ τῆς ἐν τῇ Εὐρώπη Μοισίας [1], τὴν ὁποίαν τώρα ὀνομάζουσι Βουλγαρίαν, ὡς κατοικηθεῖσαν ὑπὸ τῶν Βουλγάρων [2]. Ἐκ τοῦ γένους τούτου τῶν Βουλγάρων κατήγετο ὁ Ὅσιος οὗτος Κλήμης [3], ἦτο δὲ ἐκ κοιλίας μητρός του ἐκλελεγμένος παρὰ Θεοῦ, ὡς ὁ Σαμουήλ, καὶ ἀπὸ τῆς βρεφικῆς του ἡλικίας ἠγάπησε τὴν φιλόθεον καὶ ἐνάρετον πολιτείαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἠκολούθησε.

Πρῶτος δὲ αὐτὸς μετὰ τῶν Ὁσίων Ναούμ [4], Ἀγγελαρίου καὶ Γοράσδου ἐδιδάχθη μὲ ἐπιμέλειαν τὴν θείαν Γραφήν, ἡ ὁποία μετεγλωττίσθη, μὲ τὴν συνεργίαν τοῦ Θεοῦ, εἰς τὴν γλῶσσαν τῶν Βουλγάρων παρὰ τοῦ θείου Κυρίλλου, ὅστις ἦτο ἀληθῶς θεόσοφος καὶ ἰσαπόστολος πατήρ, καὶ ἐχρημάτισε πρῶτος διδάσκαλος τῆς θεοσεβείας καὶ τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως εἰς τὸ Βουλγαρικὸν ἔθνος, ὁμοῦ μὲ τὸν θεῖον Μεθόδιον. Ἐπειδὴ δὲ ὁ Ἅγιος οὗτος Κλήμης ἦτο γῆ γόνιμος καὶ ἀγαθή, διὰ τοῦτο, δεχθεὶς εἰς τὴν καρδίαν του τὸν εὐαγγελικὸν σπόρον τῆς ἀληθείας καὶ τῶν θείων Γραφῶν, ἐκαρποφόρησε πολὺν τὸν καρπὸν εἰς ἑξήκοντα καὶ εἰς ἑκατόν, κατὰ τὴν φωνὴν τοῦ Κυρίου, καθὼς διὰ τῶν ἔργων καὶ τῶν πραγμάτων ἀπέδειξε τοῦτο ἀληθές.

Ἀγαπήσας οὗτος τὴν παρθενικὴν ζωὴν τῶν Μοναχῶν, ποῖον εἶδος ἀρετῆς δὲν μετεχειρίσθη; ἤ ποίαν τέχνην δὲν ἐπενόησε διὰ νὰ νικήσῃ τὰ πάθη; διότι διὰ μὲν τῆς ἡσυχίας ἀπέφυγε τὸν πόλεμον, ὁ ὁποῖος ἔρχεται ἔξωθεν ἀπὸ τὰς πέντε αἰσθήσεις, διὰ τῆς νηστείας δὲ καὶ σκληραγωγίας τοῦ σώματος ἀπεμάρανε τὰς φιληδόνους ὁρμὰς καὶ ἐπιθυμίας καὶ διὰ τῆς συνεχοῦς προσοχῆς καὶ προσευχῆς ἐξήλειψεν ἀπὸ τῆς ψυχῆς τὰς ἐμπαθεῖς φαντασίας καὶ τοὺς πονηροὺς λογισμούς. Τὰ χαρακτηριστικὰ δὲ σημεῖα τῆς ψυχῆς τοῦ μακαρίου Κλήμεντος ἦσαν ταῦτα τὰ δύο: ἀγάπη ἀδιάκοπος καὶ ταπείνωσις ἀνυπόκριτος. Μὲ τοιοῦτον λοιπὸν τρόπον στοιχειωθεὶς ὁ ἱερὸς Κλήμης διὰ τοῦ θείου νόμου ἐκ νεαρᾶς του ἡλικίας καὶ τὴν κατὰ τὸ Εὐαγγέλιον πολιτείαν ἀκριβῶς μεταχειριζόμενος, κατὰ μὲν τὸ παρὸν κατέστη συνεργὸς μὲ τοὺς ἀνωτέρω διδασκάλους του Κύριλλον καὶ Μεθόδιον καὶ ἔγινεν ὁδηγὸς τῆς εὐσεβείας εἰς τὸ ἔθνος τῶν Βουλγάρων, ὑπομένων και αὐτὸς τοὺς ἰδίους ἐκείνους πειρασμούς, τοὺς ὁποίους ὑπέμειναν καὶ οἱ ἀνωτέρω διδάσκαλοί του ἀπὸ τὴν δυναστείαν τῶν αἱρετικῶν, οἱ ὁποῖοι ἐξουσίαζον κατὰ τὸν καιρὸν ἐκεῖνον [5], καθὼς ἀναφέρει τοὺς πειρασμοὺς αὐτοὺς ὁ κατὰ πλάτος Βίος τῶν ἀνωτέρω Ἁγίων.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ τὸν Γεωγράφον Μελέτιον ἡ ἐν Εὐρώπῃ Μοισία ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦτου ἐν ἀντιθέσει πρὸς τὴν Μυσίαν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἥτις ἐγράφετο κυρίως διὰ τοῦ «υ» (περὶ τῆς Μυσίας ταύτης βλέπε ἐν τῇ 1ῃ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 443). Ἡ ἐν τῇ Εὐρώπῃ Μοισία ἦτο μία μεγάλη ἐπαρχία τοῦ ἀνατολικοῦ Ἰλλυρικοῦ (βλέπε περὶ τούτου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 387). Ἡ Μοισία αὕτη κατεῖχε τὴν θέσιν τὴν ὁποίαν κατέχουν σήμερον ἡ Βουλγαρία καὶ ἡ Σερβία, καὶ ἡ μὲν θέσις τὴν ὁποίαν κατέχει ἡ νῦν Σερβία ἐκαλεῖτο Ἄνω Μοισία, ἡ δὲ τῆς Βουλγαρίας Κάτω Μοισία. Αὕτη ὡρίζετο ἐξ ἀνατολῶν ὑπὸ τῆς Μαύρης Θαλάσσης, πρὸς νότον ὑπὸ τῆς Θρᾴκης καὶ Μακεδονίας, πρὸς δυσμὰς ὑπὸ τοῦ Ἰλλυρικοῦ καὶ πρὸς βορρᾶν ὑπὸ τῆς Δακίας, ἀπὸ τῆς ὁποίας ἐχωρίζετο διὰ τοῦ ποταμοῦ Δουνάβεως. Βραδύτερον, ἐπὶ Μεγάλου Κωνσταντίνου, Δακία ὠνομάσθη καὶ ἡ ἐντεῦθεν τοῦ Δουνάβεως χώρα, δηλαδὴ ἡ σημερινὴ Βουλγαρία.

[2] Πολύπλοκος καὶ ἀμφισβητουμένη εἶναι ἡ ἀρχικὴ προέλευσις τῶν Βουλγάρων· πιθανωτέρα φαίνεται ἡ ἐκδοχὴ ὅτι εἶναι λαὸς τουρανικῆς (τουρκικῆς) προελεύσεως, γνωστὸς ὑπὸ τὸ γενικὸν ὄνομα Οὗννοι. Οὗτοι ὠθούμενοι διαρκῶς ἀπὸ τῆς Κεντρικῆς Ἀσίας καὶ τοῦ Βυζαντίου παρέκαμψαν τὰς πρὸς βορρᾶν τοῦ Εὐξείνου Πόντου χώρας καὶ κατὰ τὸν Εʹ αἰῶνα ἐγκατεστάθησαν εἰς Πανονίαν (τὴν σημερινὴν ΝΔ Οὐγγαρίαν). Ἐκεῖθεν προϊόντος τοῦ χρόνου κατῆλθον πρὸς νότον καὶ ἐγκατεστάθησαν ἐκεῖ ὅπου εὑρίσκονται σήμερον.

[3] Εἰς δὲ τὸν ἐκδοθέντα κατὰ πλάτος καὶ εἰς ἁπλῆν φράσιν Βίον τοῦ Ἁγίου, περὶ τοῦ ὁποίου ἀναφέρομεν ἀνωτέρω, σημειοῦται ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος ἦτο Ρωμαῖος τὸ γένος ἐξ εἰκασίας ὅμως μόνον τοῦτο ἐκεῖ συμπεραίνεται.

[4] Ὁ Ἅγιος οὗτος Ναοὺμ ἑορτάζεται κατὰ τὴν εἰκοστὴν τρίτην Δεκεμβρίου (βλέπε Τόμον ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὗτοι ἦσαν Βιχνῖκος ὁ Ἀρχιερεὺς καὶ Σφεντόπλικος ὁ ἄρχων καὶ οἱ μετ’ αὐτῶν, οἵτινες ἐφρόνουν τὸ λατινικὸν φρόνημα, ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον ἐκπορεύεται, ἤτοι ἔχει τὴν ὕπαρξιν ἐκ τοῦ Πατρὸς καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ, ὅπερ ὁ Ἅγιος Κλήμης μὴ δεχόμενος, ἐτιμωρεῖτο ὑπ’ αὐτῶν, ὡς λέγει ὁ Θεοφύλακτος εἰς τὸν Ἑλληνικὸν Βίον τούτου, ὅστις ἐτυπώθη ὁμοῦ μὲ τὰ θαύματα τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.

[6] Κατὰ τὴν ἱστορουμένην ἐνταῦθα ἐποχὴν οἱ Βούλγαροι διὰ τοῦ Κρούμου καὶ τοῦ υἱοῦ τούτου Μορτάγωνος (802-831) ἐπεξετάθησαν πρὸς τὴν Μοραβίαν, ἤτοι τὰς ἀνατολικὰς περιοχὰς τῆς σημερινῆς Οὐγγαρίας καὶ Τρανσυλβανίας, ἐν συνεχείᾳ δὲ διὰ τῶν Πρεσιάνου ἢ Περσιὰμ (836-853) καὶ Βόριδος Αʹ (853-888), ἔφθασαν πρὸς δυσμὰς μέχρι τῆς λίμνης Ἀχρίδος ἢ Ὀχρίδος. Λυχνιδὸς ἐκαλεῖτο τὸ πάλαι ἡ Ἀχρίς, πόλις κειμένη παρὰ τὴν ὁμώνυμον λίμνην, ἀνήκουσα νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν. Γλαβινίτσα εἶναι παραθαλασσία πολίχνη τῆς Βορείου Ἠπείρου περιεχομένη νῦν εἰς τὴν Ἀλβανίαν. Περὶ τῆς Ἰλλυρίας βλέπε ἐν τῇ 2ᾳ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 387.

[7] Ὁ Βόρις Αʹ ἐβαπτίσθη περὶ τὰ τέλη τοῦ ἔτους 864 ἢ τὰς ἀρχὰς τοῦ 865 ὑπὸ τοῦ Ἐπισκόπου Ἰωσήφ, ἀποσταλέντος πρὸς τοῦτο ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Φωτίου Αʹ τοῦ μεγάλου. Ἀνάδοχος παρέστη ὁ βασιλεὺς τοῦ Βυζαντίου Μιχαὴλ Γʹ, ὅστις καὶ τοῦ ἔδωκε τὸ ἰδικόν του ὄνομα. Εἰς τὴν βάπτισιν συνέπραξεν ὁ Ἅγιος Κλήμης, εἰς τὸν ὁποῖον καὶ ὀφείλεται τὸ μέγα αὐτὸ γεγονός. Ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ Βόριδος Αʹ (853-888) καὶ τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ Συμεὼν Αʹ (893-927) ἡ Βουλγαρία πλὴν τοῦ ἐκχριστιανισμοῦ της ἔφθασε καὶ εἰς τὸ ἀπόγειον τῆς δόξης της. Ὁ Βόρις Αʹ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐν ἔτει 888 ἐγένετο Μοναχός, ἐπειδὴ ὅμως ὁ διαδεχθεὶς αὐτὸν πρῶτος υἱός του Βλαδίμηρος γενόμενος βασιλεὺς (888-893) εἰργάζετο διὰ τὴν ἐπαναφορὰν τῆς εἰδωλολατρίας, ὁ Βόρις καταλιπὼν τὴν Μονὴν ἐπανῆλθεν εἰς τὰ βασίλεια καὶ ἐκθρονίσας καὶ τυφλώσας τὸν Βλαδίμηρον, ἀνεκήρυξε βασιλέα τὸν Συμεῶνα. Ἐπιστρέψας μετὰ ταῦτα εἰς τὰ μοναστικά του καθήκοντα ἐκοιμήθη ἐν εἰρήνῃ, τιμᾶται δὲ ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ὡς Ἅγιος.