Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΘΕΟΔΩΡΟΥ Ἡγουμένου τοῦ Στουδίου τοῦ Ὁμολογητοῦ.

ὅπως ἐπίσης καὶ ἄλλους λόγους ψυχωφελεῖς καὶ συγγράμματα σοφώτατα, τὰ ὁποῖα συνέθεσεν ὁ μακάριος πρότερον ὅταν ἠδύνατο καὶ ἔγραφεν. Ἀφοῦ λοιπὸν ἐτελείωσε τὴν τελευταίαν ἐκείνην Κατήχησιν, ὤ τῆς πολλῆς σου, Χριστέ, περὶ τὸν Θεόδωρον δωρεᾶς τε καὶ Χάριτος! ἐνεδυναμώθη θαυμασιώτατα καὶ ἐγερθεὶς ἀπὸ τὴν κλίνην ὁ πρῴην σχεδὸν νεκρὸς καὶ ἀκίνητος, ἐκίνησε περιπατῶν ἕως τὸ Κυριακόν, καὶ τελέσας τὴν θείαν Λειτουργίαν ἐκοινώνησε τὰ Ἅγια Μυστήρια, ἔπειτα ἐπῆγεν εἰς τὴν τράπεζαν μὲ ὅλους τοὺς ἀδελφοὺς τῆς Μονῆς καὶ τοὺς ξένους, ὅσοι ἔτυχον, καὶ ἔφαγον· τούτου γενομένου, ἀφοῦ ἐφίλευσε τοὺς ἀδελφούς, ἔπεσε πάλιν εἰς τὸν κράββατον.

Κατὰ δὲ τὴν ἕκτην τοῦ αὐτοῦ μηνός, ἠγέρθη πάλιν ὁμοίως καὶ ἐλειτούργησε καὶ το ἑσπέρας εἰσῆλθεν εἰς το κελλίον του. Κατὰ δὲ τὸ μεσονύκτιον τὸν ἔσφιγξαν οἱ πόνοι τῆς ὀδύνης δριμύτερα καὶ συναχθέντες οἱ Μοναχοὶ ἅπαντες ἐθρήνουν τὴν τούτου στέρησιν, μετὰ δύο δὲ ἡμέρας εἶπε ταῦτα πρὸς αὐτοὺς μὲ δάκρυα· «Ἀδελφοὶ καὶ Πατέρες μου, τοῦτο τὸ ποτήριον τοῦ θανάτου εἶναι κοινὸν εἰς ὅλους μας· λοιπὸν ἐγὼ μὲν ὑπάγω πρὸς τὸν Δεσπότην μου, τὸν ὁποῖον καὶ ἡ ψυχή μου ἐπόθησε, σεῖς δὲ φυλάξατε τὴν πίστιν Ὀρθόδοξον καὶ τὴν πολιτείαν σας ἄμεμπτον, εἰς ὅσα σᾶς παρήγγειλα καὶ μὴ ἀμελῆτε τὸν κανόνα σας, ἐὰν ποθῆτε τὴν σωτηρίαν σας· ἐνθυμεῖσθε πῶς σᾶς ἐβοήθησα χωρὶς οὐδεμίαν ἀμέλειαν εἰς ὅσα ἐχρειάζεσθε καὶ πάλιν τώρα ὅπου θὰ λείψω σωματικῶς ἀπὸ σᾶς, ἡ ψυχή μου ὅμως δὲν χωρίζεται ἀπὸ τὸ ποθούμενόν μου ποίμνιον καὶ σᾶς ὑπόσχομαι, ἐὰν εὕρω παρρησίαν τινὰ πρὸς τὸν Δεσπότην μου ὁ ἀνάξιος, νὰ μὴ ἀφήνω, παρὰ νὰ δέωμαι τὴν αὐτοῦ εὐσπλαγχνίαν καὶ ἀγαθότητα νὰ σᾶς βοηθῇ εἰς τὴν ψυχήν, νὰ προκόπτητε εἰς τὸ καλλίτερον, μόνον μὴ ἀμελῆτε εἰς τὰ ψυχικὰ ὅσον δύνασθε».

Ταῦτα καὶ ἕτερα ψυχωφελῆ λόγια ἔλεγεν ἄλλας δύο ἡμέρας, καθ᾽ ἃς ἔζησεν εὐλογῶν τοὺς περιεστῶτας καὶ ἐπευχόμενος, διότι πολλοὶ συνήχθησαν ἀπὸ διαφόρους τόπους νὰ λάβωσι τὴν εὐλογίαν του καὶ τὴν Κυριακὴν κατὰ τὴν μεσημβρίαν, ὅτε εἶχεν ὁ μὴν ἕνδεκα ἐγνώρισεν ὅτι ἤθελε νὰ ἐξέλθῃ ἡ μακαρία του ψυχὴ καὶ προστάσσει νὰ ἅψωσι λαμπάδας, νὰ ψάλωσι τὸν ἄμωμον, καὶ ὅταν ἔλεγον τὸν στίχον: «Εἰς τὸν αἰῶνα οὐ μὴ ἐπιλάθωμαι τῶν δικαιωμάτων σου» (Ψαλμ. ριη’ 93), παρέδωκε τὴν ἁγίαν ψυχήν του ὁ μακάριος ἐν ἔτει ωκϛ’ (826). Λαβόντες δὲ αὐτὴν οἱ Ἅγιοι Ἄγγελοι ἐκόμισαν εἰς τὴν ἐκεῖθεν μακαριότητα, ἵνα συναγάλλεται μετὰ πάντων τῶν Ἁγίων, ὧν τὸν βίον ἐζήλωσεν, εἰς τοὺς ἀπεράντους αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                                                     

 ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Λέων Γʹ ὁ Ἴσαυρος (717-741) εἶναι ὁ πρῶτος ἐφευρέτης τῆς εἰκονομαχίας, υἱὸς δὲ καὶ διάδοχος αὐτοῦ εἶναι ὁ Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775).

[2] Ὁ Ὅσιος Πλάτων ἦτο Ἡγούμενος τῆς Μονῆς τοῦ Στουδίου, ἐδιώχθη δὲ ἀπὸ τοὺς εἰκονομάχους ἡ μνήμη αὐτοῦ ἑορτάζεται τὴν δʹ (4ην) Ἀπριλίου.

[3] Ὁ Ἅγιος Ταράσιος ἑορτάζεται κατὰ τὴν κεʹ (26ην) Φεβρουαρίου (βλέπε Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[4] Ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἰωσὴφ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουλίου (βλέπε Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Μετὰ τὸν κατὰ τὸ ἔτος 775 ἐπισυμβάντα θάνατον τοῦ Κοπρωνύμου Κωνσταντίνου Εʹ ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον ὁ υἱὸς αὐτοῦ Λέων ὁ Δʹ, ἀποθανόντος δὲ καὶ τούτου ἐν ἔτει 780 ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον ὁ υἱὸς αὐτοῦ Κωνσταντῖνος Ϛʹ ἐννεαετὴς ὤν, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρός του Εἰρήνης. Τούτου ἐξωσθέντος ἐν ἔτει 797 ἐβασίλευσε μόνη ἡ Εἰρήνη μέχρι τοῦ ἔτους 802. Ἀκολούθως ἐγένοντο βασιλεῖς οἱ ἑξῆς: Νικηφόρος Αʹ (802-811), Σταυράκιος (811), Μιχαὴλ Αʹ Ραγκαβὲς (811-813), Λέων Εʹ ὁ Ἀρμένιος (813-820) καὶ Μιχαὴλ Βʹ ὁ Τραυλὸς (820-829).

[6] Τινὲς λέγουσιν, ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος Θεόδωρος τότε, ὅτε εὑρίσκετο εἰς Θεσσαλονίκην, συνέγραψε τοὺς ἐν τῇ Ὀκτωήχῳ Ἀναβαθμούς, τοὺς κατὰ πᾶσαν Κυριακὴν ψαλλομένους ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ· ὁμοίως ἐποίησε καὶ τὰ τροπάρια τῶν Αἴνων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὧν τὸ πρῶτον πρὸς αὐτὸν ἀποτείνεται τὸν μέγαν Δημήτριον, ἤτοι τὸ «Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς, σοῦ δεομένους συμπαθοῦς ἐπισκέψεως καὶ ρῦσαι κεκακωμένους τυραννικαῖς ἀπειλαῖς καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως», τῶν εἰκονομάχων δηλαδή. Ἄλλοι δὲ λέγουσι, καὶ ἴσως ὀρθότερον, ὅτι τὰ τροπάρια ταῦτα τῶν Αἴνων εἶναι ποίημα τοῦ Θεοφάνους τοῦ Γραπτοῦ, καθὼς τοῦ αὐτοῦ εἰναι πόνημα καὶ ὁ Κανὼν τοῦ Ἁγίου Δημητρίου. Διότι οὗτος ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ εἰκονομάχου Θεοφίλου εἰς τὴν Θεσσαλονίκην διὰ τὰς ἁγίας Εἰκόνας, καθὼς φαίνεται εἰς τὸ Συναξάριον αὐτοῦ κατὰ τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Ὀκτωβρίου, ἐν Τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Εἶπα δὲ ὀρθότερον, διότι ὁ Ἅγιος Θεόδωρος δὲν ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην διὰ τὰς ἁγίας Εἰκόνας, ἀλλὰ δι’ ἄλλην ὑπόθεσιν.

Οὗτος ὁ Ἅγιος μετὰ τοῦ αὐταδέλφου αὐτοῦ κυρίου Ἰωσὴφ τοῦ Θεσσαλονίκης ἐφιλοπόνησε τὸ κατανυκτικὸν βιβλίον τοῦ Τριῳδίου καὶ τὸ χαροποιὸν βιβλίον τοῦ Πεντηκοσταρίου, ὡς λέγουσί τινες. Σημειοῦμεν δὲ ἐνταῦθα τὴν πληροφορίαν ταύτην εἰς τοὺς ἀναγινώσκοντας, ὅτι ἐκτὸς τῶν ἐνενήκοντα ἓξ Κατηχήσεων τοῦ Ἁγίου τούτου Θεοδώρου τῶν τετυπωμένων, εὑρίσκονται καὶ ἄλλαι ἑβδομήκοντα· δύο ἐν τῇ Σκήτει τοῦ Ξενοφῶντος καὶ ἐν ἄλλαις, αἵτινες μετεφράσθησαν εἰς τὸ ἁπλοῦν ὑπὸ τοῦ ἀοιδίμου διδασκάλου Ματθαίου, τοῦ ἐκ Μυριοφύτου καταγομένου· εἰς δὲ τὸ Ἱερὸν Κοινόβιον τοῦ Ἐσφιγμένου λέγουσί τινες, ὅτι εὑρίσκονται Κατηχήσεις Ἑλληνικαὶ τοῦ αὐτοῦ Πατρὸς τριακόσιαι ἑξήκοντα πέντε, καθ’ ἑκάστην ἡμέραν ἀναγινωσκόμεναι καὶ εἴθε νὰ εὑρεθῇ τις φιλόχριστος, ἵνα τυπώσῃ καὶ αὐτὰς ὁμοῦ μὲ τὰς προτετυπωμένας.

Ἀξιομνημόνευτον εἶναι τὸ ἔργον, ὅπερ ἐποίησεν ὁ Ἅγιος οὗτος Θεόδωρος, κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Βαΐων, εἰπὼν εἰς τοὺς Μοναχοὺς αὐτοῦ νὰ λάβῃ ἕκαστος εἰς χεῖράς του μίαν Εἰκόνα καὶ νὰ λιτανεύσωσι πέριξ τοῦ Μοναστηρίου, ψάλλοντες τὸ τροπάριον ἐκεῖνο: «Τὴν ἄχραντον Εἰκόνα σου προσκυνοῦμεν, Ἀγαθέ...» καὶ ἄλλους ὕμνους νικηφόρους τῶν ἁγίων Εἰκόνων. Ταῦτα δὲ ἀκούσας ἰδίοις ὠσὶν ὁ βασιλεὺς Λέων ὁ Ἀρμένιος, ἐμήνυσε φοβερισμοὺς κατὰ τοῦ Ἁγίου, ἀλλ᾽ αὐτὸς ὡς οὐδὲν ταῦτα ἐλογίσατο. Ψυχορραγῶν δὲ ὁ θεῖος οὗτος Θεόδωρος, εἶχε τὸ Δαβιτικὸν ἐκεῖνο εἰς τὰ χείλη: «Μακάριοι οἱ ἄμωμοι οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου». Ἐλειτούργησε δὲ πρῶτον καὶ ἐκοινώνησεν, εἶτα ἐκοιμήθη. Ὁ δὲ τὸν Βίον αὐτοῦ συγγράψας Μιχαὴλ ὁ μαθητής του λέγει εἰς τὸν ἐπίλογον αὐτοῦ ταῦτα: «Ἐτέθη μετὰ τῶν Ἁγίων ὁ Ἅγιος, μετὰ τῶν Μαρτύρων ὁ Μάρτυς, οὗ ὁ φθόγγος ἐξῆλθεν εἰς πᾶσαν τὴν οἰκουμένην. Ἀπέθανεν ὁ πολέμιος τῶν ἁγιομάχων, τῶν εἰκονοκλαστῶν ὁ ἐλεγκτής, τῶν βασιλέων ὁ διδακτής». Τὸ δὲ ἅγιον λείψανον τοῦ Ὁσίου τούτου ἀπεκομίσθη εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐκ τῆς ἐξορίας, προσταγῇ τῆς αὐγούστας Θεοδώρας (ὅρα σελ. 647, 679, 697 τῆς Δωδεκαβίβλου).

[7] Ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Νικήτα τοῦ Ὁμολογητοῦ, Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου, γράφονται μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς περὶ τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου· «Εὐθὺς ἀμέσως δὲ καὶ ὁ Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ὁ διάπυρος τῆς ἀληθείας ζηλωτής, διελθὼν διὰ μέσου τῶν πολλῶν ἐστάθη ὡς ἄλλος Δαβὶδ κατὰ τοῦ Γολιάθ, καὶ ἐφώναξε· «Δὲν ἁρμόζει εἰς σέ, βασιλεῦ, νὰ παραλύῃς τοὺς Ἐκκλησιαστικοὺς θεσμούς, διότι ἀκούεις καὶ τὸν Ἀπόστολον λέγοντα· «καὶ οὓς μὲν ἔθετο ὁ Θεὸς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ πρῶτον Ἀποστόλους, δεύτερον Προφήτας, τρίτον Ποιμένας καὶ διδασκάλους πρὸς καταρτισμὸν τῶν Ἁγίων, ἀλλὰ δὲν προσέθηκεν ὁ Ἀπόστολος καὶ βασιλεῖς. Εἰς μάτην λοιπὸν προσπαθεῖς νὰ ἐκβιάσῃς ἡμᾶς, διότι δὲν θὰ σὲ ὑπακούσωμεν». (Βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Καὶ ἄλλα δὲ θαυμάσια σχετικὰ μὲ τὴν εἰκονομαχίαν καὶ τὸν Ὅσιον Θεόδωρον τὸν Στουδίτην γράφονται ἐν τῷ ὡς ἄνω Βίῳ τοῦ Ἁγίου Νικήτα, ὃν βλέπε ἐν τῷ αὐτῷ τόμῳ Δʹ.

[8] Ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία ἦτο διῃρημένη διοικητικῶς εἰς 29 θέματα, ἕνα τῶν ὁποίων ἦτο τὸ τῶν Ἀνατολικῶν, περιελάμβανε δὲ τὴν Φρυγίαν καὶ τὰς πέριξ αὐτῆς ἐπαρχίας, Πισιδίας, Λυκαονίας κ.λ.π. περίπου δηλαδὴ τὸ σημερινὸν βιλαέτιον τοῦ Ἰκονίου.