Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΘΕΟΔΩΡΟΥ Ἡγουμένου τοῦ Στουδίου τοῦ Ὁμολογητοῦ.

Ἐνουθέτησε λοιπὸν ὁ Γέρων τὸν Θεόδωρον νὰ μὴ γίνῃ παρήκοος εἰς τὴν δικαίαν ἐκείνην ψῆφον πάσης τῆς Ἀδελφότητος· ὁ δὲ μετὰ βίας ἐδέχθη καὶ στενάξας ἐκ βάθους καρδίας ἐδέχθη τὴν προστασίαν τῶν Στουδιτῶν Μοναχῶν ἐν ἔτει ψϟε’ (795), εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Σακκουδίωνος τότε εὑρισκομένων, διὰ τοὺς ἐντὸς τῆς Κωνσταντινουπόλεως διωγμοὺς τῶν εἰκονομάχων· ἦτο δὲ τότε ἐτῶν τριάκοντα πέντε. Ἔκτοτε δὲ ἠγωνίζετο περισσότερον· διότι πρότερον μὲν εἶχε μόνον φροντίδα πῶς νὰ σώσῃ τὴν ψυχήν του, ἐνῷ τότε ἐφορτώθη ὅλων τὴν μέριμναν· ὅθεν ἀπητεῖτο νὰ προσέχῃ ἐπιμελῶς καὶ νὰ ἀγρυπνῇ εἰς τὴν φύλαξιν τῆς ποίμνῃς του. Μὲ μεγάλην ὅθεν καὶ πρόθυμον σπουδὴν ἤρχισε καὶ λόγῳ καὶ ἔργῳ νὰ ἀνακαινίζῃ τὴν τῶν Μοναχῶν ἀρχαίαν κατάστασιν καὶ μὲ ἱδρῶτας αἱμάτων καὶ μόχθους ἀκαταπαύστους ὡδήγησε τοὺς Μοναχοὺς αὐτοῦ εἰς τὸ ἄκρον τῆς ἀρετῆς. Εἰς τόσην δὲ τελειότητα ἔφθασαν οἱ Μοναχοὶ τοῦ Στουδίου, ὥστε τοὺς πάντας ὑπερτέρουν καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν ἀπὸ τὴν ποίμνην ταύτην τὴν περιώνυμον ἠμπορεῖ ἕκαστος νὰ καταλάβῃ ὁποῖος ἦτο εἰς τὴν ἀρετὴν καὶ πόσον ζῆλον εἶχε νὰ σώσῃ ψυχὰς ὁ μέγας οὗτος Θεόδωρος.

Οὕτω λοιπὸν ἐναρέτως πολιτευόμενος ὁ θεῖος Θεόδωρος ἐπεθύμει κατὰ πᾶσαν ὥραν νὰ ἀναχωρήσῃ ἀπὸ τοῦτον τὸν πρόσκαιρον κόσμον καὶ νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸν ποθούμενον, μάλιστα δὲ ὅλη ἡ ζωή του ἦτο μελέτη θανάτου καὶ μόνον ἐν Χριστῷ ἔζη ὁ τρισμακάριος ἤρχοντο δὲ καὶ ἀπὸ πολλοὺς τόπους ἄνθρωποι ὄχι μόνον ἀπ’ ἐκείνην τὴν περίχωρον, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ ἄλλας χώρας καὶ πόλεις πολλοὶ πλούσιοι καὶ πένητες, ἔχοντες πόθον νὰ ὁμιλήσωσι πρὸς αὐτὸν καὶ ἐλάμβανον πολλὴν ὠφέλειαν, διότι ἦτο πολὺ γλυκύλαλος, πρᾷος, συμπαθὴς καὶ ἀόργητος καὶ ὅλους ἐδίδασκε προθύμως, Ἐπισκόπους, Ἱερεῖς καὶ Μονάζοντας, νέους καὶ γέροντας καὶ ἕκαστον ἄνθρωπον διώρθωνε καὶ δὲν ἔστρεφεν ὀπίσω οὐδεὶς ἄπρακτος. Ἤρχοντο δὲ καὶ ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολιν πολλοὶ λαϊκοὶ καὶ Πρεσβύτεροι καὶ ὅλοι ἐλάμβανον ἀπ’ ἐκεῖνον ὠφέλειαν. Οὐχὶ δὲ μόνον διὰ ζώσης φωνῆς ἐκήρυττεν, ἀλλὰ καὶ διὰ τῶν ἐπιστολῶν αὐτοῦ καὶ τῶν ἱερῶν συγγραμμάτων, τὰ ὁποῖα συνέγραψε, πολλοὺς διώρθωσε καὶ εἰς ὁδὸν σωτηρίας ὡδήγησεν. Ἐπειδὴ ὅμως ἤλεγξε μὲ παρρησίαν τὸν βασιλέα Κωνσταντῖνον τὸν υἱὸν τῆς Εἰρήνης [5], διότι ἀπέβαλε τὴν νόμιμον αὑτοῦ σύζυγον καὶ συνεζεύχθη ἄλλην, τούτου ἕνεκεν, δαρεὶς ἀγρίως, ἐξωρίσθη τὸ πρῶτον τότε εἰς τὴν Θεσσαλονίκην [6] ἐν ἔτει ψϟϛ’ (796).


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Λέων Γʹ ὁ Ἴσαυρος (717-741) εἶναι ὁ πρῶτος ἐφευρέτης τῆς εἰκονομαχίας, υἱὸς δὲ καὶ διάδοχος αὐτοῦ εἶναι ὁ Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775).

[2] Ὁ Ὅσιος Πλάτων ἦτο Ἡγούμενος τῆς Μονῆς τοῦ Στουδίου, ἐδιώχθη δὲ ἀπὸ τοὺς εἰκονομάχους ἡ μνήμη αὐτοῦ ἑορτάζεται τὴν δʹ (4ην) Ἀπριλίου.

[3] Ὁ Ἅγιος Ταράσιος ἑορτάζεται κατὰ τὴν κεʹ (26ην) Φεβρουαρίου (βλέπε Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[4] Ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἰωσὴφ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Ἰουλίου (βλέπε Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Μετὰ τὸν κατὰ τὸ ἔτος 775 ἐπισυμβάντα θάνατον τοῦ Κοπρωνύμου Κωνσταντίνου Εʹ ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον ὁ υἱὸς αὐτοῦ Λέων ὁ Δʹ, ἀποθανόντος δὲ καὶ τούτου ἐν ἔτει 780 ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον ὁ υἱὸς αὐτοῦ Κωνσταντῖνος Ϛʹ ἐννεαετὴς ὤν, ἐπιτροπευόμενος ὑπὸ τῆς μητρός του Εἰρήνης. Τούτου ἐξωσθέντος ἐν ἔτει 797 ἐβασίλευσε μόνη ἡ Εἰρήνη μέχρι τοῦ ἔτους 802. Ἀκολούθως ἐγένοντο βασιλεῖς οἱ ἑξῆς: Νικηφόρος Αʹ (802-811), Σταυράκιος (811), Μιχαὴλ Αʹ Ραγκαβὲς (811-813), Λέων Εʹ ὁ Ἀρμένιος (813-820) καὶ Μιχαὴλ Βʹ ὁ Τραυλὸς (820-829).

[6] Τινὲς λέγουσιν, ὅτι ὁ Ἅγιος οὗτος Θεόδωρος τότε, ὅτε εὑρίσκετο εἰς Θεσσαλονίκην, συνέγραψε τοὺς ἐν τῇ Ὀκτωήχῳ Ἀναβαθμούς, τοὺς κατὰ πᾶσαν Κυριακὴν ψαλλομένους ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ· ὁμοίως ἐποίησε καὶ τὰ τροπάρια τῶν Αἴνων τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὧν τὸ πρῶτον πρὸς αὐτὸν ἀποτείνεται τὸν μέγαν Δημήτριον, ἤτοι τὸ «Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς, σοῦ δεομένους συμπαθοῦς ἐπισκέψεως καὶ ρῦσαι κεκακωμένους τυραννικαῖς ἀπειλαῖς καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως», τῶν εἰκονομάχων δηλαδή. Ἄλλοι δὲ λέγουσι, καὶ ἴσως ὀρθότερον, ὅτι τὰ τροπάρια ταῦτα τῶν Αἴνων εἶναι ποίημα τοῦ Θεοφάνους τοῦ Γραπτοῦ, καθὼς τοῦ αὐτοῦ εἰναι πόνημα καὶ ὁ Κανὼν τοῦ Ἁγίου Δημητρίου. Διότι οὗτος ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ εἰκονομάχου Θεοφίλου εἰς τὴν Θεσσαλονίκην διὰ τὰς ἁγίας Εἰκόνας, καθὼς φαίνεται εἰς τὸ Συναξάριον αὐτοῦ κατὰ τὴν ἑνδεκάτην τοῦ Ὀκτωβρίου, ἐν Τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας». Εἶπα δὲ ὀρθότερον, διότι ὁ Ἅγιος Θεόδωρος δὲν ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην διὰ τὰς ἁγίας Εἰκόνας, ἀλλὰ δι’ ἄλλην ὑπόθεσιν.

Οὗτος ὁ Ἅγιος μετὰ τοῦ αὐταδέλφου αὐτοῦ κυρίου Ἰωσὴφ τοῦ Θεσσαλονίκης ἐφιλοπόνησε τὸ κατανυκτικὸν βιβλίον τοῦ Τριῳδίου καὶ τὸ χαροποιὸν βιβλίον τοῦ Πεντηκοσταρίου, ὡς λέγουσί τινες. Σημειοῦμεν δὲ ἐνταῦθα τὴν πληροφορίαν ταύτην εἰς τοὺς ἀναγινώσκοντας, ὅτι ἐκτὸς τῶν ἐνενήκοντα ἓξ Κατηχήσεων τοῦ Ἁγίου τούτου Θεοδώρου τῶν τετυπωμένων, εὑρίσκονται καὶ ἄλλαι ἑβδομήκοντα· δύο ἐν τῇ Σκήτει τοῦ Ξενοφῶντος καὶ ἐν ἄλλαις, αἵτινες μετεφράσθησαν εἰς τὸ ἁπλοῦν ὑπὸ τοῦ ἀοιδίμου διδασκάλου Ματθαίου, τοῦ ἐκ Μυριοφύτου καταγομένου· εἰς δὲ τὸ Ἱερὸν Κοινόβιον τοῦ Ἐσφιγμένου λέγουσί τινες, ὅτι εὑρίσκονται Κατηχήσεις Ἑλληνικαὶ τοῦ αὐτοῦ Πατρὸς τριακόσιαι ἑξήκοντα πέντε, καθ’ ἑκάστην ἡμέραν ἀναγινωσκόμεναι καὶ εἴθε νὰ εὑρεθῇ τις φιλόχριστος, ἵνα τυπώσῃ καὶ αὐτὰς ὁμοῦ μὲ τὰς προτετυπωμένας.

Ἀξιομνημόνευτον εἶναι τὸ ἔργον, ὅπερ ἐποίησεν ὁ Ἅγιος οὗτος Θεόδωρος, κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Βαΐων, εἰπὼν εἰς τοὺς Μοναχοὺς αὐτοῦ νὰ λάβῃ ἕκαστος εἰς χεῖράς του μίαν Εἰκόνα καὶ νὰ λιτανεύσωσι πέριξ τοῦ Μοναστηρίου, ψάλλοντες τὸ τροπάριον ἐκεῖνο: «Τὴν ἄχραντον Εἰκόνα σου προσκυνοῦμεν, Ἀγαθέ...» καὶ ἄλλους ὕμνους νικηφόρους τῶν ἁγίων Εἰκόνων. Ταῦτα δὲ ἀκούσας ἰδίοις ὠσὶν ὁ βασιλεὺς Λέων ὁ Ἀρμένιος, ἐμήνυσε φοβερισμοὺς κατὰ τοῦ Ἁγίου, ἀλλ᾽ αὐτὸς ὡς οὐδὲν ταῦτα ἐλογίσατο. Ψυχορραγῶν δὲ ὁ θεῖος οὗτος Θεόδωρος, εἶχε τὸ Δαβιτικὸν ἐκεῖνο εἰς τὰ χείλη: «Μακάριοι οἱ ἄμωμοι οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου». Ἐλειτούργησε δὲ πρῶτον καὶ ἐκοινώνησεν, εἶτα ἐκοιμήθη. Ὁ δὲ τὸν Βίον αὐτοῦ συγγράψας Μιχαὴλ ὁ μαθητής του λέγει εἰς τὸν ἐπίλογον αὐτοῦ ταῦτα: «Ἐτέθη μετὰ τῶν Ἁγίων ὁ Ἅγιος, μετὰ τῶν Μαρτύρων ὁ Μάρτυς, οὗ ὁ φθόγγος ἐξῆλθεν εἰς πᾶσαν τὴν οἰκουμένην. Ἀπέθανεν ὁ πολέμιος τῶν ἁγιομάχων, τῶν εἰκονοκλαστῶν ὁ ἐλεγκτής, τῶν βασιλέων ὁ διδακτής». Τὸ δὲ ἅγιον λείψανον τοῦ Ὁσίου τούτου ἀπεκομίσθη εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐκ τῆς ἐξορίας, προσταγῇ τῆς αὐγούστας Θεοδώρας (ὅρα σελ. 647, 679, 697 τῆς Δωδεκαβίβλου).

[7] Ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Νικήτα τοῦ Ὁμολογητοῦ, Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου, γράφονται μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς περὶ τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου· «Εὐθὺς ἀμέσως δὲ καὶ ὁ Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ὁ διάπυρος τῆς ἀληθείας ζηλωτής, διελθὼν διὰ μέσου τῶν πολλῶν ἐστάθη ὡς ἄλλος Δαβὶδ κατὰ τοῦ Γολιάθ, καὶ ἐφώναξε· «Δὲν ἁρμόζει εἰς σέ, βασιλεῦ, νὰ παραλύῃς τοὺς Ἐκκλησιαστικοὺς θεσμούς, διότι ἀκούεις καὶ τὸν Ἀπόστολον λέγοντα· «καὶ οὓς μὲν ἔθετο ὁ Θεὸς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ πρῶτον Ἀποστόλους, δεύτερον Προφήτας, τρίτον Ποιμένας καὶ διδασκάλους πρὸς καταρτισμὸν τῶν Ἁγίων, ἀλλὰ δὲν προσέθηκεν ὁ Ἀπόστολος καὶ βασιλεῖς. Εἰς μάτην λοιπὸν προσπαθεῖς νὰ ἐκβιάσῃς ἡμᾶς, διότι δὲν θὰ σὲ ὑπακούσωμεν». (Βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Καὶ ἄλλα δὲ θαυμάσια σχετικὰ μὲ τὴν εἰκονομαχίαν καὶ τὸν Ὅσιον Θεόδωρον τὸν Στουδίτην γράφονται ἐν τῷ ὡς ἄνω Βίῳ τοῦ Ἁγίου Νικήτα, ὃν βλέπε ἐν τῷ αὐτῷ τόμῳ Δʹ.

[8] Ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία ἦτο διῃρημένη διοικητικῶς εἰς 29 θέματα, ἕνα τῶν ὁποίων ἦτο τὸ τῶν Ἀνατολικῶν, περιελάμβανε δὲ τὴν Φρυγίαν καὶ τὰς πέριξ αὐτῆς ἐπαρχίας, Πισιδίας, Λυκαονίας κ.λ.π. περίπου δηλαδὴ τὸ σημερινὸν βιλαέτιον τοῦ Ἰκονίου.