Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΚΑΙΣΑΡΙΟΣ ὁ ἀδελφὸς Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἀπὸ τῆς ἐπιστροφῆς του εἰς Κωνσταντινούπολιν ὁ ὄντως χριστομίμητος καὶ φιλόπτωχος Καισάριος ἐπεδόθη εἰς νέας πρὸς τοὺς πτωχοὺς καὶ τοὺς πάσχοντας εὐεργεσίας, πανταχοῦ σπεύδων καὶ τοὺς πάντας προφθάνων. Δὲν ἐπέπρωτο ὅμως νὰ ζήσῃ εἰσέτι ἐπὶ πολύ. Ἡ ἀσκητικὴ ἐγκράτεια, ἡ δοκιμασία τοῦ προλαβόντος διωγμοῦ, ἡ διαρκὴς πρὸς πᾶσαν κατεύθυνσιν ἐπαγρύπνησις, ἡ ἀγωνία του νὰ προστρέχῃ καὶ νὰ προλαμβάνῃ τοὺς πάσχοντας, ὑπέσκαψαν τὴν ὑγείαν του καὶ προσβληθεὶς ὑπὸ βαρυτάτης ἀσθενείας, λίαν ἐνωρίς, εἰς αὐτὸ τὸ ἄνθος τῆς ἡλικίας του, ἀπῆλθε πρὸς Κύριον τὴν ι’ (10ην) Μαρτίου τοῦ ἔτους τξη’ (368). Ἀποθνήσκων ὁ Ἅγιος κατέλιπε βραχεῖαν μέν, ἀλλὰ χριστιανικωτάτην πράγματι διαθήκην, ἐκ τῆς ὁποίας διαφαίνεται ὁ πλοῦτος τῶν αἰσθημάτων τοῦ ψυχικοῦ του κόσμου πρὸς τοὺς ἐνδεεῖς καὶ τοὺς πάσχοντας. «Τὰ ἐμὰ πάντα βούλομαι γίνεσθαι τῶν πτωχῶν» ἦτο ἡ ὅλη του διαθήκη. Ἐκ Νικαίας, εἰς τὴν ὁποίαν ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος, τὸ ἱερὸν αὐτοῦ Λείψανον διεκομίσθη εἰς Ἀριανζὸν καὶ ἐναπετέθη εἰς τάφον, ὅστις εἶχε λατομηθῆ διὰ τοὺς γονεῖς του.

Ὀλίγον πρὸ τοῦ θανάτου τοῦ Ἁγίου, γενομένου σφοδροῦ καὶ καταστρεπτικοῦ σεισμοῦ ἐν ἔτει τξη’ (368) εἰς τὴν Νίκαιαν τῆς Βιθυνίας, εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκετο, ὡς ἐκ θαύματος διεσώθη ἐν μέσῳ τῶν ἐρειπίων εὑρεθείς. Τοῦτο θεωρήσας ὡς κλῆσιν Θεθῦ, ἀπεφάσισε νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸν Κλῆρον, δὲν ἐπρόφθασεν ὅμως, διότι τὸν προέλαβεν ὁ θάνατος. Κατὰ τὸν ἐνταφιασμὸν τοῦ Ἁγίου, ὁ ἀδελφὸς αὐτοῦ Μέγας Γρηγόριος ἐξεφώνησε παρουσίᾳ τῶν γονέων του περίφημον λόγον. Διὰ τούτου ὁ θεῖος Πατὴρ ἐν πρώτοις μὲν μνημονεύει καὶ πανηγυρίζει τὰς κυριωτέρας αὐτοῦ πράξεις, ἐκ δευτέρου διὰ σοφῶν λόγων παρηγορεῖ τοὺς διὰ τὸν θάνατον τοῦ Καισαρίου τεθλιμμένους γονεῖς καὶ τρίτον προτρέπει τὸν λαόν, ἵνα παραδειγματιζόμενος ἐκ τῆς ἁγίας πολιτείας τοῦ ἀπελθόντος, καταφρονήσῃ τὴν ματαιότητα τοῦ κόσμου τούτου καὶ ἀγωνισθῇ διὰ τὴν ἀπόκτησιν τῶν οὐρανίων ἀγαθῶν.

                  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὅπως ἡ πατρικὴ οἰκογένεια τοῦ Μεγάλου Βασιλείου (περὶ ἧς βλέπε ἐν τῆ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 160-161), οὕτω καὶ ἡ πατρικὴ οἰκογένεια τοῦ θεολόγου Γρηγορίου ὑπῆρξε τῷ ὄντι ἁγιωτάτη οἰκογένεια, διὸ καὶ πολλὰ μέλη αὐτῆς ἐτιμήθησαν ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας δι’ ἁγιωνυμίας καὶ ἡ μνήμη αὐτῶν δεόντως γεραίρεται. Διότι πλὴν τοῦ θεολόγου Γρηγορίου (βλέπε Ἰανουαρίου κεʹ (25ῃ) ἐν τόμῳ Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας») καὶ ὁ πατὴρ τῆς οἰκογενείας Γρηγόριος ἑορτάζεται τὴν αʹ (1ην) Ἰανουαρίου (βλ. ἐν τῷ ἰδίῳ τόμῳ Αʹ) καὶ ἡ μήτηρ Νόννα τὴν εʹ (5ην) Αὐγούστου (βλ. ἐν τόμῳ Ηʹ) καὶ ἡ ἀδελφὴ Γοργονία τὴγ κγʹ (23ην) Φεβρουαρίου (βλ. ἐν τόμῳ Βʹ) καὶ ὁ θεῖος Καισάριος σήμερον.

[2] Εἰς τὴν περίφημον ἐκείνην ἐπιστολήν του ὁ Μέγας Γρηγόριος μεταξὺ ἄλλων γράφει καὶ τὰ ἐξῆς πρὸς τὸν θεῖον Καισάριον, ἅτινα, ὡς λίαν διδακτικά, σκόπιμον ἐκρίναμεν, ἵνα ὧδε παραθέσωμεν, πρὸς ἡμέτερον παραδειγματισμόν:

«Ἱκανῶς ἠρυθριάσαμεν ἐπὶ σοὶ (γράφει πρὸς τὸν ἀδελφόν του ὁ Μέγας ἐκεῖνος Πατήρ)· τὸ γὰρ ὅτι ἐλυπήθημεν, τί χρὴ γράφειν, τῷ γε μάλιστα πεπεισμένῳ; Ἵνα γὰρ μὴ τὰ ἡμέτερα λέγωμεν, μηδὲ ὅσης ἀθυμίας ἐνέπλησεν ἡμᾶς ἡ περὶ σὲ φήμη, δὸς δὲ εἰπεῖν καὶ δέους, ἐβουλόμην εἴ πως οἷόν τε ἦν παρεῖναί σε τοῖς τῶν ἄλλων λόγοις, οἰκείων ὁμοίως καὶ ξένων, καὶ τῶν ὁπωσοῦν γνωρίμων ἡμῖν, ἀλλ’ οὗν Χριστιανῶν, οὓς περὶ σοῦ τε καὶ ἡμῶν λέγουσιν, οὐχ οἱ μέν, οἱ δὲ οὔ, ἀλλὰ πάντες ἑξῆς ὁμοίως, ἐπειδὴ καὶ προτιμότερον ἐν τοῖς ἀλλοτρίοις φιλοσοφοῦσιν ἄνθρωποι. Ὥσπερ ἄλλη τις μελέτη γέγονεν αὐτοῖς ταῦτα τὰ ρήματα· νῦν μὲν υἱὸν ἐπισκόπου στρατεύεσθαι, νῦν δὲ ὀρέγεσθαι τῆς ἔξωθεν δυναστείας καὶ δόξης, νῦν δὲ ἡττᾶσθαι χρημάτων, ὁπότε χρημάτων κοινὸν ἀνῆπται πῦρ, καὶ τὸν περὶ ψυχῆς δρόμον τρέχουσιν ἄνθρωποι· ἀλλ’ οὐχί μίαν ἡγεῖσθαι καὶ δόξαν καὶ ἀσφάλειαν· καὶ εὐπορίαν, τὸ γενναίως ἵστασθαι πρὸς τὸν καιρόν, καὶ ὅτι πορρωτάτω ποιεῖν ἑαυτὸν παντὸς ἄγους τε καὶ μιάσματος· πῶς δ’ ἂν ἄλλον νουθετήσειαν οἱ Ἐπίσκοποι μὴ παρασυρῆναι τῷ καιρῷ, μηδὲ τοῖς εἰδώλοις συναναφύρεσθαι; Πῶς δ’ ἂν τοῖς ἄλλο τι πλημμελοῦσιν ἐπιτιμήσειεν, αὐτὸς ἀφ’ ἐστίας τὴν παρρησίαν οὐκ ἔχων; Ταῦτα καθ’ ἑκάστην ἀκούοντας ἡμᾶς ἡμέραν, καὶ ἔτι πλείω τούτων καὶ χαλεπώτερα, τῶν μὲν καὶ διὰ φιλίαν λεγόντων ἴσως, τῶν δὲ καὶ διὰ δυσμένειαν ἐπιτιθεμένων, πῶς οἴει διακεῖσθαι καὶ τίνας ἔχειν ψυχὰς ἀνθρώπους, τῷ Θεῷ προθεμένους δουλεύειν, καὶ πρὸς τὰς μελλούσας ὁρᾷν ἐλπίδας μόνον ἀγαθὸν κρίνοντας; Τὸν μὲν οὖν κύριον τὸν πατέρα ἡμῶν, πάνυ δυσφοροῦντα τὰ πρὸς τὴν ἀκοήν, καὶ πρὸς τὸν βίον αὐτὸν ἀπαγορεύοντα, ὁπωσοῦν αὐτὸς παραμυθοῦμαι καὶ ψυχαγωγῶ, τὴν σὴν ἐγγυώμενος γνώμην, καὶ πείθων, ὅτι οὐχ ὑπομενεῖς ἔτι πλεῖον λυπεῖν ἡμᾶς, τὴν δὲ κυρίαν τὴν μητέρα, εἰ πύθοιτό τι τῶν κατὰ σέ· μέχρι γὰρ τοῦ νῦν τέως ἀπεκρυψάμεθα πολλαῖς ἐπινοίαις· οἴου καὶ παντελῶς ἀπαραμύθητον ἕξειν τὸ πάθος, ὡς γυναῖκά τε οὖσαν μικρόψυχον, καὶ ἄλλως διὰ τὸ λίαν εὐλαβὲς μετριάζειν περὶ τὰ τοιαῦτα οὐ δυναμένην. Εἰ μὲν οὖν τινα καὶ σεαυτοῦ καὶ ἡμῶν ποιῇ λόγον, βούλευσαί τι βέλτιον καὶ ἀσφαλέστερον· πάντως γὰρ καὶ τὰ ἐνταῦθα πρὸς ἐλευθέριον διαγωγὴν αὐτάρκη, τῷ γε λίαν μὴ ἀπλήστῳ, μηδὲ ἀμέτρῳ περὶ τὴν ἐπιθυμίαν τοῦ πλείονος· ἀλλὰ καὶ τοῦ καταστάσεώς σε τυχεῖν οὐχ ὁρῶ τίνα καιρὸν ἀναμενοῦμεν, τὸν νῦν ἐάσαντες. Εἰ δὲ τῆς αὐτῆς ἔχῃ γνώμης, καὶ μικρὰ πάντα σοι πρὸς τὴν ἰδίαν ὁρμήν, ἄλλο μὲν οὐδὲν εἰπεῖν βούλομαι δυσχερές· τοσοῦτον δὲ προλέγω καὶ διαμαρτύρομαι, ὅτι δυοῖν ἀνάγκη θἄτερον, ἢ γνήσιον μένοντα Χριστιανόν, τήν ἀτιμοτάτην αὐτοῦ τετάχθαι, καὶ πράττειν ἀναξίως καὶ σεαυτοῦ καὶ τῶν ἐλπίδων· ἡ τῆς τιμὴς ἀφιέμενον, περὶ τὰ καιριώτερα βλάπτεσθαι, τοῦ καπνοῦ γε μετέχοντα, εἰ καὶ μὴ τοῦ πυρός». (Γρηγορ. Ναζιανζ. Ἐπιστολ. ιζʹ. τόμ. Αʹ σελ. 779-780).