Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΚΑΙΣΑΡΙΟΣ ὁ ἀδελφὸς Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΚΑΙΣΑΡΙΟΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν οὗτος ἦτο νεώτερος ἀδελφὸς τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, γεννηθεὶς εἰς Ναζιανζὸν τῆς Καππαδοκίας περὶ τὸ ἔτος τλ’ (330). Γονεῖς του, ὅπως καὶ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, ἦσαν ὁ Ἐπίσκοπος Ναζιανζοῦ Γρηγόριος καὶ ἡ εὐσεβεστάτη καὶ ἁγιωτάτη Νόννα. Εἶχεν ἀκόμη καὶ ἀδελφὴν μεγαλυτέραν ἀπὸ αὐτὸν καὶ ἀπὸ τὸν Γρηγόριον, τὴν θαυμασίαν Γοργονίαν. Ἀλλὰ καὶ θεῖον ἐκ μητρὸς εἶχε τὸν μακάριον Ἀμφιλόχιον πατέρα τοῦ Ἐπισκόπου Ἰκονίου Ἁγίου Ἀμφιλοχίου. Ἀπὸ τοιούτους γονεῖς καὶ ἀδελφοὺς ἀνατρεφόμενος ὁ θεῖος Καισάριος ἦτο ἑπόμενον νὰ ἀναδειχθῇ καὶ ἐφάμιλλος ἐκείνων εἰς τὴν ἀρετήν. Ὅθεν ἦτο πρᾶγμα θαυμαστὸν καὶ ἐξαίσιον νὰ βλέπῃ κανεὶς μίαν τοιαύτην ἁγίαν οἰκογένειαν μὲ τοσαύτας ἀρετὰς ἐστολισμένην, εἰς τὴν ὁποίαν τὰ τέκνα νὰ ἀγωνίζωνται νὰ ὑπερβοῦν εἰς τὴν ἀρετὴν τοὺς γονεῖς. Ποῖος δὲν θὰ ἐζήλευε καὶ δὲν θὰ ἐθαύμαζε τὴν οἰκογένειαν αὐτήν; [1]

Μετὰ τὰ ἐγκύκλια μαθήματα ὁ θεῖος, Καισάριος ἠκολούθησε τὸν μεγαλύτερον ἀδελφόν του Γρηγόριον δι’ ἀνωτέραν ἐκπαίδευσιν εἰς τὰ μεγάλα τότε κέντρα τῶν γραμμάτων καὶ τῶν ἐπιστημῶν. Καὶ πρῶτον μὲν ἦλθεν εἰς τὴν Καισάρειαν τῆς Καππαδοκίας, ὕστερον εἰς τὴν Καισάρειαν τῆς Παλαιστίνης καὶ κατόπιν εἰς Ἀλεξάνδρειαν, ὅπου καὶ ἐξέμαθε μαθηματικήν, ἀστρονομίαν, φιλοσοφίαν, ρητορικὴν καὶ ἰατρικήν, περισσότερον ὅμως ὅλων ἠγάπησε καὶ ἐξεπαιδεύθη εἰς τὴν ἰατρικήν. Ἂν κατὰ τὸ διάστημα τοῦτο ἦλθε πρὸς μαθητείαν καὶ εἰς τὰς Ἀθήνας δὲν εἶναι ἀκριβῶς γνωστόν, πάντως γνωστὸν εἶναι ὅτι κατὰ τοὺς μαθητικούς του χρόνους ἠκολούθει εἰς τὰ ταξίδια τὸν μεγαλύτερον ἀδελφόν του Γρηγόριον, ὥστε πιθανὸν εἶναι νὰ ἦλθε καὶ εἰς τὰς Ἀθήνας.

Εἰς Ἀλεξάνδρειαν εὑρισκόμενος ὁ Ἅγιος ἐγνώρισε καὶ τὸν Μέγαν Ἀντώνιον, τὸν Μέγαν Ἀθανάσιον καὶ ἄλλους μεγάλους τῆς Ἐκκλησίας Πατέρας, οἵτινες ἤκμαζον κατὰ τὴν ἐποχὴν ἐκείνην, παρ’ ὧν τὰ μέγιστα ὠφελήθη, περισυλλέξας ἐξ ἑνὸς ἑκάστου τὴν ἰδιαιτέραν ἀρετὴν ὡς ἡ μέλισσα τὴν γῦριν. Ἐκεῖθεν μετέβη ὁ Ἅγιος εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν, ὅπου καὶ ἐγένετο δεκτὸς μετὰ μεγάλων τιμῶν ἀπὸ τὸν βασιλέα Κωνστάντιον (337-361) καὶ ὅλον τὸν λαόν, οἵτινες εἶχον αὐτὸν εἰς μεγάλην ἐκτίμησιν διὰ τὴν σοφίαν του καὶ τὴν ἰατρικὴν τέχνην του, μὲ τὴν ὁποίαν μεγάλας πρὸς πάντας προσέφερεν εὐεργεσίας. Τὰς ἱκανότητας ταύτας τοῦ Καισαρίου ἐκτιμήσας ὁ Κωνστάντιος προσέλαβε τοῦτον ὡς ἰατρὸν τῶν ἀνακτόρων.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὅπως ἡ πατρικὴ οἰκογένεια τοῦ Μεγάλου Βασιλείου (περὶ ἧς βλέπε ἐν τῆ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 160-161), οὕτω καὶ ἡ πατρικὴ οἰκογένεια τοῦ θεολόγου Γρηγορίου ὑπῆρξε τῷ ὄντι ἁγιωτάτη οἰκογένεια, διὸ καὶ πολλὰ μέλη αὐτῆς ἐτιμήθησαν ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας δι’ ἁγιωνυμίας καὶ ἡ μνήμη αὐτῶν δεόντως γεραίρεται. Διότι πλὴν τοῦ θεολόγου Γρηγορίου (βλέπε Ἰανουαρίου κεʹ (25ῃ) ἐν τόμῳ Αʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας») καὶ ὁ πατὴρ τῆς οἰκογενείας Γρηγόριος ἑορτάζεται τὴν αʹ (1ην) Ἰανουαρίου (βλ. ἐν τῷ ἰδίῳ τόμῳ Αʹ) καὶ ἡ μήτηρ Νόννα τὴν εʹ (5ην) Αὐγούστου (βλ. ἐν τόμῳ Ηʹ) καὶ ἡ ἀδελφὴ Γοργονία τὴγ κγʹ (23ην) Φεβρουαρίου (βλ. ἐν τόμῳ Βʹ) καὶ ὁ θεῖος Καισάριος σήμερον.

[2] Εἰς τὴν περίφημον ἐκείνην ἐπιστολήν του ὁ Μέγας Γρηγόριος μεταξὺ ἄλλων γράφει καὶ τὰ ἐξῆς πρὸς τὸν θεῖον Καισάριον, ἅτινα, ὡς λίαν διδακτικά, σκόπιμον ἐκρίναμεν, ἵνα ὧδε παραθέσωμεν, πρὸς ἡμέτερον παραδειγματισμόν:

«Ἱκανῶς ἠρυθριάσαμεν ἐπὶ σοὶ (γράφει πρὸς τὸν ἀδελφόν του ὁ Μέγας ἐκεῖνος Πατήρ)· τὸ γὰρ ὅτι ἐλυπήθημεν, τί χρὴ γράφειν, τῷ γε μάλιστα πεπεισμένῳ; Ἵνα γὰρ μὴ τὰ ἡμέτερα λέγωμεν, μηδὲ ὅσης ἀθυμίας ἐνέπλησεν ἡμᾶς ἡ περὶ σὲ φήμη, δὸς δὲ εἰπεῖν καὶ δέους, ἐβουλόμην εἴ πως οἷόν τε ἦν παρεῖναί σε τοῖς τῶν ἄλλων λόγοις, οἰκείων ὁμοίως καὶ ξένων, καὶ τῶν ὁπωσοῦν γνωρίμων ἡμῖν, ἀλλ’ οὗν Χριστιανῶν, οὓς περὶ σοῦ τε καὶ ἡμῶν λέγουσιν, οὐχ οἱ μέν, οἱ δὲ οὔ, ἀλλὰ πάντες ἑξῆς ὁμοίως, ἐπειδὴ καὶ προτιμότερον ἐν τοῖς ἀλλοτρίοις φιλοσοφοῦσιν ἄνθρωποι. Ὥσπερ ἄλλη τις μελέτη γέγονεν αὐτοῖς ταῦτα τὰ ρήματα· νῦν μὲν υἱὸν ἐπισκόπου στρατεύεσθαι, νῦν δὲ ὀρέγεσθαι τῆς ἔξωθεν δυναστείας καὶ δόξης, νῦν δὲ ἡττᾶσθαι χρημάτων, ὁπότε χρημάτων κοινὸν ἀνῆπται πῦρ, καὶ τὸν περὶ ψυχῆς δρόμον τρέχουσιν ἄνθρωποι· ἀλλ’ οὐχί μίαν ἡγεῖσθαι καὶ δόξαν καὶ ἀσφάλειαν· καὶ εὐπορίαν, τὸ γενναίως ἵστασθαι πρὸς τὸν καιρόν, καὶ ὅτι πορρωτάτω ποιεῖν ἑαυτὸν παντὸς ἄγους τε καὶ μιάσματος· πῶς δ’ ἂν ἄλλον νουθετήσειαν οἱ Ἐπίσκοποι μὴ παρασυρῆναι τῷ καιρῷ, μηδὲ τοῖς εἰδώλοις συναναφύρεσθαι; Πῶς δ’ ἂν τοῖς ἄλλο τι πλημμελοῦσιν ἐπιτιμήσειεν, αὐτὸς ἀφ’ ἐστίας τὴν παρρησίαν οὐκ ἔχων; Ταῦτα καθ’ ἑκάστην ἀκούοντας ἡμᾶς ἡμέραν, καὶ ἔτι πλείω τούτων καὶ χαλεπώτερα, τῶν μὲν καὶ διὰ φιλίαν λεγόντων ἴσως, τῶν δὲ καὶ διὰ δυσμένειαν ἐπιτιθεμένων, πῶς οἴει διακεῖσθαι καὶ τίνας ἔχειν ψυχὰς ἀνθρώπους, τῷ Θεῷ προθεμένους δουλεύειν, καὶ πρὸς τὰς μελλούσας ὁρᾷν ἐλπίδας μόνον ἀγαθὸν κρίνοντας; Τὸν μὲν οὖν κύριον τὸν πατέρα ἡμῶν, πάνυ δυσφοροῦντα τὰ πρὸς τὴν ἀκοήν, καὶ πρὸς τὸν βίον αὐτὸν ἀπαγορεύοντα, ὁπωσοῦν αὐτὸς παραμυθοῦμαι καὶ ψυχαγωγῶ, τὴν σὴν ἐγγυώμενος γνώμην, καὶ πείθων, ὅτι οὐχ ὑπομενεῖς ἔτι πλεῖον λυπεῖν ἡμᾶς, τὴν δὲ κυρίαν τὴν μητέρα, εἰ πύθοιτό τι τῶν κατὰ σέ· μέχρι γὰρ τοῦ νῦν τέως ἀπεκρυψάμεθα πολλαῖς ἐπινοίαις· οἴου καὶ παντελῶς ἀπαραμύθητον ἕξειν τὸ πάθος, ὡς γυναῖκά τε οὖσαν μικρόψυχον, καὶ ἄλλως διὰ τὸ λίαν εὐλαβὲς μετριάζειν περὶ τὰ τοιαῦτα οὐ δυναμένην. Εἰ μὲν οὖν τινα καὶ σεαυτοῦ καὶ ἡμῶν ποιῇ λόγον, βούλευσαί τι βέλτιον καὶ ἀσφαλέστερον· πάντως γὰρ καὶ τὰ ἐνταῦθα πρὸς ἐλευθέριον διαγωγὴν αὐτάρκη, τῷ γε λίαν μὴ ἀπλήστῳ, μηδὲ ἀμέτρῳ περὶ τὴν ἐπιθυμίαν τοῦ πλείονος· ἀλλὰ καὶ τοῦ καταστάσεώς σε τυχεῖν οὐχ ὁρῶ τίνα καιρὸν ἀναμενοῦμεν, τὸν νῦν ἐάσαντες. Εἰ δὲ τῆς αὐτῆς ἔχῃ γνώμης, καὶ μικρὰ πάντα σοι πρὸς τὴν ἰδίαν ὁρμήν, ἄλλο μὲν οὐδὲν εἰπεῖν βούλομαι δυσχερές· τοσοῦτον δὲ προλέγω καὶ διαμαρτύρομαι, ὅτι δυοῖν ἀνάγκη θἄτερον, ἢ γνήσιον μένοντα Χριστιανόν, τήν ἀτιμοτάτην αὐτοῦ τετάχθαι, καὶ πράττειν ἀναξίως καὶ σεαυτοῦ καὶ τῶν ἐλπίδων· ἡ τῆς τιμὴς ἀφιέμενον, περὶ τὰ καιριώτερα βλάπτεσθαι, τοῦ καπνοῦ γε μετέχοντα, εἰ καὶ μὴ τοῦ πυρός». (Γρηγορ. Ναζιανζ. Ἐπιστολ. ιζʹ. τόμ. Αʹ σελ. 779-780).