Τῇ ΛΑ’ (31ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος ΥΠΑΤΙΟΥ Ἐπισκόπου Γαγγρῶν.

ΕΙΚΟΝΑ

ΥΠΑΤΙΟΣ, ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν, ἔζησε κατὰ τοὺς χρόναυς, τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ Μεγάλου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη τζ’-τλζ’ (307-337), ὑπῆρξε δὲ εἷς ἐκ τῶν τριακοσίων δεκαοκτὼ Θεοφόρων Πατέρων τῶν ἐν Νικαίᾳ τὸ πρῶτον συνελθόντων, ἐν ἔτει τκε’ (325). Πατρὶς τούτου ὑπῆρξεν ἡ Κιλικία τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἐγένετο δὲ Ἐπίσκοπος τῆς πόλεως Γάγγραι τῆς Παφλαγονίας [1]. Λόγῳ δὲ τῆς ἐναρέτου καὶ ἐνθέου πολιτείας του μεγάλα ἐτέλεσε θαύματα καὶ πολλὰ πλήθη ἐκ τῶν ἀπίστων προσέφερεν εἰς τὸν Χριστόν, οἶκον δὲ κατασκευάσας ὑπεδέχετο τοὺς ἐκ τοῦ γένους αὐτοῦ προστρέχοντας πρὸς αὐτόν. Οὗτος ὁ Ἅγιος Ἱερομάρτυς Ὑπάτιος ἠφάνισέ ποτε διὰ τοῦ λόγου τοὺς ἐπιδραμόντας κατὰ τῆς χώρας ἀσπάλακας (τυφλοπόντικας) [2]. Ὅταν δὲ περιεπάτει τὴν νύκτα, ἐφωτίζετο ὑπὸ θείου καὶ λαμπροῦ φωτὸς καὶ ὕδωρ ἁλμυρὸν εἰς γλυκὶ μετέβαλεν. Εἰς τοὺς χρόνους δὲ Κωνσταντίου, τοῦ υἱοῦ τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, μέγας τις δράκων ἐλθὼν ἔκ τινος ἀγρίου τόπου εἰσῆλθεν εἰς τὸ βασιλικὸν θησαυροφυλάκιον καὶ τοσοῦτον φόβον λέγουσιν ὅτι ἐπροξένει εἰς τοὺς ἀνθρώπους, ὥστε οὐδεὶς ἐτόλμα νὰ πλησιάσῃ εἰς τὸν θησαυρόν· ἂν δὲ τολμηρός τις ἐπλησίαζεν ἐκεῖ, εὐθὺς ἐθανατώνετο ὑπὸ τοῦ δράκοντος.

Ἐκ τοῦ συμβάντος τούτου ὁ βασιλεὺς εὑρίσκετο εἰς ἀπορίαν, καὶ ἠγνόει τί νὰ πράξῃ. Ἀκούσας δὲ τὴν φήμην τοῦ Ἁγίου τούτου Ὑπατίου, ἔστειλεν εἰς αὐτὸν πρέσβεις καὶ μεσίτας, διὰ τῶν ὁποίων τὸν παρεκάλει νὰ ἔλθῃ πρὸς αὐτόν. Ὁ δὲ Ἅγιος ἐλθὼν καὶ βλέπων, ὅτι προϋπήντησεν αὐτὸν ὁ βασιλεὺς μὲ πᾶσαν τιμὴν καὶ εὐλάβειαν καὶ ὅτι εἷρπε πρὸ τῶν ποδῶν αὐτοῦ, ἀνήγειρεν αὐτόν, εἰπών· «Ἔχε θάρρος καὶ μὴ λυπεῖσαι, ὦ Βασιλεῦ, διότι τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατά ἐστι παρὰ τῷ Θεῷ. Ὅθεν πίστευε καὶ θάρρει εἰς τὸν Θεὸν καὶ μετ’ ὀλίγον θέλεις ἴδει τὴν ἀκαταμάχητον αὐτοῦ δύναμιν. Ταῦτα εἶπεν ὁ Ἅγιος. Ὁ δὲ βασιλεύς, δείξας μακρόθεν τὸ θηρίον, εἶπε· «Μὴ ἀπροσέκτως, ὦ Πάτερ, πλησιάσῃς εἰς τὸν δράκοντα, ἵνα μὴ πάθῃς ἐκεῖνο ὅπερ καὶ ἄλλοι ἔπαθον καὶ θανατωθῇς ὑπ’ αὐτοῦ ἐξ αἰτίας τῶν ἰδικῶν μας ἁμαρτιῶν». Ὁ Ἅγιος ἀπεκρίθη· «Ἡ ἰδική μου προσευχή, ὦ βασιλεῦ, οὐδεμίαν ἔχει δύναμιν εἰς τοιαῦτα μεγάλα θαυμάσια, ἡ ἰδική σου ὅμως πίστις καὶ ἡ τοῦ Κυρίου μεγάλη καὶ ἀνίκητος δύναμις δύνανται νὰ κατορθώσωσι τὸ πᾶν». Τότε πεσὼν ὁ Ἅγιος κατὰ γῆς, προσηυχήθη ἐπὶ ἱκανὴν ὥραν, ἔπειτα δὲ ἐγερθείς, λέγει πρὸς τὸν βασιλέα· «Πρόσταξον νὰ ἀναφθῇ μεγάλη πυρὰ ἐν τῷ μέσῳ τῆς ἀγορᾶς, ἐκεῖ ὅπου ὑπάρχει ἀνεγηγερμένη ἡ στήλη τοῦ πατρός σου Κωνσταντίνου καὶ ἐκεῖνοι οἵτινες θὰ ἀνάψωσι τὸ πῦρ, ἂς περιμείνωσιν ἕως οὗ καὶ ἐγὼ ὑπάγω ἐκεῖ».


Ὑποσημειώσεις

[1] Αἱ Γάγγραι ὑπῆρξαν ποτὲ πόλις περίφημος τῆς Παφλαγονίας, κειμένη περὶ τὰ 100 χ.λ.μ. βορειοανατολικῶς τῆς Ἀγκύρας. Ἦτο τετιμημένη μὲ θρόνον Ἐπισκόπου πρότερον εἶτα δὲ καὶ Μητροπολίτου, ἐχρημάτισε δὲ καὶ πρωτεύουσα τῆς Παφλαγονίας. Ἐν αὐτῇ συνῆλθε περὶ τὰ μέσα τοῦ Δʹ αἰῶνος ἡ γνωστὴ μεγάλη Τοπικὴ Σύνοδος ἡ καταδικάσασα τὰς πλάνας τοῦ Σεβαστείας Εὐσταθίου, ὅστις κατέκρινε τὸν νόμιμον γάμον, καὶ εἰς πλείστας ἄλλας περιέπιπτεν ἀτοπίας. Ἡ Ἁγία αὕτη Σύνοδος συνεκροτήθη, κατὰ τὸν Δοσίθεον, ἐν ἔτει 340, ἢ κατ’ ἄλλους μεταξὺ τῶν ἐτῶν 325-361. Σήμερον αἱ Γάγγραι εἶναι μικρὰ πόλις, καλεῖται δὲ ὑπὸ τῶν Τούρκων Τσάγγρι ἢ Κάγκαρι, ἀνήκει δὲ εἰς τὸ βιλαέτιον τῆς Κασταμονῆς.

[2] Ἐν ταῖς προηγηθείσαις ἐκδόσεσι γράφεται ἐνταῦθα «τοὺς πολιορκοῦντας τὴν χώραν τὴν καλουμένην Ἀσπλαγκάς», καθὼς παρελήφθη ἐκ τοῦ Συναξαριστοῦ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, διωρθώθη ὅμως οὕτω συμφώνως πρὸς παρατήρησιν τοῦ Λεοντουπόλεως Σωφρονίου, ὅστις ἐν τῷ «Ἁγιολογίῳ», σελ. 455-456, γράφει ὅτι εἰς τὸ ἀρχικὸν Συναξάριον, ὅπερ ἀνεῦρεν ἐν τοῖς Κώδιξι, γράφεται «καὶ ἀσπάλακας τὴν χώραν δηοῦντας λόγῳ ἠφάνισε», ἐξ ἀπροσεξίας δὲ τῶν ἀντιγραφέων ἐξελήφθη ὅτι ἐπρόκειτο περὶ χώρας καλουμένης Ἀσπλαγκάς.

[3] Ναυατιανοὶ ἐλέγοντο οἱ ἀκόλουθοι Ναυάτου τοῦ Πρεσβυτέρου τῆς Ρώμης, ὅστις δὲν ἐδέχετο ὅσους ἠρνοῦντο ἐν καιρῷ διωγμῷ τὴν Πίστιν τοῦ Χριστοῦ εἶτα δὲ μετενόουν. Ἀλλ’ οὔτε μὲ τοὺς διγάμους συνεκοινώνει. Ἔλεγε προσέτι, ὅτι μετὰ τὸ βάπτισμα δὲν δύναται πλέον νὰ ἐλεηθῇ ὁ ἁμαρτήσας. (Βλ. Ἐπιφάν. αἱρέσ. νθʹ (59), καὶ Αὐγουστ. αἱρεσ. ληʹ (38) καθὼς καὶ τὴν ἑρμηνείαν τοῦ Ηʹ (8) Κανόνος τῆς Ἁγίας Αʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἐν τῷ Πηδαλίῳ).