Ἡ Σύναξις τῆς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ἐν τῷ «ᾌδειν», ἤτοι ἡ ὑπὸ τοῦ Ἀρχαγγέλου ΓΑΒΡΙΗΛ παράδοσις τοῦ ὕμνου «Ἄξιόν Ἐστιν».

Ὅτι τὸ θαῦμα τοῦτο εἶναι παλαιότατον, καὶ ὅτι ὁ φανεὶς Ἄγγελος ἦτο ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ, μαρτυρεῖ καὶ τὸ ἐν τοῖς τετυπωμένοις Μηναίοις γεγραμμένον, κατὰ τὴν παροῦσαν ἡμέραν, οὕτω· «Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ ἐν τῷ ᾌδειν». Διότι τούτου χάριν οἱ τότε πατέρες ἐτέλουν σύναξιν καὶ λειτουργίαν κατ’ ἐνιαυτὸν εἰς τὸν ρηθέντα λάκκον, τιμῶντες καὶ δοξάζοντες τὸν Ἀρχάγγελον Γαβριήλ, ὅστις καθὼς ἀπ’ ἀρχῆς ἕως τέλους ἐστάθη ὁ ἔνθεος ὑμνολόγος τῆς Θεοτόκου καὶ τροφεὺς καὶ διακονητὴς καὶ χαροποιὸς αὐτῆς Εὐαγγελιστής, οὕτως ὑπηρέτησε καὶ εἰς τὸ νὰ ἀποκαλύψῃ τὸν ὄντως θεομητορικὸν τοῦτον ὕμνον, ὡς εἰς αὐτὸν μόνον καὶ πάντα πρεπούσης τῆς τοιαύτης διακονίας.

Καὶ πάλαι μὲν ὁ Δεσπότης τῶν ὅλων Θεὸς ἔδωκε τὰς δέκα ἐντολὰς εἰς τοὺς Ἑβραίους, γεγραμμένας ἐπάνω εἰς τὰς δύο λιθίνας πλάκας. Τώρα δὲ ὁ ἄρχων τῶν τοῦ Θεοῦ Ἀγγέλων ἔδωκεν εἰς ὅλους τοὺς Ὀρθοδόξους τὸν πλέον γλυκύτερον καὶ ἐρασμιώτερον ὕμνον τῆς Μητρὸς τοῦ Θεοῦ, γεγραμμένον εἰς λιθίνην πλάκα, μὲ τὸν ἀρχαγγελικὸν αὐτοῦ δάκτυλον.

Βλέπε δὲ καὶ πῶς ἐπληρώθη ἡ προφητεία τοῦ θείου Γαβριήλ, ὅστις εἶπεν, ὅτι θὰ ψάλλωσι τὸν ὕμνον τοῦτον ὅλοι οἱ ὀρθόδοξοι· διότι τόσον κοινὸς καὶ τόσον ποθεινὸς ἐγένετο ὁ ἀγγελοσύνθετος οὗτος ὕμνος [1] εἴς ὅλους τοὺς ὀρθοδόξους, ὥστε καὶ αὐτὰ τὰ μικρὰ παιδάρια τῶν Χριστιανῶν ἠξεύρουν καὶ τὸν ψάλλουν μεγαλοφώνως τὴν σήμερον μὲ μεγάλην χαρὰν τῆς καρδίας των, εἰς δόξαν τῆς Θεοτόκου, ἧς ταῖς ἁγίαις πρεσβείαις ἀξιωθείημεν τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ἀμήν.

                                                                 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὥστε τέσσαρας ὕμνους ἔχομεν ἐν τῇ καθ’ ἡμᾶς Ἀνατολικῇ Ἁγίᾳ τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίᾳ ὑπὸ Ἀγγέλων ὑμνηθέντας τὸ πρῶτον, τὸ «Δόξα ἐν Ὑψίστοις Θεῷ», τὸ «Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος Κύριος Σαβαώθ» καὶ τὸ Τρισάγιον, ἤτοι τὸ «Ἅγιος ὁ Θεός, Ἅγιος Ἰσχυρός, Ἅγιος Ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς». Ἕνα δὲ εἰς τὴν Θεοτόκον, τὸν παρόντα. Ὅσοι δὲ λέγουσιν, ὅτι ἐκ τῆς Ἁγίας Εἰκόνος τῆς Θεοτόκου ἐξεφωνήφη ὁ ὕμνος τοῦ Ἄξιόν ἐστιν, δὲν λέγουσιν ὀρθῶς.