Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου ΓΕΡΟΝΤΙΟΥ τοῦ συστήσαντος τὴν Σκήτην τῆς Ἁγίας Ἄννης, ὃς διὰ προσευχῆς πρὸ τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον ἐξήγαγε τὸ ἐπάνωθεν αὐτῆς ἀναβλύσαν καὶ μέχριν τοῦ νῦν σῳζόμενον ἁγίασμα.

πλὴν ὅμως ἂς μὴ παύσωμεν προστρέχοντες εἰς τὴν ἀκοίμητον προστάτιδα καὶ μετὰ Θεὸν ἐλπίδα ἡμῶν ἀκαταίσχυντον Ὑπεραγίαν Δέσποιναν Θεοτόκον τῆς ὁποίας κληρουχία τυγχάνει τὸ Ὄρος τοῦτο, αὕτη δὲ θέλει οἰκονομήσει τὸ συμφέρον τῶν μετὰ πίστεως καὶ πόθου ἐπικαλουμένων αὐτὴν πιστῶν δούλων τοῦ Κυρίου». Μετὰ λοιπὸν τὰς πρὸς τὴν πανάχραντον Θεομήτορα ἐκτενεῖς αὐτῶν δεήσεις καὶ ἱκεσίας, νύκτα τινὰ ἐφάνη καθ’ ὕπνον εἰς τὸν Γέροντα ἡ ὑπεράμωμος Θεοτόκος λέγουσα· «Τοῦ λοιποῦ παύσασθε λυπούμενοι διὰ τὴν τοῦ ὕδατος στέρησιν, ἀποβάλατε τὴν ἀθυμίαν καὶ τὴν λύπην· ἀπέλθετε ὀλίγον κάτωθεν τοῦ καθίσματος ὑμῶν εἰς τὸν δεῖνα τόπον, καὶ ἀφοῦ σκάψετε ὀλίγον θέλετε εὕρει τὸ ποθούμενον».

Τὴν πρωΐαν δηλώσας ὁ Ἅγιος Γέρων τὰ ὁραθέντα εἰς τὸν μαθητὴν αὐτοῦ, καὶ περιχαρεῖς γενόμενοι, ἀπῆλθον εἰς τὸν διορισθέντα τόπον· σκάψαντες δὲ ὀλίγον, ὦ τοῦ θαύματος! εὗρον, κατὰ τὴν ἀψευδῆ ἐπαγγελίαν, τῆς πάντα, ὅσα καὶ ἂν βούληται, δυναμένης Μητρὸς τοῦ παντοδυνάμου Θεοῦ, τὸ ὕδωρ ἁλλόμενον καὶ ἀναβλύζον, διαυγέστατόν τε καὶ γλυκύτατον, πότιμόν τε καὶ ἰαματικώτατον, πιόντες δὲ ἐξ ἐκείνου μεγάλως ηὐχαρίστησαν διὰ τὴν ταχεῖαν ἐπίσκεψιν καὶ ἀντίληψιν τῆς ὑπερενδόξου Θεομήτορος. Μετὰ δὲ ἡμέρας ἱκανάς, ὡς ἤρχισεν ὁ ὑποτακτικὸς τοῦ Ὁσίου νὰ φυτεύῃ ὀλίγα λάχανα κάτωθεν τοῦ παραρρέοντος ὕδατος καὶ νὰ χρησιμοποιῇ τὸ ὕδωρ αὐτὸ πρὸς πλύσιν ἐνδυμάτων, παρευθὺς τὸ ὕδωρ ἐξέλιπε καὶ ἡ πηγὴ ἐξηράνθη. Καὶ οἱ μὲν Ὅσιοι ἐπὶ τῇ παρ’ ἐλπίδα στερήσει αὐτοῦ μεγάλως λυπηθέντες, ἐδέοντο πολλάκις ἐκτενῶς καὶ μετὰ δακρύων ἱκετεύοντες τὴν πανύμνητον Δέσποιναν Θεοτόκον· ἡ δὲ ὑπερένδοξος Δέσποινα, φανεῖσα καὶ πάλιν ἐν ὁράματι εἰς τὸν Ἅγιον Γέροντα, εἶπεν· «Ἐγὼ μὲν σᾶς ἔδωσα τὸ ὕδωρ πρὸς πόσιν μόνον καὶ διὰ τὰς ἀνάγκας τῆς ζωοτροφίας, σεῖς ὅμως ἐπεδόθητε εἰς περισπασμοὺς καὶ χρησιμοποιεῖτε αὐτὸ εἰς ἄλλας περιττὰς ἀπασχολήσεις· πλὴν ἀπὸ τοῦ νῦν ἐκτὸς τῆς πόσεως καὶ τῆς λοιπῆς ζωοτροφίας μὴ εἰς ἄλλο τοῦτο μεταχειρισθῆτε· ἀπέλθετε λοιπὸν πάλιν εἰς τὸν πρότερον ἴδιον τόπον, καὶ ἀφοῦ σκάψετε θέλετε εὕρει τὸ ζητούμενον».

Οὕτω λοιπὸν κατὰ τὸν λόγον τῆς Παναγίας Θεοτόκου ποιήσαντες, εὗρον μὲν τὸ ὕδωρ, ὄχι ὅμως ὡς τὸ πρότερον, ἐξ ἐπιπολῆς καὶ ἐπιφανείας, ἀλλὰ βαθύτερον ἕως δύο ὀργυιάς, ὡς διασῴζεται καὶ ὁρᾶται μέχρι τῆς σήμερον, ὅπερ ἔκτοτε καὶ εἰς τὸ ἑξῆς (καὶ μέχρι σήμερον) μεταχειριζόμενοι οἱ Ὅσιοι Πατέρες τιμοῦν ὡς ἁγίασμα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐν τῇ ἱερᾷ ταύτῃ Σκήτῃ τῆς Ἁγίας Θεοπρομήτορος Ἄννης ἐξήνθησαν ὡς ρόδα εὔοσμα δεκατρεῖς Ἅγιοι, ἐξ ὧν οἱ τέσσαρες διὰ τοῦ ἀσκητικοῦ αὐτῶν βίου τὸν Κύριον εὐηρέστησαν, οἱ δὲ ἐννέα διὰ τοῦ μαρτυρικοῦ θανάτου τὸν Κύριον ἐδόξασαν. Καὶ πρῶτος μὲν εἶναι ὁ προρρηθεὶς Ὅσιος Γερόντιος· δεύτερος δὲ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν Διονύσιος ὁ Ρήτωρ, μετὰ τοῦ μαθητοῦ αὐτοῦ Μητροφάνους (βλέπε ἀνὰ χεῖρας Τόμον σελ. 182) καὶ τέταρτος ὁ Ὅσιος Σωφρόνιος, ὅμοιος τῷ Ἁγίῳ Ἀλεξίῳ. Ἐκ δὲ τῶν Ὁσιομαρτύρων, πρῶτος εἶναι ὁ Ὁσιομάρτυς Μακάριος, ὁ ἐκ Κίου τῆς Βιθυνίας καταγύμενος καὶ ἐν Προύσῃ ἀθλήσας ἐν ἔτει 1590, δεύτερος ὁ Ὁσιομάρτυς Νικόδημος ὁ ἐν Ἐλβασὰν (ἢ Βελεγράδα) τῆς Ἀλβανίας μαρτυρήσας ἐν ἔτει 1722 (βλέπε ἐν σελ. 234-237), τρίτος ὁ Ὁσιομάρτυς Κοσμᾶς ὁ ἐν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρήσας ἐν ἔτει 1760, τέταρτος ὁ Ἱερομάρτυς Νικήτας εἰς Σέρρας μαρτυρήσας, πέμπτος ὁ Ὁσιομάρτυς Λουκᾶς ἐξ Ἀδριανουπόλεως καταγόμενος καὶ ἐν Μυτιλήνῃ ἀθλήσας ἐν ἔτει 1802, ἕκτος ὁ Ὁσιομάρτυς Ἰλαρίων ὁ ἐκ Κρήτης καταγόμενος καὶ ἐν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρήσας ἐν ἔτει 1804, ἕβδομος ὁ Ὁσιομάρτυς Δαβὶδ ἐκ Κυδωνιῶν καταγόμενος καὶ ἐν Θεσσαλονίκῃ μαρτυρήσας. Τοῦτον τὸν Ἅγιον Δαβὶδ ἰδὼν κρεμάμενον ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος, ὁ Νέος Ὁσιομάρτυς ὁ Ἰβηρίτης, ἐθερμάνθη τόσον εἰς τὴν καρδίαν ἀπὸ τὸ πῦρ τῆς θείας ἀγάπης, ὥστε καὶ ἐμαρτύρησε μετὰ ταῦτα, ὄγδοος ὁ Ὁσιομάρτυς Παῦλος ὁ ἐκ Σοποτοῦ τῆς Πελοποννήσου καταγόμενος καὶ ἐν Τριπόλει μαρτυρήσας καὶ ἔνατος ὁ Ὁσιομάρτυς Νεκτάριος ὁ ἐκ Βρυούλλων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας καταγόμενος καὶ ἐν αὐτῇ τῇ ἰδίᾳ αὐτοῦ πατρίδι μαρτυρήσας ἐν ἔτει 1820 (βλέπε ἐν σελ. 237-251).