Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νέος Ὁσιομάρτυς ΗΛΙΑΣ ὁ Ἀρδούνης ὁ ἐν Καλάμαις τῆς Πελοποννήσου μαρτυρήσας ἐν ἔτει ͵αχπϛ’ (1686), πυρὶ τελειοῦται.

ἀλλὰ διὰ τὸν φόβον τῶν Ἀγαρηνῶν τὴν ὠνόμασαν «Τῶν Ἁγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων». Εἰς δὲ τὸν καιρὸν τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ ἁγίου λειψάνου ἐξῆλθεν εὐωδία ἄρρητος· ὅθεν ἔλαβον τὴν ἁγίαν του κάραν εἰς ἕνα Μοναστήριον ἐκείνου τοῦ τόπου Βουρκάνου ὀνομαζόμενον καὶ θαυματουργεῖ ἕως σήμερον· ἐπῆρε δὲ καὶ ἡ μάμμη τοῦ ἀπὸ Καλάμας διδασκάλου Διονυσίου, τοῦ Ποδάρου ἐπικαλουμένου (ὅστις καὶ τοῦτο τὸ μαρτύριον παρέδωκε) μίαν πλευρὰν τοῦ Ἁγίου καὶ ἔθεσεν αὐτὴν εἴς τι μέρος τῆς οἰκίας της. Ἐκεῖ εἶδε μίαν νύκτα καὶ ἔλαμψε φῶς λαμπρότατον εἰς δόξαν τοῦ Μάρτυρος καὶ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾧ πρέπει πᾶσα δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις σὺν τῷ ἀνάρχῳ αὐτοῦ Πατρὶ καὶ τῷ Παναγίω Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

         

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρώτην αἰχμαλωσίαν τῆς Πελοποννήσου ἐννοεῖ ἐδῶ ὁ συγγραφεὺς τὴν περίοδον τῆς δουλείας αὐτῆς ὑπὸ τοὺς Τούρκους τὴν διαρκέσασαν ἀπὸ τοῦ ἔτους 1460, ὅτε αὕτη κατελήφθη τὸ πρῶτον ὑπὸ τῶν Τούρκων μέχρι τοῦ ἔτους 1687, ὅτε οἱ Ἑνετοὶ ὑπὸ τὸν Φραγκίσκον Μοροζίνην καταλαβόντες τὴν Πελοπόννησον κατέλυσαν τὴν Τουρκικὴν κυριαρχίαν καὶ ἐγένοντο κύριοι αὐτῆς. Δευτέρα καὶ τελευταία περίοδος δουλείας τῆς Πελοποννήσου ὑπὸ τοὺς Τούρκους εἶναι ἡ περίοδος ἀπὸ τοῦ ἔτους 1715, ὅτε οἱ Τοῦρκοι κατανικήσαντες τοὺς Ἑνετοὺς ἀνακατέλαβον αὐτήν, μέχρι τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ὅτε ἀπηλευθερώθη ὁριστικῶς.