Διήγησις περὶ τῶν ΙΒΗΡΩΝ, ἤτοι τῶν νῦν καλουμένων Γεωργιανῶν, πῶς ἦλθον εἰς θεογνωσίαν παρά τινος γυναικός.

Ἡ δὲ βασίλισσα, ταῦτα ἀκούσασα, ἐπέστρεψεν εἰς τὰ βασίλεια. Καὶ τὸν μὲν ἄνδρα της βασιλέα ἐξέπληξε διὰ τὴν παράδοξον ἰατρείαν τοῦ πάθους της· διηγουμένη δὲ καὶ μὲ ποῖον τρόπον ἰατρεύθη, ἐβεβαίωνεν, ὅτι ὁ Θεὸς τῆς αἰχμαλώτου, ὁ ὁποῖος τὴν ἰάτρευσεν, εἶναι ἀληθῶς καὶ κυρίως Θεός. Ἔλεγε δὲ πρὸς τούτοις, ὅτι εἶναι πρέπον νὰ κτίσωσι Ναὸν εἰς τὸ ὄνομά του καὶ ὅτι ὅλον τὸ ἔθνος τῶν Ἰβήρων πρέπει νὰ ἐπιστραφῇ εἰς τὴν τοῦ τοιούτου Θεοῦ λατρείαν καὶ πίστιν. Ὁ δὲ Βασιλεὺς τὴν μὲν ἰατρείαν τῆς γυναικός του ἐθαύμαζε καὶ ἐπῄνει, Ναὸν δὲ νὰ κτίσῃ δὲν ἤθελεν. Ἀφ’ οὗ δὲ παρῆλθεν ὀλίγος καιρός, ἐξῆλθε πρὸς θήραν ὁ βασιλεύς· καὶ οἱ μὲν ἄλλοι ἐκυνήγουν ἀνεμποδίστως, ὁ δὲ βασιλεύς, μείνας μόνος μακρὰν τῶν ἄλλων, προσεβλήθη ἀπὸ ἀορασίαν καὶ δὲν ἤξευρε ποῦ νὰ ὑπάγῃ. Ὅθεν ἀπορήσας διὰ τὸ συμβεβηκὸς τὸ ὁποῖον ἠκολούθησεν εἰς αὐτόν, ἐνεθυμήθη τὴν ἀπείθειαν, τὴν ὁποίαν ἔδειξεν εἰς τοὺς λόγους τῆς συζύγου του· καὶ λοιπὸν ἐπικαλεσθεὶς εἰς βοήθειαν τὸν Θεὸν τῆς αἰχμαλώτου Γυναικός, ἠλευθερώθη ἀπὸ τὸ σκότος καὶ τὴν ἀορασίαν. Ἔπειτα πορευθεὶς μόνος εἰς τὴν εὐσεβεστάτην αἰχμάλωτον, παρεκάλει αὐτὴν νὰ τοῦ δείξῃ εἰς ποῖον σχῆμα νὰ κτίσῃ τὸν Ναόν. Καὶ ἡ μὲν Γυνὴ ἐσχημάτιζε τὸν Ναόν, οἱ δὲ τεχνῖται τοῦ βασιλέως ἔκτιζον αὐτόν.

Ἀφ’ οὗ δὲ ἔλαβε τέλος ὁ Ναὸς καὶ ἔπρεπε νὰ ἐγκαινιασθῇ ἀπὸ Ἀρχιερέα, εὗρε καὶ τούτου τὴν εὐκολίαν ἡ θαυμασία ἐκείνη Γυνή, διότι αὐτὴ κατέπεισε τὸν βασιλέα τῆς Ἰβηρίας νὰ γράψῃ πρὸς τὸν βασιλέα τῶν Χριστιανῶν καὶ νὰ ζητήσῃ νὰ σταλῇ ἐκεῖθεν διδάσκαλος τῆς εὐσεβείας. Τότε ἦτο βασιλεὺς τῶν Χριστιανῶν ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος, καθὼς προείπομεν, ὁ ὁποῖος μαθὼν τὴν αἰτίαν τῆς αἰτήσεως ηὐχαρίστησε τὸν Θεὸν καὶ ὑποδεξάμενος φιλοφρόνως τοὺς ἀπεσταλμένους πρεσβευτάς, ἔστειλεν εἰς τὴν Ἰβηρίαν Ἀρχιερέα τινὰ ἐστολισμένον μὲ πίστιν καὶ σύνεσιν καὶ μὲ πολιτείαν ἐνάρετον, ὁμοῦ καὶ δῶρα πολλά, διὰ νὰ γίνῃ κήρυξ καὶ διδάσκαλος τῆς θεογνωσίας εἰς τὸ ἔθνος ἐκεῖνο. Οὗτος λοιπὸν πορευθεὶς ἐκεῖ, μὲ θαύματα καὶ διδασκαλίας εἵλκυσεν εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους καὶ ἐβάπτισεν αὐτούς· κτίσας δὲ εἰς διάφορα μέρη ἱεροὺς Ναοὺς καὶ χειροτονήσας Ἱερεῖς, ἐπέστρεψεν εἰς θεογνωσίαν ὅλον τὸ ἔθνος τῶν Ἰβήρων καὶ οὕτως ἀπῆλθε πρὸς Κύριον. Οὗτος εἷναι ὁ τρόπος τῆς ὑπὸ τῶν Ἰβήρων ἐπιγνώσεως τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ [1].

   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα χάριν τῶν φιλολόγων, ὅτι πολλὰ ἔθνη ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστόν, ὄχι μόνον διότι ἔβλεπον θαύματα γινόμενα διὰ τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ ὑπὸ διαφόρων Ἁγίων ἀνθρὼπων, ἀλλὰ καὶ διότι ἔβλεπον τὸ γένος τῶν Χριστιανῶν δεδοξασμένον καὶ ἔντιμον, μὲ βασιλείαν καὶ μὲ βασιλεῖς Ὀρθοδόξους καὶ αὐτοκράτορας. Οὕτω λόγου χάριν οἱ ἀνωτέρω Ἴβηρες ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστὸν ἐν τοῖς χρόνοις τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου· διὰ μέσου τῶν Ἰβήρων ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστὸν οἱ Ἀρμένιοι· καὶ πάλιν διὰ τῶν Ἀρμενίων ἐπίστευσαν οἱ Πέρσαι εἰς τὸν Χριστόν, κατὰ τοὺς αὐτοὺς χρόνους τοῦ Κωνσταντίνου. Ὁμοίως ἐπὶ τοῦ αὐτοῦ Κωνσταντίνου ἐπίστευσαν οἱ Ἰνδοὶ διὰ μέσου Φρουμεντίου Ἀλεξανδρέως, ὅστις ἑορτάζεται κατὰ τὴν τριακοστὴν Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὁμοίως καὶ σελ. 343 τοῦ αʹ τόμου τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου). Ἐπὶ τοῦ βασιλέως Ἰουστινιανοῦ ἐν ἔτει φμϛʹ (546) ἐπίστευσαν ἐπίσης εἰς Χριστὸν οἱ παρὰ τὸν Ἴστρον ποταμὸν κατοικοῦντες Ἔλουροι καὶ οἱ παρὰ τὸν Τάναϊν (σημερινὸν Ντὸν) ποταμὸν κατοικοῦντες Ἀβασγοί· ὁμοίως καὶ οἱ Ἀξουμῖται (Αἰθίοπες) καὶ ἄλλοι πολλοὶ (βλέπε τόμ. βʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου, σελ. 89-90).

Ἐπὶ τοῦ βασιλέως Μιχαὴλ τοῦ υἱοῦ Θεοδώρας, τοῦ ἐν ἔτει ωμβʹ (842) βασιλεύσαντος, ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστὸν τὸ ἔθνος τῶν Βουλγάρων, Σέρβων, Παιόνων καὶ Σλαβόνων. Ἐπὶ τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου τοῦ υἱοῦ Λέοντος τοῦ Σοφοῦ τοῦ καλουμένου Πορφυρογεννήτου, τοῦ ἐν ἔτει ϡιβʹ (912) βασιλεύσαντος ἐπίστευσαν εἰς τὸν Χριστὸν οἱ Οὗγγροι (βλέπε τόμον βʹ τῆς «Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας» τοῦ Μελετίου, σελ. 354). Ἐπὶ δὲ Βασιλείου τοῦ Μακεδόνος, τοῦ ἐν ἔτει ωξζʹ (867) βασιλεύσαντος, ἐπίστευσαν οἱ Ρῶσοι εἰς τὸν Χριστόν, διὰ τῶν διδασκάλων τοὺς ὁποίους ἀπέστειλεν Ἰγνάτιος ὁ Κωνσταντινουπόλεως, ἐπέστρεψαν δὲ πάλιν εἰς τὴν πάτριον αὐτῶν θρησκείαν, ἕως οὗ ὁ δοὺξ αὐτῶν Βλαδίμηρος, λαβὼν εἰς γυναῖκα Ἄνναν τὴν ἀδελφὴν Βασιλείου τοῦ Πορφυρογεννήτου, τοῦ υἱοῦ Ρωμανοῦ τοῦ νεωτέρου, κατηχήθη παρ’ αὐτῆς καὶ ἐβαπτίσθη ἐν ἔτει 988-989 καὶ ὀλίγον κατ’ ὀλίγον ἐβαπτίσθη καὶ ὅλον τὸ ἔθνος αὐτῶν, ὡς περὶ τούτου συμφωνοῦσιν παλαιότεροι καὶ νεώτεροι ἱστορικοί.