Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΡΟΥΜΕΝΤΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἰνδίας.

Ἐκεῖ λοιπὸν ὁ ἀοίδιμος προθύμως ἐγεώργησε καὶ ἐκαλλιέργησε τὰς κεχερσωμένας καρδίας τῶν Ἰνδῶν, καταβάλλων εἰς αὐτὰς τὸν σπόρον τῆς πίστεως· διὸ καὶ ἐποίησεν αὐτὰς ἐπιτηδείας εἰς καρποφορίαν θεογνωσίας καὶ ἀρετῆς ἔχων συνεργὸν τὴν τοῦ Θεοῦ Χάριν διότι αὐτὸς μεταχειριζόμενος καθ’ ἑκάστην διδασκαλίας ἀποστολικὰς καὶ ποιῶν θαυματουργίας πολλάς, ὄχι μόνον ἠλευθέρωνε τοὺς δαιμονιζομένους ἀπὸ τὰ δαιμόνια καὶ ἰάτρευε τοὺς ἀσθενεῖς ἀπὸ πᾶσαν ἀσθένειαν, ἀλλὰ προσέτι καὶ ἐκ τῶν ἀντιστρατευομένων καὶ μὴ δεχομένων τοὺς λόγους του ἄλλους μὲν παρέδιδεν εἰς τὸν Σατανᾶν, ὡς ὁ Ἀπόστολος ἐποίησεν, εἰπὼν περὶ τοῦ ἐν Κορίνθῳ μὲ τὴν μητρυιάν του συνευρεθέντος· «Παράδοτε αὐτὸν τῷ σατανᾷ εἰς ὄλεθρον τῆς σαρκὸς αὐτοῦ, ἵνα τὸ πνεῦμα σωθῇ» (Α’ Κορ. ε’ 5), ἄλλους δὲ ἐξήραινε καὶ ἄλλων ἐτύφλωνε τοὺς ὀφθαλμούς. Ὅθεν ἐκ τῆς αἰτίας ταύτης ὅλοι ἐδέχθησαν εἰς τὰς ψυχάς των τὸν σπόρον τῆς τοῦ Χριστοῦ πίστεως καὶ ἐκαρποφόρησαν· διὸ καὶ εἰς μικρὸν διάστημα χρόνου μόνος ὁ ἱερὸς Φρουμέντιος μὲ τὴν βοήθειαν καὶ Χάριν τοῦ Θεοῦ ἐβάπτισεν ὅλην τὴν χώραν τῶν Ἰνδῶν, ἔκτισεν Ἐκκλησίας, ἐχειροτόνησεν Ἱερεῖς καὶ ἐκρήμνισε ναοὺς τῶν εἰδώλων καὶ τὰ εἴδωλα κατέθραυσε.

Δι’ ὅλα δὲ ταῦτα ἐθαύμαζον ἅπαντες καὶ αὐτὸς ὁ ἴδιος βασιλεὺς καὶ ἔλεγεν εἰς τὸν Ἅγιον· «Διατί, ἀγαπητέ μου, εἰς τὸ διάστημα τοσούτων ἐτῶν, κατὰ τὰ ὁποῖα ἔζησας πρότερον μεθ’ ἡμῶν, οὐδὲν οὐδέποτε σημεῖον καὶ θαῦμα ἐποίησας; ἀλλὰ τώρα πόθεν σοὶ ἐδόθη ἡ τοιαύτη Χάρις καὶ δύναμις, φίλτατε;». Ὁ δὲ μακάριος Φρουμέντιος ἀπεκρίνατο· «Δὲν εἶναι ἰδικόν μου δῶρον τοῦτο, τιμιώτατοι καὶ γνήσιοι φίλοι τοῦ Χριστοῦ, ἀλλ’ εἶναι τῆς ἱερωσύνης, τὴν ὁποίαν ἔλαβον, μᾶλλον δὲ τὸ δῶρον τοῦτο ἐχαρίσθη εἰς ἐμὲ ὑπὸ τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ. Διότι βλέπων ἐγὼ τὴν ἰδικήν σας ἀγαθὴν γνώμην, δι’ αὐτὴν καὶ μόνην ἀφῆκα γονεῖς καὶ πατρίδα καὶ ὅλους τοὺς συγγενεῖς, κατὰ τὴν φωνὴν τοῦ Κυρίου, καὶ μετέβην εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν, ἔνθα φανερώσας τὴν καλήν σας διάθεσιν εἰς τὸν πρῶτον τῆς Ἐκκλησίας ἐκείνης Μέγαν Ἀθανάσιον ἐχειροτονήθην ὑπ’ αὐτοῦ καὶ ἐχρίσθην μὲ τὸ μυστικὸν χρῖσμα τῆς Ἀρχιερωσύνης καὶ ἀφ’ οὗ διὰ τῆς προσευχῆς ἐκείνου ἐστολίσθην μὲ Ἀποστολικὸν χάρισμα, ἀπεστάλην εἰς ὑμᾶς. Ὅθεν ἐπειδὴ καὶ σεῖς μὲ ἐδέχθητε μὲ πίστιν καὶ ἀγάπην, διὰ τοῦτο καὶ ἡ χάρις τῆς Ἀρχιερωσύνης ἤ, μᾶλλον εἰπεῖν, ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ, καθὼς βλέπετε, δι’ ἐμοῦ καὶ ποιεῖ τὰ τοιαῦτα θαυμάσια».

Οὗτος λοιπὸν ὁ Ἰσαπόστολος Φρουμέντιος συζήσας θεαρέστως ἔτη πολλὰ μὲ τοὺς ἐπαρχιώτας του Ἰνδούς, ἐδίδαξεν αὐτοὺς τὰς ἐντολὰς τοῦ Κυρίου καὶ τοὺς ἔπεισε νὰ τὰς ἐκτελῶσι καὶ διὰ τῶν ἔργων· καὶ οὕτω τελειώσας τὴν μακαρίαν αὐτοῦ ζωήν, ἀπῆλθε πρὸς Κύριον. Τὸ δὲ τίμιον αὐτοῦ λείψανον χαρίζει παντοειδεῖς ἰατρείας εἰς τοὺς μετὰ πίστεως αὐτὸ ἀσπαζομένους.

                                  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Βιθυνία ἦτο ἀρχαία χώρα τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη μεταξὺ τῆς Μαύρης Θαλάσσης πρὸς Βορρᾶν, τοῦ Βοσπόρου, τῆς Προποντίδος καὶ τῆς Μυσίας πρὸς Δυσμάς, τῆς Γαλατίας καὶ Φρυγίας πρὸς Νότον καὶ τῆς Παφλαγονίας πρὸς Ἀνατολάς. Κυριώτεραι πόλεις αὐτῆς ἦσαν ἡ Νίκαια, ἡ Προῦσα, ἡ Χαλκηδών, ἡ Νικομήδεια, ἡ Κίος καὶ ἡ Χρυσόπολις, νῦν Σκούταρι, κειμένη ἐπὶ τῆς Ἀσιατικῆς ἀκτῆς τοῦ Βοσπόρου, ἔναντι ἀκριβῶς τῆς Κωνσταντινουπόλεως, τῆς ὁποίας σήμερον εἶναι προάστιον (βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 707).

[2] Βλέπε περὶ τῆς Ἀμισοῦ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 487.

[3] Τὰ 900 στάδια ἀντιστοιχοῦν πρὸς 112,5 χλμ περίπου.

[4] Βλέπε περὶ Ἐφέσου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελ. 185-186.

[5] Νίκαια ἡ περίφημος Μητρόπολις τῆς Βιθυνίας εἰς τὴν ὁποίαν συνῆλθον ἡ Αʹ καὶ ἡ Ζʹ Ἅγιαι Οἰκουμενικαὶ Σύνοδοι, καὶ εἰς ἣν συνετάχθη καὶ τὸ σύμβολον τῆς Πίστεως. Μετὰ τὴν κατάληψιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως ὑπὸ τῶν Λατίνων ἐχρημάτισε πρωτεύουσα τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας. Τὸ 1330 περιῆλθεν εἰς τοὺς Ὀθωμανοὺς Τούρκους, οἵτινες καὶ ἐγκατέστησαν εἰς αὐτὴν τὴν πρωτεύουσαν τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας, βραδύτερον μετέφερον οὗτοι τὴν πρωτεύουσάν των εἰς τὴν Προῦσαν. Σήμερον εἶναι μικρὸν χωρίον καλούμενον ὑπὸ τῶν Τούρκων Ἰσνίκ.

[6] Περὶ μὲν τῆς Νεοκαισαρείας βλέπε ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 484, τὰ δὲ Σαμόσατα εἶναι πόλις τῆς Κομμαγηνῆς Συρίας, ἀνήκουσα νῦν εἰς τὴν Τουρκίαν καὶ ὀνομαζομένη τουρκιστὶ Σαμσάτ.

[7] Ζικχοὶ εἶναι οἱ σήμερον λεγόμενοι Τσερκέζοι Βοσποριανοὶ δὲ οἱ κάτοικοι τοῦ Κιμμερίου λεγομένου Βοσπόρου, ὅπως ὠνομάζετο τότε ὁ πορθμὸς τοῦ Κὲρτς ὁ συνδέων τὴν Ἀζοφικὴν θάλασσαν (Μαιώτιδα τῶν ἀρχαίων) μετὰ τοῦ Εὐξείνου Πόντου· τὸν Κιμμέριον Βόσπορον (Κέρτς) ὀνομάζει ἐδῶ στένωμα τοῦ Καφᾶ. Ἅπαντα τὰ μέρη ταῦτα ἦσαν εἰς τὴν Σκυθίαν, δηλαδὴ τὴν σημερινήν, περίπου, Οὐκρανικὴν Ρωσίαν.

[8] Μετὰ παρέλευσιν 500 περίπου ἐτῶν ἐπεστράφη εἰς Πάτρας ἡ πάντιμος κάρα τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ἀποσταλεῖσα ὑπὸ Βασιλείου Αʹ τοῦ Μακεδόνος (867-886), ἥτις καὶ παρέμενεν ἐν αὐτῇ ὡς κειμήλιον καὶ μέγα προπύργιον τῆς πόλεως Πατρῶν. Δυστυχῶς κατὰ τὰς ἀποφράδας τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἡμέρας, ἐν ἔτει 1460, ὁ Δεσπότης τοῦ Μωρέως Θωμᾶς ὁ Παλαιολόγος φεύγων Μωάμεθ τὸν Βʹ κυριεύσαντα τὴν Πελοπόννησον ἐπορεύθη εἰς τὸ Πάπαν τῆς Ρώμης Πίον Βʹ συμπαραλαβὼν μεθ’ ἑαυτοῦ καὶ τὴν χαριτόβρυτον κάραν τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ἥτις ἔκτοτε παρέμεινεν εἰς χεῖρας τῶν Λατίνων. Κατὰ τὸν Σεπτέμβριον τοῦ ἔτους 1964 ἀπεδόθη αὕτη ὑπὸ τοῦ Πάπα εἰς τοὺς Πατρεῖς. Τὸ ὑπόλοιπον ἱερὸν λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, μετὰ τῶν ἱερῶν λειψάνων τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Θωμᾶ, Λουκᾶ καὶ Τιμοθέου καὶ πολλῶν ἄλλων ἱερῶν λειψάνων ἠρπάγησαν ὑπὸ τῶν Σταυροφόρων κατὰ τὴν ὑπ’ αὐτῶν ἅλωσιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ εὑρίσκονται νῦν εἰς Ρώμην. Εἰς τὴν ἐν Κεφαλληνίᾳ ὁμώνυμον Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Ἁγίου ὑπάρχει τὸ δεξίον Πέλμα τοῦ Ἁγίου διάτρητον ἀπὸ τὸ καρφὶ πάνω στὸν χιαστὶ σταυρόν του, ἄρρητον εὐωδίαν ἀναδίδον καὶ πολλὰ ἐπιτελῶν θαύματα.