Μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΙΑΝΟΥ τοῦ ἐν τῇ Κύρῳ.

Ὁ δὲ ἀνεψιός του ἐπέμενε παρακαλῶν αὐτὸν νὰ δεχθῇ ὅσα τοῦ ἔφερεν. Ὅθεν ἠρώτησεν αὐτὸν ὁ Ὅσιος· «Ὅταν ἤρχεσθε πρὸς ἐμέ, πόσα Μοναστήρια καὶ καλύβας ἀσκητικὰς ἐπεράσατε; καὶ εἰς ποίους ἐδώσατε ἐκ τῶν δώρων σας;». Ὁ δὲ ἀνεψιὸς ἀπεκρίθη· «Εἰς κανένα δὲν ἐδώσαμεν τίποτε». Τότε εἶπεν ὁ Ὅσιος· «Ὑπάγετε ὀπίσω ἔχοντες μεθ’ ἡμῶν ὅσα μοὶ ἐφέρατε, ἐπειδὴ διὰ τὴν φυσικὴν συγγένειαν καὶ ὄχι διὰ τὴν ἀγάπην τὴν πρὸς Θεὸν καὶ οἰκειότητα ταῦτα μοὶ ἐφέρατε».

Ὁ θαυμάσιος οὗτος Μαρκιανὸς ἔγινεν εἰς ὅλους μέγας καὶ περιβόητος καὶ ποθητός, ὄχι μόνον εἰς τοὺς πλησιοχώρους, ἀλλὰ καὶ εἰς τοὺς μακρὰν κατοικοῦντας· ἐπειδὴ δὲ ἔμαθεν ὅτι πολλοὶ ἐμάχοντο καὶ ἐφιλονείκουν διὰ νὰ λάβωσι τὸ σῶμά του ἀφοῦ ἀποθάνῃ, εἶχον δὲ ἤδη ἑτοιμάσει καὶ θήκας διὰ νὰ τὸ βάλωσι καὶ Ναοὺς ᾠκοδόμησαν εἰς τὸ ὄνομά του, ἐπειδή, λέγω, τοῦτο ἔμαθεν ὁ Ὅσιος, ὥρκισε τὸν πρῶτον του μαθητὴν Εὐσέβιον νὰ κρύψῃ μετὰ θάνατον τὸ σῶμά του εἰς τόπον ἀπόκρυφον, μακρὰν ἀπὸ τὴν καλύβην του. Οὕτω λοιπὸν θεαρέστως πολιτευσάμενος ἀπῆλθε πρὸς Κύριον.

                          

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἑκάστη οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς 24 περίπου γραμμάρια.

[2] Ὁ Ἱερὸς Θεοδώρητος ἐν τῇ «Φιλοθέῳ Ἱστορίᾳ» προσθέτει ἐνταῦθα ὅτι οἱ ἀνωτέρω Ἐπίσκοποι παρεκάλουν τὸν Ὅσιον νὰ λαλήσῃ λόγον ὠφελείας· ὁ δὲ Ὅσιος μεγάλως στενάξας εἶπε τὰ ἑξῆς, τὰ ὁποῖα μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτολεξεὶ ἐκ τοῦ αὐτοῦ Θεοδωρήτου· «Ὁ τῶν ὅλων Θεὸς καθ’ ἑκάστην ἡμέραν καὶ διὰ τῆς κτίσεως φθέγγεται καὶ διὰ τῶν θείων Γραφῶν διαλέγεται καὶ παραινεῖ τὰ δέοντα καὶ εἰσηγεῖται τὰ συμφέροντα καὶ ἀπειλαῖς ἐκφοβεῖ καὶ προτρέπει ταῖς ὑποσχέσεσι καὶ ὄνησιν οὐδεμίαν καρπούμεθα. Πῶς τοίνυν Μαρκιανὸς φθεγγόμενος ὠφελήσετε, τοσαύτην ὠφέλειαν μετὰ τῶν ἄλλων ἀποπεμπόμενος καὶ ὄνησιν ἐκεῖθεν εὕρασθαι μὴ βουλόμενος;». Προσθέτει δὲ ὅτι ὁ Ὅσιος οὗτος ἐδίωξεν ἓν δαιμόνιον διὰ μέσου ἑνὸς ἐλαιοδοχείου, τὸ ὁποῖον ἔβαλεν ὁ διακονητής του εἰς τὴν θύραν τοῦ κελλίου του· ἐπετίμησεν ὅμως τὸν διακονητὴν ὁ Ἅγιος, διότι ἐποίησε τοῦτο καὶ ἐφοβέρισε νὰ τὸν διώξῃ, ἐὰν ἐπαναλάβῃ τοιοῦτόν τι ἄλλην φοράν, ἐπειδὴ δὲν ἤθελεν ὁ Ὅσιος νὰ ἐπιδεικνύῃ εἰς τοὺς ἀνθρώπους τὴν ἀρετὴν αὐτοῦ.

Ἄλλοτε περιβόητός τις Ἀσκητής, Ἄβιτος καλούμενος, ἀκούων τὴν ἀρετὴν τοῦ Μαρκιανοῦ τούτου, ἐπῆγε διὰ νὰ τὸν ἴδῃ· ὁ δὲ Μαρκιανὸς ἐπρόσταξε τὸν μαθητήν του Εὐσέβιον νὰ μαγειρεύσῃ ὄσπρια καὶ λάχανα διὰ νὰ εὐφρανθῶσι μετὰ τοῦ Ἀβίτου. Ἀφ’ οὗ δὲ ἀνέγνωσαν τὴν ἐνάτην ὥραν, ἐκάλεσεν αὐτὸν ὁ Μαρκιανὸς είς τὴν τράπεζαν· ἐκεῖνος δὲ εἶπεν ὅτι πρὸ τοῦ ἑσπερινοῦ δὲν ἔχει συνήθειαν νὰ τρώγῃ, πολλάκις δὲ καὶ δύο καὶ τρεῖς ἡμέρας μένει ἄσιτος. Ὁ δὲ Μαρκιανὸς πάλιν ἐκάλεσεν αὐτὸν νὰ φάγῃ διὰ τὴν ἀγάπην του· ἐπειδὴ ὅμως δὲν τὸν ἔπειθεν, ἐστέναξε καὶ εἶπεν· «Ἀλλ’ ἐγώ τε ἀθυμῶ λίαν καὶ δάκνομαι τὴν ψυχήν, ὅτι τοσοῦτον ὑπέμεινας πόνον, ἵνα τινὰ φιλόπονον καὶ φιλόσοφον ἴδῃς· ἀλλὰ τῆς ἐλπίδος ψευσθείς, κάπηλόν τινα καὶ ἄσωτον ἀντὶ φιλοσόφου τεθέασαι». Τόσον δὲ ἐλυπήθη ὁ Ἄβιτος, ὥστε ἐπροτίμα κάλλιον νὰ ἔτρωγε κρέας, παρὰ νὰ ἀκούσῃ τοιαῦτα λόγια. Τότε λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ Μαρκιανός· «Καὶ ἡμεῖς, ἀδελφέ, τὴν ἰδίαν πολιτείαν τὴν ἰδικήν σου ἀγαπῶμεν καὶ προτιμῶμεν τοὺς κόπους ἀπὸ τὴν ἀνάπαυσιν, καὶ τὴν νηστείαν ἀπὸ τὴν τροφὴν καὶ ὅταν νυκτώσῃ τότε τρώγομεν». Προσέθεσε δὲ καὶ τὰ ἑξῆς, τὰ ὁποῖα μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτολεξεί, ὡς γράφει ταῦτα ὁ Θεοδώρητος. «Ἀλλ’ ἴσμεν (γνωρίζομεν) ὅτι τῆς ἀγάπης τὸ χρῆμα τῆς νηστείας ἐστὶ τιμιώτερον· τὸ μὲν γὰρ τῆς θείας ἔργον νομοθεσίας, τὸ δὲ τῆς ἡμῶν αὐτῶν ἐξουσίας· προσήκει δὲ τοὺς θείους νόμους τῶν ἡμετέρων πόνων πολλῷ νομίζειν τιμιωτέρους»· ὅθεν ἐπιφέρει· «Τὶς τοίνυν οὐκ ἂν θαυμάσετε τοῦδε τοῦ ἀνδρὸς τὴν σοφίαν, ὑφ’ ἧς κυβερνώμενος ᾔδει μὲν νηστείας, ἤδει δὲ φιλοσοφίας καὶ φιλαδελφείας καιρόν; ᾔδει δὲ καὶ τῶν τῆς ἀρετῆς μορίων τὸ διάφορον, καὶ ποῖον ποίῳ προσήκει παραχωρεῖν, καὶ τίνα κατὰ καιρὸν διδόναι τὰ νικητήρια».